ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 серпня 2023 року
м. Київ
справа № 620/16922/21
адміністративне провадження № К/990/36057/22 ; К/990/29549/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - судді - Мацедонської В.Е.
суддів: Білак М.В., Уханенка С.А.,
за участю:
секретаря судового засідання - Морозенко С.П.
представника відповідача - Омельченко О.А.
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційні скарги Офісу Генерального прокурора та Чернігівської обласної прокуратури
на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 27 вересня 2022 року (головуючий суддя - Файдюк В.В., судді: Мєзєнцев Є.І., Собків Я.М.)
у справі №620/16922/21
за позовом ОСОБА_1
до Офісу Генерального прокурора, Чернігівської обласної прокуратури
про визнання протиправними та скасування рішення і наказу, поновлення на посаді, стягнення середнього заробітку,
у с т а н о в и в :
І. ІСТОРІЯ СПРАВИ
1. Короткий зміст позовних вимог
У листопаді 2021 року ОСОБА_1 (далі - позивачка) звернулася до суду з позовом до Офісу Генерального прокурора (далі - відповідач 1), Чернігівської обласної прокуратури (далі - відповідач 2), у якому просила:
- визнати поважними причини пропуску строку звернення до адміністративного суду і поновити пропущений процесуальний строк щодо позовної вимоги про визнання протиправним та скасування рішення П`ятнадцятої кадрової комісії обласних прокуратур з атестації прокурорів місцевих прокуратур, військових прокуратур гарнізонів (на правах місцевих) від 13 вересня 2021 року № 81 про неуспішне проходження прокурором атестації;
- визнати протиправним та скасувати рішення П`ятнадцятої кадрової комісії обласних прокуратур з атестації прокурорів місцевих прокуратур, військових прокуратур гарнізонів (на правах місцевих) від 13 вересня 2021 року №81 про неуспішне проходження прокурором Городнянського відділу Менської місцевої прокуратури Чернігівської області ОСОБА_2 атестації за результатами складення іспиту у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки;
- визнати протиправним та скасувати наказ керівника Чернігівської обласної прокуратури від 22 жовтня 2021 року №519 к про звільнення ОСОБА_1 з посади прокурора Городнянського відділу Менської місцевої прокуратури Чернігівської області та органів прокуратури;
- поновити ОСОБА_3 на посаді прокурора Городнянського відділу Менської місцевої прокуратури Чернігівської області або рівнозначній посаді в органах прокуратури, з 02 листопада 2021 року;
- стягнути з Чернігівської обласної прокуратури на користь ОСОБА_1 середній заробіток за весь час вимушеного прогулу, починаючи з 02 листопада 2021 року по дату винесення судового рішення.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Четвертою кадровою комісією обласних прокуратур з атестації прокурорів місцевих прокуратур, військових прокуратур гарнізонів (на правах), яка була створена наказом Генерального прокурора №425 від 10 вересня 2020 року і яка забезпечувала складання іспиту позивачкою, визначено, що складання іспиту з тестування на загальні здібності та навички не було завершено з поважних причин та на підставі пункту 7 Порядку №221 позивачці було призначено іншу дату складання іспиту у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички, що оформлено протоколом №11 від 24 листопада 2020 року.
Згідно норм Порядку проходження прокурорами атестації та Закону України "Про прокуратуру" не передбачено можливості перегляду рішень однієї кадрової комісії, якою прийнято рішення про призначення нової дати складання іспиту у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички, та прийняття іншою кадровою комісією рішення про неуспішне проходження атестації та звільнення з органів прокуратури.
Таким чином, порушення процедури проведення атестації та своєї компетенції П`ятнадцятою кадровою комісією призвело до прийняття протиправного рішення №81 від 13 вересня 2021 року про неуспішне проходження позивачкою атестації, що є самостійною та достатньою підставою для його скасування.
2. Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 25 травня 2022 року у задоволенні позову - відмовлено.
Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що Порядком №221 не передбачено складання актів про технічні збої під час виконання іспиту. Разом з тим на підставі пункту 2 розділу V Порядку №221, у разі незгоди з порядком проведення тестування, виявленням збою у роботі комп`ютерної техніки чи будь-якої іншої несправності під час складання іспиту або поганого самопочуття, позивачка мала право (можливість) це зафіксувати у письмовому вигляді, зробити примітки чи зауваження уповноваженим особам, однак позивачка цим правом не скористалася.
Крім того у позивачки було право подати заяву про перенесення дати складення іспиту у разі погіршання стану її здоров`я, проте таким правом позивачка також не скористалася.
Натомість позивачка розпочала та завершила тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки, тим самим оцінивши свій стан здоров`я та роботу комп`ютерної техніки, як такі, що дають їй можливість скласти іспит, і фактично використати своє право на проходження відповідного етапу атестації та завершила тестування.
У спірному рішенні кадрової комісії №81 від 13 вересня 2021 року відповідно до вимог пункту 12 Порядку №233 зазначено мотиви та обставини, що вплинули на його прийняття, а саме - набрання позивачем за результатами складання іспиту у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки 92 бали, що є менше прохідного балу для успішного складання іспиту.
Також суд першої інстанції дійшов висновку, що, оскільки Четверта кадрова комісія припинила свою діяльність з 16 липня 2021 року та не вирішила питання про нову дату складання іспиту позивачкою, то П`ятнадцята кадрова комісія мала повноваження щодо вирішення питання щодо правових підстав включення ОСОБА_1 до графіку складання іспиту у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки.
Суд першої інстанції дійшов висновку, що оскаржуване рішення кадрової комісії прийнято у межах, спосіб та порядку, що визначені чинним законодавством, а тому підстави для його скасування відсутні, відповідно не підлягають задоволенню і похідні вимоги.
Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 27 вересня 2022 року рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 25 травня 2022 року - скасовано та прийнято нову постанову, якою адміністративний позов задоволено:
- визнано протиправним та скасовано рішення П`ятнадцятої кадрової комісії обласних прокуратур з атестації прокурорів місцевих прокуратур, військових прокуратур гарнізонів (на правах місцевих) від 13 вересня 2021 року №81 про неуспішне проходження прокурором Городнянського відділу Менської місцевої прокуратури Чернігівської області ОСОБА_2 атестації за результатами складення іспиту у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки;
- визнано протиправним та скасовано наказ керівника Чернігівської обласної прокуратури від 22 жовтня 2021 року № 519 к про звільнення ОСОБА_1 з посади прокурора Городнянського відділу Менської місцевої прокуратури Чернігівської області та органів прокуратури;
- поновлено ОСОБА_3 на посаді прокурора Городнянського відділу Менської місцевої прокуратури Чернігівської області або рівнозначній посаді в органах прокуратури, з 02 листопада 2021 року;
- cтягнуто з Чернігівської обласної прокуратури на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу - з 02 листопада 2021 року по 27 вересня 2022 року - в сумі 79 376 (сімдесят дев`ять тисяч триста сімдесят шість) грн. 48 коп. з відрахуванням при виплаті встановлених податків і зборів.
Приймаючи рішення про задоволення позовних вимог, суд апеляційної інстанцій виходив з того, що станом на час розгляду справи існують протилежні рішення, а саме: рішення Четвертої кадрової комісії про визнання недійсним результату іспиту та призначення ОСОБА_1 іншої дати складання іспиту у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички, оформлене протоколом від 24 листопада 2020 року №11, а також протилежні рішення П`ятнадцятої кадрової комісії від 30 серпня 2021 року оформлене протоколом № 9, та від 13 вересня 2021 року, оформлене протоколом №11, якими вирішено не включати позивача до графіка на складання іспиту у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички і про неуспішне проходження позивачем атестації за результатами складання іспиту у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки.
Закон №113-1Х, Порядок №221 та Порядок №233 не наділяють кадрову комісію повноваженнями за тими ж самими обставинами приймати нове рішення чи переглядати власне рішення або рішення попередньої кадрової комісії щодо призначення прокурору нового часу (дати) складання відповідного іспиту чи проведення з ним співбесіди, чи приймати рішення про відмову включити прокурора до графіку складання іспитів, щодо якого вже прийнято рішення про призначення йому нової дати складання іспиту.
Отже, прийнявши рішення про невключення позивача до графіку проведення іспиту на загальні навички та здібності, оформлене протоколом від 30 серпня 2021 року № 9, П`ятнадцята кадрова комісія вийшла за межі наданих їй повноважень, за наявності чинного рішення Четвертої кадрової комісії про визначення ОСОБА_1 нової дати складання іспиту на загальні здібності та навички від 24 листопада 2020 року (протокол №11), діяла непослідовно, тобто з порушенням принципів належного урядування та юридичної визначеності.
Наслідком неправомірності рішення кадрової комісії є неправомірність наказу про звільнення позивача з посади прокурора та з органів прокуратури, оскільки підставою для видання цього наказу стало рішення П`ятнадцятої кадрової комісії від 13 вересня 2021 року №81.
Суд апеляційної інстанції поновив позивачку на посаді, з якої її було звільнено, або рівнозначній посаді в органах прокуратури та стягнув на користь позивача середній заробіток за час вимушеного прогулу у розмірі 79 376 грн (342,14 грн (середньоденний заробіток) Х 232 (робочих дні вимушеного прогулу), керуючись Постановою Кабінету Міністрів України від 08 лютого 1995 року №100, якою затверджено Порядок обчислення середньої заробітної плати.
3. Короткий зміст вимог касаційних скарг та відзивів (заперечень)
Не погоджуючись з постановою суду апеляційної інстанції, Офіс Генерального прокурора та Чернігівська обласна прокуратура подали касаційні скарги, в яких просять постанову суду апеляційної інстанції скасувати та залишити в силі рішення суду першої інстанції.
Посилаючись на пункт 3 частини четвертої статті 328 КАС України, скаржники зазначають про неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права та відсутність висновку Верховного Суду щодо застосування норм права у подібних правовідносинах:
- п. 9 розд. II "Прикінцеві і перехідні положення" Закону №113-ІХ - щодо застосування до спірних правовідносин правил складання і визначення результатів іспиту на загальні здібності, передбачених Порядком проходження прокурорами атестації, затвердженим наказом Генерального прокурора від 03 жовтня 2019 року №221 у взаємозв`язку з п. 7 розд. І, п. 2 розд. V цього Порядку;
- п. 16 розд. II "Прикінцеві і перехідні положення" Закону №113-IX - в контексті правової оцінки і тлумачення правомірності визначення кадровою комісією результатів складання іспиту на загальні здібності з врахуванням особливостей ситуації, яка виникла у зв`язку з проходженням атестації позивачем, а саме наявності процедурного рішення кадрової комісії стосовно задоволення заяви позивача про повторне проходження іспиту та в подальшому пізнішою датою прийнятого рішення іншою кадровою комісією про неуспішне проходження прокурором атестації ухваленого за результатами складання іспиту у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки (ненабрання мінімального прохідного балу);
- п. 17 розд. II "Прикінцеві і перехідні положення" Закону України Закону №113-ІХ - в контексті підставності і правомірності ухвалення кадровою комісією за результатами атестації прокурора рішення про неуспішне проходження атестації у випадку наявності особливостей оцінювання результату іспиту позивача;
- п. 7 розд. І Порядку 221 (в редакції, чинній на момент виникнення правовідносин) щодо застосування положення про заборону повторного проходження одним і тим самим прокурором атестації або одного із її етапів, а також застосування п. 7 розділу І Порядку №221 про можливість призначення нового часу (дати) складення відповідного іспиту для прокурора виключно у випадку, якщо його попереднє складення було перервано чи не відбулося з причин, незалежних від членів комісії та прокурора.
Також Офісом Генерального прокурора касаційну скаргу подано на підставі пункту 1 частини четвертої статті 328 КАС України, оскільки судом апеляційної інстанції неправильно застосовано статтю 235 КЗпП України щодо поновлення працівника саме на попередній роботі, а не у новоствореному органі, без урахування висновків Верховного Суду, викладених у постановах від 20.01.2021 року у справах № 640/18679/18, 804/958/16, від 23.12.2020 у справі № 813/7911/14, від 09.12.2020 у справі № 826/18134/14, від 19.11.2020 у справі № 826/14554/18, від 07.07.2020 у Справі № 811/952/15, від 19.05.2020 у справі № 9901/226/19, від 15.04.2020 у Справі № 826/5596/17, від 22.10.2019 у справі № 816/584/17, від 12.09.2019 у ({праві № 821/3736/15-а, від 09.10.2019 у справі № П/811/1672/15, від 22.05.2018 у справі № П/9901/101/18 (Велика Палата Верховного Суду).
Позивачкою подано відзиви на касаційні скарги, в яких остання просить касаційні скарги Офісу Генерального прокурора та Чернігівської обласної прокуратури залишити без задоволення, а постанову суду апеляційної інстанції без змін.
Позивачка зазначає, що рішення Четвертої кадрової комісії №11 від 24 листопада 2020 року прийнято відповідно до пункту 7 розділу І, пункту 2 розділу V Порядку №221, виконувалось скаржниками та на цей час не скасовано, не втратило чинність, не визнавалося недійсним, не оскаржується та не є предметом позову у цій справі.
З огляду на наведе, позивачка стверджує, що рішення П`ятнадцятої кадрової комісії є протиправним з огляду на наявність рішення Четвертої кадрової комісії про виключення ОСОБА_1 зі списку осіб, які не склали іспит, та призначення нової дати складання іспиту у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички.
Ухвалою Верховного Суду від 16 листопада 2022 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Офісу Генерального прокурора на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 27 вересня 2022 року на підставі пунктів 1, 3 частини четвертої статті 328 КАС України.
Ухвалою Верховного Суду від 04 січня 2023 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Чернігівської обласної прокуратури на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 27 вересня 2022 року на підставі пункту 3 частини четвертої статті 328 КАС України.
Ухвалою Верховного Суду від 11 серпня 2023 року призначено розгляд даної справи у відкритому судовому засіданні на 22 серпня 2023 року на 14 год 30 хв.
Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу справ між суддями визначено такий склад колегії: головуючий-суддя - Мацедонська В.Е., судді: Білак М.В., Уханенко С.А.
ІІ. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ
Як установлено судами попередніх інстанцій та підтверджується доказами, наявними в матеріалах справи, ОСОБА_1 з 2013 року працювала в органах прокуратури України.
Зокрема, з 30 листопада 2018 року працювала на посаді прокурора Городнянського відділу Менської місцевої прокуратури Чернігівської області.
Відповідно до положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо першочергових заходів із реформи органів прокуратури" усі працівники органів прокуратури підлягають проходженню атестації на підставі Порядку проходження прокурорами атестації (надалі Порядок № 221), затвердженого наказом Генерального прокурора України № 221 від 03 жовтня 2019 року.
09 жовтня 2019 року позивачкою подано заяву Генеральному прокурору України про переведення на посаду прокурора в окружній прокуратурі та намір пройти атестацію на підставі вказаного вище Порядку.
У подальшому позивачка успішно пройшла І етап атестації - іспит у формі анонімного тестування з використанням комп`ютерної техніки з метою виявлення рівня знань та умінь у застосуванні закону, відповідності здійснювати повноваження прокурора, та була допущена до наступного етапу атестації - складання іспиту у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки.
03 листопада 2020 року ОСОБА_1 склала іспит у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки, за результатами якого набрала 92 бали.
04 листопада 2020 року позивачка звернулася до голови Четвертої кадрової комісії обласних прокуратур з атестації прокурорів місцевих прокуратур, військових прокуратур гарнізонів (на правах місцевих) із заявою про надання можливості повторно пройти тестування у зв`язку з незадовільним станом її здоров`я.
Своїм протокольним рішенням (протокол № 11 від 24 листопада 2020 року) зазначена кадрова комісія заяву позивачки задовольнила та вирішила призначити нову дату складання іспиту у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички для ОСОБА_1, оскільки вказані причини могли негативно вплинути на об`єктивний результат тестування.
Наказом Генерального прокурора від 16 липня 2021 року №236 визнано такими, що втратили чинність накази Генерального прокурора від 10 вересня 2020 року №№ 422, 423, 424, 425 про створення першої, другої, третьої, четвертої кадрових комісій обласних прокуратур з атестації прокурорів місцевих прокуратур, військових прокуратур гарнізонів (на правах місцевих).
Наказом Генерального прокурора від 22 липня 2021 року №239 з метою здійснення атестації прокурорів місцевих прокуратур утворено П`ятнадцяту кадрову комісію обласних прокуратур з атестації прокурорів місцевих прокуратур, військових прокуратур гарнізонів (на правах місцевих).
30 серпня 2021 року П`ятнадцята кадрова комісія обласних прокуратур з атестації прокурорів місцевих прокуратур, військових прокуратур гарнізонів (на правах місцевих) вирішила не включати до графіку складання іспиту позивача з тих підстав, що остання з`явилась на іспит та до початку тестування не подала до комісії заяву про перенесення дати іспиту у зв`язку з незадовільним станом її здоров`я, що підтверджується протоколом №9 від 30 серпня 2021 року засідання П`ятнадцятої кадрової комісії.
Надалі П`ятнадцятою кадровою комісією 13 вересня 2021 року прийнято рішення №81 про неуспішне проходження ОСОБА_1 атестації за результатами складення іспиту у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки, що підтверджується протоколом №11 засідання П`ятнадцятої кадрової комісії, відповідно до якого позивачка за результатами складання зазначеного етапу атестації набрала 92 бали, що є менше прохідного балу для успішного складання іспиту, вона не допускається до етапу проходження співбесіди та припиняє участь в атестації.
22 жовтня 2021 року керівником Чернігівської обласної прокуратури видано наказ №519к про звільнення позивачки з посади прокурора Городнянського відділу Менської місцевої прокуратури Чернігівської області та з органів прокуратури на підставі підпункту 2 пункту 19 розділу II "Прикінцеві і перехідні положення" Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо першочергових заходів із реформи органів прокуратури" з 01 листопада 2021 року у зв`язку із рішенням кадрової комісії про неуспішне проходження атестації.
Не погоджуючись з рішенням П`ятнадцятої кадрової комісії обласних прокуратур з атестації прокурорів №81 від 13 вересня 2021 року про неуспішне проходження позивачем атестації та наказом керівника Чернігівської обласної прокуратури від 22 жовтня 2021 року №519к про звільнення, позивачка звернулася до суду з цим позовом.
ІІІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин)
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 43 Конституції України закріплено, що кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується, а держава створює умови для повного здійснення громадянами права на працю, гарантує рівні можливості у виборі професії та роду трудової діяльності; громадянам гарантується захист від незаконного звільнення.
За змістом статті 2 КЗпП України право громадянина України на працю є одним з основних трудових прав працівників.
Положеннями статті 5-1 КЗпП України передбачено гарантії забезпечення права громадян на працю, зокрема, щодо правового захисту від необґрунтованої відмови у прийнятті на роботу і незаконного звільнення, а також сприяння у збереженні роботи.
Відповідно до статті 222 КЗпП України особливості розгляду трудових спорів суддів, прокурорсько-слідчих працівників, а також працівників навчальних, наукових та інших установ прокуратури, які мають класні чини, встановлюється законодавством.
Статтею 4 Закону України від 14 жовтня 2014 року №1697-VII "Про прокуратуру" (далі також - Закон № 1697-VII) установлено, що організація та діяльність прокуратури України, статус прокурорів визначаються Конституцією України, цим та іншими законами України, чинними міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.
Законом №1697-VII забезпечуються гарантії незалежності прокурора, зокрема, щодо особливого порядку його призначення на посаду, звільнення з посади, притягнення до дисциплінарної відповідальності тощо (пункт 1 частини першої статті 16 Закону №1697-VII).
Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо першочергових заходів із реформи органів прокуратури" від 19 вересня 2019 року №113-IX (надалі - Закон №113-IX (набрав чинності 25 вересня 2019 року)) запроваджено реформування системи органів прокуратури, у зв`язку із чим до Закону №1697-VII були внесені зміни.
Статтею 14 Закону №1697-VII у зв`язку із внесенням до неї змін Законом №113-ІХ передбачено скорочення кількості прокурорів органів прокуратури.
Зокрема, змінами, унесеними законодавцем, установлено, що загальна чисельність прокурорів органів прокуратури становить не більше 10 000 осіб. Приведення у відповідність із вимогами статті 14 Закону України "Про прокуратуру" кількісного складу органів прокуратури здійснюється, крім іншого, шляхом проведення атестації на виконання вимог Закону №113-ІХ.
У тексті Закону № 1697-VII слова "Генеральна прокуратура України", "регіональні прокуратури", "місцеві прокуратури" замінено відповідно словами "Офіс Генерального прокурора", "обласні прокуратури", "окружні прокуратури".
Згідно з пунктами 6, 7 розділу II "Прикінцеві і перехідні положення" Закону №113-ІХ з дня набрання чинності цим Законом усі прокурори Генеральної прокуратури України, регіональних прокуратур, місцевих прокуратур, військових прокуратур вважаються такими, що персонально попереджені у належному порядку про можливе майбутнє звільнення з посади на підставі пункту 9 частини першої статті 51 Закону України "Про прокуратуру". Прокурори, які на день набрання чинності цим Законом займають посади прокурорів у Генеральній прокуратурі України, регіональних прокуратурах, місцевих прокуратурах, військових прокуратурах, можуть бути переведені на посаду прокурора в Офісі Генерального прокурора, обласних прокуратурах, окружних прокуратурах лише у разі успішного проходження ними атестації, яка проводиться у порядку, передбаченому цим розділом.
Згідно з пунктом 9 розділу II "Прикінцеві і перехідні положення" Закону №113-ІХ Атестація здійснюється згідно з Порядком проходження прокурорами атестації, який затверджується Генеральним прокурором.
Пунктом 10 розділу II "Прикінцеві і перехідні положення" Закону №113-ІХ установлено, що прокурори Генеральної прокуратури України, регіональних прокуратур, місцевих прокуратур, військових прокуратур (у тому числі ті, які були відряджені до Національної академії прокуратури України для участі в її роботі на постійній основі) мають право в строк, визначений Порядком проходження прокурорами атестації, подати Генеральному прокурору заяву про переведення на посаду прокурора в Офісі Генерального прокурора, обласних прокуратурах, окружних прокуратурах. У заяві також повинно бути зазначено про намір пройти атестацію, надано згоду на обробку персональних даних, на застосування процедур та умов проведення атестації. Форма та порядок подачі заяви визначаються Порядком проходження прокурорами атестації.
Згідно з пунктом 11 розділу II "Прикінцеві і перехідні положення" Закону №113-IX атестація прокурорів проводиться кадровими комісіями Офісу Генерального прокурора, кадровими комісіями обласних прокуратур.
Пунктом 14 розділу II "Прикінцеві і перехідні положення" Закону №113-IX графік проходження прокурорами атестації встановлює відповідна кадрова комісія. Атестація проводиться прозоро та публічно, у присутності прокурора, який проходить атестацію. Перебіг усіх етапів атестації фіксується за допомогою технічних засобів відео- та звукозапису.