1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 серпня 2023 року

м. Київ

справа №818/555/18

адміністративне провадження № К/9901/65362/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

суддя-доповідач - Стародуб О.П.

судді: Єзеров А.А., Кравчук В.М.,

розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Сумського окружного адміністративного суду від 03.04.2018 (суддя - Соп`яненко О.В.) та постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 13.09.2018 (головуючий суддя - Макаренко Я.М., судді: Мінаєва О.М., Бартош Н.С.)

у справі за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Сумській області, Міськрайонного управління у м. Сумах та Сумському районі Головного управління Держгеокадастру у Сумській області, третя особа - ОСОБА_2 про визнання бездіяльності незаконною та зобов`язання вчинити дії.

КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ

ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом про визнання незаконною бездіяльності державного кадастрового реєстратора Міськрайонного управління у м. Сумах та Сумському районі Головного управління Держгеокадастру у Сумській області в частині не вчинення дій щодо видалення з Державного земельного кадастру земельної ділянки з кадастровим номером 5924784200:03:004:0175;

- зобов`язання державного кадастрового реєстратора Міськрайонного управління у м. Сумах та Сумському районі Головного управління Держгеокадастру у Сумській області вчинити дії щодо видалення з Державного земельного кадастру земельної ділянки з кадастровим номером 5924784200:03:004:0175.

ВСТАНОВЛЕНІ СУДАМИ ПОПЕРЕДНІХ ІНСТАНЦІЙ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Позивач є учасником бойових дій та антитерористичної операції на Сході України, що підтверджується посвідченням серії НОМЕР_1 .

Позивач звертався до відповідача із заявою про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2 га для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення, розташованих за межами населених пунктів на території Кровненської сільської ради Сумського району.

Наказом Головного управління Держгеокадастру від 30.05.2017 № 18-4155/16-17-СГ позивачу надано дозвіл на розробку проекту землеустрою.

Сумською філією ДП "Центр державного земельного кадастру" виготовлено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки позивачу у власність для ведення особистого селянського господарства.

Вказаний проект 11.09.2017 позивачем подано до Міськрайонного управління у м. Сумах та Сумському районі ГУ Держгеокадастру для проведення державної реєстрації ділянки. Рішенням № РВ-5900296422017 від 18.09.2017 державним кадастровим реєстратором відмовлено у внесенні відомостей до Державного земельного кадастру з підстав невідповідності електронного документа, встановленим вимогам, а саме: ХББ Схема наявні зауваження щодо валідності електронного документу, перетин ділянок з ділянкою 5924784200:03:004:0175, площа співпадає на 100%; знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини.

Не погоджуючись із вказаним рішенням відповідача, позивач звернувся до суду.

Постановою Сумського окружного адміністративного суду від 13.12.2017, залишеною без змін постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 19.11.2018, у справі № 818/1491/17, у задоволенні позову відмовлено.

Так, у межах справи № 818/1491/17 судами встановлено, що земельна ділянка кадастровий номер 5924784200:03:004:0175 зареєстрована 23.12.2014 для надання в оренду для ведення фермерського господарства ОСОБА_2 . Наказом № 18-242/16-14-СГ від 30.04.2014 ОСОБА_2 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 10,38 га в оренду за рахунок земель сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства.

Не погоджуючись з бездіяльністю державного кадастрового реєстратора щодо не видалення відповідно до пп.2 п. 114 Порядку ведення Державного земельного кадастру з Державного земельного кадастру земельної ділянки з кадастровим номером 5924784200:03:004:0175, яка була зареєстрована в Державному земельному кадастрі, позивач звернувся до суду.

КОРОТКИЙ ЗМІСТ РІШЕНЬ СУДІВ ПОПЕРЕДНІХ ІНСТАНЦІЙ

Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 03.04.2018, залишеним без змін постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 13.09.2018, у задоволенні позову відмовлено.

Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суди попередніх інстанцій виходили з того, що враховуючи недоведеність наявності у державного реєстратора документів в підтвердження вини третьої особи в не здійсненні реєстрації речового права протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки, у державного реєстратора були відсутні законодавчо встановлені підстави для скасування державної реєстрації земельної ділянки.

ДОВОДИ ОСОБИ, ЯКА ПОДАЛА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ ТА ІНШИХ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

В обґрунтування касаційної скарги позивач покликається на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права, неповне з`ясування обставин справи, що призвело до ухвалення помилкових судових рішень.

Зокрема, покликається на те, що оскільки земельна ділянка 5924784200:03:004:0175 зареєстрована 23.12.2014, а речове право оренди на вказану земельну ділянку не зареєстроване протягом одного року, тобто, до 23.12.2015, державний кадастровий реєстратор відповідно до ч. 10 ст. 24 Закону України "Про Державний земельний кадастр" повинен був скасувати державну реєстрацію такої земельної ділянки.

Також покликається на те, що наказом Головного управління Держгеокадастру у Сумській області № 149 від 06.03.2017 вказана земельна ділянка загальною площею 10,43 га на території Кровненської сільської ради Сумського району Сумської області внесена в перелік земельних ділянок, зарезервованих для подальшої передачі учасникам бойових дій (АТО).

Просить рішення судів попередніх інстанцій скасувати та прийняти нове рішення про задоволення позовних вимог.

Відповідач у відзиві на касаційну скаргу просив касаційну скаргу залишити без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій без змін.

ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Згідно із частиною 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до статті 1 Закону України "Про Державний земельний кадастр" державний земельний кадастр - це єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.

За приписами частин 1, 4 статті 9 Закону України "Про Державний земельний кадастр" внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Державний кадастровий реєстратор: здійснює реєстрацію заяв про внесення відомостей до Державного земельного кадастру, надання таких відомостей; перевіряє відповідність поданих документів вимогам законодавства; формує поземельні книги на земельні ділянки, вносить записи до них, забезпечує зберігання таких книг; здійснює внесення відомостей до Державного земельного кадастру або надає відмову у їх внесенні; присвоює кадастрові номери земельним ділянкам; надає відомості з Державного земельного кадастру та відмову у їх наданні; здійснює виправлення помилок у Державному земельному кадастрі; передає органам державної реєстрації речових прав на нерухоме майно відомості про земельні ділянки.

Статтею 16 Закону України "Про Державний земельний кадастр" встановлено, що земельній ділянці, відомості про яку внесені до Державного земельного кадастру, присвоюється кадастровий номер. Кадастровий номер земельної ділянки є її ідентифікатором у Державному земельному кадастрі. Система кадастрової нумерації земельних ділянок є єдиною на всій території України. Кадастровий номер скасовується лише у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки. Зміна власника чи користувача земельної ділянки, зміна відомостей про неї не є підставою для скасування кадастрового номера. Скасований кадастровий номер земельної ділянки не може бути присвоєний іншій земельній ділянці. Інформація про скасовані кадастрові номери земельних ділянок зберігається у Державному земельному кадастрі постійно.


................
Перейти до повного тексту