1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 серпня 2023 року

м. Київ

справа №580/245/22

адміністративне провадження № К/990/8796/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Рибачука А.І.,

суддів: Бучик А.Ю., Тацій Л.В.,

розглянувши у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами у суді касаційної інстанції адміністративну справу № 580/245/22

за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області (далі - ГУ ПФУ) про зобов`язання вчинити дії, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1

на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 14.04.2022, ухвалене судом у складі головуючого судді Гаврилюка В.О.

та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 30.01.2023, ухвалену у складі колегії суддів: головуючого судді Сорочка Є.О., суддів Федотова І.В., Коротких А.Ю.,

ВСТАНОВИВ:

І. РУХ СПРАВИ

1. 13.01.2022 ОСОБА_1 звернувся до суду із позовом, у якому просив:

визнати протиправними дії щодо відмови ГУ ПФУ у непроведенні нарахування щомісячної доплати до пенсії у розмірі 2000 гривень з 01.07.2021 згідно з пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 14.07.2021 № 713 "Про додатковий соціальний захист окремих категорій осіб" (далі - постанова № 713);

зобов`язати ГУ ПФУ здійснити нарахування та виплатити йому щомісячну доплату до пенсії в розмірі 2000 гривень з 01.07.2021 згідно з пунктом 1 постанови № 713.

Позовні вимоги ОСОБА_1 обґрунтував тим, що йому проведений перерахунок пенсії на виконання рішення суду з підстав подання ним додаткових документів, а не з підстав прийняття постанови уряду про щодо проведення перерахунку, що у розумінні постанови № 713 не виключає здійснення доплати у розмірі 2000,00 грн щомісячно. Крім того, позивач зазначив, що відшкодування надміру виплачених сум пенсії можливо у лише разі зловживань з боку пенсіонера або подання страхувальником недостовірних даних.

2. Черкаський окружний адміністративний суд рішенням від 14.04.2022, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 30.01.2023, відмовив у задоволенні позовних вимог.

3. 07.03.2023 ОСОБА_1 звернувся до Верховного Суду із касаційною скаргою, у якій, посилаючись на неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права та порушення ними норм процесуального права, просить скасувати рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 14.04.2022 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 30.01.2023, з підстави, визначеної пунктом 1 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), ухвалити нове рішення - про задоволення позовних вимог.

4. Верховний Суд ухвалою від 26.04.2023 відкрив касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою та витребував матеріали справи із суду першої інстанції.

5. 03.05.2023 від відповідача до суду касаційної інстанції надійшов відзив на зазначену вище касаційну скаргу, у якому ГУ ПФУ просить залишити останню без задоволення, а оскаржувані ОСОБА_1 судові рішення - без змін.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

6. У справі, яка розглядається суди встановили, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в ГУ ПФУ та отримує пенсію по інвалідності відповідно до Закону України від 09.04.1992 №2262-ХІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон № 2262-ХІІ) як особа, яка перебувала на службі в органах внутрішніх справ.

Пенсія позивачу була призначена та обчислена згідно із статтею 13 Закону № 2262-ХІІ у розмірі 65 % грошового забезпечення (7 278, 04 грн) за посадою, з якої він звільнений зі служби, а саме: 750, 00 грн - посадовий оклад; 125, 00 грн - оклад за спеціальним званням (майор міліції); 350, 00 грн - надбавка за вислугу років (40 %); 6053, 04 грн - середньомісячна сума щомісячних додаткових видів грошового забезпечення за останні 24 місяці служби перед звільненням (надбавка за виконання особливо важливих завдань та премія).

У зв`язку із прийняттям Закону України від 23.12.2015 № 900-VIII "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей" (далі - Закон № 900-VIII) та постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 № 988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" (далі - постанова № 988) уповноваженим органом було сформовано та надіслано до відповідача довідку від 17.05.2017 № 911/07 про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_1 .

У лютому 2018 року позивач звернувся до відповідача з заявою про здійснення перерахунку його пенсії з 01.01.2016 у зв`язку із наявністю підстав, визначених статтею 63 Закону № 2262-ХІІ та включення до грошового забезпечення при обчисленні та призначенні пенсії: премії за виконання службових обов`язків в зоні АТО, індексації, матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань та вихідної допомоги при звільненні з військової служби.

Управління Пенсійного фонду України в Черкаській області листом від 20.02.2018 № 583/М-10 відмовило у здійсненні такого перерахунку з посиланням, зокрема, на відсутність у видатковій частині бюджету Пенсійного фонду України на 2017, 2018 роки додаткових коштів для здійснення таких виплат.

Вважаючи зазначену відповідь протиправною позивач оспорив її до суду.

Київський апеляційний адміністративний суд постановою від 03.09.2018 у справі № 823/1117/18 скасував рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 11.04.2018, ухвалив нове, яким частково задовольнив позовні вимоги ОСОБА_1 :

визнав протиправною бездіяльність ГУ ПФУ щодо непроведення перерахунку пенсії ОСОБА_1 відповідно до Закону № 900-VIII, статті 63 Закону № 2262-ХІІ та постанови № 988, починаючи з дня виникнення права на такий перерахунок тобто з 01.01.2016;

зобов`язав ГУ ПФУ провести перерахунок пенсії ОСОБА_1 відповідно до Закону № 900-VIII, статті 63 Закону № 2262-ХІІ та постанови № 988, з 01.01.2016;

визнав протиправною бездіяльність ГУ ПФУ щодо непроведення перерахунку пенсії ОСОБА_1 починаючи з 01.02.2018 на підставі поданої ним заяви від 06.02.2018 та довідок від 30.01.2018 № 16/3-9 та № 16/3-11, виданих ліквідаційною комісією Автогосподарства УМВС, з врахуванням до складу грошового забезпечення сум матеріальних допомог, індексації, премії та премії за виконання службових обов`язків в зоні АТО, які заявник отримував протягом 24 місяців підряд перед місяцем звільнення;

зобов`язав ГУ ПФУ здійснити перерахунок пенсії ОСОБА_1 починаючи з 01.02.2018 на підставі поданої ним заяви від 06.02.2018 та довідок від 30.01.2018 № 16/3-9 та № 16/3-11, виданих ліквідаційною комісією Автогосподарства УМВС, з врахуванням до складу грошового забезпечення сум матеріальних допомог, індексації, премії та премії за виконання службових обов`язків в зоні АТО, які заявник отримував протягом 24 місяців підряд перед місяцем звільнення;

у задоволенні решти позовних вимог - відмовив.

На виконання вказаного судового рішення суду апеляційної інстанції ГУ ПФУ здійснило позивачу перерахунок пенсії виходячи із таких сум грошового забезпечення: 2600, 00 грн - посадовий оклад; 2000, 00 грн -оклад за військове звання; 2300, 00 грн - процентна надбавка за вислугу років (50 %); 6431, 67 грн - середньомісячна сума щомісячних додаткових видів грошового забезпечення за останні 24 місяці служби перед звільненням (надбавка за виконання особливо важливих завдань та премія). Підсумок пенсії з надбавками склав 9096, 59 грн.

Рішенням відповідача від 01.07.2021 позивачеві здійснено перерахунок пенсії та нараховано доплату до неї у розмірі 2000,00 грн відповідно до постанови № 713.

Рішенням ГУ ПФУ від 30.08.2021 № 219 "Про стягнення сум пенсій, виплачених надміру" доручено здійснити з пенсії позивача стягнення переплати пенсії, що утворилась за період з 01.07.2021 до 31.08.2021 в розмірі сумі 4000,00 грн, по 20% щомісячно до повного погашення переплати.

07.12.2021 позивач звернувся до відповідача із заявою, у якій висловив прохання, зокрема, провести з 01.07.2021 щомісячну доплату до його пенсії у розмірі 2000,00 грн на виконання постанови № 713 та направити на його адресу відповідне рішення.

ГУ ПФУ листом від 31.12.2021 № 9440-9392/М-03/8-2300/21 повідомило ОСОБА_1 про відсутність підстав для доплати до його пенсії відповідно до постанови № 713, оскільки на виконання постанови Київського апеляційного адміністративного суду від 03.09.2018 у справі № 823/1117/18, позивачеві було здійснено перерахунок пенсії з 01.02.2018, з урахуванням довідок від 30.01.2018 № 16/з-9 та 16/з-11, виданих ліквідаційною комісією Автогосподарства Управління Міністерства внутрішніх справ України в Черкаській області, з врахуванням до складу грошового забезпечення сум матеріальних допомог, індексації, премії та премії за виконання службових обов`язків в зоні антитерористичної операції, які він отримував протягом 24 місяців підряд перед звільненням. Оскільки основний розмір пенсії збільшився на 4180, 59 грн, тобто більше ніж на 2000,00 грн, доплату до пенсії відповідно до постанови № 713 не встановлено.

ОСОБА_1 вважаючи вказану відмову відповідача протиправною та такою, що порушує його права, звернувся до суду з цим позовом.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

7. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, з висновком якого погодився й суд апеляційної інстанції, виходив із відсутності підстав для здійснення доплати до пенсії позивача відповідно до постанови № 713, оскільки перерахунок пенсії на виконання судового рішення проведений після 01.03.2018 і основний її розмір після перерахунку збільшився більше ніж на 2000,00 грн.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

8. Касаційна скарга позивача обґрунтована посиланням на те, що судами першої та апеляційної інстанцій неправильно застосовані норми матеріального права, оскільки вони в оскаржуваних судових рішеннях застосували положення постанови №713 стосовно права особи, пенсія якій призначена відповідно до Закону №2262-ХІІ на встановлення щомісячної доплати, та розмір пенсії якої переглядався після 01.03.2018 у зв`язку із її перерахунком, проведеним на виконання судового рішення з метою усунення порушеного права особи на належний розмір пенсії, право на отримання якої у особи винило до 01.03.2018, без урахування висновків щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладених у постанові Верховного Суду від 08.11.2022 у справі №420/2473/22, оскільки перерахунок пенсії згідно із абзацом третім пункту 1 постанови № 713, проведення якого виключає можливість встановлення щомісячної доплати в розмірі 2000, 00 грн, передбаченої абзацом першим цього ж пункту постанови № 713 полягає у його здійсненні у зв`язку із зміною складових грошового забезпечення чи інших показників основного розміру пенсії, а не у зв`язку із усуненням порушення права особи на належний розмір пенсії на виконання судового рішення, яке набрало законної сили, який мав відбутись ще з 01.01.2016. Відтак, ОСОБА_2 зазначає, що він має право на доплату до його пенсії у розмірі 2000, 00 грн відповідно до постанови № 713.

9. У відзиві на касаційну скаргу позивача ГУ ПФУ вказує на законність та обґрунтованість рішень судів попередніх інстанцій, оскільки розмір пенсі позивача після 01.03.2018 переглядався (перераховувався) на виконання судового рішення з урахуванням іншого підвищеного грошового забезпечення, що призвело до її збільшення на 4180, 59 грн, а відтак у позивача відсутнє право на отримання щомісячної доплати згідно з вимогами постанови №713, у зв`язку із чим просить залишити її без задоволення, а оскаржувані ОСОБА_1 судові рішення - без змін.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

10. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи із меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів виходить із такого.

11. Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

12. Аналіз цієї норми дає змогу дійти висновку, що діяльність органів державної влади здійснюється у відповідності до спеціально-дозвільного типу правового регулювання, яке побудовано на основі принципу "заборонено все, крім дозволеного законом; дозволено лише те, що прямо передбачено законом". Застосування такого принципу суттєво обмежує цих суб`єктів у виборі варіантів чи моделі своєї поведінки, а також забезпечує використання ними владних повноважень виключно в межах закону і тим самим істотно обмежує можливі зловживання з боку держави та її органів.

13. Вчинення ж державним органом чи його посадовою особою дій у межах компетенції, але непередбаченим способом, у непередбаченій законом формі або з виходом за межі компетенції є підставою для визнання таких дій та правових актів, прийнятих у процесі їх здійснення, неправомірними.

14. Відповідно до частини п`ятої статті 17 Конституції України держава забезпечує соціальний захист громадян України, які перебувають на службі у Збройних Силах України та в інших військових формуваннях, а також членів їхніх сімей.

15. Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували, зокрема, на службі в органах внутрішніх справ, визначає Закон №2262-ХІІ. Цим Законом держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.

16. Правовою основою для реалізації гарантії перерахунку призначених пенсій у зв`язку зі збільшенням рівня грошового забезпечення діючих поліцейських, є положення частини третьої статті 43 та статті 63 Закону № 2262-XII.

17. Так, частиною третьою статті 63 Закону № 2262-ХІІ визначено, що перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції та податкової міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах цього Закону, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських.

18. Усі призначені за Законом № 2262-ХІІ пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій (частина четверта статті 63 Закону № 2262-ХІІ).

19. Кабінет Міністрів України 11.11.2015 прийняв постанову Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 № 988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" (далі - постанова № 988), яка набрала чинності 02.12.2015, та якою затверджено схеми окладів за спеціальним званням поліцейських, схеми посадових окладів курсантів вищих навчальних закладів Міністерства внутрішніх справ із специфічними умовами навчання та схеми посадових окладів поліцейських у розмірах згідно з додатками 3-10.

20. При цьому пунктом 7 постанови № 988 доручено Міністерству внутрішніх справ України за погодженням з Міністерством соціальної політики та Міністерством фінансів затвердити у двотижневий строк порядок та умови виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та курсантам навчальних закладів Міністерства внутрішніх справ із специфічними умовами навчання.

21. Такий порядок було затверджено наказом Міністерства внутрішніх справ України від 06.04.2016 № 260 "Про затвердження Порядку та умов виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та здобувачам вищої освіти закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання, що здійснюють підготовку поліцейських" відповідно до статті 94 Закону України від 02.07.2015 № 580-VIII "Про Національну поліцію" (далі - Закон № 580-VIII), постанови №988, з метою впорядкування структури та умов грошового забезпечення поліцейських та курсантів вищих навчальних закладів Міністерства внутрішніх справ України із специфічними умовами навчання, які здійснюють підготовку поліцейських, який набрав чинності 27.05.2016.

22. Тобто, у встановлений постановою №988 двотижневий строк уповноваженими особами Міністерства внутрішніх справ України не було затверджено порядку і умов грошового забезпечення поліцейських.

23. Таким чином, у січні 2016 року поліцейські фактично не отримували доплат, додаткових видів грошового забезпечення через неприйняття уповноваженими особами Міністерства внутрішніх справ України відповідного нормативно-правового акта.

24. В подальшому, відповідно до частини четвертої статті 63 Закону № 2262-ХІІ Кабінет Міністрів України ухвалив постанову від 21.02.2018 № 103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" (далі - постанова № 103), яка набрала чинності 24.02.2018, абзацом першим пункту 3 якої встановив, перерахувати з 01.01.2016 пенсії, призначені згідно із Законом № 2262-ХІІ, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) за прирівняною посадою з розміру грошового забезпечення поліцейського, враховуючи відповідні оклади за посадою, спеціальним званням, відсоткову надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, за січень 2016 року відповідно до постанови № 988. Розмір премії визначається у середніх розмірах, що фактично виплачені за відповідною посадою (посадами) поліцейського за січень 2016 року.


................
Перейти до повного тексту