1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 серпня 2023 року

м. Київ

справа № 160/9314/20

адміністративне провадження № К/9901/46499/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді Кравчука В.М., суддів Єзерова А.А., Стародуба О.П.,

розглянув у порядку письмового провадження

касаційну скаргу Іларіонівської селищної ради

на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 10 лютого 2021 року (суддя Озерянська С.І.) та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 18 листопада 2021 року (колегія у складі суддів Лукманової О.М., Божко Л.А., Дурасової Ю.В.)

у справі № 160/9314/20

за позовом Іларіонівської селищної ради

до Синельниківської районної ради Дніпропетровської області,

треті особи: Зайцівська сільська рада, Славгородська селищна рада, Раївська сільська рада, Роздорська селищна рада, Дерезуватська сільська рада, Писарівська сільська рада, Любимівська сільська рада,

про визнання протиправними та скасування рішень.

І. РУХ СПРАВИ

1. 11.08.2020 Іларіонівська селищна рада (далі також - позивач) звернулася до суду із позовом до Синельниківської районної ради Дніпропетровської області (далі також - відповідач), в якому просила:

- визнати протиправним та скасувати рішення тридцять четвертої сесії сьомого скликання Синельниківської районної ради Дніпропетровської області від 27.05.2020 №601-34/VII "Про передачу зі спільної власності територіальних громад сіл, селищ Синельниківського району до комунальної власності територіальної громади Раївської сільської ради комунального некомерційного підприємства "Синельниківський центр первинної медико-санітарної допомоги" Синельниківської районної ради";

- визнати протиправним та скасувати рішення тридцять четвертої сесії сьомого скликання Синельниківської районної ради Дніпропетровської області від 27.05.2020 № 603-34/VII "Про передачу зі спільної власності територіальних громад сіл, селищ Синельниківського району до комунальної власності територіальної громади Славгородської селищної ради комунальної установи "Синельниківський районний територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг)".

2. Дніпропетровський окружний адміністративний суд рішенням від 10.02.2021, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 18.11.2021, відмовив у задоволенні позову.

3. У касаційній скарзі позивач просить скасувати попередні судові рішення та ухвалити нове рішення про задоволення позову.

4. Ухвалою від 30.12.2021 Верховний Суд відкрив провадження у справі.

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

5. Судами попередніх інстанцій встановлено, що 12.12.2019 листом за вих. № 2-14-324/0/2-419 "Про надання згоди на прийняття у власність комунальну установу" Синельниківська районна рада звернулася до Славгородської селищної ради з проханням розглянути на черговій сесії Славгородської селищної ради питання про надання згоди на прийняття у власність територіальної громади як юридичної особи комунальну установу "Синельниківський районний територіальний центр соціального обслуговування населення" Синельниківської районної ради".

6. 24.12.2019 на 24 сесії 7 скликання Славгородської селищної ради прийнято Рішення № 684-24/ VII "Про надання згоди на прийняття у комунальну власність Славгородської селищної об`єднаної територіальної громади юридичної особи - Комунальної установи "Синельниківський районний територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг)" та закріпленого за нею на праві оперативного управління майна зі спільної власності територіальних громад сіл, селищ Синельниківського району".

7. Листом від 03.02.2020 за вих.№ 2-14-30/0/2-20 "Про надання згоди на прийняття у власність комунального некомерційного підприємства" Синельниківська районна рада звернулася до Раївської сільської ради з проханням розглянути на черговій сесії Раївської сільської ради питання про надання згоди на прийняття у власність територіальної громади як юридичної особи комунальне некомерційне підприємство "Синельниківський центр первинної медико-санітарної допомоги" Синельниківської районної ради".

8. На вказане звернення було надано відповідь Раївської сільської ради від 18.05.2020 вих. № 01-16-647/0/2-20, що вказане питання планується розглянути на 50 сесії сільської ради, яка відбудеться 22.05.2020.

9. 22.05.2020 на 55 сесії 7 скликання Раївської сільської ради прийнято рішення № 792-50/VII "Про деякі питання управління майном", яким, зокрема, надано згоду на прийняття зі спільної власності територіальних громад сіл, селищ Синельниківського району до комунальної власності територіальної громади Раївської сільської ради юридичну особу: некомерційне підприємство "Синельниківський центр первинної медико-санітарної допомоги" Синельниківської районної ради".

10. 27.05.2020 на 34 сесії 7 скликання Синельниківської районної ради Дніпропетровської області слухали питання щодо передачі зі спільної власності територіальних громад сіл, селищ Синельниківського району до комунальної власності територіальної громади Раївської сільської ради комунальне некомерційне підприємство "Синельниківський центр первинної медико-санітарної допомоги" Синельниківської районної ради", що підтверджується витягом з протоколу.

11. Крім того, на цій же сесії слухали питання передачі зі спільної власності територіальних громад сіл, селищ Синельниківського району до комунальної власності територіальної громади Славгородської селищної ради комунальну установу "Синельниківський районний територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг)".

12. На даній сесії, за результатами голосування було прийнято наступні рішення:

- № 601-34/VII ""Про передачу зі спільної власності територіальних громад сіл, селищ Синельниківського району до комунальної власності територіальної громади Раївської сільської ради комунального некомерційного підприємства "Синельниківський центр первинної медико-санітарної допомоги" Синельниківської районної ради", за яке проголосували 20 депутатів з 23, а 3 утримались.

- № 603-34/VII "Про передачу зі спільної власності територіальних громад сіл, селищ Синельниківського району до комунальної власності територіальної громади Славгородської селищної ради комунальної установи "Синельниківський районний територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг)", за яке проголосували 18 депутатів з 23, 4 утримались, 1 проти.

13. 19.06.2020 на 55 сесії 7 скликання, Раївською сільською радою прийнято рішення № 804-51/VII "Про прийняття зі спільної власності територіальних громад сіл, селищ Синельниківського району до комунальної власності територіальної громади Раївської сільської ради юридичну особу: некомерційне підприємство "Синельниківський центр первинної медико-санітарної допомоги" Синельниківської районної ради".

14. Вважаючи рішення Синельниківської районної ради від 27.05.2020 № № 601-34/VII та № 603-34/VII протиправними, позивач звернувся до суду.

ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН

15. Позовні вимоги обґрунтовано тим, що будівля поліклініки площею 827 м2 з господарськими будівлями та спорудами, розташована за адресою: 52500 Дніпропетровська обл., м. Синельникове, вул. Гоголя, 19, була передана зі спільної власності територіальних громад сіл, селищ Синельниківського району до комунальної власності територіальної громади Раївської сільської ради (Рішення тридцять четвертої сесії сьомого скликання Синельниківської районної ради Дніпропетровської області від 27.05.2020 №601-34/УІІ), знаходиться на території м.Синельникове, а не на території с.Раївка; слугувала для задоволення колективних потреб усіх територіальних громад Синельниківського району, у спільній власності яких вона перебувала, а не виключно колективні потреби Раївської територіальної громади.

16. Об`єкти нерухомого майна з господарськими будівлями та спорудами: А-ІІ адміністративна будівля площею 455 м2, П-1 підвал під будівлею Б-1 вбиральня розташовані за адресою:(52500, вул. Покровська, 3а, м.Синельникове, Дніпропетровська область); будівля лікарні, загальною площею 1355,0 м2 з прилеглою територією та господарськими будівлями, розташована за адресою: (52542, вул.Весела, 34, с.Зайцеве, Синельниківський район, Дніпропетровська область), знаходиться на території м.Синельникове та с.Зайцеве Синельниківського району, а не на території смт. Славгород. Це майно слугувало для задоволення колективних потреб усіх територіальних громад Синельниківського району, у спільній власності яких вона перебувала, а не виключно колективних потреб Славгородської територіальної громади. Тобто в порушення принципу розподілу спільного майна територіальних громад сіл, селищ, міст, відбулась передача майна, яке не підлягає автоматичному розподілу (враховуючи його місцезнаходження і цільове призначення). Таким чином, передача цього майна із спільної власності має здійснюватися виключно за рішенням власника або уповноваженого ним органу.

17. Відповідач проти прозову заперечив. Вважає, що спір стосується не неправомірності дій районної ради з приводу винесення рішення, а стосується володіння, користування, розпорядження об`єктами комунальної власності. Отже, позивач та відповідач у цому спорі не здійснюють владні управлінські функції як суб`єкти владних повноважень.

ІV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

18. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що згідно частин 1, 2 ст.10, Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" районні ради є органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ у межах повноважень, визначених Конституцією України, цим та іншими законами, а також повноважень, переданих їм сільськими, селищними радами.

Суд зазначав, що Синельниківська районна рада, в межах своєї компетенції, відповідно до вимог ч.1 ст.43 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" на пленарному засіданні вирішила питання про передачу об`єктів комунальної власності.

Суд не прийняв доводи позивача щодо того, що передача зазначених об`єктів комунальної власності до іншої територіальної громади буде порушувати права всіх членів територіальної громади Синельниківського району, оскільки такі об`єкти передано до територіальної громади в межах об`єднаної територіальної громади Синельниківського району, що не перешкоджає всім членам такої територіальної громади Синельниківського району в користуванні цими об`єктами, що підтверджується витягом з бази даних Ліцензійного реєстру МОЗ України суб`єктів господарювання, які провадять господарську діяльність з медичної практики, в якому зазначено, що Комунальне некомерційне підприємство "Центр первинної медико-санітарної допомоги" Раївської сільської ради" проводить свою діяльність в 29 селах та селищ Синельниківського району Дніпропетровської області.

Суд не прийняв посилання позивача на вимоги ч.10 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", оскільки оскаржувані рішення не суперечать цим вимогам.

Суд врахував, що 22.12.2020 Синельниківською районною радою було прийнято рішення №27-3/VIII "Про передачу зі спільної власності територіальних громад сіл, селищ Синельниківського району у комунальну власність територіальної громади Зайцівської сільської ради юридичної особи та майна комунальної установи "Синельниківський районний територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг)", яким було визнано таким, що втратило чинність рішення Синельниківської районної ради №603-34/VII від 27.05.2020 "Про передачу зі спільної власності територіальних громад сіл, селищ Синельниківського району до комунальної власності територіальної громади Славгородської селищної ради комунальної установи "Синельниківський районний територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг)".

V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

19. Як на підставу касаційного оскарження позивач покликається на відсутність висновку Верховного Суду щодо застосування ч. 10 "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України від 21.05.1997 № 280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні" (далі - Закон № 280/97-ВР) у подібних правовідносинах.

Вирішення питання про передачу об`єктів спільної комунальної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Синельниківського району відноситься до повноважень Синельниківської районної ради.

Однак ця рада не наділена повноваженнями щодо розпорядження такими об`єктами на власний розсуд, оскільки ч. 10 "Прикінцеві та перехідні положення" Закону № 280/97-ВР чітко визначає, що районні ради приймають рішення про передачу до комунальної власності відповідних територіальних громад окремих об`єктів, спільної власності територіальних громад, які знаходяться на їх території і задовольняють колективні потреби виключно цих територіальних громад.

За оскаржуваним рішенням Синельниківської районної ради від 27.05.2020 № 601-34/VII Раївській сільській раді передано у власніть об`єкт, який знаходиться в м. Синельникове, який задовольняє колективні потреби всіх громад району та не може бути переданий у одноособову власність будь-якої із громад.

20. Відзив від відповідача не надходив.

VІ. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

21. Верховний Суд перевірив правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права у межах доводів касаційної скарги та відзиву на неї, та дійшов такого висновку.

22. Насамперед, Суд вважає за необхідне оцінити аргументи відповідача стосовно предмету та, відповідно, юрисдикції спору.

23. До компетенції адміністративних судів, на час розгляду справи судами попередніх інстанцій, належали публічно-правові спори, в яких хоча б однією зі сторін є орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа або інший суб`єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

24. Наведене узгоджується і з положеннями ст. 2, 4, 19 чинного КАС України, які закріплюють завдання адміністративного судочинства, визначення понять публічно-правового спору та суб`єкта владних повноважень, а також межі юрисдикції адміністративних судів.


................
Перейти до повного тексту