1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 серпня 2023 року

м. Київ

справа № 805/1771/17-а

касаційне провадження № К/9901/5318/17

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Бившевої Л.І.,

суддів: Хохуляка В.В., Ханової Р.Ф.,

розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Слов`янської об`єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС у Донецькій області на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 22.06.2017 (суддя Кочанова П.В.) та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 31.10.2017 (головуючий суддя - Компанієць І.Д., судді - Васильєва І.А., Сухарьок М.Г.) за позовом Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Донецькоблгаз" в особі Слов`янського управління по газопостачанню та газифікації до Слов`янської об`єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС у Донецькій області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, зобов`язання вчинити певні дії,

УСТАНОВИВ:

Публічне акціонерне товариство по газопостачанню та газифікації "Донецькоблгаз" в особі Слов`янського управління по газопостачанню та газифікації (далі - Товариство, позивач, платник) звернулось до суду з позовом до Слов`янської об`єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС у Донецькій області (далі - Інспекція, відповідач, контролюючий орган), в якому просило визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення від 18.10.2016 №00018801202, №0018781202; №0018801202; від 23.12.2016 №0023691202; визнати протиправними дії відповідача щодо нарахування пені в сумі 133001,81 грн; зобов`язати відповідача здійснити коригування нарахованої пені шляхом виключення (зменшення) у розмірі 133001,81 грн в інтегрованій картці позивача.

На обґрунтування своїх вимог позивач посилався на те, що контролюючий орган не мав права нараховувати платнику штраф та пеню за порушення ним строку сплати суми грошового зобов`язання зі збору у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ для споживачів усіх форм власності, оскільки з огляду на положення Закону України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції" від 02.09.2014 №1669-VII (далі у тексті - Закон №1669-VII, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) він звільнений від відповідальності за несвоєчасну сплату податкових зобов`язань через проведення антитерористичної операції на території, на якій він здійснює господарську діяльність, настання обставин непереборної сили, що підтверджено відповідними сертифікатами Торгово-промислової палати України.

Донецький окружний адміністративний суд постановою від 22.06.2017, залишеною без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 31.10.2017, позов задовольнив повністю: визнав протиправними та скасував податкові повідомлення-рішення Інспекції від 18.10.2016 №0018801202, №0018781202, №0018781202, від 23.12.2016 №0023691202; визнав дії відповідача щодо нарахування пені в сумі 133001,81 грн протиправними та зобов`язав відповідача здійснити коригування нарахованої пені шляхом виключення (зменшення) у розмірі 133001,81 грн в інтегрованій картці позивача.

Суди попередніх інстанцій, задовольняючи позовні вимоги, виходили з того, що позивач відповідно до положень Закону №1669-VII звільнений від відповідальності за несвоєчасну сплату податкових зобов`язань зі збору у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ для споживачів усіх форм власності через проведення антитерористичної операції на території, на якій він здійснює господарську діяльність, настання обставин непереборної сили підтверджено відповідним сертифікатом Торгово-промислової палати України.

Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанції, Інспекція подала касаційну скаргу, у якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати судові рішення попередніх інстанцій та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити в повному обсязі.

У доводах касаційної скарги відповідач цитує норми матеріального та процесуального права, посилається на несвоєчасну сплату узгоджених сум податкових зобов`язань з грошового зобов`язання зі збору у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ для споживачів усіх форм власності, за що передбачена відповідальність пунктом 126.1 статті 126 ПК України, що і призвело до застосування штрафних санкцій.

Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду ухвалою від 18.01.2018 відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою Інспекції.

У відзиві на касаційну скаргу позивач, посилаючись на законність і обґрунтованість судових рішень попередніх інстанцій, просив залишити їх без змін, а касаційну скаргу - без задоволення.

Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду ухвалою від 14.08.2023 визнав за можливе проведення касаційного розгляду справи у попередньому судовому засіданні і призначив справу до розгляду у попередньому судовому засіданні на 15.08.2023.

Переглянувши судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіривши повноту встановлення судовими інстанціями фактичних обставин справи та правильність застосування ними норм матеріального та процесуального права, Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення касаційної скарги, з таких мотивів.

Судами у межах спірних правовідносин встановлено, що позивач є юридичною особою, зареєстрований за адресою: 84112, м. Слов`янськ, вул. Світлодарська, буд. 28Б .

Інспекцією проведено камеральні перевірки: своєчасності сплати збору у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ для споживачів усіх форм власності щодо позивача як юридичної особи, за результатами якої складено акт від 30.09.2016 №5568/12-02/20316969 (жовтень, листопад, грудень 2015 року); своєчасності подання податкових декларацій з вказаного збору, за результатами якої складено акт від 30.09.2016 №5567/12-02/20316969; дотримання граничних строків сплати узгодженого податкового зобов`язання, за результатами якої складено акт від 16.12.2016 №7396/12-02/20316969 (період грудень 2015 року).

Актом камеральної перевірки від 30.09.2016 №5568/12-02/20316969 встановлено порушення позивачем вимог пункту 57.1 статті 57, пункту 317.4 статті 317 ПК України щодо своєчасності сплати узгоджених сум грошового зобов`язання у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ для споживачів усіх форм власності.

За висновками зазначеного акта перевірки контролюючим органом прийнято податкові повідомлення рішення від 18.10.2016: №0018781202, яким за порушення строку сплати суми грошового зобов`язання зі збору у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ для споживачів усіх форм власності зобов`язано позивача сплатити штраф у розмірі 227199,99 грн; №0018781202, яким за порушення строку сплати суми грошового зобов`язання зі збору у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ для споживачів усіх форм власності зобов`язано сплатити штраф у розмірі 5622,32грн.

Актом про результати перевірки неподання/несвоєчасного подання податкової звітності від 30.09.2016 року №5567/12-02/20316969 встановлено порушення позивачем вимог пункту 49.18 статті 49, пункту 317.4 статті 317 ПК України у зв`язку з несвоєчасним поданням податкової декларації зі збору у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ для споживачів усіх форм власності за травень 2014 року.

На підставі вказаного акту перевірки прийнято податкове-повідомлення рішення від 18.10.2016 №0018801202, яким за порушення пункту 49.18 статті 49, пункту 317.4 статті 317 ПК України збільшено суму грошового зобов`язання у розмірі 170,00 грн.

Актом камеральної перевірки про дотримання граничних строків сплати узгодженого податкового зобов`язання від 16.12.2016 №7396/12-02/20316969 встановлено порушення позивачем вимог пункту 57.1 статті 57, пункту 317.4 статті 317 ПК України щодо своєчасності сплати узгоджених сум грошового зобов`язання у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ для споживачів усіх форм власності.

На підставі вказаного акту перевірки прийнято податкове повідомлення рішення від 23.12.2016 №0023691202, яким за порушення строку сплати суми грошового зобов`язання зі збору у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ для споживачів усіх форм власності зобов`язано сплатити штраф у розмірі 108923,67 грн.

Інспекція листом від 27.12.2016 №24150/10/05-22-17 звернулась до позивача, в якому зазначила, що станом на 26.12.2016 по підприємству існує заборгованість з податків і зборів у сумі 365994,12 грн, а саме - по збору у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ для споживачів усіх форм власності (штрафні санкції у розмірі 232992,31 грн, пеня в сумі 133001,81 грн).

Узгоджені грошові зобов`язання зі збору у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природній газ для споживання усіх форм власності сплачувались позивачем з порушенням граничних строків.

Також судами установлено, що позивачем несвоєчасно подано податкову декларацію зі збору у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ для споживачів усіх форм власності, а саме, за травень 2014 року по строку подання 20.08.2014, фактично подано 19.09.2014.

За даними інтегрованої картки позивача вбачається, що за платежем " 17060100", збір у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ для споживачів усіх форм власності" обліковується заборгованість з пені зі збору у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ для споживачів усіх форм власності за наступні періоди: 30.03.2016-18.04.2016 у сумі 2611,15 грн, 30.03.2016-23.05.2016 у сумі 5554,10 грн, 30.03.2016-24.05.2016 у сумі 1656,13 грн, 30.03.2016-16.06.2016 у сумі 3203,80 грн, 30.03.2016-28.06.2016 у сумі 8190,27 грн, 30.03.2016-25.07.2016 у сумі 6943,66 грн, 30.04.2016-25.07.2016 у сумі 5388,24 грн, 30.04.2016-22.08.2016 у сумі 12966,72 грн, 30.04.2016-28.09.2016 у сумі 17138,62 грн, 30.04.2016-24.10.2016 у сумі 23227,34 грн, 30.04.2016-14.12.2016 у сумі 26051,55 грн.

Надаючи оцінку правомірності прийняття відповідачем оскаржуваних податкових повідомлень-рішень, Верховний Суд виходить із такого.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулює ПК України, який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Підпунктом 191.1.1 пункту 191 статті 191 ПК України встановлено, що контролюючі органи здійснюють, зокрема, контроль за своєчасністю, достовірністю, повнотою нарахування та сплати податків, зборів, платежів, установлених Кодексом.

Проведення перевірок є однією з форм податкового контролю (підпункт 62.1.3 пункту 62.1 статті 62 ПК України).

Пунктом 75.1.1 статті 75 ПК України визначено, що камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість (даних органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, даних Єдиного реєстру податкових накладних та даних митних декларацій).

Камеральна перевірка є одним з видів податкових перевірок, встановлених пунктом 75.1 статті 75 ПК України, та за своєю правовою сутністю є формою поточного документального контролю за дотриманням платником вимог податкового законодавства на підставі декларацій та інших документів податкової звітності, одержаних від платника. Перевірка будь-яких інших відомостей, витребування у платника додаткової інформації та документів, подання яких разом з податковою декларацією чинним законодавством не передбачено, камеральною перевіркою не охоплюється.


................
Перейти до повного тексту