1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 серпня 2023 року

м. Київ

справа № 280/4927/21

адміністративне провадження № К/990/24547/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Кашпур О.В.,

суддів - Мацедонської В.Е., Уханенка С.А.,

розглянув у попередньому судовому засіданні адміністративну справу № 280/4927/21

за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області до Державного навчального закладу "Запорізький будівельний центр професійно-технічної освіти" про застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації,

за касаційною скаргою Державного навчального закладу "Запорізький будівельний центр професійно-технічної освіти" на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 24 лютого 2023 року, прийняте в складі головуючого судді Калашник Ю.В., та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 26 квітня 2023 року, прийняту в складі колегії суддів: головуючого Мельника В.В., суддів Сафронової С.В., Чепурнова Д.В.

УСТАНОВИВ:

І. Короткий зміст позовних вимог

1. У червні 2021 року Головне управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області звернулося до суду з позовом, в якому просило:

- застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівель та приміщень Державного навчального закладу "Запорізький будівельний центр професійно-технічної освіти", розташованих за адресою: 69076, м. Запоріжжя, вул. Козака Бабури, буд. 6, код ЄДРПОУ 05536478, встановивши судовим рішенням спосіб і порядок його виконання шляхом зобов`язання Державного навчального закладу "Запорізький будівельний центр професійно-технічної освіти" повністю зупинити експлуатацію будівель та приміщень за вказаною адресою, окрім робіт, пов`язаних із усуненням порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, до повного усунення цих порушень.

2. На обґрунтування позовних вимог позивач зазначав про те, що за результатами проведеної перевірки позивачем встановлено порушення вимог правил пожежної та техногенної безпеки при експлуатації будівлі, приміщення та території Державного навчального закладу "Запорізький будівельний центр професійно-технічної освіти", які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, у зв`язку з чим наявні підстави для зупинення експлуатації будівель та приміщень за вказаною адресою до усунення виявлених порушень.

ІІ. Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їхнього ухвалення

3. Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 24 лютого 2023 року, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 26 квітня 2023 року, позов задоволено: застосовано заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівель та приміщень Державного навчального закладу "Запорізький будівельний центр професійно-технічної освіти", розташованих за адресою: 69076, м. Запоріжжя, вул. Козака Бабури, буд. 6, шляхом зобов`язання Державного навчального закладу "Запорізький будівельний центр професійно-технічної освіти" повністю зупинити експлуатацію будівель та приміщень за вказаною адресою, окрім робіт, пов`язаних з усуненням порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, до повного усунення цих порушень.

4. Задовольняючи позовні вимоги, суди першої та апеляційної інстанцій виходили з того, що на момент розгляду справи залишилось не усунутим одне порушення правил пожежної та техногенної безпеки, зокрема: не забезпечено обладнання приміщень навчального корпусу, приміщення майстерень та гуртожитку системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В 2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту". Суди дійшли висновку про те, що зазначене порушення свідчить про високі ризики пожежі та в разі настання техногенної або пожежної події можуть завдати істотну шкоду життю та здоров`ю людей - як працівників, так і учнів Державного навчального закладу "Запорізький будівельний центр професійно-технічної освіти", що є підставою для заборони його експлуатації.

ІІІ. Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. Не погоджуючись із рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 24 лютого 2023 року та постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 26 квітня 2023 року, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, Державний навчальний заклад "Запорізький будівельний центр професійно-технічної освіти" подав касаційну скаргу, в якій просить скасувати оскаржувані судові рішення та ухвалити нове, яким відмовити у задоволенні позову.

6. Обґрунтовуючи наявність підстав для касаційного оскарження, касатор посилається на пункт 1 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України, відповідно до якого підставами касаційного оскарження судових рішень, зазначених у частині першій цієї статті, є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права виключно в таких випадках: якщо суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норму права без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду, крім випадку наявності постанови Верховного Суду про відступлення від такого висновку.

7. В обґрунтування касаційної скарги скаржником зазначено, що суд апеляційної інстанції, при ухваленні рішення у цій справі, не врахував правову позицію Верховного Суду з подібними правовідносинами (відповідачем не було виконано виключно вимоги щодо встановлення пожежної сигналізації), викладену у постанові Верховного Суду від 16 вересня 2020 року у справі № 816/4755/15 та у постанові Верховного Суду від 04 червня 2020 року у справі № 826/13895/16, відповідно до якої виявлені порушення не є підставою для застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення роботи об`єкту перевірки, оскільки законодавець пов`язує настання реальної загрози життю та здоров`ю людей від пожежі з обставинами, які можуть призвести до займання та розповсюдження вогню. Оскільки облаштування приміщень установками автоматичної пожежної сигналізації спрямоване на своєчасне виявлення та сповіщення про уже виниклу пожежу, ліквідацію її наслідків, то відсутність таких установок аж ніяк не свідчить про наявність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожежі.

8. Також у касаційній скарзі відповідач посилається на відсутність бюджетного фінансування та зазначає, що ним усунуто всі виявлені позивачем порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, окрім обладнання приміщень системами протипожежного захисту, яке відповідач не відмовляється усунути і при наявності фінансування вказане порушення буде негайно виконано.

ІV. Позиція інших учасників справи

9. Головне управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області надало до суду відзив на касаційну скаргу, в якому просить суд касаційну скаргу залишити без задоволення, а рішення судів першої та апеляційної інстанцій - без змін.

V. Рух справи у суді касаційної інстанції

10. Ухвалою Верховного Суду в складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Кашпур О.В., суддів: Мацедонської В.Е., Уханенка С.А., від 31 липня 2023 року відкрито касаційне провадження за скаргою Державного навчального закладу "Запорізький будівельний центр професійно-технічної освіти" на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 24 лютого 2023 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 26 квітня 2023 року.

11. Касаційне провадження відкрито для перевірки обґрунтувань скаржника стосовно наявності підстав для касаційного оскарження судових рішень, передбачених пунктом 1 частини четвертої статті 328 КАС України.

12. Ухвалою Верховного Суду від 22 серпня 2023 року справу призначено до розгляду у попередньому судовому засіданні на 23 серпня 2023 року.

VI. Стислий виклад обставин, установлених судами першої та апеляційної інстанцій

13. Як установлено судами першої та апеляційної інстанцій, у період з 17.03.2021 по 23.03.2021, на підставі наказу № НС-341/53 від 15.12.2020, посвідчення на перевірку № 555 від 01.03.2021, Головним управлінням державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області проведено планову перевірку Державного навчального закладу "Запорізький будівельний центр професійно-технічної освіти", розташованого за адресою: 69076, м. Запоріжжя, вул. Козака Бабури, буд. 6, за наслідками якої складено акт № 218 від 23.03.2021.

14. В ході перевірки позивачем встановлено, що будівлі, приміщення, територія Державного навчального закладу "Запорізький будівельний центр професійно-технічної освіти", за адресою: 69076, м. Запоріжжя, вул. Козака Бабури, буд. 6, експлуатується з порушенням норм пожежної та техногенної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, а саме:

1) не забезпечено обладнання приміщень навчального корпусу, приміщення майстерень та гуртожитку системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В 2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту".

2) не відділено приміщення електрощитових протипожежними перешкодами відповідно до вимог ДБН В.1.1-7-2016 "Пожежна безпека об`єктів будівництва" в навчальному корпусі та гуртожитку.

3) допускається встановлення на вікнах приміщень глухих ґрат на першому та другому поверхах навчального корпусу, першому поверсі виробничої майстерні, першому поверсі гуртожитку.

4) допускається з`єднання, відгалудження та окінцювання жил проводів і кабелів не за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів у електро-газозварвальній виробничої майстерні, гуртожитку.

5) не укомплектовано пожежний кран-комплект на другому поверсі навчального корпусу, першого поверху виробничої майстерні, 2, 3, 4 поверхах гуртожитку пожежним рукавом однакового з ним діаметра та стволом, важелем для полегшення відкривання вентиля.

6) двері на шляху евакуації замкнені на навісні замки та болтові з`єднання на першому поверсі навчального корпусу, другому поверсі гуртожитку.

7) допускається зачинення дверей евакуаційних виходів на ключ 1-5 поверхах гуртожитку.

15. Наявність вказаних порушень стала підставою звернення до суду з позовом про застосування до відповідача заходів реагування.

VIІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХНЬОГО ЗАСТОСУВАННЯ

16. Конституція України.

Частина друга статті 19. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

17. Кодекс адміністративного судочинства України (далі - КАС України)

Частина 2 статті 2 КАС України. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

18. Відповідно до статті 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05 квітня 2007 року № 877-V (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, далі - Закон № 877-V) державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

19. Згідно з пунктом 4 Розділу І Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417 (далі - Правила № 1417), пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж.

20. Пунктом 2.2 Розділу ІІІ Правил №1417 керівники об`єктів, підприємств повинні забезпечити утримання засобів протипожежного захисту, зокрема, системи протипожежного захисту, у працездатному стані та забезпечити підтримання їх експлуатаційної придатності (технічне обслуговування).

21. Згідно з п.п. 1.1, 1.2 Розділу V Правил №1417 усі системи протипожежного захисту (далі - СПЗ) мають бути справними і утримуватися в постійній готовності до виконання роботи. Несправності, які впливають на їх працездатність, повинні усуватися негайно, інші несправності усуваються в передбачені регламентом терміни, при цьому необхідно робити записи у відповідних журналах.

22. Будинки, приміщення та споруди повинні обладнуватися системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту".

23. Відповідно до статті 2 Закону України "Про пожежну безпеку" забезпечення пожежної безпеки підприємств, установ та організацій покладається на їх керівників і уповноважених ними осіб, якщо інше не передбачено відповідним договором.

24. Згідно частиною 7 статті 7 Закону № 877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.

25. Частиною 4 статті 4 Закону № 877-V визначено, що виключно законами встановлюються вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності.

26. Згідно з вимогами пункту 24 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України надзвичайна ситуація це обстановка на окремій території чи суб`єкті господарювання на ній або водному об`єкті, яка характеризується порушенням нормальних умов життєдіяльності населення, спричинена катастрофою, аварією, пожежею, стихійним лихом, епідемією, епізоотією, епіфітотією, застосуванням засобів ураження або іншою небезпечною подією, що призвела (може призвести) до виникнення загрози життю або здоров`ю населення, великої кількості загиблих і постраждалих, завдання значних матеріальних збитків, а також до неможливості проживання населення на такій території чи об`єкті, провадження на ній господарської діяльності.


................
Перейти до повного тексту