1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 серпня 2023 року

м. Київ

справа №560/9947/22

адміністративне провадження № К/990/15053/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Стрелець Т.Г.,

суддів: Стеценка С.Г., Тацій Л.В.,

розглянувши у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу № 560/9947/22

за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 14 листопада 2022 року (прийняте у складі головуючого судді Петричковича А.І.) та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 07 березня 2023 року (ухвалену у складі колегії суддів: головуючого судді Граб Л.С., суддів: Смілянця Е.С., Сторчака В.Ю.)

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У вересні 2022 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1, позивач) звернулася в суд з адміністративним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області (далі - ГУПФ України в Хмельницькій області, відповідач), в якому просив:

- визнати протиправними дії ГУПФ України в Хмельницькій області щодо відмови позивачу, у нарахуванні та здійсненні щомісячної доплати до пенсії в сумі 2000 грн., згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 14.07.2021 №713 "Про додатковий соціальний захист окремих категорій осіб", починаючи з 01.04.2022;

- зобов`язати ГУПФ України в Хмельницькій області провести нарахування та здійснити щомісячну доплату до пенсії позивачу в сумі 2000 (дві тисячі) грн, згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 14.07.2021 №713 "Про додатковий соціальний захист окремих категорій осіб", починаючи з 01.04.2022.

2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що згідно із положеннями Постанови Кабінет Міністрів України від 14 липня 2021 року № 713 "Про додатковий соціальний захист окремих категорій осіб" (далі - Постанова КМУ № 713) ОСОБА_1 має право на отримання щомісячної доплату в сумі 2000 грн до розміру його пенсії. Проте, відповідач протиправно відмовив йому в отриманні такої доплати.

Короткий зміст рішень суду першої та апеляційної інстанцій

3. Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 14 листопада 2022 року, яке залишене без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 07 березня 2023 року адміністративний позов залишено без задоволення.

4. Приймаючи такі рішення, суди виходили з того, що оскільки пенсія позивача переглядалась (перераховувалась) після 1 березня 2018 року та збільшилась на 6913,92 грн., ОСОБА_1 відповідно до абзацу 2 пункту 1 Постанови КМУ № 713 не має права на отримання щомісячної доплати до пенсії у розмірі 2000 грн.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. 26 квітня 2023 року до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду надійшла касаційна скарга ОСОБА_1 .

У касаційній скарзі скаржник просить скасувати рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 14 листопада 2022 року та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 07 березня 2023 року, ухвалити нове судове рішення, яким задовольнити позовні вимоги.

В обґрунтування касаційної скарги позивач зазначив, що суди попередніх інстанцій в оскаржуваних судових рішеннях застосували норми Постанови КМУ №713 без урахування висновків їх застосування у подібних правовідносинах, викладених у постановах Верховного Суду від 08 листопада 2022 року у справі №420/2473/22, від 02 березня 2023 року у справі №600/870/22, від 04 квітня 2-23 року у справі № 380/25987/21.

Позивач наполягає, що він має законне право на отримання спірної доплати, оскільки збільшення розміру його пенсії відбулося внаслідок відновлення порушеного його права на отримання пенсії у належному розмірі, на підставі судового рішення, а не внаслідок перерахунку відповідно до закону.

6. Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 26 квітня 2023 року, сформовано колегію суддів у складі: головуюча суддя ОСОБА_2, суддів Рибачука А.І., Бучик А.Ю.

На підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду від 13 червня 2023, у зв`язку з ухваленням Вищою радою правосуддя рішення від 08 червня 2023 року № 622/0/15-23 "Про звільнення ОСОБА_2 з посади судді Верховного Суду у зв`язку із поданням заяви про відставку", згідно з наказом Голови Верховного Суду від 08 червня 2023 року № 1723-к (№1723/0/5-23) "Про відрахування судді ОСОБА_2 зі штату Верховного Суду", проведено повторний автоматизований розподіл судової справи, внаслідок якого для розгляду касаційної скарги сформовано колегію суддів у складі: головуючої судді Стрелець Т.Г., суддів Стеценка С.Г., Тацій Л.В.

7. Ухвалою Верховного Суду від 21 червня 2023 року відкрито касаційне провадження за цією скаргою.

Відзив на касаційну скаргу до Верховного Суду не надходив, що не перешкоджає касаційному перегляду вказаних судових рішень.

8. Верховний Суд ухвалою від 21 серпня 2023 року призначив касаційну скаргу до розгляду в порядку письмового провадження з 22 серпня 2023 року.

II. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

9. Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 перебуває на обліку у Головному управлінні Пенсійного фонду України в Хмельницькій області та отримує пенсію відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб".

Основний розмір пенсії позивача станом на 01 березня 2018 року становив 7516,80 грн.

Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 11 грудня 2020 року по справі № 560/7308/20 визнано протиправною бездіяльність ГУ ПФ України в Хмельницькій області щодо не перерахунку пенсії ОСОБА_1 з 01 квітня 2019 року на підставі довідки ІНФОРМАЦІЯ_1 про грошове забезпечення від 09.10.2020 №ХС-51937. Зобов`язано ГУ ПФ України в Хмельницькій області здійснити з 01 квітня 2019 року перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 на підставі довідки ІНФОРМАЦІЯ_1 про грошове забезпечення від 09.10.2020 №ХС-51937, з врахуванням виплачених сум.

Після проведеного перерахунку на виконання рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 11 грудня 2020 року по справі № 560/7308/20 розмір пенсії ОСОБА_1 склав 14 430,72 грн, тобто збільшився на 6913,92 грн.

14 липня 2021 року Кабінет Міністрів України прийняв Постанову № 713 "Про додатковий соціальний захист окремих категорій осіб". Пунктом 1 установлено з 01 липня 2021 року особам, яким призначено пенсію до 1 березня 2018 року відповідно до Закону України від 9 квітня 1992 року № 2262-Х1І "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", до розміру їх пенсії щомісячну доплату в сумі 2000, 00 грн, яка враховується під час подальших підвищень розмірів пенсії, визначених відповідно до статей 13, 21 і 36 Закону.

ОСОБА_1 31 серпня 2022 року звернувся ГУ ПФ України в Хмельницькій області із заявою про здійснення з 01 липня 2021 року донарахування до сум пенсійного забезпечення щомісячної доплати в сумі 2000, 00 грн. згідно Постанови КМУ № 713.

В листі від 09 вересня 2022 року відповідач керуючись абзацом 3 пункту 1 Постанови КМУ № 713 повідомив ОСОБА_1, що оскільки розмір його пенсії на виконання рішення суду у справі № 560/7308/20, збільшився до 14 430,72 грн. (на 6913,92 грн.), то підстави для встановлення доплати відсутні.

Не погоджуючись з відмовою відповідача, щомісячно виплачувати йому доплату у розмірі 2000 грн., ОСОБА_1 звернувся до суду з цим позовом.

ІІІ. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

10. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.

Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

Вирішуючи питання про обґрунтованість поданої касаційної скарги, Верховний Суд виходить з наступного.

В силу вимог частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини п`ятої статті 17 Конституції України держава забезпечує соціальний захист громадян України, які перебувають на службі у Збройних Силах України та в інших військових формуваннях, а також членів їхніх сімей.

Як вбачається з матеріалів справи, ключовим у цій справі є питання, чи наявні правові підстави для виплати позивачу щомісячної доплати до пенсії в розмірі 2 000 грн відповідно до постанови КМУ № 713.

Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували, зокрема, на військовій службі, визначає Закон України від 09 квітня 1992 року № 2262-ХІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон № 2262-ХІІ).

Цим Законом держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.

Правовою основою для реалізації гарантії перерахунку призначених пенсій у зв`язку зі збільшенням рівня грошового забезпечення діючих військовослужбовців, є положення частини третьої статті 43 та статті 63 Закону № 2262-XII.

Відповідно до положень статті 63 Закону № 2262-XII перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку. Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону. Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.


................
Перейти до повного тексту