ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 серпня 2023 року
м. Київ
справа №380/15034/22
адміністративне провадження № К/990/16107/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Чиркіна С.М.,
суддів: Єзерова А.А., Шарапи В.М.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 09 січня 2023 року (головуючий суддя Братичак У.В.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 10 квітня 2023 року (головуючий суддя Нос С.П., судді Кухтей Р.В., Шевчук С.М.) у справі № 380/15034/22 за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Самбірської районної державної адміністрації Львівської області про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити дії,
У С Т А Н О В И В:
І. РУХ СПРАВИ
25 жовтня 2022 року ОСОБА_1 (далі також позивач) звернувся з позовною заявою до Управління соціального захисту населення Самбірської районної державної адміністрації (далі також відповідач), в якій просив:
визнати протиправною відмову Управління соціального захисту населення Самбірської РДА у перерахунку та виплаті щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік ОСОБА_1 у розмірі 5 мінімальних пенсій за віком;
зобов`язати Управління соціального захисту населення Самбірської районної державної адміністрації здійснити перерахунок та виплату щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік ОСОБА_1 у розмірі 5 мінімальних пенсій за віком, з врахуванням виплачених сум.
Львівський окружний адміністративний суд рішенням від 09 січня 2023 року у задоволені позову відмовив.
Восьмий апеляційний адміністративний суд постановою від 10 квітня 2023 року рішення Львівського окружного адміністративного суду від 09 січня 2023 року залишив без змін.
04 квітня 2023 року на адресу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду надійшла касаційна скарга позивача, в якій скаржник просить скасувати рішення Львівського окружного адміністративного суду від 09 січня 2023 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 10 квітня 2023 року і прийняти нову постанову, якою позов задовольнити.
Ухвалою Верховного Суду від 16 травня 2023 року відкрито касаційне провадження. Цією ж ухвалою витребувано справу з суду першої інстанції.
Від відповідача відзиву на касаційну скаргу не надходило, що не перешкоджає касаційному перегляду рішень судів попередніх інстанцій.
Ухвалою Верховного Суду від 15 серпня 2023 року справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження.
ІІ. АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ
В обґрунтування вимог касаційної скарги позивач зазначив, що він має статус учасника бойових дій та має право на отримання щорічної грошової допомоги до 5 травня відповідно до статті 12 Закону України від 22 жовтня 1993 року № 3551-XII "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (далі також Закон № 3551-XII).
На звернення до відповідача, отримав відповідь від 02 серпня 2022 року за № К-100/01-11 від 24 серпня 2022 року, у якій зазначено про те, що одноразова допомога до 05 травня не виплачувалася та роз`яснено про необхідність звернення до Самбірського районного територіального центру комплектації та соціальної підтримки. Вважає таку відмову відповідача протиправною.
У відзиву на позовну заяву відповідач зазначив про необґрунтованість доводів позивача, просив відмовити у задоволенні позовних вимог.
ІІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач є учасником бойових дій відповідно до посвідчення серії НОМЕР_1, копія якого наявна в матеріалах справи.
Позивачу у 2022 році не виплачена щорічна разова грошова допомога до 5 травня 2022 року, листом Управління соціального захисту населення Самбірської районної державної адміністрації від 02.08.2022 №К-100/01-11 повідомлено позивача, що станом на 01 серпня 2022 року переліків осіб, які мають право на отримання грошової допомоги та не перебувають на обліку в територіальних органах Пенсійного фонду України, Самбірським районним територіальним центром комплектування та соціальної підтримки до управління не подано. Також позивачу рекомендовано звернутися до Самбірського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки щодо виплати щорічної грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік.
Не погоджуючись з такими діями відповідача, позивач звернувся до суду з даним позовом за захистом своїх прав та інтересів.
ІV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суди вважали безпідставними посилання позивача на те, що він має право на отримання щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік у розмірі 5 мінімальних пенсій за віком.
Окрім того, суд першої інстанції звернув увагу, що Постановою Кабінету Міністрів України № 540 від 07 травня 2022 року "Деякі питання виплати у 2022 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" і "Про жертви нацистських переслідувань" (далі також Постанова, Порядок № 540) визначено, в тому числі, алгоритм дій суб`єктів владних повноважень при здійсненні виплати разової грошової допомоги до 5 травня у 2022 році.
З покликанням на Порядок № 540, суд першої інстанції узяв до уваги, що станом на 01.08.2022 переліку осіб, у які б входив позивач, Самбірським районним територіальним центром комплектування та соціальної підтримки до Управління соціального захисту населення Самбірської районної державної адміністрації не було подано, про що позивача було повідомлено листом від 02 серпня 2022 року № К-100/01-11.
Враховуючи вищевикладене, суд першої інстанції дійшов висновку про те, що з боку відповідача, до якого позивач заявляє свої вимоги, порушень прав позивача на отримання щорічної грошової допомоги до 05 травня за 2022 рік у належному розмірі не допускалося.
V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
В касаційній скарзі позивач наголошує на порушенні судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права.
За позицією скаржника, Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 не введено обмежень прав і свобод громадян України, зокрема в частині розміру одноразової грошової допомоги до 5 травня, яка передбачена статтями 12-16 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", Кабінет Міністрів України не уповноважений приймати рішення щодо розмірів державних соціальних та гарантій, а отже у спірних правовідносинах не підлягає застосуванню Постанова № 540.
Наполягає на необхідності відступлення від висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду від 01 грудня 2022 року у справі № 580/2869/22.
VІ. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Верховний Суд, перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги, в межах касаційного перегляду, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України ( далі також КАС України), виходить з наступного.
У зв`язку з прийняттям Конституційним Судом України рішення від 27 лютого 2020 року у справі №1-247/2018 (3393/18) та визнанням таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційним), окремого положення пункту 26 розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України у частині, яка передбачає, що норми і положення статей 12, 13, 14, 15 та 16 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування, стаття 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" діяла та мала застосовуватись у редакції Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" від 25.12.1998.
Починаючи з 27 лютого 2020 року розмір разової грошової допомоги до 5 травня підлягає нарахуванню і виплаті органом, уповноваженим здійснювати таку виплату, відповідно до статті 12 Закону № 3551-XII у такій редакції "Щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком".
Порядком № 540 Уряд встановив, що разова грошова допомога до 5 травня у 2022 році виплачується в таких розмірах, зокрема: учасникам бойових дій, постраждалим учасникам Революції Гідності та колишнім неповнолітнім (яким на момент ув`язнення не виповнилося 18 років) в`язням концентраційних таборів, гетто, інших місць примусового тримання, а також дітям, які народилися в зазначених місцях примусового тримання їх батьків, - 1491 грн.
Так, у постанові від 13 червня 2023 року у справі № 560/8064/22, розглянутої Верховним Судом у складі Судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду, сформовано такі правові висновки:
" 1) держава не може в односторонньому порядку відмовитися від зобов`язання щодо соціального захисту осіб, які вже виконали свій обов`язок перед державою щодо захисту її суверенітету і територіальної цілісності без запровадження рівноцінних або більш сприятливих умов соціального захисту осіб, які захищали Батьківщину, її суверенітет і територіальну цілісність (ветеранів війни, учасників бойових дій, осіб з інвалідністю внаслідок війни, учасники війни), та членів їхніх сімей;