ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 серпня 2023 року
м. Київ
справа №260/771/19
адміністративне провадження № К/990/26571/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Чиркіна С.М.,
суддів: Берназюка Я.О., Єзерова А.А.,
розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу Громадської організації "Міжнародний інститут людини і глобалістики "Ноосфера" на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 23.08.2022 (головуючий суддя: Святецький В.В., судді: Довгополов О.М., Ільчишин Н.В.) у справі №260/771/19 за позовом Громадської організації "Міжнародний інститут людини і глобалістики "Ноосфера" до Департаменту екології та природних ресурсів Закарпатської обласної державної адміністрації, треті особи на стороні позивача, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору: ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, Громадська організація "Довкілля Свалявщини", Пилипецька сільська рада Міжгірського району Закарпатської області, Міжнародна благодійна організація "Екологія-Право-Людина"; треті особи на стороні відповідача, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору: Товариство з обмеженою відповідальністю "Атлас Воловець Енерджи", Міністерство енергетики та захисту довкілля України, ОСОБА_4, Воловецька селищна рада Воловецького району Закарпатської області про визнання протиправним і скасування висновку,
У С Т А Н О В И В:
І. РУХ СПРАВИ
У червні 2019 року Громадська організація "Міжнародний інститут людини і глобалістики "Ноосфера" (далі - позивач або ГО "Міжнародний інститут людини і глобалістики "Ноосфера") звернулася до суду з позовом, в якому просила скасувати висновок з оцінки впливу на довкілля планованої діяльності "Будівництво вітрової електростанції 120 МВт на території Воловецької селищної ради Воловецького району та на території Березниківської, Дусинської, Неліпинської та Тибавської сільських рад (за межами населених пунктів) Свалявського району Закарпатської області", виданий 07.03.2019 Департаментом екології та природних ресурсів Закарпатської обласної державної адміністрації (далі - Департамент) за № 07/02-02 Товариству з обмеженою відповідальністю "Атлас Воловець Енерджи" (далі - ТОВ "Атлас Воловець Енерджи").
Закарпатський окружний адміністративний суд рішенням від 18.03.2020 позов задовольнив.
Восьмий апеляційний адміністративний суд постановою від 03.11.2020 скасував рішення суду першої інстанції, ухвалив нове рішення, яким відмовив у задоволенні позову.
Верховний Суд постановою від 13.04.2022 залишив постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 03.11.2020 без змін.
У подальшому 03.12.2021 до Восьмого апеляційного адміністративного суду надійшла заява ГО "Міжнародний інститут людини і глобалістики "Ноосфера" про перегляд за нововиявленими обставинами постанови Восьмого апеляційного адміністративного суду від 03.11.2020 у справі № 260/771/19.
Заявник просив скасувати постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 03.11.2020 і прийняти нову постанову, якою залишити без змін рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 18.03.2020.
Восьмий апеляційний адміністративний суд постановою від 23.08.2022 заяву ГО "Міжнародний інститут людини і глобалістики "Ноосфера" про перегляд за нововиявленими обставинами постанови Восьмого апеляційного адміністративного суду від 03.11.2020 залишив без задоволення.
Не погоджуючись із постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 23.08.2022, позивач подав касаційну скаргу, у якій просить скасувати оскаржувану постанову суду апеляційної інстанції і ухвалити нову постанову, якою задовольнити заяву ГО "Міжнародний інститут людини і глобалістики "Ноосфера".
IІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ
Ухвалою Верховного Суду від 05.10.2022 задоволено заяви суддів Білоуса О.В., Блажівської Н.Є., Желтобрюх І.Л. про самовідвід, а справу передано на повторний автоматизований розподіл для визначення нового складу суду.
За результатами повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями визначений новий склад суду.
Ухвалою Верховного Суду від 14.11.2022 відкрито касаційне провадження у справі.
За результатами повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями визначений новий склад суду.
Ухвалою Верховного Суду від 09.08.2023 справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження.
ІІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
Судами попередніх інстанцій встановлено, що 02.08.2018 Департамент оприлюднив в Єдиному реєстрі з оцінки впливу на довкілля отримане від ТОВ "Атлас Воловець Енерджи" повідомлення про плановану діяльність, яка підлягає оцінці впливу на довкілля (реєстраційна справа № 2018821379).
У подальшому Департамент в Єдиному реєстрі з оцінки впливу на довкілля оприлюднив наступне: 31.08.2018 - зауваження та пропозиції громадськості до планованої діяльності та обсягу досліджень; 04.09.2018 - зауваження та пропозиції до обсягу досліджень органу державної влади; 15.01.2019 - звіт з оцінки впливу на довкілля будівництва вітрової електростанції 120 МВт (далі - Звіт) та повідомлення про початок громадського обговорення Звіту.
Також в друкованому вигляді Звіт був розміщений у приміщенні Департаменту, Воловецької селищної ради, Березняківської, Тибавської, Дусинської та Неліпинської сільських рад Свалявського району Закарпатської області.
30.01.2019 у приміщеннях Воловецької селищної ради та Березняківської сільської ради Свалявського району, а 31.01.2019 в приміщеннях Тибавської, Дусинської та Неліпинської сільських рад Свалявського району Департаментом забезпечено громадські обговорення Звіту, під час яких представниками громадськості було задано 79 усних запитань, 8 усних та 5 письмових зауважень та пропозицій.
04.03.2019 відповідно до частини сьомої статті 7 Закону України "Про оцінку впливу на довкілля" Департаментом підготовлено звіт про громадське обговорення планованої діяльності, який 12.03.2019 разом з висновком з оцінки впливу на довкілля планованої діяльності було внесено до Єдиного реєстру з оцінки впливу на довкілля, а також оприлюднено на офіційному веб-сайті Департаменту.
Висновок з оцінки впливу на довкілля складається із таких розділів: основні характеристики та місце провадження планованої діяльності; основні характеристики діяльності протягом виконання підготовчих і будівельних робіт; опис і оцінка можливого впливу на довкілля планованої діяльності; врахування даних, що наведені у звіті з оцінки впливу на довкілля; екологічні умови провадження планованої діяльності (умови під час виконання підготовчих та будівельних робіт; умови щодо запобігання виникненню надзвичайних ситуацій та усунення їх наслідків; для планованої діяльності встановлюються умови зменшення впливу планованої діяльності, а саме підстави для здійснення транскордонної оцінки впливу відсутні; на суб`єкта господарювання покладається обов`язок із здійснення компенсаційних заходів за переліком; на суб`єкта господарювання покладається обов`язок із запобігання, уникнення зменшення (пом`якшення) усунення, обмеження впливу планованої діяльності на довкілля; на суб`єкта господарювання покладається обов`язок із здійснення після проектного моніторингу; на суб`єкта господарювання покладається обов`язок із здійснення додаткової оцінки впливу на довкілля на іншій стадії проектування - здійснення додаткової оцінки впливу на довкілля не передбачається).
У цьому Висновку зазначено, що він є обов`язковим для виконання; екологічні умови, передбачені у цьому висновку, є обов`язковими; втрачає силу через п`ять років у разі, якщо не було прийнято рішення про провадження планованої діяльності.
Оскаржуваний висновок також містить примітку: якщо під час провадження планованої діяльності буде виявлено значний негативний вплив цієї діяльності на життя та здоров`я населення чи довкілля та якщо такий вплив не був оцінений під час здійснення оцінки впливу на довкілля та/або істотно змінює результати оцінки впливу цієї діяльності на довкілля, рішення про провадження такої планованої діяльності за рішенням суду підлягає скасуванню, а діяльність - припиненню, що зазначено у Висновку.
Висновок підписаний начальником відділу з оцінки впливу на довкілля та моніторингу навколишнього природного середовища - ОСОБА_5 та директором департаменту екології та природних ресурсів Закарпатської обласної державної адміністрації - ОСОБА_7
Не погоджуючись із Висновком про оцінку впливу на довкілля, позивач звернувся з цим позовом до суду.
ІV. ОБГРУНТУВАННЯ ПОЗОВНИХ ВИМОГ
В обґрунтування позовних вимог, позивач послався на порушення відповідачем процедури оцінки впливу на довкілля (далі - ОВД), зокрема: порушення процедури громадського обговорення внаслідок безпідставного неврахування результатів участі та зауважень громадськості в процедурі оцінки ОВД; неврахування впливу планованої діяльності на суміжні території Міжгірського району та території природно-заповідного фонду; відсутність у висновку заходів щодо охорони та запобігання знищенню занесених до Червоної книги України видів рослин і тварин; неврахування статусу території планованої діяльності як об`єкта Смарагдової мережі.
V. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що оскаржений Висновок з оцінки впливу на довкілля є необґрунтованим, а планована діяльність є неприпустимою, оскільки відповідачем: не виконані вимоги статті 9 Закону "Про оцінку впливу на довкілля", зокрема щодо врахування та відхилення зауважень та пропозицій, що надійшли під час громадського обговорення; порушено процедуру здійснення ОВД у зв`язку з непроведенням громадських слухань в Пилипецькій сільській раді Міжгірського району; порушено вимоги Закону України "Про охорону земель" та Закону України "Про природно-заповідний фонд в Україні" (не враховано ризики для осіб, що перебуватимуть на Полонині Боржава, зокрема на території вітропарку, не оцінено вплив на заказник "Темнатик" та на інші території природо-заповідного фонду, що вимагало проведення детального дослідження); не враховано, що будівництво вітропарку заплановано на земельних ділянках, які мають у складі особливо цінні ґрунти.
Одночасно суд відхилив висновок експерта Київського НДІСЕ від 07.10.2019 №25191/19-48 за результатами проведення інженерно-екологічної експертизи, пославшись на наявні в ньому помилки та дефекти, а також постановлення перед експертом правових питань, які виходять за межі його спеціальних знань.
Окрім того, суд першої інстанції не взяв до уваги науково-технічні висновки ТОВ "Геол-Тех", подані до суду 16.10.2019, тобто виготовлені після прийняття оскаржуваного висновку відповідачем та не покладені в основу звіту з ОВД, як неналежний доказ.
Водночас суд першої інстанції урахував, що Боржавська полонина є особливо цінний природний об`єкт, який входить до Смарагдової мережі України та характеризується наявністю численних видів флори та фауни, занесених до природоохоронних списків України та Європи, а відповідачем належним чином не проаналізовано факти наведені у звіті та не зроблено відповідних висновків, тому, на думку суду, провадження планованої діяльності у декларованому вигляді призведе до порушень вимог законів, що регулюють спірні правовідносини.
Суд апеляційної інстанції, скасовуючи рішення суду першої інстанції та відмовляючи у задоволенні позовних вимог, виходив із того, що до компетенції суду належить лише дослідження факту дотримання відповідачем вимог законодавства щодо процедури здійснення оцінки впливу на довкілля, включаючи громадські слухання, а також наявність чи відсутність інших порушень законодавства у сфері оцінки впливу на довкілля.
Своєю чергою, визначення допустимості чи недопустимості провадження планованої діяльності належить виключно до дискреційних повноважень відповідача, водночас суд лише перевіряє наявність чи відсутність передбачених частиною другою статті 12 Закону № 2059-VIII підстав для скасування висновку з оцінки впливу на довкілля.
Апеляційний суд встановив, що відповідач дотримався процедури здійснення оцінки впливу на довкілля, передбаченої частиною першою статті 2 Закону України "Про оцінку впливу на довкілля", а саме: підготував звіт з оцінки впливу на довкілля; оприлюднив в Єдиному реєстрі з оцінки впливу на довкілля повідомлення про плановану діяльність, яка підлягає оцінці впливу на довкілля, зауваження та пропозиції громадськості до планованої діяльності та обсягу досліджень, зауваження та пропозиції до обсягу досліджень органу державної влади, звіт з оцінки впливу на довкілля будівництва вітрової електростанції 120 МВт та повідомлення про початок громадського обговорення Звіту; забезпечив громадські обговорення звіту з оцінки впливу на довкілля в приміщеннях Воловецької селищної ради, Березняківської, Тибавської, Дусинської та Неліпинської сільських рад Свалявського району; підготував та оприлюднив звіт про громадське обговорення планованої діяльності, який є невід`ємною частиною спірного висновку та до якого додано таблицю врахування зауважень та пропозицій громадськості, отриманих протягом строку громадського обговорення.
Окрім того, встановивши, що жодна із орендованих земельних ділянок, на яких планується будівництво вітропарку, не знаходиться на території Міжгірського району, у тому числі і на землях Пилипецької громади, яка відмовила у погодженні такого будівництва на території Міжгірського району, суд апеляційної інстанції визнав помилковими доводи позивача щодо порушення процедури здійснення оцінки впливу на довкілля внаслідок непроведення громадських слухань в Пилипецькій сільській раді Міжгірського району, а також дійшов висновку про те, що ймовірність матеріальних втрат жителів вказаного села внаслідок такого будівництва не впливає на правомірність оскарженого висновку з оцінки впливу на довкілля.
Водночас суд апеляційної інстанції дійшов висновку про те, що доводи позивача та третіх осіб щодо відхилення багатьох пропозицій та зауважень громадськості спростовуються звітом з оцінки впливу на довкілля, таблицею врахування зауважень та пропозицій, у яких детально описані усі подані зауваження та пропозиції, частина з яких врахована, частина обґрунтовано відхилена; незгода з обґрунтуванням відхилення цих пропозицій та зауважень не свідчить про їх нерозгляд та відповідно про порушення процедури оцінки.
Одночасно суд взяв до уваги пояснення представників Воловецької селищної ради, Тибавської сільської ради, ТОВ "Атлас Воловець Енерджи" про те, що зауваження та пропозиції надавались представниками позивача, третіми особами на стороні позивача; члени громад, на території яких планується розміщення вітрової електростанції під час громадських слухань підтримали плановану діяльність з будівництва вітрової електростанції.
Також суд дійшов висновку про те, що доводи позивача щодо неможливості розташування планованої діяльності на Полонині Боржава, з якими погодився суд першої інстанції, базуються виключно на припущеннях, не підтверджені жодними доказами; Рамкова конвенція про охорону та сталий розвиток Карпат не забороняє, а навпаки рекомендує більш широке використання відновлюваних джерел енергії та енергозберігаючих технологій, до яких відноситься вітроенергетика; за роз`ясненнями Бюро Бернської Конвенції визначення території Смарагдової мережі не суперечить розвитку вітроенергетики.
Окрім того, проаналізувавши умови оспорюваного Висновку, апеляційний суд дійшов висновку про те, що вони узгоджуються із нормами частини другої статті 49, частини другої статті 52 Закону України "Про охорону земель", відповідно до яких розміщення об`єктів, які справляють негативний вплив на екологічний стан і якість земельних ресурсів, проводиться з урахуванням результатів інтегральної оцінки цього впливу і розробки відповідних заходів щодо запобігання небезпечним екологічним і санітарно-гігієнічним наслідкам та раціонального використання і охорони земель лише після здійснення оцінки впливу на довкілля в порядку, визначеному законом.
При цьому апеляційний суд погодився із доводами позивача щодо негативного впливу планованої діяльності на довкілля, однак зазначив, що будь-яка, визначена у статті 3 Закону України "Про оцінку впливу на довкілля" планована діяльність має негативний вплив на довкілля, а цей Закон дає повноваження Департаменту оцінити ступінь такого негативного впливу на довкілля та надати обґрунтований висновок щодо можливості чи неможливості здійснення планованої діяльності у даному регіоні чи місцевості.
Доводи позивача про ймовірні незворотні та катастрофічні наслідки планованої діяльності для довкілля відхилені судом, як такі, що не знайшли свого підтвердження під час апеляційного розгляду справи, доводи щодо можливого ураження людей уламками лопатей вітряків у випадку аварій, ураження уламками льоду з вітрових турбін взимку діючими на території України вітровими електроустановками - як такі, що документально не підтверджені, а доводи про порушення вимог пункту 6 Порядку передачі документації для надання висновку з оцінки впливу на довкілля та фінансування оцінки впливу на довкілля, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 13.12.2017 № 1026, в частині підписання звіту, як такі, що спростовані дослідженням у судовому засіданні та встановленням наявності необхідних підписів.
Верховний Суд погодився із такими висновками суду апеляційної інстанції.
VІ. ДОВОДИ ЗАЯВИ ПРО ПЕРЕГЛЯД СУДОВОГО РІШЕННЯ ЗА НОВОВИЯВЛЕНИМИ ОБСТАВИНАМИ І ЗАПЕРЕЧЕНЬ
На обґрунтування наявності нововиявлених обставин у цій справі, заявник посилається на те, що однією із підстав для задоволення позову громадська організація (позивач) вказувала на відсутність громадського обговорення в інших територіальних громадах, які зазнають впливу на довкілля планованою діяльністю. Зокрема, йшлося про Пилипецьку територіальну громаду Міжгірського району Закарпатської області, яка об`єднувала громади трьох сіл (Подобовець, Пилипець, Розтока).
Проте, під час ознайомлення з матеріалами справи № 907/801/20 за позовом заступника керівника Закарпатської обласної прокуратури в інтересах держави в особі Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України до ГУ Держгеокадастру у Закарпатській області, ТОВ "Атлас Воловець Енерджи" про визнання неправомірними дій, визнання недійсними та скасування наказів щодо зміни цільового призначення землі та надання земельних ділянок в оренду, визнання недійсними договорів оренди загальною площею 42.2247 га вартістю 19 502 118,10 грн встановлено, що ТОВ "Атлас Воловець Енерджи" подало в якості доказу наказ ГУ Держгеокадастру у Закарпатській області про поділ земельної ділянки Голубинської сільської ради Свалявського району Закарпатської області з кадастровим номером 2124080300:11:001:0027, відомості про яку не містяться в переліку земельних ділянок для провадження планованої діяльності у спірному висновку.
З отриманої 27.10.2021 на адвокатський запит представника громадської організації відповіді ГУ Держгеокадастру у Закарпатській області (лист № 29.7-0.2-7196/2-21 від 22.10.2021), стало відомо, що для провадження планованої діяльності за заявою суб`єкта господарювання (ТОВ "Атлас Воловець Енерджи") в ході поділу раніше сформованої земельної ділянки з кадастровим номером 2124080300:11:001:0027 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель Голубинської сільської ради за межами населеного пункту Свалявського району Закарпатської області вказаному товариству було виділено 6 земельних ділянок.
Згідно із відомостями переліку земельних ділянок, наведених у спірному ОВД (аркуші 4 -7), земельні ділянки із земель Голубинської сільської ради за межами населеного пункту вказані під пунктами 21 (договір оренди землі від 31.01.2018 № 5/57-18-ДО) та 35 (договір оренди землі від 31.01.2018 № 19/57-18-ДО), відповідно аркуші 5 та 6 спірного висновку з ОВД.
Таким чином, в ході процедури оцінки впливу на довкілля планованої діяльності у Голубинській територіальній громаді не проведені громадські обговорення, що свідчить про суттєве порушення процедури здійснення ОВД та у відповідності до приписів статті 12 Закону України "Про оцінку впливу на довкілля" є підставою для скасування висновку з ОВД як незаконного.
Про даний факт позивачу не було відомо до 27.10.2021, що, на його думку, є підставою для перегляду постанови Восьмого апеляційного адміністративного суду від 03.11.2020 за нововиявленими обставинами.
Треті особи - ТОВ "Атлас Воловець Енерджи", ОСОБА_6, ОСОБА_4 подали заперечення на заяву позивача про перегляд за нововиявленими обставинами постанови Восьмого апеляційного адміністративного суду від 03.11.2020, в яких зазначають про відсутність правових підстав для перегляду судового рішення. Просять відмовити у задоволенні заяви позивача про перегляд за нововиявленими обставинами зазначеної постанови.
VІІ. ОЦІНКА СУДУ АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЇ
Насамперед суд апеляційної інстанцій зазначив, що судове рішення, яке набрало законної сили, може бути переглянуте на підставі істотних для справи обставин, що не були і не могли бути відомі особі, яка звертається із заявою, на час розгляду справи. Нова обставина, що з`явилася або змінилася після розгляду справи, не є підставою для перегляду справ. Не можуть вважатися нововиявленими ті обставини, що встановлюються на підставі доказів, які не були своєчасно подані сторонами чи іншими особами, які беруть участь у справі. Обставини, що виникли чи змінилися після ухвалення судом рішення, а також обставини, на які посилався учасник судового процесу у своїх поясненнях, касаційній скарзі, або які могли бути встановлені в разі виконання судом вимог процесуального закону, теж не можуть визнаватися нововиявленими.
Суд апеляційної інстанції встановив, що позивач пов`язує нововиявлені обставини із отриманням листа-відповіді ГУ Держгеокадастру у Закарпатській області від 22.10.2021 № 29.7-0.2-7196/2-21, у якому повідомлялося про те, що виділені ТОВ "Атлас Воловець Енерджи" для провадження планованої діяльності 6 земельних ділянок були сформовані із земель Голубинської сільської ради за межами населеного пункту Свалявського району Закарпатської області в ході поділу земельної ділянки з кадастровим номером 2124080300:11:001:0027 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, код 01.01.
У заяві про перегляд судового рішення за нововиявленими обставинами позивач зазначає, що згідно із відомостями переліку земельних ділянок, наведених у спірному ОВД (аркуші 4 -7), земельні ділянки із земель Голубинської сільської ради за межами населеного пункту вказані під пунктами 21 (договір оренди землі від 31.01.2018 №5/57-18-ДО) та 35 (договір оренди землі від 31.01.2018 № 19/57-18-ДО), відповідно аркуші 5 та 6 спірного висновку з ОВД.
У контексті зазначених позивачем аргументів, суд апеляційної інстанції встановив, що у пункті 21 висновку з ОВД вказані земельні ділянки з кадастровими номерами 2124080300:11:001:0023, 2124080300:11:001:0024, 2124080300:11:001:0025, 2124080300:11:001:0026 (договір оренди землі від 31.01.2018 № 5/57-18-ДО), у пункті 35 висновку з ОВД вказані земельні ділянки з кадастровими номерами 2124080300:11:001:0033, 2124080300:11:001:0034 (договір оренди землі від 31.01.2018 № 19/57-18-ДО) (т.1, а.с. 46, 47).