ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 серпня 2023 року
м. Київ
справа № 420/4866/19
адміністративне провадження № К/9901/16835/20, К/9901/18578/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді Кравчука Володимира Миколайовича, суддів Стародуба Олександра Павловича, Стеценка Семена Григоровича,
розглянув у попередньому судовому засіданні
касаційну скаргу Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 15.11.2019 (суддя Потоцька Н.В.) та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 11.06.2020 (колегія у складі суддів Єщенка О.В., Димерлія О.О., Танасогло Т.М.)
та касаційну скаргу Акціонерного товариства "Одеська ТЕЦ"
на постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 11.06.2020
у справі №420/4866/19
за позовом Акціонерного товариства "Одеська ТЕЦ"
до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
про визнання протиправними та скасування рішень.
І. РУХ СПРАВИ
1. Акціонерне товариство "Одеська ТЕЦ" звернулося до суду з позовом до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, у якому просило:
- визнати протиправним та скасувати Постанову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 02.07.2019 №1325 "Про накладання штрафу на АТ "Одеська ТЕЦ" за порушення ліцензійних умов з виробництва електричної енергії та здійснення заходів регулювання";
- визнати протиправним та скасувати Постанову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 02.07.2019 № 1326 "Про накладання штрафу на АТ "Одеська ТЕЦ" за порушення ліцензійних умов з виробництва теплової енергії, необхідність усунення порушень та здійснення заходів регулювання".
2. Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 15.11.2019 позов задоволено.
3. Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 11.06.2020 скасовано рішення Одеського окружного адміністративного суду від 15.11.2019 у частині задоволення позовних вимог про визнання протиправними та скасування п.п. 3, 4 постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 02.07.2019 №1325 та п. 3 постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 02.07.2019 №1326. Ухвалено у цій частині нове рішення, яким відмовлено у задоволенні позовних вимог. В іншій частині рішення суду першої інстанції залишено без змін.
4. 10.07.2020 до Верховного Суду надійшла касаційна скарга позивача на зазначені судові рішення.
5. 27.07.2020 до Верховного Суду надійшла касаційна скарга АТ "Одеська ТЕЦ" на постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 11.06.2020.
6. Ухвалами Верховного Суду від 15.07.2020 та 02.09.2020 відкрито касаційні провадження, які згодом були об`єднані в одне.
7. Скаржники клопотали про розгляд справи за їхньої участі, однак відповідно до ч.1 ст. 343 КАС України попередній розгляд справи проводиться без повідомлення учасників справи.
II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
8. Судами попередніх інстанцій встановлено, що з 27.05.2019 по 07.06.2019 Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, на підставі постанови від 05.03.2019 №306, посвідчення від 25.03.2019 №161 проведено плановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання АТ "Одеська ТЕЦ" вимог законодавства у сфері енергетики, а саме Умов та Правил здійснення підприємницької діяльності з виробництва електричної енергії, затверджених постановою НКРЕКП від 08.02.1996 №3, Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва електричної енергії №309, за період з 01.01.2015 по 31.12.2018.
9. За наслідками перевірки складено акт від 07.06.2019 №197. Перевіркою встановлено порушення Акціонерним товариством "Одеська ТЕЦ":
- п.п. 5 п. 2.3 Ліцензійних умов від 22.03.2017 №309, в результаті чого станом на 31.12.2018 Товариством не подано до НКРЕКП в установленому порядку відомості про місця та засоби провадження та провадження господарської діяльності з виробництва електричної енергії (додаток 2 до Ліцензійних умов №309);
- п.п. 9 п. 2.3 Ліцензійних умов від 22.03.2017 №309, п.п. 3.1.1 п. 3.1 Умов та правил здійснення підприємницької діяльності з виробництва електричної енергії від 08.02.1996 №3, в результаті чого Товариство надавало до НКРЕКП та до Відділу НКРЕКП в Одеській області звітність з порушенням термінів або взагалі не надавало;
- п.п. 20 п. 2.3 Ліцензійних умов від 22.03.2017 №309, в результаті чого не виконано обов`язок щодо розміщення на веб-сайті ліцензіата річної фінансової звітності, яка підлягає обов`язковій перевірці незалежним аудитором;
- п.п. 9 п. 2.3 Ліцензійних умов від 22.03.2017 №309, в результаті чого Товариством не виконано обов`язку надавати НКРЕКП документи, інформацію та звітність, необхідні для виконання НКРЕКП своїх повноважень, в обсягах та у строки, встановлені НКРЕКП;
- п. 3.6.1 Умов та правил здійснення підприємницької діяльності з виробництва електричної енергії від 08.02.1996 №3, п. 2.2 Ліцензійних умов від 22.03.2017 №309, а саме аналіз виконання інвестиційної програми 2015 року свідчить, що в частині виробництва електричної Товариством профінансовано та не освоєно кошти станом на 01.01.2016 на суму 1001,2 тис. грн. (без ПДВ), перевищено понад 5% від запланованої вартості фінансування на суму 289,29 тис. грн. (без ПДВ), у тому числі п. 4.1 Порядку формування інвестиційних програм ліцензіатів з виробництва електричної та теплової енергії на теплоелектроцентралях та когенераційних від 15.10.2015 №2585 в частині обов`язку виконувати ліцензіатом схвалену НКРЕКП, зокрема, постановою "Про встановлення тарифів на відпуск електричної енергії та виробництво теплової енергії ПАТ "Одеська ТЕЦ" від 31.01.2015 №144 інвестиційну програму в частині виробництва електричної енергії в повному обсязі відповідно до запланованих етапів, обсягів робіт у кількісному вираженні та обсягів фінансування у вартісному вираженні з урахуванням фактичного наповнення джерел фінансування, п. 4.4 Порядку формування інвестиційних програм ліцензіатів з виробництва електричної та теплової енергії на теплоелектроцентралях та когенераційних від 15.10.2015 №2585 в частині самостійного перерозподілу фінансування вартості заходів, передбачених схваленою програмою, при зміні вартості виконання заходів понад п`ять відсотків. Аналіз виконання інвестиційної програми 2017 року свідчить, що в частині виробництва електричної енергії Товариством не використано кошти у сумі 1612,69 тис. грн. (без ПДВ) та профінансовано та не освоєно кошти станом на 01.01.2018 на суму 228 тис. грн. (без ПДВ), у тому числі п. 4.1 Порядку формування інвестиційних програм ліцензіатів з виробництва електричної та теплової енергії на теплоелектроцентралях та когенераційних від 15.10.2015 №2585 в частині обов`язку ліцензіата виконувати схвалену НКРЕКП, зокрема схвалену постановою НКРЕКП "Про встановлення тарифів на відпуск електричної енергії та виробництво теплової енергії АТ "Одеська ТЕЦ" від 12.12.2016 №2172 інвестиційну програму у повному обсязі відповідно до запланованих етапів, обсягів робіт у кількісному вираженні та обсягів фінансування у вартісному вираженні з урахуванням фактичного наповнення джерел фінансування.
10. Також у період з 27.05.2019 по 07.06.2019 Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, на підставі постанови від 05.03.2019 №306, посвідчення від 25.03.2019 №161 проведено плановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання АТ "Одеська ТЕЦ" вимог законодавства у сфері теплопостачання та Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва теплової енергії, затверджених постановою НКРЕКП від 22.03.2017 №308, за період з 01.01.2015 по 31.12.2018, за результатом якого складено акт від 07.06.2019 №198.
11. Перевіркою встановлено порушення Акціонерним товариством "Одеська ТЕЦ":
- п.п. 22 п. 3.2 Ліцензійних умов від 22.03.2017 №308, в результаті чого ліцензіатом не надано органу ліцензування документів, інформації та звітності, необхідних для виконання повноважень органу, в обсягах та у встановлені строки, а саме інформації на запити від 02.04.2019 №47-27/094, від 16.05.2019 №47-02-19/195;
- п.п. 17 п. 3.2 глави 3 Ліцензійних умов від 22.03.2017 №308, в результаті чого Товариством не виконано обов`язок оприлюднювати на власному веб-сайті та в засобах масової інформації в порядку, встановленому законодавством інформацію щодо тарифу на виробництво теплової енергії та його зміни, формування та виконання інвестиційної програми з виробництва теплової енергії та іншу інформацію відповідно до Закону України "Про особливості доступу до інформації у сферах постачання електричної енергії, природного газу, теплопостачання, централізованого постачання гарячої води, централізованого питного постачання та водовідведення" за 2017 та 2018 роки;
- п.п. 3.1 п. 3 Ліцензійних умов від 26.04.2006 №540, п.п. 18 п. 3 Ліцензійних умов від 22.03.2017 №308, в результаті чого Товариством порушено обов`язок провадити ліцензовану діяльність відповідно до законодавства у сфері теплопостачання, у тому числі, згідно з цими Ліцензійними умовами, іншими нормативно-правовими актами та нормативно-технічними документами, а саме Порядок формування інвестиційних програм ліцензіатів з виробництва електричної та теплової енергії на теплоелектроцентралях та когенераційних установках, затвердженого постановою НКРЕКП від 15.10.2015 №2585, зокрема п. 4.1 Порядку в частині зобов`язання ліцензіата виконувати схвалену НКРЕКП, зокрема постановою від 19.03.2015 №838, інвестиційну програму у повному обсязі відповідно до запланованих етапів, обсягів робіт у кількісному вираженні та обсягів фінансування у вартісному вираженні з урахуванням фактичного наповнення джерел фінансування та порушено виконання інвестиційної програми в затверджених об`ємах за відповідними напрямками, розробленої, погодженої та схваленої відповідно до Порядку формування інвестиційних програм ліцензіатів з виробництва електричної та теплової енергії на теплоелектроцентралях та когенераційних установках від 15.10.2015 №2585 в встановленому порядку, у визначених об`ємах за відповідними напрямками;
- ч. 1 п. 3.2 розділу 3 Ліцензійних умов від 26.04.2006 №540, п.п. 22 п. 3.2 глави 3 Ліцензійних умов від 22.03.2017 №308, в результаті чого Товариством порушено вимоги щодо надання звітності з господарської діяльності з виробництва теплової енергії на теплоелектроцентралях, ТЕС, АЕС, когенераційних установках та установках з використанням нетрадиційних або поновлювальних джерел енергії, визначених НКРЕКП та у частині обов`язку ліцензіата надавати до НКРЕКП документи, інформацію та звітність, необхідні для виконання НКРЕКП своїх повноважень в обсягах та строки, встановлені НКРЕКП;
- пп. 17 п. 3.2 глави 3 Ліцензійних умов від 22.03.2017 №308, в результаті чого Товариством не створено відповідальних підрозділів та систем захисту від зовнішнього втручання в інформаційні мережі та системи управління за період 2015-2018 роки.
12. Розглянувши на засіданні 02.07.2019 матеріали акту від 07.06.2019 №197, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, відповідно до п.п. 11, 12 ч. 1 ст. 17, ст. 22 Закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг", ст. 77 Закону України "Про ринок електричної енергії" винесла постанову від 02.07.2019 №1325, якою на АТ "Одеська ТЕЦ" накладено штраф у розмірі 1700000 грн за порушення Ліцензійних умов з виробництва електричної енергії, а саме:
- п. 2.2 Ліцензійних умов з виробництва електричної енергії щодо обов`язку ліцензіата здійснювати господарську діяльність з виробництва електричної енергії відповідно до Закону України "Про електроенергетику", Закону України "Про комбіноване виробництво теплової та електричної енергії (когенерацію) та використання скидного енергопотенціалу", Закону України "Про засади функціонування ринку електричної енергії України", Закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг", інших нормативно-правових актів та нормативних документів, які регулюють діяльність в електроенергетиці, зокрема, п. 4.1 Розділу ІV Порядку формування інвестиційних програм ліцензіатів з виробництва електричної та теплової енергії на теплоелектроцентралях та когенераційних установках, затвердженого постановою НКРЕКП від 15.10.2015 №2585, щодо зобов`язання ліцензіата виконувати схвалену НКРЕКП, зокрема постановою "Про встановлення тарифів на відпуск електричної енергії та виробництво теплової енергії ПАТ "Одеська ТЕЦ" від 12.12.2016 №2172, інвестиційну програму в частині виробництва електричної енергії в повному обсязі відповідно до запланованих етапів, обсягів робіт у кількісному вираженні та обсягів фінансування у вартісному вираженні з урахуванням фактичного наповнення джерел фінансування;
- пп. 5 п. 2.3 Ліцензійних умов з виробництва електричної енергії щодо обов`язку ліцензіата виконувати рішення НКРЕКП у строки, встановлені відповідним рішенням, зокрема п. 2 постанови НКРЕКП "Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва електричної енергії" від 22.03.2017 №309 щодо обов`язку ліцензіата подати до НКРЕКП документи і відомості, визначені ч. 3 ст. 15 Закону України "Про ліцензування видів господарської діяльності", протягом трьох місяців з дня офіційного опублікування цієї постанови;
- пп. 9 п. 2.3 Ліцензійних умов з виробництва електричної енергії щодо обов`язку ліцензіата надавати НКРЕКП документи, інформацію та звітність, необхідні для виконання НКРЕКП своїх повноважень, в обсягах та у строки, встановлені НКРЕКП;
- пп. 20 п. 2.3 Ліцензійних умов з виробництва електричної енергії щодо розміщення на веб-сайті ліцензіата у встановленому законом порядку річної фінансової звітності ліцензіата, обов`язково перевіреної незалежним аудитором.
13. Пунктом 2 вказаної постанови відповідно до п. 1 ч. 1 та п. 1 ч. 2 ст. 17 Закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" у межах здійснення заходів державного регулювання, зобов`язано АТ "Одеська ТЕЦ":
- у строк до 01.08.2019 надати до НКРЕКП відомість про місця та засоби провадження господарської діяльності з виробництва електричної енергії за формою, наведеною в додатку 2 до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва електричної енергії;
- забезпечити публікацію на своєму сайті в мережі Інтернет річної фінансової звітності за 2017-2018 роки, обов`язково перевіреної незалежним аудитором, про що у строк до 10.08.2019 повідомити НКРЕП та Відділ НКРЕКП в Одеській області з наданням належним чином завірених копій підтвердних документів;
- у строк до 15.09.2019 надати до НКРЕКП та Відділу НКРЕКП в Одеській області документи, на підставі яких було здійснено відображення показників у звітах, поданих до НКРЕКП;
- у строк до 15.09.2019 надати до НКРЕКП: звітність за формою №1-НКРЕ (місячна) "Звіт про використання палива ліцензіатом з виробництва електричної та теплової енергії" за липень 2015 року, липень-грудень 2017 року, звітність за формою №6-НКРЕ-енерговиробництво (квартальне) "Звіт про ліцензовану діяльність суб`єктів господарювання з виробництва електричної та теплової енергії" за ІІ-ІІІ квартали 2017 року, фінансову звітність за І-ІІІ квартали 2015 року та за 2015 рік, за І-ІІІ квартали 2016 року та за 2016 рік, за І-ІІІ квартали 2017 року, за ІІІ квартал 2018 року;
2) у строк до 15.09.2019 надати до Відділу НКРЕКП в Одеській області: - звітність за формою №1-НКРЕ (місячна) "Звіт про використання палива ліцензіатом з виробництва електричної та теплової енергії" за січень - грудень 2015 року, за січень-грудень 2016 року, за січень-грудень 2017 року, звітність за формою №6-НКРЕ-енерговиробництво (квартальна) "Звіт про ліцензовану діяльність суб`єктів господарювання з виробництва електричної та теплової енергії" за І-ІV квартали 2015 року, за І, ІІІ та ІV квартали 2016 року, за І-ІІІ квартали 2017 року; фінансову звітність за ІІІ квартал 2017 року та за 2017 рік, за ІІІ квартал 2018 року.
14. Пунктом 3 постанови встановлено обов`язок Департаменту із регулювання відносин у сфері енергетики спільно із Департаментом ліцензійного контролю на підставі розгляду наданих документів, зазначених у п.п. 3 п. 2 постановляючої частини цієї постанови та відповідно до п.п. 1, 13 ч. 1 та п. 1 ч. 2 ст. 17 Закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" підготувати проект рішення щодо коригування структури тарифу на відпуск електричної енергії (державної регульованої ціни на електричну енергію).
Визначено, що у разі не подання документів, зазначених у п.п. 3 п. 2 постановляючої частини цієї постанови, у визначений термін Департаменту із регулювання відносин у сфері енергетики відповідно до п.п. 1, 13 ч. 1 та п. 1 ч. 2 ст. 17 Закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" підготувати та винести на засідання НКРЕКП, що проводитиметься у формі відкритого слухання, проект рішення щодо коригування структури тарифу на відпуск електричної енергії (державної регульованої ціни на електричну енергію) на суму коштів, отриманих від провадження ліцензованої діяльності з виробництва електричної енергії за період діяльності 2015-2018 роки.
15. У п. 4 постанови вказано Департаменту ліцензійного контролю повідомити Фонд державного майна України про наявні порушення та відсутність первинної документації відповідно до вимог чинного законодавства України на АТ "Одеська ТЕЦ".
16. Також, розглянувши на відкритому засіданні 02.07.2019 матеріали акту від 07.06.2019 №198, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, відповідно до п.п. 11, 12 ч. 1 ст. 17, ст. 22 Закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг", винесла постанову від 02.07.2019 №1326, якою на АТ "Одеська ТЕЦ" накладено штраф у розмірі 34000 грн за порушення п.п. 17 п. 3.2 Глави 3 Ліцензійних умов №308 щодо оприлюднення на власному веб-сайті та в засобах масової інформації в порядку, встановленому законодавством, інформації щодо тарифу на виробництво теплової енергії та його зміни, формування та виконання інвестиційної програми з виробництва теплової енергії та іншої інформації відповідно до Закону України "Про особливості доступу до інформації у сферах постачання електричної енергії, природного газу, теплопостачання, централізованого постачання гарячої води, централізованого питаного водопостачання та водовідведення"; п.п. 18 п. 3.2 Глави 3 Ліцензійних умов №308 у частині виконання інвестиційної програми в затверджених об`ємах за відповідними напрямками, розробленої, погодженої та схваленої відповідно до Порядку формування інвестиційних програм ліцензіатів з виробництва електричної та теплової енергії на теплоелектроцентралях та когенераційних установках, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 15.10.2015 року №2585; п.п. 22 п. 3.2 Глави 3 Ліцензійних умов №308 щодо надання до органу ліцензування документів, інформації та звітності, необхідних для виконання органом ліцензування своїх повноважень, в обсягах та у строки, встановлені органом ліцензування; п.п. 23 п. 3.2 Глави 3 Ліцензійних умов №308 щодо створення ліцензіатом відповідальних підрозділів та систем захисту від зовнішнього втручання в інформаційні мережі та системи управління.
17. Пунктом 2 вказаної постанови відповідно до ч. 5 ст. 13, п. 1 ч. 1 та п. 1 ч. 2 ст. 17 Закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" у межах здійснення заходів державного регулювання зобов`язано АТ "Одеська ТЕЦ":
- у термін до 01.09.2019 усунути порушення п.п. 17 п. 3.2 Глави 3 Ліцензійних умов №308 щодо оприлюднення на власному веб-сайті та в засобах масової інформації в порядку, встановленому законодавством, інформації щодо тарифу на виробництво теплової енергії та його зміни, формування та виконання інвестиційної програми з виробництва теплової енергії та іншої інформації відповідно до Закону України "Про особливості доступу до інформації у сферах постачання електричної енергії, природного газу, теплопостачання, централізованого постачання гарячої води, централізованого питного водопостачання та водовідведення", п.п. 2.3 п. 3.2 Глави 3 Ліцензійних умов №308 щодо створення ліцензіатом відповідальних підрозділів та систем захисту від зовнішнього втручання в інформаційні мережі та системи управління;
- у термін до 15.09.2019 надати до НКРЕКП та Відділу НКРЕКП в Одеській області: документи, на підставі яких було здійснено відображення показників у звітах, поданих до НКРЕКП, копії фінансової звітності за 9 місяців 2017 року, за 2017 рік та за 9 місяців 2018 року у паперовому вигляді, звіти за формою №6-НКРЕ-енерговиробництво (квартальна) за І-ІV квартали 2015 року, І, ІІІ та ІV квартали 2016 року, І-ІІІ квартали 2017 року, звіти за формою №1-НКРЕ за 2015-2017 роки помісячно.
18. Пунктом 3 постанови встановлено обов`язок Департаменту із регулювання відносин у сфері енергетики спільно із Департаментом ліцензійного контролю розглянути надані документи та відповідно до п.п. 1, 13 ч. 1 та п. 1 ч. 2 ст. 17 Закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг", ст. 20 Закону України "Про теплопостачання", п. 4.14 Методики формування, розрахунку та встановлення тарифів на електричну та (або) теплову енергію, що виробляється на теплоелектроцентралях, теплових електростанціях та когенераційних установках, затвердженої постановою НКРЕКП від 01.08.2017 №991, підготувати проект рішення щодо коригування структури тарифу на виробництво теплової енергії.
У разі неподання документів, зазначених в абз. 6 п. 2 цієї постанови, у визначений термін Департаменту із регулювання відносин у сфері енергетики відповідно до п.п. 1, 13 ч. 1 та 1 ч. 2 ст. 17 Закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг", ст. 20 Закону України "Про теплопостачання", п. 4.14 Методики формування, розрахунку та встановлення тарифів на електричну та (або) теплову енергію, що виробляється на теплоелектроцентралях, теплових електростанціях та когенераційних установках, затвердженої постановою НКРЕКП від 01.08.2017 №991, підготувати та винести на засідання НКРЕКП, що проводитиметься у формі відкритого слухання, проект рішення щодо вилучення коштів, отриманих від провадження ліцензованої діяльності з виробництва теплової енергії.
19. Не погоджуючись із вказаними постановами відповідача, посилаючись на їх необґрунтованість і неправомірність, позивач звернувся до суду.
ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН
20. В обґрунтування позову зазначено, що висновки контролюючого органу про порушення позивачем Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва електричної та теплової енергії є безпідставними, їх складено без належного дослідження первинної документації та без врахування обставин щодо вжиття Товариством заходів щодо усунення певних недоліків в роботі, сприяння Товариством у реалізації відповідачем своїх функцій та прийняття правильних рішень за наслідками перевірок. З огляду на те, що під час накладення стягнень відповідачем не дотримано принципів пропорційності порушення і покарання, ефективності санкцій, а також не враховано фінансове становище позивача, оспорювані рішення не відповідають критерію обґрунтованості і правомірності, що є безумовною підставою для їх скасування.
21. Відповідно до п. 8.1. абз. 2 Порядку контролю за дотриманням ліцензіатами, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, законодавства у відповідних сферах та ліцензійних умов, затвердженого постановою НКРЕКП від 14.06.2018 № 428, при застосуванні санкцій НКРЕКП має дотримуватися принципів пропорційності порушення і покарання та ефективності санкцій, які мають стримуючий вплив.
Відповідачу достовірно відомо, що АТ "Одеська ТЕЦ" перебувала в ліквідаційній процедурі з 13.12.2016 по 15.01.2019. Провадження в справі про банкрутство було припинено лише в силу закону, а не у зв`язку з тим, що АТ "Одеська ТЕЦ" покращила свій фінансовий стан та відновила свою платоспроможність.
Отже, доцільність застосування максимально можливого розміру штрафу до Товариства, що по суті є фінансовим банкрутом, не обґрунтована.
22. Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, не виконала вимог Порядку контролю за дотриманням ліцензіатами, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, законодавства у відповідних сферах та ліцензійних умов від 14.06.2018 № 428 щодо строків проведення відкритого слухання та прийняття на ньому рішення про притягнення до відповідальності ліцензіатів.
23. Відкрите слухання, на якому було розглянуто Акти про результати перевірок було проведено тільки 02.07.2019 з порушенням строків, та прийнято в той же день оскаржувані постанови.
24. Відповідач зазначив, що оскаржувані Постанови № 1325 та № 1326 "Про накладення штрафу на АТ "Одеська ТЕЦ" прийнято у в межах повноважень та у спосіб, визначений законодавством України.
IV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
25. Вирішуючи спір, суд першої інстанції виходив з того, що метою здійснення функцій Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, є досягнення балансу інтересів споживачів, суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, і держави, забезпечення енергетичної безпеки.
Під час винесення оспорюваних за цим позовом постанов відповідач не врахував вжиття позивачем заходів щодо забезпечення Комісії необхідною інформацією та документами, а також обставини, що перешкоджали підприємству в цьому, не надав належної оцінки фінансовому становищу позивача, у тому числі із матеріалів не прослідковується дослідження органом стягнення можливості застосування одного із визначених законодавством санкцій за порушення у сферах енергетики та комунальних послуг. З огляду на це, суд першої інстанції дійшов висновку, що рішення відповідача не можуть відповідати критерію обґрунтованості і правомірності, що є підставою для їх скасування.
26. Суд апеляційної інстанції погодився з висновками суду першої інстанції, однак зазначив, що пункти 3, 4 постанови №1325 та пункт 3 постанови №1326 містять вимоги Регулятора, які є підставою для вчинення певних дій Департаментом із регулювання відносин у сфері енергетики, пов`язані із розглядом і вирішенням певних питань у майбутньому, мають організаційно-зобов`язуючий характер для Департаменту і не породжують жодних безпосередніх правових наслідків для позивача. Це свідчить про відсутність порушення прав та інтересів юридичної особи у сфері публічно-правових відносин та підстав для задоволення позову в цій частині.
V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
27. В обґрунтування касаційної скарги відповідач покликається на те, що оскаржувані судові рішення прийняті із неправильним застосуванням судами норм матеріального права та порушенням норм процесуального права і відсутній висновок Верховного Суду щодо застосування норм права у подібних правовідносинах.
Позивач не надавав більшу частину інформації та документів. Позивачем не було спростовано встановлених під час перевірки порушень.
Незаконним є висновок суду першої інстанції про те, що НКРЕКП мала скласти акт про відмову в проведенні перевірки, адже частина документів таки була надана позивачем. Суд апеляційної інстанції не розглянув вказаний аргумент відповідача та не зробив висновків щодо цього.
Також відповідач наголошує на помилковості висновків суду першої інстанції про порушення ним строків прийняття постанов з огляду на те, що в Законі України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" не передбачено строків прийняття рішення про накладення санкцій.
28. У касаційній скарзі позивач зазначає, що судом апеляційної інстанції не враховано правові висновки, викладені Верховним Судом у постанові від 07.11.2019 у справі № 640/1221/19, від 25.07.2019 у справі № 826/13000/18, від 06.06.2019 у справі № 804/7661/17, від 14.03.2018 у справі № 826/3880/18, від 18.07.2018 у справі № 826/14481/17, від 06.06.2019 у справі № 804/7661/17.
Зазначає, що відповідно до п. 5.2 Порядку контролю за дотриманням ліцензіатами, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, законодавства у відповідних сферах та ліцензійних умов, затвердженого постановою НКРЕКП від 14.06.2018 №428, відмовою ліцензіата у проведенні перевірки вважається недопуск членів комісії з перевірки до здійснення перевірки (зокрема, ненадання документів, інформації щодо предмета перевірки на вимогу членів комісії з перевірки, відмова в доступі до місць провадження діяльності, об`єктів, що використовуються ліцензіатом при провадженні діяльності, що підлягає ліцензуванню, або відсутність уповноваженої особи ліцензіата за місцезнаходженням ліцензіата протягом першого дня перевірки).