ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 серпня 2023 року
м. Київ
справа № 420/19747/21
адміністративне провадження № К/990/37481/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
Головуючої судді - Желтобрюх І.Л.,
суддів: Білоуса О.В., Блажівської Н.Є.,
за участю:
секретаря судового засідання - Вітковської К.М.,
представника позивача - Маковецької Н.В.,
представника відповідача - Бутрик А.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції касаційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 20 червня 2022 року (головуючий суддя - Свида Л.І.) та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 22 листопада 2022 року (колегія суддів у складі: головуючий суддя - Шляхтицький О.І., судді - Семенюк Г.В., Домусчі С.Д.) у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Олімпекс Купе Інтернейшнл" до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,
установив:
У жовтня 2021 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Олімпекс Купе Інтернейшнл" (далі - ТОВ "Олімпекс Купе Інтернейшнл", Товариство) звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС в Одеській області (далі - ГУ ДПС в Одеській області, контролюючий орган), в якому просило визнати протиправними і скасувати податкові повідомлення-рішення від 05 жовтня 2021 року №2492215320707, №2493115320707.
На обґрунтування позовних вимог позивач вказував на помилковість зробленого контролюючим органом висновку про порушення Товариством вимог податкового законодавства при дотриманні платником принципу "витягнутої руки" під час здійснення контрольованих операцій з нерезидентами.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 20 червня 2022 року позовні вимоги Товариства задоволено в повному обсязі.
Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 22 листопада 2022 року змінено мотивувальну частину рішення Одеського окружного адміністративного суду від 20 червня 2022 року, у решті вказане рішення залишено без змін.
Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, вважаючи, що вони прийняті внаслідок неправильного застосування норм матеріального права, з порушенням норм процесуального права, відповідач звернувся із касаційною скаргою, у якій просить скасувати вказані рішення та прийняти нове, яким у задоволенні позовних вимог відмовити.
З огляду на зміст касаційної скарги позивача підставою касаційного оскарження судових рішень у цій справі ним зазначено неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права у випадках, передбачених пунктами 1, 4 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).
Посилаючись на наявність у даній справі підстави, передбаченої пунктом 1 частини четвертої статті 328 КАС України, відповідач стверджує, що судами попередніх інстанцій не враховано висновки Верховного Суду щодо застосування положень підпункту 39.2.2.1 пункту 39.2 статті 39 Податкового кодексу України (далі - ПК України) в частині зіставлення умов контрольованих операцій. Серед переліку таких рішень Верховного Суду відповідач наводить постанови від 13 травня 2021 року у справі №400/2126/19, від 20 грудня 2019 року у справі №818/1786/17 та від 21 січня 2021 року у справі №826/17841/17.
У світлі обставин справи, яка переглядається, відповідач наполягає на тому, що контролюючим органом відповідно до приписів підпунктів 39.3.2.4 - 39.3.2.6 пункту 39.3 статті 39 ПК України під час проведення перевірки Товариства було обрано найбільш співставні суб`єкти господарювання із застосуванням єдиних критеріїв виду діяльності, географічного критерію, статусу компаній, критерію структури володіння, економічних умов діяльності. Як переконує відповідач, ним було надано до суду змістовні й вичерпні пояснення, які визначають різницю між суб`єктами господарювання, що здійснюють господарську діяльність в Одеському та Миколаївському, Бердянському морських торговельних портах (МТП) та, у зв`язку з цим, відмінність величини комплексної ставки на перевалку зерна зерновими терміналами у 2014-2015 роках
Також, відповідач наполягає на порушенні судами попередніх інстанцій норм процесуального права при вирішенні спору в частині неповноти дослідження зібраних у справі доказів.
У відзиві на касаційну скаргу Товариство просить залишити оскаржувані відповідачем рішення без змін, а касаційну скаргу контролюючого органу - без задоволення. Аргументи, наведені у відзиві на касаційну скаргу, відтворюють позицію Товариства, наведену у судах попередніх інстанцій, щодо ключових обставин спору. Також, на думку позивача, рішення Верховного Суду, на які посилається відповідач у своїй касаційній скарзі, ухвалені у справах за іншого обсягу фактичних обставин.
Представники відповідача у судових засіданнях, які відбулись 09 та 10 серпня 2023 року, повністю підтримали доводи та аргументи, наведені ними в судах попередніх інстанцій та в касаційній скарзі. Наполягали на неповному дослідженні судами попередніх інстанцій обставин справи, зокрема, в частині результатів проведеного контролюючим органом аналізу зіставності підприємств у вибірці за критерієм географічного розташування портів, у яких суб`єкти господарювання здійснюють господарську діяльність. Стверджували, що доводи податкового органу та зібрані ним у ході податкової перевірки докази не були досліджені судами обох інстанцій, що мало наслідком процесуальну неповноту встановлення обставин справи.
Представник позивача під час судових засідань також підтримав свою правову позицію, викладену в відзиві на касаційну скаргу. Позиція представника збіжна з доводами, озвученими ним у ході розгляду справи у судах попередніх інстанцій.
Заслухавши суддю-доповідача, учасників справи, перевіривши доводи касаційної скарги, матеріали справи, судові рішення, колегія суддів Верховного Суду дійшла висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню, з огляду на таке.
Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, посадовими особами ГУ ДПС в Одеській області проведено позапланову виїзну документальну перевірку ТОВ "Олімпекс Купе Інтернейшнл" з питань повноти нарахування і сплати податків під час здійснення контрольованих операцій з компанією Serseris Limited (Об`єднані Арабські Емірати) за період з 01 січня по 31 грудня 2014 року; дотримання платником податків принципу "витягнутої руки" під час здійснення контрольованих операцій з компаніями Black Sea Commodities LTD (ОАЕ), GNT Trade DMCC (ОАЕ), Serseris Limited (ОАЕ), Saona INC (Домініканська Республіка) за період з 01 січня по 31 грудня 2015 року, за результатами якої 26 липня 2021 року складено акт перевірки.
Перевіркою встановлено порушення позивачем вимог: підпункту 14.1.71 пункту 14.1 статті 14, підпунктів 39.1.1 - 39.1.4 пункту 39.1 статті 39, підпункту 39.3.2.2 пункту 39.3 статті 39, підпунктів 39.3.6.4 - 39.3.6 пункту 39.3 статті 39, підпункту 39.5.5.1 пункту 39.5 статті 39, пункту 39.7 статті 39, підпункту 134.1.1 пункту 134.1 статті 134, підпункту 135.4.1 пункту 135.5 статті 135, пункту 137.1 статті 137, пункту 149.1 статті 149, пункту 153.2 статті 153, пункту 185.1 б) статті 185, пункту 188.1 статті 188, пункту 187.1 статті 187 ПК України щодо невідповідності ціни контрольованих операцій рівню звичайних (ринкових) цін, внаслідок чого занижено податок на прибуток за 2014 рік в розмірі 563ʼ 237 грн, податок на додану вартість за 2014 рік на суму 513ʼ 937 грн, зменшено від`ємне значення з ПДВ за грудень 2014 року на суму 111ʼ 882 грн; підпункту 134.1.1 пункту 134.1 статті 134, підпункту 140.5.1 пункту 140.5 статті 140, підпунктів 39.1.1 - 39.1.3 пункту 39.1 статті 39, підпункту 39.3.2.3 пункту 39.3 статті 39 ПК України щодо невідповідності умов контрольованих операцій принципу "витягнутої руки", внаслідок чого занижено податок на прибуток за 2015 рік в розмірі 12ʼ 097ʼ 236,00 грн.
На підставі встановлених перевіркою порушень 05 жовтня 2021 року відповідачем прийнято податкові повідомлення-рішення: №2492215320707, яким Товариству збільшено суму грошового зобов`язання з податку на прибуток в розмірі 12ʼ 097ʼ 236 грн, №2493115320707, яким зменшено розмір від`ємного значення суми податку на додану вартість в розмірі 111ʼ 882 грн за декларацією за грудень 2014 року.
Не погодившись із правомірністю вказаних податкових повідомлень-рішень, позивач звернувся з цим позовом до суду.
За результатами розгляду справи суд першої інстанції, задовольняючи позовні вимоги в повному обсязі, керувався тим, що відповідачем у цьому спорі не доведено належними й допустимими доказами необхідності виключення з вибірки позивача тих чи інших компаній, неспівставності операцій цих компаній з контрольованими операціями, проведеними позивачем.
Апеляційний суд погодився із висновком суду по суті спору щодо необхідності скасування спірних податкових повідомлень-рішень, однак вважав помилковою думку окружного суду про безпідставність виключення відповідачем за результатами аналізу комерційних та фінансових умов контрольованих операцій позивача обрані останнім зіставні підприємства, та виключив відповідний висновок про це із мотивувальної частини рішення суду першої інстанції. Поряд із тим, враховуючи, що підставою для коригування податкового зобов`язання позивача ГУ ДПС в Одеській області було застосування одночасно двох додаткових критеріїв до вибору співставних компаній, що, своєю чергою, вплинуло на показник чистої рентабельності, й у зв`язку з визнанням протиправним застосування контролюючим органом одного з двох додаткових критеріїв співставності підприємств, які застосовані ним при розрахунку податкових зобов`язань одночасно, суд апеляційної інстанції, не маючи можливості визначити частину податково зобов`язання, погодився із висновком суду першої інстанції про необхідність скасування спірних податкових повідомлень-рішень в повному обсязі.
Перевіривши правильність застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права на підставі встановлених ним фактичних обставин справи, колегія суддів КАС ВС виходить з наступного.
Відповідно до підпунктів 39.1.1 - 39.1.4 пункту 39.1 статті 39 ПК України (в редакції, яка діяла до 01 січня 2015 року) податковий контроль за трансфертним ціноутворенням передбачає коригування податкових зобов`язань платника податків до рівня податкових зобов`язань, розрахованих за умови відповідності комерційних та/або фінансових умов контрольованої операції комерційним та/або фінансовим умовам, які мали місце під час здійснення зіставних операцій, передбачених цією статтею, сторони яких не є пов`язаними особами.
Визначення ціни під час здійснення контрольованих операцій проводиться за методами, встановленими пунктом 39.3 цієї статті, з метою перевірки правильності, повноти нарахування та сплати податку на прибуток підприємств та податку на додану вартість.
Ціна в контрольованій операції для цілей оподаткування визнається звичайною, якщо центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, не доведено зворотне або платником податків використано ціну, зазначену в договорі про взаємне узгодження цін під час здійснення контрольованих операцій, порядок укладення якого визначено пунктом 39.6 цієї статті, та ціну, зазначену в такому договорі, не може бути оскаржено в установленому цим Кодексом порядку.
У разі застосування платником податків під час здійснення контрольованих операцій цін, що не відповідають рівню звичайних цін на відповідні товари (роботи, послуги), та якщо внаслідок такої невідповідності виникає заниження податкового зобов`язання, платник податків має право самостійно провести коригування податкових зобов`язань і сплачених сум податку відповідно до підпункту 39.5.4 цієї статті.
Відповідно до положень підпунктів 39.1.1 - 39.1.4 пункту 39.1 статті 39 ПК України (в редакції, яка діяла з 01 січня 2015 року) платник податку, який бере участь у контрольованій операції, повинен визначати обсяг його оподатковуваного прибутку відповідно до принципу "витягнутої руки".
Обсяг оподатковуваного прибутку, отриманого платником податку, який бере участь в одній чи більше контрольованих операціях, вважається таким, що відповідає принципу "витягнутої руки", якщо умови зазначених операцій не відрізняються від умов, що застосовуються між непов`язаними особами у співставних неконтрольованих операціях.
Якщо умови в одній чи більше контрольованих операціях не відповідають принципу "витягнутої руки", прибуток, який був би нарахований платнику податків в умовах контрольованої операції, що відповідає зазначеному принципу, включається до оподатковуваного прибутку платника податку.
Встановлення відповідності умов контрольованої операції принципу "витягнутої руки" проводиться за методами, визначеними пунктом 39.3 цієї статті, з метою перевірки правильності, повноти нарахування та сплати податку на прибуток підприємств та податку на додану вартість.
Згідно з положеннями підпункту 39.2.2.1 - 39.2.2.4, 39.2.2.6, 39.2.2.8, 39.2.2.9 підпункту 39.2.2 пункту 39.2 статті 39 ПК України (в редакції, яка діяла до 01 січня 2015 року) для визначення обсягу отриманих доходів та/або понесених витрат під час здійснення контрольованої операції платники податків і центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, проводять зіставлення такої контрольованої операції з іншими операціями, сторони яких не є пов`язаними особами.
Для цілей цього Кодексу операції визнаються зіставними, якщо вони здійснюються в однакових комерційних та/або фінансових умовах з контрольованою операцією
Такі умови можуть бути визнані зіставними лише у разі, якщо відмінності між ними не мають істотного впливу на результати операції або можуть бути усунені шляхом коригування умов та/або результатів зіставних чи контрольованих операцій
Під час визначення зіставності операцій, а також для коригування їх комерційних та/або фінансових умов аналізуються такі елементи контрольованої та зіставних операцій: товари (роботи, послуги), які є предметом операції; функції, які виконуються сторонами операції, активи, що ними використовуються, умови розподілу між сторонами операції ризиків та вигод, розподіл відповідальності між сторонами операції та інші умови операції; стала практика відносин та умови договорів, укладених між сторонами операції, які істотно впливають на ціни товарів (робіт, послуг); економічні умови діяльності сторін операції, включаючи аналіз відповідних ринків товарів (робіт, послуг), які істотно впливають на ціни товарів (робіт, послуг); бізнес-стратегії сторін операції (за наявності), які істотно впливають на ціни товарів (робіт, послуг).
Аналіз функцій, які виконуються сторонами операції, під час визначення зіставності комерційних та/або фінансових умов операцій з умовами контрольованої операції здійснюється з урахуванням матеріальних та нематеріальних активів, що перебувають у розпорядженні сторін операції та використовуються в цілях отримання доходу.
Під час визначення зіставності комерційних та/або фінансових умов зіставних операцій з умовами контрольованої операції здійснюється аналіз характеристик ринків товарів (робіт, послуг), на яких проводяться такі операції. При цьому відмінності в характеристиках таких ринків не повинні істотно впливати на комерційні та/або фінансові умови операцій, які на них здійснюються, або такі відмінності повинні бути враховані під час проведення відповідного коригування.
Під час визначення зіставності характеристик ринків товарів (робіт, послуг) враховуються такі фактори зокрема, географічне місцезнаходження ринків та їх обсяги, рівень розвитку виробничої і транспортної інфраструктури, тощо.
Аналогічно положення підпунктів 39.2.2.1, 39.2.2.2, 39.2.2.4, 39.2.2.6 підпункту 39.2.2 пункту 39.2 статті 39 ПК України (в редакції, яка діяла з 01 січня 2015 року) передбачають, що для цілей цього Кодексу контрольовані операції визнаються зіставними з неконтрольованими, якщо: немає значних відмінностей між ними, що можуть істотно вплинути на фінансовий результат під час застосування відповідного методу трансфертного ціноутворення; такі відмінності можуть бути усунені шляхом коригування умов та фінансових результатів неконтрольованої операції для уникнення впливу таких відмінностей на порівняння.
Під час визначення зіставності операцій аналізуються такі елементи контрольованої та зіставних операцій: характеристика товарів (робіт, послуг), які є предметом операції; функції, які виконуються сторонами операції, активи, що ними використовуються, умови розподілу між сторонами операції ризиків та вигод, розподіл відповідальності між сторонами операції та інші умови операції; стала практика відносин та умови договорів, укладених між сторонами операції, які істотно впливають на ціни товарів (робіт, послуг); економічні умови діяльності сторін операції, включаючи аналіз відповідних ринків товарів (робіт, послуг), які істотно впливають на ціни товарів (робіт, послуг); бізнес-стратегії сторін операції (за наявності), які істотно впливають на ціни товарів (робіт, послуг).
Аналіз функцій, які виконуються сторонами операції, під час визначення зіставності комерційних та/або фінансових умов операцій з умовами контрольованої та неконтрольованих операцій може проводитися з урахуванням матеріальних та нематеріальних активів, що перебувають у розпорядженні сторін операції та використовуються в цілях отримання доходу
Під час визначення зіставності характеристик ринків товарів (робіт, послуг) можуть враховуватися такі фактори, зокрема, географічне місцезнаходження ринків та їх обсяги, рівень розвитку виробничої і транспортної інфраструктури, тощо.
Суди установили, що як позивачем, так і контролюючим органом обрано метод визначення ціни у контрольованих операціях, передбачений підпунктом 39.3.1.4 підпункту 39.3.1 пункту 39.3 статті 39 ПК України, а саме - метод чистого прибутку.
Відповідно до положень підпунктів 39.3.2.2, 39.3.2.5, 39.3.2.7 - 39.3.2.9 підпункту 39.3.2 пункту 39.3 статті 39, підпунктів 39.3.6.1, 39.3.6.2 39.3.6.4 - 39.3.6.6 підпункту 39.3.6 пункту 39.3 статті 39 ПК України (в редакції, яка діяла до 01 січня 2015 року) для застосування методу, зокрема, чистого прибутку, розраховується ринковий діапазон рентабельності.
Під час визначення для цілей оподаткування рівня рентабельності контрольованих операцій можуть бути використані такі фінансові показники, як, зокрема, чиста рентабельність витрат, що визначається як відношення прибутку від операційної діяльності до суми собівартості реалізованих товарів (робіт, послуг) та операційних витрат (адміністративних витрат, витрат на збут та інших), пов`язаних з реалізацією товарів (робіт, послуг).
Під час визначення ринкового діапазону рентабельності використовуються значення показників рентабельності, що визначаються за результатами не менше трьох зіставних операцій, у тому числі здійснених платником податків, за умови, що зазначені операції були здійснені з особами, які не є пов`язаними.
У разі застосування методу, зокрема, чистого прибутку, здійснюється вибір сторони контрольованої операції, стосовно якої застосування таких методів є найбільш обґрунтованим і можна зробити найбільш обґрунтований висновок щодо зіставності такої контрольованої операції з операціями відповідно до підпункту 39.2.2 цієї статті, сторонами яких не є пов`язані особи. При цьому такий вибір повинен здійснюватися відповідно до виконаних кожною стороною контрольованої операції функцій, використаних під час здійснення контрольованих операцій активів та прийнятих економічних (комерційних) ризиків, пов`язаних із здійсненням такої операції. З метою застосування таких методів визначаються мінімальне і максимальне значення ринкового діапазону рентабельності, розрахованого на основі показників рентабельності.
Під час визначення ринкового діапазону рентабельності використовується інформація, наявна на момент здійснення контрольованої операції, та/або інформація за звітний податковий період (рік), у якому здійснена контрольована операція, та/або за попередні податкові періоди (роки), що передують податковому періоду (року) здійснення контрольованої операції.
Метод чистого прибутку ґрунтується на порівнянні рентабельності контрольованої операції з ринковим діапазоном рентабельності у зіставних операціях, визначеним у порядку, встановленому підпунктом 39.3.2 цієї статті.