1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 серпня 2023 року

м. Київ

справа № 300/3986/22

адміністративне провадження № К/990/24720/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді Кравчука В.М., суддів Берназюка Я.О., Шарапи В.М.

розглянув у письмовому провадженні

касаційну скаргу ОСОБА_1

на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 09.12.2022 (суддя Тимощук О.Л.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 12.06.2023 (колегія у складі суддів Гінди О.М., Ніколіна В.В., Пліша М.А.)

у справі № 300/3986/22

за позовом ОСОБА_1

до Департаменту соціальної політики виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради, Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області

про визнання дій протиправними та зобов`язання до вчинення дій.

І. РУХ СПРАВИ

1. У жовтні 2022 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Департаменту соціальної політики виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради (далі - відповідач-1), Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області (далі - відповідач-2), в якому просив:

- визнати протиправними дії відповідачів щодо нарахування і виплати щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2021 рік та за 2022 рік, як учаснику бойових дій у розмірі меншому, ніж передбачено частиною 5 статті 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту";

- зобов`язати відповідача-1 здійснити перерахунок та виплату недоплаченої суми щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2021 рік, як учаснику бойових дій відповідно до ч. 5 ст. 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, з урахуванням раніше виплачених сум;

- зобов`язати відповідача-2 здійснити перерахунок та виплату недоплаченої суми щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік, як учаснику бойових дій відповідно до ч. 5 ст. 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, з урахуванням раніше виплачених сум.

IІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

2. Судами встановлено, що ОСОБА_1 є учасником бойових дій та має право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни - учасників бойових дій.

3. Представник позивача 28.06.2022 звертався до Управління соціального захисту населення Івано-Франківської районної адміністрації із адвокатським запитом № 23-06/22 для з`ясування чи виплачувалась ОСОБА_1, згідно з порядком в редакції Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", щорічна грошова допомога до 5 травня.

4. Управління соціального захисту населення Івано-Франківської районної державної адміністрації листом від 08.07.2022 №931/02-25 повідомило, що жодних виплат не проводило та рекомендували звернутися в департамент соціальної політики за місцем проживання.

5. Згодом представник позивача звернувся з адвокатським запитом від 25.07.2022 за № 25-06/22 до Департаменту соціальної політики Івано-Франківської міської ради для з`ясування чи виплачувалась ОСОБА_1, згідно з порядком в редакції Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" щорічна грошова допомога до 5 травня у 2020, 2021 та 2022 роках. Однак відповіді не одержав.

6. Вважаючи, що його право на виплату щорічної разової грошової допомоги до 5 травня у 2021 році та у 2022 році порушено, позивач звернувся до суду.

ІIІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН

7. В обґрунтування позовних вимог позивач покликався на те, що після прийняття Конституційним Судом України Рішення від 27.02.2020 № 3-р/2020 він набув право на отримання щорічної разової грошової допомоги до 5 травня в розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, як це встановлено статтею 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".

8. Відповідач-2 заперечував проти задоволення позовних вимог. Покликався на те, що Кабінет Міністрів України видає обов`язкові до виконання акти - постанови і розпорядження, серед яких Постанова №540, яка набрала чинності 11.05.2022, відповідно до якої у 2022 році виплачувалась одноразова грошова допомога. Отже, щорічну разову грошову допомогу позивачу було виплачено у розмірі, що встановлено в додатку до Порядку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 07.05.2022 №540.

Також відповідно до підпункту 2 пункту 22 Розділу VI Прикінцевих та перехідних положень Бюджетного кодексу України установлено, що Кабінет Міністрів України може приймати рішення, зокрема щодо порядку застосування і розмірів державних соціальних стандартів та гарантій, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевих бюджетів та фондів загальнообов`язкового державного соціального і пенсійного страхування. Частиною 2 статті 20 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" від 12.05.2015 №389-VІІІ передбачено, що в у мовах воєнного стану можуть бути обмежені права і свободи людини і громадянина, передбачені частиною 2 статті 64 Конституції України.

ІV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

9. Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 09.12.2022, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 12.06.2023, у задоволенні позову відмовлено.

10. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, з позицією якого погодився суд апеляційної інстанції, покликаючись на висновки Верховного Суду, викладені у постанові від 01.12.2022 у справі №580/2869/22 та враховуючи положення частини другої статті 20 Закону №389-VІІІ, частини сьомої статті 20 та абзацу третього підпункту 2 пункту 22 розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України, дійшов висновку, що виплата щорічної разової грошової допомоги до 5-го травня за 2021 рік повинна здійснюватися у розмірах відповідно до Постанови №325, а за 2022 рік, відповідно до Постанови №540, тобто визначених на час спірних правовідносин.

Окрім того, позивач не був позбавлений права на щорічну разову грошову допомогу до 5-го травня у 2022 році та отримав її у розмірі 1 491,00 грн, що встановлено в додатку до Порядку, затвердженого Постановою №540, а щодо отриманих/недоотриманих коштів у 2021 році у суду відомості відсутні.

Також за висновком суду апеляційної інстанції, позивач обґрунтовуючи позовні вимоги до Департаменту соціальної політики виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради, не навів доказів того, що у 2021 році йому нараховано та виплачено щорічну разову грошову допомогу до 5 травня за 2021 рік як учаснику бойових дій, у розмірі меншому, ніж передбачено ч. 5 ст. 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", яка мала застосовуватися у зв`язку з прийняттям Конституційним Судом України рішення від 27.02.2020 у справі 1-247/2018(3393/18), а тому позовні вимоги у цій частині задоволенню не підлягають.

V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

11. Позивач подав касаційну скаргу, в якій просить скасувати оскаржувані судові рішення та ухвалити нове - про задоволення позовних вимог.

12. Як на підставу касаційного оскарження покликається на необхідність відступу від висновку Верховного Суду щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові від 01.12.2022 у справі № 580/2869/22, оскільки Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 не введено обмеження розміру одноразової грошової допомоги до 5 травня. Постанова Кабінету Міністрів України від 07.05.2022 № 540 "Деякі питання виплати у 2022 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" і "Про жертви нацистських переслідувань" не підлягає застосуванню, оскільки визнана протиправною та нечинною рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 31.11.2022 у справі №640/8186/22. Крім того, зазначена постанова Кабінету Міністрів України не поширюється на вимоги про стягнення одноразової грошової допомоги до 5 травня за 2021 рік.

13. У відзиві відповідач просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення без змін.

VІ. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

14. Верховний Суд перевірив правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права у межах доводів касаційної скарги та зазначає наступне.

15. Ключовим питанням у цій справі є виплата позивачу, як учаснику бойових дій, щорічної разової грошової допомоги до 5 травня у 2021 - 2022 роках.

16. Щодо виплати щорічної разової грошової допомоги до 5 травня у 2022 році, то подібні правовідносини були предметом розгляду у Верховному Суді.

17. Верховний Суд у складі Судової палати для розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду у постанові від 13.06.2023 у справі № 560/8064/22 відступив від висновку щодо застосування положень статті 13 Закону № 3551-XII, частини другої статті 20 Закону № 389-VІІІ, частини сьомої статті 20 та абзацу третього підпункту 2 пункту 22 розділу VI Прикінцевих та перехідних положень Бюджетного кодексу України та Порядку № 540 у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 01.12.2022 у справі №580/2869/22, відповідно до якого правомірним є нарахування та виплата щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік у розмірі, визначеному Порядком № 540, та сформулював наступний висновок:

" 1) держава не може в односторонньому порядку відмовитися від зобов`язання щодо соціального захисту осіб, які вже виконали свій обов`язок перед державою щодо захисту її суверенітету і територіальної цілісності без запровадження рівноцінних або більш сприятливих умов соціального захисту осіб, які захищали Батьківщину, її суверенітет і територіальну цілісність (ветеранів війни, учасників бойових дій, осіб з інвалідністю внаслідок війни, учасники війни), та членів їхніх сімей;

(2) Бюджетним кодексом України не можна доручати Кабінету Міністрів України встановлювати інше (додаткове) законодавче регулювання відносин, відмінне від того, що є предметом регулювання спеціального Закону № 3551-ХІІ;

(3) тимчасове обмеження окремих соціальних пільг особам, які захищають або захищали Батьківщину, її суверенітет і територіальну цілісність, та членів їхніх сімей, у разі запровадження режиму воєнного стану, за умови додержання вимог пункту 5 частини першої статті 6 Закону № 389-VIII, може відбуватись за умови внесення змін до спеціального Закону № 3551-ХІІ, який регулює відносини забезпечення соціального захисту ветеранів війни та членів їх сімей, членів сімей загиблих (померлих) ветеранів війни, членів сімей загиблих (померлих) Захисників та Захисниць, а не шляхом внесення змін до бюджетного законодавства з подальшим ухваленням Кабінетом Міністрів України рішення щодо визначення розмірів соціальних гарантій;


................
Перейти до повного тексту