1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


Постанова

Іменем України

15 серпня 2023 року

м. Київ

справа № 644/368/23

провадження № 61-9917св22

Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду:

головуючого -Синельникова Є. В. (суддя-доповідач),

суддів: Білоконь О. В., Осіяна О. Ю., Сакари Н. Ю., Шиповича В. В.,

учасники справи:

позивач - ОСОБА_1,

відповідачі: Управління освіти Ізюмської міської ради, Ізюмський ліцей

№ 6 Ізюмської міської ради,

розглянув у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи касаційну скаргу ОСОБА_1, від імені якого діє ОСОБА_3, на ухвалу Орджонікідзевського районного суду м. Харкова у складі судді Черняка В. Г., від 26 квітня

2023 року та постанову Харківського апеляційного суду у складі колегії суддів: Маміної О. В., Пилипчук Н. П., Тичкової О. Ю., від 06 червня

2023 року.

Зміст заявлених позовних вимог

1. У січні 2023 року позивач звернувся до суду з позовною заявою, в якій просив визнати протиправними та скасувати накази Управління освіти Ізюмської міської ради, а саме: пункт 1 наказу № 70 "Про встановлення простою, запровадження дистанційної роботи та оплати праці в умовах воєнного стану" від 25 лютого 2022 року; підпункт 1.1 пункту 1, підпункт 1.3 пункту 1 наказу № 02-ВС "Про внесення змін до наказу Управління освіти

від 25 лютого 2022 року № 70 "Про встановлення простою, запровадження дистанційної роботи та оплату праці в умовах воєнного стану"; наказу

№ 03-ВС "Про внесення змін до наказу Управління освіти від 25 лютого

2022 року № 70 "Про встановлення простою, запровадження дистанційної роботи та оплату праці в умовах воєнного стану"; поновити на період

з 01 квітня 2022 року по 27 грудня 2022 року дію трудового договору з ним як вчителем; стягнути середній заробіток та моральну шкоду.

Ухвала суду першої інстанції та її основні мотиви

2. Ухвалою Орджонікідзевського районного суду м. Харкова

від 26 квітня 2023 року провадження у справі в частині позовних вимог щодо визнання протиправними та скасування наказів Управління освіти Ізюмської міської ради, а саме: пункту 1 наказу № 70 "Про встановлення простою запровадження дистанційної роботи та оплати праці в умовах воєнного стану" від 25 лютого 2022 року; підпункту 1.1 пункту 1, підпункту 1.3 пункту 1 наказу № 02-ВС "Про внесення змін до наказу Управління освіти від 25 лютого 2022 року № 70 "Про встановлення простою, запровадження дистанційної роботи та оплату праці в умовах воєнного стану"; наказу № 03-ВС "Про внесення змін до наказу Управління освіти від 25 лютого 2022 року № 70 "Про встановлення простою, запровадження дистанційної роботи та оплату праці в умовах воєнного стану" закрито на підставі пункту 1 частини першої статті 255 ЦПК України з посиланням на те, що справа за вказаними позовними вимогами не підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства.

3. Ухвала суду першої інстанції мотивована тим, що вимоги щодо оскарження наказів Управління освіти Ізюмської міської ради підлягають розгляду у порядку адміністративного судочинства. Спір не підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства з огляду на суб`єктний склад учасників і характер спору.

Основний зміст та мотиви постанови суду апеляційної інстанції

4. Постановою Харківського апеляційного суду від 06 червня 2023 року апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишено без задоволення, а ухвалу Орджонікідзевського районного суду м. Харкова від 26 квітня 2023 року в частині закриття провадження у справі - без змін.

5. Постанова апеляційного суду мотивована тим, що суд першої інстанції правильно встановив, що спір у цій справі в частині позовних вимог щодо скасування наказів Управлінням освіти Ізюмської міської ради набув ознак публічно-правових відносин та закрив провадження у справі, оскільки спір не підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства. Суд апеляційної інстанції визначив, що оспорені накази не мають ознак індивідуального правового акту відносно ОСОБА_1, а стосуються всіх закладів дошкільної, загальної, середньої, позашкільної освіти, які входять до переліку закладів освіти, які адмініструються Управлінням освіти Ізюмської міської ради. Всі вищевказані навчальні заклади є юридичними особами публічного права, створені (засновані) Ізюмською міською радою, а оскаржувані накази носять публічний характер.

Узагальнені доводи касаційної скарги

6. 30 червня 2023 року засобами поштового звʼязку представник

ОСОБА_1 - ОСОБА_3 подала до Верховного Суду касаційну скаргу, в якій просить скасувати ухвалу Орджонікідзевського районного суду м. Харкова від 26 квітня 2023 року та постанову Харківського апеляційного суду від 06 червня 2023 року і направити справу для продовження розгляду до суду першої інстанції, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права.

7. Доводи особи, яка подала касаційну скаргу, обґрунтовано тим, що суди попередніх інстанцій, приймаючи оскаржувані судові рішення, порушили правила юрисдикції, не врахували, що вимоги позивача стосуються виключно його трудових прав та підлягають розгляду в порядку цивільного судочинства.

8. Заявник стверджує, що спір, який виник між ним та відповідачами, стосується режиму роботи, оплати праці та визначення робочого часу, що впливає на виплату та розмір заробітної плати. Такі правовідносини є трудовими і на них поширюються положення Кодексу законів про працю України. Відповідно до частини третьої статті 19 Кодексу адміністративного судочинства України адміністративні суди не розглядають позовні вимоги, які є похідними від вимог у приватно-правовому спорі і заявлені разом з ними, якщо цей спір підлягає розгляду в порядку іншого, ніж адміністративне, судочинства і знаходиться на розгляді відповідного суду. Посада вчителя не є ні державною, ні публічною службою.

Надходження касаційної скарги до суду касаційної інстанції

9. Ухвалою Верховного Суду від 06 липня 2023 року відкрито касаційне провадження у справі № 644/368/23 за поданою касаційною скаргою.

10. Ухвалою Верховного Суду від 08 серпня 2023 року справу

№ 644/368/23 призначено до судового розгляду колегією з п`яти суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду у складі Верховного Суду у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у ній матеріалами.

Доводи відзиву на касаційну скаргу

11. У поданому відзиві на касаційну скаргу Управління освіти Ізюмської міської ради посилається на те, що суди попередніх інстанцій дійшли обґрунтованого висновку про закриття провадження у справі в частині оскарження позивачем наказів Управління освіти Ізюмської міської ради, оскільки зазначені вимоги не підлягають розгляду в порядку цивільного судочинства, оскільки правовідносини, врегульовані оскарженими наказами, мають адміністративний характер за ознаками публічності, застосування щодо всіх закладів освіти. Оспорениминаказами встановлено єдиний обов`язковий підхід до врегулювання правовідносин під час воєнного стану для всіх дошкільних, шкільних, позашкільних, інклюзивних закладів освіти Ізюмської міської ради. Накази не мають ознак індивідуального правового акту відносно позивача.

Фактичні обставини справи, встановлені судами

12. У січні 2023 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовною заявою, в якій просив визнати протиправними та скасувати накази Управління освіти Ізюмської міської ради, а саме: пункт 1 наказу № 70 "Про встановлення простою, запровадження дистанційної роботи та оплати праці в умовах воєнного стану" від 25 лютого 2022 року; підпункт 1.1 пункту 1, підпункт 1.3 пункту 1 наказу № 02-ВС "Про внесення змін до наказу Управління освіти від 25 лютого 2022 року № 70 "Про встановлення простою, запровадження дистанційної роботи та оплату праці в умовах воєнного стану"; наказу № 03-ВС "Про внесення змін до наказу Управління освіти від 25 лютого 2022 року № 70 "Про встановлення простою, запровадження дистанційної роботи та оплату праці в умовах воєнного стану"; поновити на період з 01 квітня 2022 року по 27 лютого 2022 року дію трудового договору з ним як вчителем; стягнути середній заробіток та моральну шкоду.

13. Ухвалою Орджонікідзевського районного суду м. Харкова

від 26 квітня 2023 року провадження у справі в частині позовних вимог щодо визнання протиправними та скасування наказів Управління освіти Ізюмської міської ради, а саме: пункту 1 наказу № 70 "Про встановлення простою запровадження дистанційної роботи та оплати праці в умовах воєнного стану" від 25 лютого 2022 року; підпункту 1.1 пункту 1, підпункту 1.3 пункту 1 наказу № 02-ВС "Про внесення змін до наказу Управління освіти від 25 лютого 2022 року № 70 "Про встановлення простою, запровадження дистанційної роботи та оплату праці в умовах воєнного стану"; наказу № 03-ВС "Про внесення змін до наказу Управління освіти від 25 лютого 2022 року № 70 "Про встановлення простою, запровадження дистанційної роботи та оплату праці в умовах воєнного стану" закрито з посиланням на те, що справа за цими позовними вимогами не підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства.

Позиція Верховного Суду

14. Згідно з положеннями частини другої статті 389 Цивільного процесуального кодексу України підставами касаційного оскарження судових рішень, зазначених у пунктах 2, 3 частини першої цієї статті, є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.

15. Відповідно до частин першої, другої та п`ятої статті 263 ЦПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

16. Згідно з частиною першою статті 400 ЦПК України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, перевіряє правильність застосування судом першої або апеляційної інстанції норм матеріального чи процесуального права і не може встановлювати або (та) вважати доведеними обставини, що не були встановлені в рішенні чи відкинуті ним, вирішувати питання про достовірність або недостовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими.

17. Система судів загальної юрисдикції є розгалуженою. Судовий захист є основною формою захисту прав, інтересів та свобод фізичних та юридичних осіб, державних та суспільних інтересів.

18. Предметна юрисдикція - це розмежування компетенції судів, які діють за правилами цивільного і кримінального судочинства, а також господарських та адміністративних судів. Кожен суд має право розглядати і вирішувати тільки ті справи (спори), які віднесені до їх відання законодавчими актами, тобто діяти в межах встановленої компетенції.

19. За вимогами частини першої статті 18 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" суди спеціалізуються на розгляді цивільних, кримінальних, господарських, адміністративних справ, а також справ про адміністративні правопорушення.

20. Відповідно до частини першої статті 19 ЦПК України суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи, що виникають з цивільних, земельних, трудових, сімейних, житлових та інших правовідносин, крім справ, розгляд яких здійснюється в порядку іншого судочинства.

21. Велика Палата Верховного Суду послідовно зазначала, що критеріями відмежування справ цивільної юрисдикції від інших є, по-перше, наявність спору щодо захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів позивача у будь-яких правовідносинах, крім випадків, коли такий спір вирішується за правилами іншого судочинства, а по-друге, спеціальний суб`єктний склад цього спору, у якому однією зі сторін є, як правило, фізична особа. Отже, у порядку цивільного судочинства за загальним правилом можна розглядати будь-які справи, у яких хоча б одна зі сторін зазвичай є фізичною особою, якщо їх вирішення не віднесено до інших видів судочинства (постанови від 12 жовтня 2022 року у справі № 183/4196/21 (провадження № 14-36цс22), від 08 червня 2022 року у справі № 362/643/21 (провадження № 14-32цс22), від 23 листопада 2021 року у справі № 641/5523/19 (провадження № 14-178цс20) та інші).


................
Перейти до повного тексту