1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


Перейти до правової позиції

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 серпня 2023 року

м. Київ

справа № 826/9669/16

касаційне провадження № К/9901/31231/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Бившевої Л.І.,

суддів: Пасічник С.С., Ханової Р.Ф.,

розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Головного управління ДФС у м. Києві на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 19.10.2016 (суддя - Аблов Є.В.) та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 23.01.2017 (головуючий суддя - Коротких А.Ю., судді - Ганечко О.М., Літвіна Н.М.) у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Айдинли" до Головного управління ДФС у м. Києві про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

УСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Айдинли" (далі - Товариство, позивач, платник) звернулося до суду з позовом до Головного управління ДФС у м. Києві (далі - Управління, відповідач, контролюючий орган), в якому просив визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 04.04.2016 №0002351304.

Обґрунтовуючи вимоги, позивач послався на протиправність і безпідставність висновків акта фактичної перевірки щодо порушення позивачем порядку оприбуткування готівки (не оприбуткування готівки в касах), що покладені в основу спірного податкового повідомлення-рішення. Позивач також зазначає про порушення відповідачем строку для застосування штрафних (фінансових) санкцій як адміністративно-господарських санкцій за порушення суб`єктом господарювання норм регулювання обігу готівки.

Окружний адміністративний суд міста Києва постановою від 19.10.2016, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 23.01.2017, позов задовольнив повністю, визнав протиправним та скасував податкове повідомлення-рішення Управління від 04.04.2016 №0002351304.

Задовольняючи позовні вимоги, суди попередніх інстанцій виходили з того, що об`єктивною стороною такого правопорушення як неоприбуткування готівки є приховування виручки, тоді як проведення готівкових коштів через реєстратор розрахункових операцій з роздрукуванням фіскальних чеків сум розрахунків та належним заповненням у Книзі обліку розрахункових операцій сум розрахунків є свідченням їх занесення до фіскальної пам`яті, що виключає приховування відповідної суми виручки, відтак у контролюючого органу відсутні підстави для застосування до позивача штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) за порушення вимог пункту 2.6 глави 2 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 15.12.2004 №637 (далі - Положення №637).

Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанції, Управління подало касаційну скаргу, у якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати судові рішення попередніх інстанцій та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити в повному обсязі.

У доводах касаційної скарги відповідач цитує норми матеріального та процесуального права, стверджує, що позивачем не оприбутковувались готівкові кошти через реєстратор розрахункових операцій, що є порушенням вимог пункту 2.6 глави 2 Положення №637.

В касаційній скарзі не вказано, в чому саме полягає неправильне застосування судами норм матеріального права, контролюючий орган фактично викладає обставини, якими він керувався під час прийняття оскаржуваного податкового повідомлення-рішення.

Позивач відзив (заперечення) на касаційну скаргу не надав суду, що не перешкоджає її розгляду.

Вищий адміністративний суд України ухвалою від 22.05.2017 відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою відповідача.

Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду ухвалою від 27.07.2018 прийняв до провадження касаційну скаргу відповідача та витребував матеріали справи із суду першої інстанції.

Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду ухвалою від 07.08.2023 визнав за можливе проведення попереднього розгляду справи і призначив попередній розгляд справи на 08.08.2023.

Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду перевірив наведені у касаційній скарзі доводи відповідача та дійшов висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає, з огляду на наступне.

Судами попередніх інстанцій установлено, що контролюючим органом проведено документальну планову виїзну перевірку Товариства з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2014 по 31.12.2014, за результатами якої складено акт перевірки від 17.12.2015 №3/26-15-13-04-02/38419565, яким встановлено порушення позивачем вимог пункту 2.6. Положення №637.

На підставі висновків зазначеного акта перевірки контролюючим органом прийнято податкове повідомлення рішення від 12.01.2016 №0000621304 про визначення штрафних (фінансових) санкцій.

Не погоджуючись із висновками, викладеними в акті перевірки, позивач звернувся до ДФС України із скаргою на вказане податкове повідомлення-рішення, за результатами розгляду якої за дорученням ДФС України, контролюючим органом проведено документальну позапланову перевірку позивача з питань дотримання вимог податкового законодавства в частині порушення пункту 2.6 Положення №637, зокрема, щодо реєстрації на реєстратори розрахункових операцій книг обліку розрахункових операцій із засобами контролю ВП 681690 і ВС 449181, за період з 01.01.2014 по 31.12.2014, за результатами якої складено акт від 23.03.2016 №24/26-15-14-04-02/38419565 (далі - акт перевірки).

На підставі висновків акта перевірки, ДФС України у своєму рішенні про результати розгляду скарги від 25.03.2016 №6593/6/99-99-10-01-01-25 скасувала податкове повідомлення-рішення Управління від 12.01.2016 №0000621304 в частині спростованих актом перевірки епізодів щодо порушень пункту 2.6 Положення №637.

За наслідками прийнятого рішення ДФС України, контролюючим органом прийнято податкове повідомлення-рішення (форми "С") від 04.04.2016 №0002351304, яким до позивача застосовано штрафну (фінансову) санкцію у розмірі 676303,80 грн.

Так, судами установлено, що позивач за місцем розташування своєї господарської одиниці (магазин "U.S.Polo.ASSN"), що розташований за адресою: м. Харків, вул. Героїв праці, 7 у ТЦ "Караван", здійснює господарську діяльність з використанням реєстратора розрахункових операцій фіскальний номер 2658014231.

29.08.2014, 30.08.2014, 31.08.2014 Товариство провело обсяги розрахункових операцій за готівкові кошти та пластиковою карткою за кожен день через зареєстрований і належним чином опломбований реєстратор розрахункових операцій моделі ІКС-Е260Т, фіскальний номер 2658014231, заводський номер 10011818, в тому числі: за 29.08.2014 розрахунки готівкою на загальну суму 32597,36 грн, розрахунки карткою на загальну суму 3816,30 грн; 30.08.2014 розрахунки готівкою на загальну суму 36964,13 грн, розрахунки карткою на загальну суму 18889,63 грн; 31.08.2014 розрахунки готівкою на загальну суму 65699,27 грн, розрахунки карткою на загальну суму 18102,00 грн, в наслідок чого були роздруковані фіскальні звітні чеки №509 від 29.08.2014, №510 від 30.08.2014, №511 від 31.08.2014.

За даними цих фіскальних звітних чеків (Z-звітів) сума готівкової виручки (різниця між сумою готівкових розрахунків та сумою повернених товарів) на кінець операційного дня 29.08.2014 склала 32049,36 грн, 30.08.2014 - 36192,10 грн, 31.08.2014 - 63203,27 грн, та була проведена в кінці кожного дня за операцією "службова видача" з метою обліку видачі готівкових коштів за місцем проведення готівкових розрахунків для їх інкасування банком.

Дані фіскальні звітні чеки (Z-звіти) були вклеєні позивачем в книгу обліку розрахункових операцій №2658014231р/3 (розпочата з 29.08.2014 закінчена 23.02.2015, дата реєстрації - 01.09.2014), номер установленого засобу контролю ВС 449181.

На підставі цих фіскальних звітних чеків (Z-звітів) були зроблені відповідні записи в книзі обліку розрахункових операцій. Вказані суми грошової виручки (всього на загальну суму 131444,73 грн у повному обсязі були передані до банківської установи для зарахування на рахунок Товариства.

Надаючи оцінку правомірності прийняття відповідачем оскаржуваних рішень, Верховний Суд виходить із такого.

Правові засади застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг визначені Законом України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" від 06.07.1995 №265/95-ВР (далі Закон №265/95-ВР).

За правилами пункту 5 частини першої статті 3 Закону №265/95-ВР суб`єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу зобов`язані у разі незастосування реєстраторів розрахункових операцій у випадках, визначених цим Законом, проводити розрахунки з використанням книги обліку розрахункових операцій та розрахункової книжки з додержанням встановленого порядку їх ведення, крім випадків, коли ведеться облік через електронні системи прийняття ставок, що контролюються у режимі реального часу центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів; забезпечувати зберігання використаних книг обліку розрахункових операцій та розрахункових книжок протягом трьох років після їх закінчення.

Положенням про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженим постановою Правління Національного банку України від 15.12.2004 №637, визначено порядок ведення касових операцій у національній валюті України підприємствами (підприємцями), а також окремі питання організації банками роботи з готівкою.

Порядок ведення касових операцій у національній валюті регулюється Законом України "Про застосування реєстраторів розрахунковим операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" від 06.07.1995 №265/95-ВР (далі - Закон №265/95-ВР, у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) та Положенням про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженим постановою Правління Національного банку України від 15.12.2004 №637 (далі - Положення №637).

Так, пунктом 1.2 Положення №637 визначено, що оприбуткування готівки - проведення підприємствами і підприємцями обліку готівки в касі на повну суму її фактичних надходжень у касовій книзі, книзі обліку доходів і витрат, книзі обліку розрахункових операцій

Згідно з пунктом 7.3 Положення №637 відповідальність за дотримання порядку ведення операцій з готівкою покладається на підприємців, керівників підприємств. Особи, які винні в порушенні порядку ведення операцій з готівкою, притягуються до відповідальності в установленому законодавством України порядку. У разі виявлення порушень установленого порядку ведення операцій з готівкою органи державної податкової служби України застосовують до порушників штрафні санкції на підставі подання органів контролю згідно з законодавством України.


................
Перейти до повного тексту