ОКРЕМА ДУМКА
суддів Великої Палати Верховного Суду Власова Ю. Л., Гриціва М. І., Мартєва С. Ю., Прокопенка О. Б., Усенко Є. А.
у справі № 757/31372/18-ц (провадження № 14-10цс23) за позовом ОСОБА_1 (далі - позивач) до Офісу Генерального прокурора (далі - також Офіс, відповідач) про визнання дій незаконними та зобов`язання вчинити дії
ОБСТАВИНИ СПРАВИ
Ухвалою слідчого судді Печерського районного суду міста Києва від 13.10.2017 у кримінальному провадженні № 42017000000001831 від 07.06.2017 (далі - кримінальне провадження), а потім і розпорядженням Президента України від 25.10.2017 № 192/2017-рп ОСОБА_1 був відсторонений від посади голови Володарської районної державної адміністрації Київської області. В подальшому указом Президента України від 15.12.2017 № 222/2017-рп прийнято відставку позивача.
Постановою прокурора Спеціалізованої антикорупційної прокуратури від 10.04.2018 кримінальне провадження стосовно ОСОБА_1 було закрито у зв`язку з відсутністю у його діянні складу злочину.
18.05.2018 ОСОБА_1 звернувся до заступника Генерального прокурора - керівника Спеціалізованої антикорупційної прокуратури щодо прийняття постанови про визначення розміру заробітку, втраченого внаслідок відсторонення від посади, на відшкодування якого він має право відповідно до Закону України "Про порядок відшкодування шкоди, завданої громадянинові незаконними діями органів, що здійснюють оперативно-розшукову діяльність, органів досудового розслідування, прокуратури і суду" (далі - Закон № 266/94-ВР).
В листі від 18.06.2018 № 06-18674-18 начальник відділу Спеціалізованої антикорупційної прокуратури Генеральної прокуратури України повідомив ОСОБА_1 про відмову у відшкодуванні втраченого заробітку, зазначивши, що ухвала слідчого судді про відсторонення його від посади не скасована.
26.06.2018 ОСОБА_1 звернувся до суду із позовною заявою, у якій просив:
- визнати незаконною відмову відповідача у відшкодуванні шкоди, завданої внаслідок незаконного відсторонення його від посади голови Володарської районної державної адміністрації у кримінальному провадженні згідно з ухвалою Печерського районного суду міста Києва від 13.10.2017 та розпорядженням Президента України від 25.10.2017 № 192/2017-рп;
- зобов`язати відповідача винести постанову про відшкодування йому (позивачу) втраченого заробітку з 19 жовтня до 15 грудня 2017 року (за час відсторонення у кримінальному провадженні від посади голови Володарської районної державної адміністрації).
Рішенням Печерського районного суду міста Києва від 15.11.2021 ОСОБА_1 відмовлено у задоволенні позову з тих підстав, що у справі відсутні будь-які докази, зокрема письмові про скасування ухвали Печерського районного суду міста Києва від 13.10.2017 у справі № 757/60850/17-к; незаконність відсторонення позивача від посади не встановлено.
Постановою Київського апеляційного суду від 29.09.2022 це рішення скасовано, ухвалено нове про часткове задоволення позову: визнано незаконною відмову відповідача у винесенні постанови за заявою позивача про відшкодування шкоди, завданої внаслідок його незаконного відсторонення від посади голови Володарської районної державної адміністрації; зобов`язано відповідача винести постанову за результатами розгляду заяви позивача про відшкодування йому втраченого заробітку за час відсторонення з 19 жовтня по 15 грудня 2017 року від посади голови Володарської районної державної адміністрації.
Апеляційний суд виснував, що відповідно до пункту 2 частини першої статті 2 Закону № 266/94-ВР право на відшкодування шкоди в розмірах і в порядку, передбачених цим Законом, виникає у випадку закриття кримінального провадження за відсутності у діянні особи складу кримінального правопорушення. Факт закриття кримінального провадження з цієї підстави беззаперечно свідчить про незаконність дій прокурора та/або слідчих органів, зокрема при відстороненні особи від займаної посади у процедурі кримінального провадження.
В касаційній скарзі Офіс Генерального прокурора просить скасувати зазначені вище судові рішення, а провадження у справі закрити, доводячи, що цей спір є публічно-правовим та повинен вирішуватися судами адміністративної юрисдикції. При цьому Офіс послався на висновок у постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 28.12.2019 у справі № 460/357/19. Одночасно відповідач зазначає про неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм статті 12 Закону № 266/94-ВР, зважаючи на те, що відсторонення позивача від посади голови Володарської районної державної адміністрації будь-яким рішенням, зокрема судовим, не визнано незаконним.
Ухвалою колегії суддів Третьої судової палати Касаційного цивільного суду у складі Верховного Суду від 11.01.2023 справа передана на розгляд Великої Палати Верховного Суду на підставі частини третьої статті 403 Цивільного процесуального кодексу України (далі - ЦПК) з посиланням на необхідність відступити від висновку у постанові Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 28.12.2019 у справі № 460/357/19, а також на наявність виключної правової проблеми - необхідність сформувати єдину правозастосовну практику при вирішенні питання щодо юрисдикції спорів такого змісту.
Обґрунтовуючи виключну правову проблему у цій справі, колегія суддів в ухвалі від 11.01.2023, наряду з висновком Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду в постанові від 28.12.2019 (справа № 460/357/19) про публічно-правовий характер спору між фізичною особою і прокурором щодо прийняття постанови про визначення розміру шкоди, відшкодування якої передбачено Законом № 266/94-ВР, навела висновок колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду у постанові від 21.10.2020 (справа № 423/1696/15-ц). Відповідно до цього висновку позов фізичної особи про відшкодування заробітної плати, втраченої внаслідок незаконних дій органів досудового розслідування, прокуратури (за час відсторонення від посади у кримінальному провадженні, закритого на підставі пункту 3 частини першої статті 276 та пункту 3 частини першої статті 284 Кримінального процесуального кодексу України (далі - КПК) у зв`язку з не установленням достатніх доказів для доведення його винуватості в суді і вичерпанням можливості їх отримати) розглядається у порядку, визначеному цивільним процесуальним законом.
Ухвалою від 16.02.2023 Велика Палата Верховного Суду прийняла справу № 757/31372/18-ц до розгляду.
Постановою Великої Палати Верховного Суду від 12.07.2023 касаційну скаргу Офісу Генерального прокурора задоволено частково, скасовано рішення Печерського районного суду міста Києва від 15.11.2021 та постанову Київського апеляційного суду від 29.09.2022. Закрито провадження у справі за вимогою про визнання незаконною відмову Офісу Генерального прокурора у відшкодуванні ОСОБА_1 шкоди, завданої внаслідок незаконного відсторонення його від посади голови Володарської районної державної адміністрації Київської області у кримінальному провадженні № 42017000000001831 від 07.06.2017 згідно з ухвалою Печерського районного суду міста Києва від 13.10.2017 та розпорядженням Президента України від 25.10.2017 № 192/2017-рп. Передано справу у частині вимоги про зобов`язання Офісу Генерального прокурора винести постанову про відшкодування ОСОБА_1 втраченого заробітку з 19 жовтня до 15 грудня 2017 року за час відсторонення його від посади голови Володарської районної державної адміністрації Київської області у кримінальному провадженні № 42017000000001831 від 07.06.2017 на новий розгляд до Київського апеляційного суду.
Велика Палата Верховного Суду виснувала, зокрема, що за змістом правовідносин спір у цій справі (№ 757/31372/18-ц) є цивільним. При цьому Велика Палата Верховного Суду виходила з того, що позовну вимогу ОСОБА_1 про зобов`язання відповідача винести постанову про відшкодування втраченого заробітку суд має інтерпретувати згідно з метою позивача. У разі, якщо такою метою є отримання відшкодування шкоди, та за умови підтвердження підстав позову, суд може цю вимогу задовольнити та зобов`язати відповідача винести постанову про відшкодування позивачеві втраченого заробітку, стягнувши з держави на його користь відповідне відшкодування.
Згідно з висновком Великої Палати Верховного Суду, та обставина, що позивач вказав відповідачем у справі про відшкодування шкоди конкретний орган держави - Офіс Генерального прокурора - не означає, що у спірних правовідносинах суб`єктом відповідальності за завдану шкоду є не держава, а саме цей орган. Офіс Генерального прокурора, вирішуючи питання про виплату коштів, що є відшкодуванням шкоди, завданої незаконними діями в процедурі кримінального провадження, не має стосовно позивача влади, не здійснює щодо нього управлінські функції. Спір щодо відшкодування позивачеві шкоди, завданої державою внаслідок відсторонення його від посади, не є спором про оскарження рішень, дій і бездіяльності Офісу Генерального прокурора у публічно-правових відносинах, як і не пов`язаний із проходженням позивачем публічної служби, під час якої у кримінальному провадженні відбулося його відсторонення від посади.
Більшість суддів Великої Палати Верховного Суду вважають, що задля забезпечення єдності судової практики з визначення належної юрисдикції, у якій слід вирішувати вимоги щодо гарантованого Законом № 266/94-ВР відшкодування шкоди, необхідно відступити від висновку, який сформулював Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у постанові від 28.12.2019 у справі № 460/357/19. Такий відступ полягає у тому, що вимоги стосовно гарантованого Законом № 266/94-ВР відшкодування шкоди слід розглядати за правилами цивільного судочинства. При цьому вимоги про визнання протиправною (незаконною) відмови у винесенні передбаченої частиною першою статті 12 Закону № 266/94-ВР постанови за заявою позивача про відшкодування шкоди, завданої внаслідок його незаконного відсторонення від посади, чи відмови у такому відшкодуванні, не можуть бути способами захисту. У разі незгоди з постановою про відшкодування шкоди, відмови у її винесенні чи бездіяльності щодо розгляду звернення, поданого відповідно до частини першої статті 12 Закону № 266/94-ВР, позивач, який за статтею 1176 Цивільного кодексу України та Законом № 266/94-ВР має право на отримання відповідного відшкодування, може просити суд стягнути відшкодування з Державного бюджету України.
З висновками Великої Палати Верховного Суду щодо визначення юрисдикції у спірних правовідносинах не погоджуємося та відповідно до статті 35 ЦПК висловлюємо окрему думку.
За статтею 125 Конституції України судоустрій в Україні будується за принципами територіальності та спеціалізації і визначається законом.
Система судів загальної юрисдикції є розгалуженою. Судовий захист є основною формою захисту прав, інтересів та свобод фізичних та юридичних осіб, державних та суспільних інтересів.
Предметна юрисдикція - це розмежування компетенції цивільних, кримінальних, господарських та адміністративних судів. Кожен суд має право розглядати і вирішувати тільки ті справи (спори), які віднесені до їх відання законодавчими актами, тобто діяти в межах встановленої компетенції.
Право на доступ до суду реалізується на підставах і в порядку, встановлених законом. Кожний із процесуальних кодексів встановлює обмеження щодо кола питань, які можна вирішити за відповідними судовими процедурами. Зазначені обмеження спрямовані на дотримання оптимального балансу між правом людини на судовий захист і принципами юридичної визначеності, ефективності й оперативності судового процесу.
У частині першій статті 19 ЦПК визначено, що суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи, що виникають з цивільних, земельних, трудових, сімейних, житлових та інших правовідносин, крім справ, розгляд яких здійснюється в порядку іншого судочинства. Суди розглядають у порядку цивільного судочинства також вимоги щодо реєстрації майна та майнових прав, інших реєстраційних дій, якщо такі вимоги є похідними від спору щодо такого майна або майнових прав, якщо цей спір підлягає розгляду в місцевому загальному суді і переданий на його розгляд з такими вимогами.