1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 серпня 2023 року

м. Київ

справа № 803/149/17

адміністративне провадження № К/9901/30852/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Васильєвої І.А., суддів: Бившевої Л.І., Юрченко В.П.,

розглянувши в порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Пласпорк" (далі - ТОВ"Пласпорк") до Волинської митниці ДФС про визнання протиправними та скасування рішень, касаційне провадження у якій відкрито за касаційною скаргою Волинської митниці ДФС на постанову Волинського окружного адміністративного суду від 12.04.2017 (суддя Лозовський О. А.) та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 13.06.2017 (головуючий суддя Улицький В. З., судді Гулид Р. М., Кузьмич С. М.),

У С Т А Н О В И В :

ТОВ "Пласпорк" звернулося до суду з позовом, в якому просило визнати протиправним та скасувати рішення Волинської митниці ДФС про визначення коду товару від 13.12.2016 № КТ-205000012-0010-2016 та від 14.12.2016

№ КТ-205000012-0011-2016.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що 03.12.216 року для митного оформлення на митний пост "Луцьк" Волинської митниці ДФС було подано митні декларації (далі - МД) від 03.12.2016 № 205070000/2016/047568 та № 205070000/2016/047580 на дві партії товару - сала свинячого бокового мороженого, без пісних частин, без вмісту солі, спецій та інших харчових добавок, без термічної та кулінарної обробки та супровідні документи на вказаний товар, який поставлявся на підставі укладених позивачем контрактів із компанією "Tonnies Lebensmittel GmbH & Co.KG" від 10.02.2016 № 058407; із компанією "Simon-Fleisch GmbH" від 12.10.2016 № 300916. В поданих митних деклараціях код товару за Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (далі - УКТЗЕД) визначений як 0209101100.

За результатами митного огляду, взяття проб (зразків) товару, проведення лабораторних досліджень Львівським відділом з питань експертизи та досліджень контролюючий орган дійшов висновку про класифікацію поставленого товару за іншим кодом УКТЗЕД - 0203295500 (сало свійських свиней морожене з прилеглими шарами мяса, без шкіри, обвалене, у вигляді фрагментів різної товщини з нерівними краями, без вмісту спецій, солі та приправ, без теплової кулінарної обробки) та прийняті рішення про визначення коду товару від 13.12.2016 № КТ-205000012-0010-2016 та від 14.12.2016 № КТ-205000012-0011-2016.

Позивач вважає оскаржувані рішення протиправними, оскільки вони суперечать поясненням до товарної позиції 0209 розділу I УКТЗЕД, указує, що поставлене сало свинне бокове не містило пісних частин в необхідній кількості, що виключає можливість віднесення його до категорії 0203 як сала мороженого з прилеглими шарами мяса; процедура огляду товару, відбору зразків товару митним органом проведена з порушенням норм чинного законодавства; висновки проведеної експертизи є неповними та суперечливими.

Волинський окружний адміністративний суд постановою від 12.04.2017, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 13.06.2017, позов задовольнив та скасував рішення митниці про визначення коду товарів від 13.12.2016 № КТ-205000012-0010-2016 та від 14.12.2016 №КТ-205000012-0011-2016.

Задовольняючи позов, суди попередніх інстанцій виходили з того, що митний орган не довів правомірність своїх дій при віднесенні ввезеного товару до іншої товарної позиції, ніж задекларована позивачем та не надав достатніх доказів на підтвердження належності ввезеного товару до товарної позиції, зазначеної в оскаржуваних рішеннях.

Відповідач подав до Вищого адміністративного суду України касаційну скаргу, у якій просить скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.

На обґрунтування вимог касаційної скарги митниця вказала, що суди першої та апеляційної інстанції неправильно застосували норми матеріального права, не врахували характеристики товару, зазначені у висновку Львівського управління з питань експертизи та досліджень спеціалізованої лабораторії з питань експертизи та досліджень ДФС України від 13.12.2016 № 142008600-0368.

Вищий адміністративний суд України ухвалою від 05.07.2017 відкрив касаційне провадження у справі за касаційною скаргою відповідача.

Позивач правом на подання заперечень на касаційну скаргу не скористався.

У зв`язку з набранням 15.12.2017 чинності нової редакції Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) згідно з Законом України від 03.10.2017 №2147-VIII "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів" та початком роботи Верховного Суду касаційна скарга була передана на розгляд Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду.

Перевіривши наведені в касаційній скарзі доводи відповідача, правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, Верховний Суд вважає, що касаційну скаргу слід залишити без задоволення з огляду на таке.

Суди попередніх інстанцій встановили, що 12.10.2016 між компанією "Simon-Fleisch GmbH" (Німеччина) і ТОВ "Пласпорк" укладено контракт № 300916, відповідно до умов якого компанія "Simon-Fleisch GmbH" (продавець) продає, а ТОВ "Пласпорк" (покупець) придбаває товар в асортименті, вказаному в рахунку (інвойсі), який є невідємною частиною контракту. 10.02.2016 між компанією "Tonnies Lebensmittel GmbH & Co.KG" (Німеччина) і ТОВ "Пласпорк" було укладено контракт № 058407, відповідно до умов якого компанія "Tonnies Lebensmittel GmbH & Co.KG" (продавець) продає, а ТзОВ "Пласпорк" (покупець) придбаває товар в асортименті, вказаному в рахунку (інвойсі), який є невідємною частиною контракту.

На виконання контракту від 10.02.2016 № 058407 позивач придбав у продавця товар - сало свинне бокове морожене без пісних частин, вагою нетто 21 041,5 кг за ціною 0,55 євро/кг на загальну суму 11 572,63 євро. Також на виконання контракту від 12.10.2016 № 300916 позивач придбав у продавця товар - сало свинне бокове морожене без пісних частин, вагою нетто 21 000 кг за ціною 0,52 євро/кг на загальну суму 10 920 євро.

З метою митного оформлення придбаного товару товариство 03.12.2016 подало відповідачу наступні документи:

- МД № 205070000/2016/047580 та комплект документів (рахунок-фактуру (інвойс) від 01.12.2016№ 777455; попередню митну декларацію від 02.12.2016 №205070000/2016/047419; декларацію митної вартості від 03.12.2016 №205070000/2016/047580; міжнародну товаротранспортну накладну СМR від 01.12.2016 № 777455; ветеринарний сертифікат від 01.12.2016 №-16-NF-221; сертифікат якості від 01.12.2016; ветеринарне свідоцтво від 03.12.2016 № 694330; акт фізичного огляду товарів та інших предметів від 03.12.2016 № 205070000/2016/005129; декларацію країни відправлення від 01.12.2016; довідку про транспортні витрати від 02.12.2016 № 779; інші документи, вказані в графі 44 МД);

- МД № 205070000/2016/047568 та комплект документів (специфікацію від 07.11.2016 № 2; рахунок-фактуру (інвойс) від 29.11.2016 № 326969; попередню митну декларацію від 02.12.2016 № 205070000/2016/047415; декларацію митної вартості від 03.12.2016 № 205070000/2016/047568; міжнародну товаротранспортну накладну СМR від 01.12.2016; сертифікат про походження товару Євро-1 від 29.11.2016 № А 072564; ветеринарний сертифікат від 29.11.2016 № 424/16; сертифікат якості від 28.11.2016; ветеринарне свідоцтво від 03.12.2016 № 694329; акт фізичного огляду товарів та інших предметів від 03.12.2016 № 205070000/2016/005130; декларацію країни відправлення від 29.11.2016; довідку про транспортні витрати від 02.12.2016 № 780; інші документи, вказані в графі 44 МД).

У графі 33 указаних МД позивач визначив код товару згідно з УКТЗЕД 02091011 як сала свинячого бокового мороженого, без пісних частин, без вмісту солі, спецій та інших харчових добавок, без термічної та кулінарної обробки.

При здійсненні митного оформлення і контролю за поданими позивачем МД відбулось спрацювання ризиків Автоматизованої системи аналізу та управління ризиками (далі - АСАУР), у звязку з чим посадова особа митного поста "Луцьк" 03.12.2016 направила повідомлення позивачу про необхідність надання оригіналів документів, що підтверджують митну вартість товару, а також можливості проведення митного огляду із забезпеченням ідентифікації товарів та/або транспортних засобів шляхом здійснення цифрової зйомки.

Позивач на виконання вказаного запиту надав витребувані документи, забезпечив можливість проведення митного огляду, ідентифікацію товару шляхом здійснення цифрової зйомки. За результатами проведених дій митним органом складено акти митного огляду від 03.12.2016 №205070000/2016/047568 та № 205070000/2016/047580.

За результатами проведеного митного огляду виявлено, що на палетах знаходиться вантаж - сало із включенням м`ясних волокон, заморожене, запаковане у поліетиленову плівку. Огляд проведено в присутності представників оперативної робочої групи ДФС, відібрано зразки для лабораторних досліджень. Старший державний інспектор митного поста "Луцьк" склав акти про взяття проб (зразків) товарів від 03.12.2016.

За замовленнями Волинської митниці ДФС, оформленими запитами від 06.12.2016 № 33 та № 35 Львівським управлінням з питань експертизи та досліджень спеціалізованої лабораторії з питань експертизи та досліджень ДФС України проведено дослідження (експертизу) відібраних зразків товару на предмет визначення вмісту пісних частин і можливості його класифікації у товарній позиції 0203.

Відповідно до висновку від 13.12.2016 № 142008600-0368 (а. с. 203-206, том 1), досліджуваний зразок товару (виробник - компанія "Tonnies Lebensmittel GmbH & Co.KG") наданий у вигляді 37 нерівномірних за товщиною шматків, з нерівними краями, без шкіри, які містять підшкірну жирову тканину та м`язову тканину у вигляді внутрішніх (між шарами сала) та поверхневих прошарків, що надають продукту вигляду сала з прилеглим шаром м`яса. Товщина фрагментів від 5 до 37 мм, товщина м`язової тканини - від 2 до 16 мм. Зразок не містить спецій, солі та інших приправ, не підданий тепловій кулінарній обробці. Встановити відсоток м`язової тканини у дослідженому зразку не видається можливим у зв`язку з відсутністю відповідної нормативно затвердженої методики.

Відповідно до висновку від 13.12.2016 №142008600-0367 досліджуваний зразок товару (виробник - компанія "Simon-Fleisch GmbH") наданий у замороженому стані. Після розморожування має вигляд нерівномірних за товщиною 40 мм фрагментів підшкірної жирової тканини (сала) з нерівними краями, без шкіри. На 2 фрагментах підшкірної жирової тканини (сала) відсутня м`язова тканина або до 5,6 %; на 19 фрагментах наявні залишки м`язової тканини в кількості 38,3 % від загальної маси зразка; на 19 фрагментах наявні залишки м`язової тканини в кількості 56,2 % від загальної маси зразка. Зразок не містить спецій, солі та інших приправ, не підданий тепловій кулінарній обробці. Встановити відсоток м`язової тканини у дослідженому зразку не видається можливим у зв`язку з відсутністю відповідної нормативно затвердженої методики.

За результатами розгляду запитів митного поста "Луцьк" від 13.12.2016 № 378 та № 379 з урахуванням експертних висновків Львівського управління з питань експертизи та досліджень спеціалізованої лабораторії з питань експертизи та досліджень ДФС України від 13.12.2016 відповідач прийняв рішення від 13.12.2016 № КТ-205000012-0010-2016 та від 14.12.2016 № КТ-205000012-0011-2016 про визначення коду товару як сала свійських свиней мороженого з прилеглими шарами м`яса, без шкіри, обваленого, у вигляді фрагментів різної товщини з нерівними краями, без вмісту спецій, солі та приправ, без теплової кулінарної обробки - 0203295500 за УКТЗЕД замість визначеного позивачем коду товару 02091011 як сала свинячого бокового мороженого, без пісних частин, без вмісту солі, спецій та інших харчових добавок, без термічної та кулінарної обробки.

Відповідно до частин першої та другої статті 69 Митного кодексу України (далі - МК України) товари при їх декларуванні підлягають класифікації, тобто у відношенні товарів визначаються коди відповідно до класифікаційних групувань, зазначених в УКТЗЕД. Органи доходів і зборів здійснюють контроль правильності класифікації товарів, поданих до митного оформлення, згідно з УКТЗЕД.

Стаття 67 МК України визначає, що УКТЗЕД складається на основі Гармонізованої системи опису та кодування товарів та затверджується законом про Митний тариф України.

В УКТЗЕД товари систематизовано за розділами, групами, товарними позиціями, товарними підпозиціями, найменування і цифрові коди яких уніфіковано з Гармонізованою системою опису та кодування товарів.

До структури Митного тарифу входять Основні правила інтерпретації УКТЗЕД (додаток до Закону України "Про Митний тариф України" від 19.09.2013 № 584-VII; далі - Основні правила).

Частиною восьмою статті 257 МК України визначено, що митне оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення здійснюється органами доходів і зборів на підставі митної декларації, до якої декларантом залежно від митних формальностей, установлених цим Кодексом для митних режимів, та заявленої мети переміщення вносяться такі відомості, у тому числі у вигляді кодів, зокрема: код товару згідно з УКТЗЕД.

Положеннями пункту 3 Розділу І Порядку роботи відділу митних платежів, підрозділу митного оформлення митного органу та митного поста при вирішенні питань класифікації товарів, що переміщуються через митний кордон України, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 30.05.2012 № 650, визначено, що класифікація товару - це визначення коду товару відповідно до вимог Основних правил, передбачених Законом України "Про Митний тариф України", з урахуванням Пояснень до УКТЗЕД, рішень Комітету з Гармонізованої системи опису та кодування товарів Всесвітньої митної організації, методичних рекомендацій щодо класифікації окремих товарів згідно з вимогами УКТЗЕД, розроблених центральним органом виконавчої влади у сфері митної справи на виконання статті 68 Кодексу, до початку переміщення товару через митний кордон України, під час митного оформлення та після завершення митного оформлення.


................
Перейти до повного тексту