1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 серпня 2023 року

м. Київ

Справа №440/7204/21

адміністративне провадження №К/990/14894/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Стрелець Т.Г., розглянувши у письмовому провадженні в касаційному порядку справу за позовом керівника Полтавської окружної прокуратури Полтавської області в інтересах держави в особі територіальної громади міста Полтави до Управління з питань містобудування та архітектури Виконавчого комітету Полтавської міської ради, Полтавської міської ради, третя особа - фізична особа-підприємець ОСОБА_1, про визнання протиправними та скасування пунктів рішення, паспорту, зобов`язання вчинити певні дії, за касаційною скаргою Полтавської міської ради на рішення Полтавського окружного адміністративного суду у складі судді Слободянюк Н.І. від 15.12.2021 та постанову Другого апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів Ральченка І.М., Бершова Г.Є., Катунова В.В. від 06.04.2023,

УСТАНОВИВ:

ВСТУП

Прокурор, звертаючись до суду з цим позовом, вважав, що спірним рішенням Полтавської міської ради протиправно та всупереч закону продовжено строк дії паспорту прив`язки на тимчасові споруди з огляду на відсутність станом на момент прийняття цього рішення правовстановлюючих документів на відповідні земельні ділянки, передбачених законом погоджень, закінчення строку дії паспорта прив`язки на тимчасові споруди та невідповідності площі таких споруд вимогам, встановленим законодавством.

Суди попередніх інстанцій вважали, що доводи прокурора є обґрунтованими і позов задовольнили.

Верховний Суд вважає, що наявність чи відсутність державної реєстрації речових прав на земельні ділянки, на яких планується розташувати тимчасові споруди (продовжити строк їх розміщення), не впливає на можливість розгляду уповноваженим органом такого питання і не є тією обставиною, яка унеможливлює продовження строку дії земельних сервітутів, які встановлюються договором, а не фактом їх державної реєстрації, продовження строку дії паспорту прив`язки тимчасових споруд, за умови, що для цього виконані усі передбачені законом вимоги.

Розміщення тимчасових споруд повинно відповідати вимогам закону як станом на момент оформлення (переоформлення) паспорту прив`язки, так і на час вирішення питання стосовно продовження строку дії такого документа. Недотримання вимог законодавства щодо розташування тимчасових споруд порушує інтереси громади, захищати які повинні відповідні органи місцевого самоврядування, насамперед представницькі - місцеві ради. Ці інтереси є сумісними з поняттям "інтереси держави", оскільки стосуються широкого невизначеного кола осіб - мешканців відповідного населеного пункту. Тому якщо ці інтереси порушені самою ж радою, то це є підставою для їх захисту прокурором. Позови прокурора до органу місцевого самоврядування, за загальним правилом, подаються з такої підстави, як відсутність суб`єкта, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження.

Закон визначає ознаки, за якими споруди слід відносини до тимчасових, зокрема, наводить критерії стосовно їх площі. Перевищення визначеної законом площі тимчасових споруд не завжди позбавляє їх ознаки тимчасовості, однак під час вирішення питання про їх розміщення ці вимоги законодавства повинні бути дотримані.

Позов прокурора в частині оскарження рішення міської ради про продовження строку дії особистих земельних сервітутів суб`єкту підприємницької діяльності, за конкретних обставин у справі, що розглядається, заявленого у ній предмету спору, належить розглядати в порядку адміністративного судочинства.

I. ІСТОРІЯ СПРАВИ

I.I Короткий зміст позовних вимог

1. У липні 2021 року керівник Полтавської окружної прокуратури Полтавської області в інтересах держави в особі територіальної громади міста Полтави (далі також Прокурор, позивач) звернувся з позовом до Управління з питань містобудування та архітектури Виконавчого комітету Полтавської міської ради, Полтавської міської ради (далі також Управління містобудування, Міськрада відповідно, відповідачі), третя особа - фізична особа-підприємець ОСОБА_1, у якому просив:

- визнати протиправними та скасувати пункти 1, 2, 4 рішення Полтавської міської ради від 19.03.2021 "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава" в частині продовження розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава, продовження дії особистого строкового земельного сервітуту та паспорта прив`язки на стаціонарні тимчасові споруди згідно з додатком 1 до рішення ФОП ОСОБА_1 : під НОМЕР_5 торговельний павільйон № НОМЕР_1 на земельній ділянці площею 33,0 кв.м з кадастровим номером 53101367000:16:006:0401 по АДРЕСА_1 ; під НОМЕР_4 торговельний павільйон № НОМЕР_2 на земельній ділянці площею 36,0 кв.м з кадастровим номером 53101367000:16:006:0402 по АДРЕСА_1 ; під НОМЕР_4 торговельний павільйон № НОМЕР_1 на земельній ділянці площею 36,0 кв.м з кадастровим номером 53101367000:16:006:0399 по АДРЕСА_1 ;

- визнати протиправним та скасувати паспорт прив`язки №01-02-01-16/1960-1471 від 14.09.2016 (далі також оскаржувані, спірні рішення та паспорт прив`язки).

2. В обґрунтуванні підстав та вимог позову зазначалось, що оскаржуване у цій справі рішення, на думку прокурора, є протиправним, оскільки у відповідачів не виникло передбачених законом підстав для його прийняття, зокрема, на той час був відсутній документ, що посвідчує продовження права користування відповідною земельною ділянкою.

3. Окрім цього, обґрунтовуючи протиправність спірного рішення, прокурор зазначав, що розміщувані третьою особою тимчасові споруди не відповідали критеріям, встановленим законом, оскільки перевищували визначену законом площу таких споруд. Ці обставини відповідачами не враховані та, на переконання позивача, свідчать про незаконність оспорюваного рішення та паспорту прив`язки, дію якого було продовжено.

4. Вказував позивач і на те, що продовження строку розміщення споруд на підставі спірного рішення здійснено з порушенням ДСТУ №3587-97 "Автомобільні дороги, вулиці та залізничні переїзди", оскільки у цьому випадку не було отримано погодження Національної поліції на розміщення цих споруд.

5. Окрім цього, прокурор стверджував, що звернення до суду з цим позовом обумовлено дотриманням визначеного законом порядку надання у користування земельних ділянок комунальної власності та розміщення на них тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності. Таким чином, на думку позивача, порушення порядку та протиправне надання землі у користування з порушенням закону завдає шкоду власності територіальної громади міста Полтави та суперечить інтересам держави в цілому у сфері земельних правовідносин, які нерозривно пов`язані із правильним застосуванням та дотриманням усіма суб`єктами законодавства в сферах життєдіяльності суспільства, що контролюється і охороняється державою.

6. У позові наголошувалось, що Полтавська міська рада, яка діє від імені власника землі в особі територіальної громади міста Полтави, повинна діяти в інтересах територіальної громади та виключно у спосіб і у межах повноважень, передбачених законом. А оскільки оскаржуване рішення прийнято Полтавською міською радою з порушенням закону та порушує інтереси держави в особі територіальної громади міста, то наявні підстави для звернення до суду прокурора та визначення міської ради відповідачем через відсутність іншого органу місцевого самоврядування, який би міг здійснити захист інтересів держави в особі територіальної громади міста.

I.II Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

7. Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 15.12.2021, залишеним без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 06.04.2023, позов задоволено частково, а саме:

- визнано протиправними та скасовано пункти 1, 2, 4 рішення Полтавської міської ради від 19.03.2021 "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава" в частині продовження фізичній особі-підприємцю ОСОБА_1 розміщення стаціонарної тимчасової споруди - торговельного павільйону № НОМЕР_1 на земельній ділянці площею 33,0 кв.м. з кадастровим номером 5310136700:16:006:0401 по АДРЕСА_1, стаціонарної тимчасової споруди - торговельного павільйону № НОМЕР_2 на земельній ділянці площею 36,0 кв.м. з кадастровим номером 5310136700:16:006:0402 по АДРЕСА_1, стаціонарної тимчасової споруди - торговельного павільйону № НОМЕР_3 на земельній ділянці площею 36,0 кв.м. з кадастровим номером 5310136700:16:006:0399 по АДРЕСА_1, в частині продовження дії особистих строкових земельних сервітутів фізичній особі-підприємцю ОСОБА_1 на земельні ділянки з кадастровим номером 5310136700:16:006:0401, з кадастровим номером 5310136700:16:006:0402 та з кадастровим номером 5310136700:16:006:0399 та в частині продовження терміну дії паспорту прив`язки на вказані тимчасові споруди;

- скасовано паспорт прив`язки №01-02-01-16/1960-1471.

У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.

8. Ухвалюючи таке судове рішення, суд першої інстанції, з висновками якого погодився й апеляційний суд, виходив з того, що станом на дату прийняття оскаржуваного рішення був відсутній зареєстрований документ, що посвідчує продовження права користування відповідною земельною ділянкою, у зв`язку з чим у Полтавської міської ради були відсутні підстави для прийняття пунктів 1 та 4 вказаного рішення в частині продовження ФОП ОСОБА_1 строку розміщення ТС та терміну дії паспорта прив`язки.

9. Суди попередніх інстанцій врахували, що оскільки право користування земельними ділянками з кадастровими номерами 53101367000:16:006:0401, 53101367000:16:006:0402 та 53101367000:16:006:0399 у ФОП ОСОБА_1 не виникло у встановленому законодавством порядку, то у Полтавської міської ради були відсутні й правові підстави для прийняття пункту 2 спірного рішення в частині продовження для ФОП ОСОБА_1 дії особистих строкових земельних сервітутів на період з 20.03.2021 по 19.03.2026.

10. У оскаржуваних судових рішеннях також зауважено, що строк дії паспорта прив`язки №01-02-01-16/1960-1471 не підлягав продовженню у зв`язку з невідповідністю паспорта прив`язки вимогам законодавства та у зв`язку з закінченням строку його дії станом на дату прийняття міською радою оспорюваного рішення. Тому, на переконання судів попередніх інстанцій, вказаний паспорт прив`язки підлягав скасуванню.

I.III Короткий зміст вимог касаційної скарги

11. Не погоджуючись із вищевказаними судовими рішеннями, Полтавська міська рада подала касаційну скаргу в якій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального та порушення норм процесуального права, просить їх скасувати й відмовити у позові повністю.

II. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

12. Судами попередніх інстанцій встановлено, що 20.04.2016 між фізичною особою-підприємцем ОСОБА_2 та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 укладено договір купівлі-продажу, згідно якого ФОП ОСОБА_2 передає у власність ФОП ОСОБА_1 торговельний павільйон № НОМЕР_1 загальною площею 35,8 кв.м, який знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 та розташований на земельній ділянці загальною площею 33,00 кв.м з кадастровим номером 53101367000:16:006:0401.

13. 20.04.2016 між фізичною особою-підприємцем ОСОБА_2 та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 укладено договір купівлі-продажу, згідно якого ФОП ОСОБА_2 передає у власність ФОП ОСОБА_1 торговельний павільйон № НОМЕР_2 загальною площею 35,8 кв. м, який знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 та розташований на земельній ділянці загальною площею 36,00 кв.м з кадастровим номером 53101367000:16:006:0402.

14. 20.04.2016 між фізичною особою-підприємцем ОСОБА_2 та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 укладено договір купівлі-продажу, згідно якого ФОП ОСОБА_2 передає у власність ФОП ОСОБА_1 торговельний павільйон № НОМЕР_3 загальною площею 32,5 кв. м, який знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 та розташований на земельній ділянці загальною площею 36,00 кв.м з кадастровим номером 53101367000:16:006:0399.

15. ФОП ОСОБА_1 звернулася до Виконавчого комітету Полтавської міської ради із заявою (вх №04.2-27/1/5305) щодо подальшого розміщення на 5 років стаціонарних тимчасових споруд - торговельних павільйонів АДРЕСА_2, АДРЕСА_3, АДРЕСА_4 у зв`язку зі зміною власника згідно договору купівлі-продажу.

16. 08.06.2016 ФОП ОСОБА_1 звернулася до Полтавської міської ради із заявою (вх №04.2-27/1/6441), в якій просила на підставі позитивного висновку комісії з розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава (протокол №ПР/01.5/07 від 31.05.2016) оформити договори особистого строкового земельного сервітуту на земельні ділянки по АДРЕСА_1 з кадастровими номерами 53101367000:16:006:0401, 53101367000:16:006:0402, 53101367000:16:006:0399.

17. Рішенням п`ятої сесії Полтавської міської ради сьомого скликання від 16.06.2016 "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності" на підставі звернень суб`єктів підприємницької діяльності відповідно до Положення про розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Полтава, затвердженого рішенням двадцять другої сесії Полтавської міської ради шостого скликання від 18.05.2012, враховуючи розпорядження голови обласної державної адміністрації №207 від 20.05.2016 "Про перейменування топонімічних назв, демонтаж меморіальних дощок та зображень комуністичної символіки у місті Полтаві", керуючись Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, статтями 25, 26, 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", враховуючи протоколи комісії з розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Полтава, вирішено: продовжити розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава згідно з додатком 1 до цього рішення- на 5 років, згідно з додатком №2 - на 1 рік (пункт 1); замовникам, зазначеним в додатку 1 до цього рішення, продовжити дію особистого строкового земельного сервітуту на раніше сформовані земельні ділянки з оформленням відповідних договорів у встановленому порядку (пункт 2); замовникам, зазначеним в додатку 1 до цього рішення, в Управлінні з питань містобудування та архітектури продовжити термін дії оформлених паспортів прив`язки (пункт 4).

18. Згідно із додатком 1 до вказаного рішення продовжено розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності ФОП ОСОБА_1 за адресою розміщення об`єктів: АДРЕСА_1, торговельний павільйон № НОМЕР_1 (кадастровий номер земельної ділянки 53101367000:16:006:0401) - НОМЕР_6; АДРЕСА_1, торговельний павільйон № НОМЕР_2 (кадастровий номер земельної ділянки 53101367000:16:006:0402) - №10; АДРЕСА_1, торговельний павільйон № НОМЕР_3 (кадастровий номер земельної ділянки 53101367000:16:006:0399) - №11.

19. 04.08.2016 між Полтавською міською радою та ФОП ОСОБА_1 на підставі рішення п`ятої сесії Полтавської міської ради сьомого скликання 16.06.2016 "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності" укладено договір особистого земельного сервітуту на земельну ділянку для розміщення торговельного павільйону № НОМЕР_1, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 загальною площею 33 кв.м, кадастровий номер земельної ділянки: 53101367000:16:006:0401. Термін дії договору з 16.06.2016 по 16.06.2021. Договір зареєстрований у виконавчому комітеті Полтавської міської ради, про що у книзі реєстрації записів договорів на встановлення особистого строкового земельного сервітуту вчинено запис 12.08.2016 №132-3с.

20. 04.08.2016 між Полтавською міською радою та ФОП ОСОБА_1 на підставі рішення п`ятої сесії Полтавської міської ради сьомого скликання 16.06.2016 "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності" укладено договір особистого земельного сервітуту на земельну ділянку для розміщення торговельного павільйону № НОМЕР_2, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 загальною площею 36 кв.м., кадастровий номер земельної ділянки: 53101367000:16:006:0402. Термін дії договору з 16.06.2016 по 16.06.2021. Договір зареєстрований у виконавчому комітеті Полтавської міської ради, про що у книзі реєстрації записів договорів на встановлення особистого строкового земельного сервітуту вчинено запис 12.08.2016 №133-3с.

21. 04.08.2016 між Полтавською міською радою та ФОП ОСОБА_1 на підставі рішення п`ятої сесії Полтавської міської ради сьомого скликання 16.06.2016 "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності" укладено договір особистого земельного сервітуту на земельну ділянку для розміщення торговельного павільйону № НОМЕР_3, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 загальною площею 36 кв.м, кадастровий номер земельної ділянки: 53101367000:16:006:0399. Термін дії договору з 16.06.2016 по 16.06.2021. Договір зареєстрований у виконавчому комітеті Полтавської міської ради, про що у книзі реєстрації записів договорів на встановлення особистого строкового земельного сервітуту вчинено запис 12.08.2016 №134-3с.

22. 14.09.2016 Управлінням з питань містобудування та архітектури виконавчого комітету Полтавської міської ради видано ФОП ОСОБА_1 паспорт прив`язки №01-02-01-16/1960-1471 "Стаціонарні тимчасові споруди - торговельні павільйони АДРЕСА_2, № НОМЕР_2, АДРЕСА_5", згідно з яким паспорт прив`язки дійсний до 16.06.2021, а згідно із схемою розміщення ТС площа земельної ділянки для укладення договору особистого сервітуту становить- павільйон №1 - 32,5 кв.м, павільйон № НОМЕР_2 - 35,8 кв.м, павільйон № НОМЕР_3 - 35,8 кв.м.

23. 02.03.2021 року ФОП ОСОБА_1 звернулася до Виконавчого комітету Полтавської міської ради із заявою (вх №04-66/1/2659) щодо подальшого розміщення стаціонарних тимчасових споруд - торговельних павільйонів АДРЕСА_2, АДРЕСА_3, АДРЕСА_4 .

24. Згідно з протоколом засідання комісії з розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава від 09.03.2021 №ПР/01.5/04 погоджено клопотання ФОП ОСОБА_1 щодо можливості подальшого розміщення стаціонарних тимчасових споруд - торговельного павільйону № НОМЕР_1 площею 25,00 м2 на земельній ділянці площею 33,00 кв.м; торговельного павільйону № НОМЕР_2 площею 25,00 м2 на земельній ділянці площею 36,00 кв.м; торговельного павільйону № НОМЕР_3 площею 25,00 м2 на земельній ділянці площею 36,00 кв.м.

25. 09.03.2021 ФОП ОСОБА_1 звернулася до Полтавської міської ради із заявою (вх №04-66/1/3031 від 10.03.2021), в якій просила на підставі позитивного висновку комісії з розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава (протокол №ПР/01.5/04 від 09.03.2021) оформити договори особистого строкового земельного сервітуту на земельні ділянки по АДРЕСА_1 : площею 33,00 кв.м. для розміщення торговельного павільйону № НОМЕР_1 площею 25,00 м2; площею 36,00 кв.м. для розміщення торговельного павільйону НОМЕР_3 площею 25,00 м2; площею 36,00 кв.м. для розміщення торговельного павільйону № НОМЕР_3 площею 25,00 м2.

26. Відповідно до Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна стосовно земельної ділянки з кадастровим номером 53101367000:16:006:0401 (для розміщення торговельного павільйону № НОМЕР_1 ) право користування (сервітуту) земельної ділянки загальною площею 33 кв.м згідно договору особистого строкового земельного сервітуту від 06.06.2014 №161-ЗС зареєстровано за ОСОБА_2 - 09.07.2014 зі строком дії - до 15.05.2019.

27. Відповідно до Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна стосовно земельної ділянки з кадастровим номером 53101367000:16:006:0402 (для розміщення торговельного павільйону НОМЕР_3) право користування (сервітуту) земельної ділянки загальною площею 36 кв.м згідно договору особистого строкового земельного сервітуту від 02.06.2014 зареєстровано за ОСОБА_2 - 09.07.2014 зі строком дії - до 15.05.2019.

28. Відповідно до Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна стосовно земельної ділянки з кадастровим номером 53101367000:16:006:0399 (для розміщення торговельного павільйону №3) право користування (сервітуту) земельної ділянки загальною площею 36 кв.м згідно договору особистого строкового земельного сервітуту від 06.06.2014 №162-ЗС зареєстровано за ОСОБА_2 - 09.07.2014 зі строком дії - до 15.05.2019.

29. Рішенням третьої сесії Полтавської міської ради восьмого скликання від 19.03.2021 "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава" на підставі звернень суб`єктів підприємницької діяльності відповідно до Положення про розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Полтава, затвердженого рішенням двадцять другої сесії Полтавської міської ради шостого скликання від 18.05.2012, враховуючи розпорядження голови обласної державної адміністрації №207 від 20.05.2016 "Про перейменування топонімічних назв, демонтаж меморіальних дощок та зображень комуністичної символіки у місті Полтаві", керуючись Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, статтями 25, 26, 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", враховуючи протоколи комісії з розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Полтава, вирішено: продовжити розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава, згідно з додатком 1 - на 5 років (пункт 1); замовникам, зазначеним в додатку 1 до цього рішення, продовжити дію особистого строкового земельного сервітуту на раніше сформовані земельні ділянки з оформленням відповідних договорів у встановленому порядку (пункт 2); замовникам, зазначеним в додатку 1 до цього рішення, в Управлінні з питань містобудування та архітектури продовжити термін дії оформлених паспортів прив`язки (пункт 4).

30. Згідно із додатком 1 до вказаного рішення третьої сесії Полтавської міської ради восьмого скликання від 19.03.2021 продовжено розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава ФОП ОСОБА_1 за адресою розміщення об`єктів: АДРЕСА_1, торговельний павільйон № НОМЕР_1 (кадастровий номер земельної ділянки 53101367000:16:006:0401) - НОМЕР_5; АДРЕСА_1, торговельний павільйон № НОМЕР_2 (кадастровий номер земельної ділянки 53101367000:16:006:0402) - НОМЕР_4; АДРЕСА_1, торговельний павільйон № НОМЕР_3 (кадастровий номер земельної ділянки 53101367000:16:006:0399) - №39.

31. На виконання пункту 2 рішення третьої сесії Полтавської міської ради восьмого скликання від 19.03.2021 "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності" між ФОП ОСОБА_1 та Полтавською міською радою укладено:

-договір особистого земельного сервітуту від 19.03.2021 (строк дії з 20.03.2021 по 19.03.2026) стосовно земельної ділянки загальною площею 33 кв.м з кадастровим номером 53101367000:16:006:0401, який зареєстрований у виконавчому комітеті Полтавської міської ради 14.07.2021 за №256-3С;

- договір особистого земельного сервітуту від 19.03.2021 (строк дії з 20.03.2021 по 19.03.2026) стосовно земельної ділянки загальною площею 36 кв.м з кадастровим номером 53101367000:16:006:0402, який зареєстрований у виконавчому комітеті Полтавської міської ради 14.07.2021 за №255-3С;

- договір особистого земельного сервітуту від 19.03.2021 року (строк дії з 20.03.2021 по 19.03.2026) стосовно земельної ділянки загальною площею 36 кв.м з кадастровим номером 53101367000:16:006:0399, який зареєстрований у виконавчому комітеті Полтавської міської ради 14.07.2021 за №257-3С.

32. На виконання пункту 4 вищевказаного рішення Полтавської міської ради Управлінням з питань містобудування та архітектури Виконавчого комітету Полтавської міської ради продовжено ФОП ОСОБА_1 дію паспорта прив`язки щодо "Стаціонарні тимчасові споруди - торговельні павільйони № НОМЕР_1, № НОМЕР_2, АДРЕСА_5" - до 19.03.2026.

33. Не погодившись з пунктами 1, 2, 4 рішення Полтавської міської ради від 19.03.2021 "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава" в частині продовження ФОП ОСОБА_1 розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава, продовження дії особистих строкових земельних сервітутів та паспорту прив`язки на тимчасові споруди по АДРЕСА_1, керівник Полтавської окружної прокуратури Полтавської області звернувся до суду з цим позовом в інтересах держави в особі територіальної громади міста Полтави.

III. ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

34. Підставою касаційного оскарження скаржник зазначає пункт 1 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України та вказує на те, що суди попередніх інстанцій не врахували позицію Верховного Суду, викладену в постанові від 04.05.2020 у справі №2040/6175/18.

35. Також на думку скаржника, цю справу в частині продовження дії особистого земельного сервітуту для розміщення тимчасової споруди для здійснення підприємницької діяльності не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства. У контексті вказаного скаржник посилається на висновки Великої Палати Верховного Суду, викладені в постановах від 12.02.2019 у справі №905/2765/17, від 08.10.2019 у справі №920/447/18.

36. Заступник керівника Полтавської обласної прокуратури подав відзив на касаційну скаргу, у якому наполягає на безпідставності продовження відповідачем дії паспортів прив`язки третій особі.

37. Беручи до уваги норми статті 99 Земельного кодексу України, згідно з якими одним із видів права земельного сервітуту передбачено право на розміщення тимчасових споруд (малих архітектурних форм), прокурор стверджує, що продовження терміну дії паспорту прив`язки тимчасової споруди можливе за заявою замовника після рішення міської ради та на підставі документу про право користування земельною ділянкою, які згідно поданих суду доказів у третьої особи були відсутні.

38. У зв`язку з цим вважає, що рішення в частині продовження особистих строкових земельних сервітутів та терміну дії оформлених паспортів прив`язки третій особі прийняте з порушенням визначеної законом процедури.

39. Прокурор також наполягає на тому, що ним було наведено належне обґрунтування підстав для представництва інтересів держави у суді в цій справі, оскільки у цьому випадку мова йде про захист інтересів територіальної громади, які співпадають з державними інтересами, від порушень з боку органів місцевого самоврядування, які, на думку прокурора, правильно визначені відповідачами у справі, яка розглядається.

40. Прокурором звертається увага й на те, що у позовній заяві ним не ставилась вимога про визнання недійсним договорів особистого строкового земельного сервітуту та припинення права третьої особи на користування земельними ділянками. При цьому вказує, що матеріалами справи підтверджено відсутність станом на момент прийняття спірного рішення та звернення з позовом до суду у цій справі жодних договорів, укладених між міською радою та фізичною особою-підприємцем, а правомірність використання земельної ділянки не є предметом спору. Вважає, що позов у справі, яка розглядається, не спрямований на повернення земельної ділянки власнику землі.

41. , У відзиві на касаційну скаргу звертається увага, що у справі, яка розглядається, прокурором оскаржуються протиправні дії органів місцевого самоврядування - суб`єктів владних повноважень щодо продовження строку дії паспорту прив`язки тимчасових споруд.

42. З урахуванням вищевикладеного наголошується, що у цій справі відсутній спір між сторонами, що виник при укладанні, зміні, розірванні і виконанні правочинів у господарській діяльності, а оскаржуються саме дії відповідача - суб`єкта владних повноважень у формі прийняття рішень про продовження права розміщення тимчасових споруд та продовження строку дії паспортів прив`язки.

43. Тобто, за доводами прокурора, цю справу належить розглядати саме адміністративним судам.

44. В обґрунтуванні такого висновку прокурор посилається на правові позиції Верховного Суду, наведені у постанові від 07.04.2021 у справі 540/872/19, у якій зазначено, що спори такої категорії підлягають розгляду в порядку адміністративного судочинства.

45. Підкреслюється й наявність подібних висновків Верховного Суду й у інших постановах, зокрема, від 12.03.2020 у справі №923/652/19 та від 25.06.2019 у справі №914/1092/18, у яких Верховний Суд також дійшов до висновку, що спори щодо виконання суб`єктами владних повноважень функцій у сфері благоустрою є публічно-правовими й мають розглядатись в порядку адміністративного судочинства.

46. Зазначене, на думку прокурора, узгоджується із висновками Великої Палати Верховного Суду, висловленими у постановах від 30.05.2018 у справі № 295/14294/17 (про те, що функції з надання погоджень (дозволів) на встановлення елементів благоустрою і рекламних конструкцій, а також з контролю за дотриманням правил благоустрою населеного пункту та правил розміщення зовнішньої реклами є управлінськими і здійснюються суб`єктами владних повноважень у порядку, визначеному чинним законодавством України) та від 29.09.2020 у справі № 916/1738/19 (про те, що спір між сторонами у відносинах виконання позивачем делегованих йому органом місцевого самоврядування владних повноважень з демонтажу належної іншій особі рекламної конструкції є публічно-правовим і підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства).

47. Також акцентується увага й на тому, що відповідно до Закону України "Про благоустрій населених пунктів" малі архітектурні форми є елементами (частинами) об`єктів благоустрою та їх розміщення здійснюється відповідно до цього Закону з дотриманням вимог законодавства, норм і правил.

48. Це, за позицією прокурора, засвідчує, що тимчасова споруда для провадження підприємницької діяльності є елементом благоустрою, розміщення якої має відповідати, у тому числі, Єдиним правилам ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30.03.1994 №198 й такий висновок щодо застосування норм права викладався Верховним Судом у постановах від 18.10.2018 у справі №821/140/18 та від 24.01.2020 у справі №821/235/18.

49. Прокурор відзначає і те, що суди попередніх інстанцій не врахували норми законодавства, які визначають площу тимчасових споруд для ведення підприємницької діяльності, та залишили поза увагою той факт, що у спірних відносинах площа тимчасових споруд, щодо яких відповідачем було прийнято оспорюване рішення, значно перевищує площу 30 кв.м., яка визначена законом для таких споруд.

50. Відзив на касаційну скаргу містить мотиви й про те, що відповідно до частини третьої статті 3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" права на нерухоме майно, у тому числі право користування земельною ділянкою на умовах сервітуту, виникають з моменту їх державної реєстрації, однак станом на момент звернення прокурора до суду в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно були відсутні відомості про чинні речові права третьої особи на земельні ділянки, на яких розміщено спірні тимчасові споруди

51. За наведеного прокурор вважає, що Полтавською міською радою безпідставно зроблено висновок про відсутність доказів розірвання або визнання недійсними договорів особистих строкових земельних сервітутів для розміщення торгівельних павільйонів ФОП ОСОБА_1, строк яких сплинув задовго до прийняття спірного у цій справі рішення ще у 2019 році.

52. Таким чином, на думку прокурора, Полтавська міська рада оскаржуваним рішенням від 19.03.2021 безпідставно продовжила дію особистих строкових земельних сервітутів, які вже припинились із закінченням терміну, на який їх було встановлено (до 15.05.2019).

IV. РЕЛЕВАНТНІ ДЖЕРЕЛА ПРАВА ТА АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ

53. Відповідно до частин другої, четвертої статті 28 Закону України від 17.02.2011 №3038-VI "Про регулювання містобудівної діяльності" (тут і далі у тексті цієї постанови в редакції, чинній станом на час виникнення спірних у цій справі правовідносин) тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.

Тимчасова споруда для здійснення підприємницької діяльності може мати закрите приміщення для тимчасового перебування людей (павільйон площею не більше 30 квадратних метрів по зовнішньому контуру) або не мати такого приміщення.

Розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.

54. На виконання частини четвертої статті 28 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 №244, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 22.11.2011 за №1330/20068, затверджено Порядок розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності.

55. У пункті 1.3 розділу І цього Порядку наведено визначення тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності (далі - ТС), а саме - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.

56. За визначенням понять, наведених у пункті 1.4 розділу І Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, паспорт прив`язки ТС - комплект документів, у яких визначено місце встановлення ТС та благоустрій прилеглої території на топографо-геодезичній основі М 1 : 500, інженерне забезпечення, зовнішній архітектурний вигляд ТС та напрям підприємницької діяльності.

замовник - суб`єкт господарювання, який реалізує право розмістити ТС на підставі паспорта прив`язки ТС.

57. При розміщенні ТС ураховуються всі наявні планувальні обмеження, передбачені будівельними нормами (пункт 1.8 розділу І вищевказаного Порядку).

58. Розділом ІІ Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності врегульовано порядок отримання паспорта прив`язки ТС, за пунктами 2.1-2.4, 2.6, 2.7, 2.10, 2.11, 2.13, 2.14, 2.17, 2.19, 2.29 та 2.30 якого встановлено таке.

59. Підставою для розміщення ТС є паспорт прив`язки ТС (додаток 1).

Замовник, який має намір встановити ТС, звертається до відповідного виконавчого органу сільської, селищної, міської ради або районної державної адміністрації із відповідною заявою у довільній формі про можливість розміщення ТС.

До заяви додаються:

графічні матеріали із зазначенням бажаного місця розташування ТС, виконані замовником у довільній формі на топографо-геодезичній основі М 1 : 500 кресленнями контурів ТС з прив`язкою до місцевості;

реквізити замовника (найменування/прізвище, ім`я та по батькові (за наявності)/місцезнаходження ТС/контактна інформація) та напрям підприємницької діяльності.

Цей перелік документів є вичерпним.

Для визначення відповідності намірів щодо місця розташування ТС містобудівній документації, будівельним нормам відповідний комплект документів направляється до органу з питань містобудування та архітектури сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації.

Для оформлення паспорта прив`язки ТС замовник звертається до органу з питань містобудування та архітектури із додатковою заявою щодо оформлення паспорта прив`язки ТС, до якої додає:

схему розміщення ТС (додаток 1);

ескізи фасадів ТС у кольорі М 1: 50 (для стаціонарних ТС), які виготовляє суб`єкт господарювання, який має у своєму складі архітектора, що має кваліфікаційний сертифікат, або архітектор, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат (додаток 1);

технічні умови щодо інженерного забезпечення (за наявності), отримані замовником у балансоутримувача відповідних інженерних мереж.

Зазначені документи замовником отримуються самостійно.

Паспорт прив`язки ТС надається органом з питань містобудування та архітектури протягом десяти робочих днів з дня подання зазначеної заяви.

Паспорт прив`язки ТС оформлюється органом з питань містобудування та архітектури за формою, наведеною у додатку 1 до цього Порядку.

Паспорт прив`язки ТС включає:

титульний аркуш із зазначенням реквізитів замовника (найменування/прізвище, ім`я та по батькові (за наявності)/місцезнаходження ТС/контактна інформація) та напряму підприємницької діяльності;

схему розміщення ТС, виконану на топографо-геодезичній основі у масштабі 1 : 500;

ескізи фасадів ТС у кольорі М 1 : 50 (для стаціонарних ТС);

технічні умови щодо інженерного забезпечення ТС, отримані замовником у балансоутримувача відповідних мереж.

Цей перелік документів є вичерпним.

При оформлені паспорта прив`язки ТС забороняється вимагати від замовника додаткові документи та отримання ним погоджень, непередбачених законом та цим Порядком.

Паспорт прив`язки ТС не надається за умов:

подання неповного пакета документів, визначених пунктом 2.6 цього Порядку;

подання недостовірних відомостей, зазначених у пункті 2.6 цього Порядку.

Ненадання паспорта прив`язки ТС з інших підстав не допускається.

Строк дії паспорта прив`язки ТС визначається органом з питань містобудування та архітектури відповідної ради або районної державної адміністрації з урахуванням строків реалізації положень містобудівної документації на місцевому рівні.

Продовження строку дії паспорта прив`язки ТС здійснюється за заявою замовника, шляхом зазначення нової дати, підпису та печатки у паспорті прив`язки ТС органом з питань містобудування та архітектури виконавчого органу відповідної ради, районної державної адміністрації.

У разі змін, які відбулися у містобудівній документації на місцевому рівні, будівельних нормах, розташуванні існуючих будівель і споруд, інженерних мереж або з ініціативи суб`єкта господарювання, паспорт прив`язки ТС може переоформлюватись на строк дії цього паспорта прив`язки ТС або на новий строк.

У разі закінчення строку дії, анулювання паспорта прив`язки ТС, самовільного встановлення ТС така ТС підлягає демонтажу.

Розміщення ТС самовільно забороняється.

60. Спірні правовідносини врегульовані й Положенням про розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Полтава, затвердженим рішенням Полтавської міської ради (двадцять другої сесії шостого скликання) від 18.05.2012.

61. Відповідно до пунктів 3.1 - 3.3 цього Положення про розміщення ТС на території м. Полтава замовник, зацікавлений у встановленні стаціонарної ТС звертається до виконкому Полтавської міської ради із заявою про можливість розміщення ТС.

До заяви додаються: графічні матеріали із зазначенням бажаного місця розташування ТС, виконані замовником у довільній формі на топографо-геодезичній основі М 1:500 кресленнями контурів ТС з прив`язкою до місцевості; реквізити замовника (найменування, П.І.Б., адреса, контактна інформація). Цей перелік документів є вичерпним.

Виконком Полтавської міської ради направляє заяву до управління з питань містобудування та архітектури.

62. Пунктами 3.4 -3.9 Положення про розміщення ТС на території м. Полтава передбачено, що Управління з питань містобудування та архітектури протягом 10 робочих днів з дня подання зазначеної заяви встановлює відповідність намірів щодо місця розташування ТС будівельним нормам, комплексній схемі розміщення ТС та направляє матеріали для розгляду та прийняття відповідного рішення на засіданні Комісії.

Рішення Комісії оформлюється протоколом, який підписується головою Комісії та її секретарем.

У разі відповідності намірів щодо місця розміщення ТС будівельним нормам, комплексній схемі розміщення ТС, та позитивному висновку Комісії замовник звертається до міської ради із заявою щодо оформлення договору особистого строкового сервітуту. До заяви додається схема розміщення ТС в М 1 500, на якій зазначені межі та площа земельної ділянки для розміщення ТС. Схема виготовляється суб`єктом господарювання, який має ліцензію на виконання проектних робіт, або архітектором, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат, та отримується замовником самостійно.

Управлінням з питань містобудування та архітектури готується проект рішення міської ради щодо оформлення договору особистого строкового сервітуту на підставі поданої замовником заяви, висновку Комісії та переліку документів, визначених п. 3.2 цього Положення.

Після прийняття відповідного рішення сесією міської ради, замовник через Полтавське міське управління земельних ресурсів та земельного кадастру укладає з міською радою договір особистого строкового земельного сервітуту.

Рішення міської ради та укладений договір особистого строкового земельного сервітуту є підставою для виготовлення паспорту прив`язки ТС.

63. Пунктом 3.10 Положення про розміщення ТС на території м. Полтава передбачено, що у разі невідповідності намірів щодо місця розташування ТС будівельним нормам, комплексній схемі розміщення ТС замовнику управлінням з питань містобудування та архітектури надається письмова відмова щодо можливості розміщення стаціонарної ТС.

64. Відповідно до пунктів 7.1 -7.2 Положення про розміщення ТС на території м. Полтава підставою для розміщення ТС є паспорт прив`язки ТС (додаток 1).

Для оформлення паспорта прив`язки замовник звертається до управління з питань містобудування та архітектури із додатковою заявою щодо оформлення паспорта прив`язки ТС, до якої додає: схему розміщення ТС (додаток 1); ескізи фасадів ТС у кольорі М 1: 50 (для стаціонарних ТС), які виготовляє суб`єкт господарювання, що має ліцензію на виконання проектних робіт, або архітектор, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат (додаток 1); схему благоустрою прилеглої території, складену замовником або суб`єктом підприємницької діяльності, який має відповідну ліцензію, архітектором, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат, відповідно до Закону України "Про благоустрій населених пунктів України"; договір особистого строкового земельного сервітуту (у випадках, визначених цим Положенням); технічні умови щодо інженерного забезпечення (за наявності), отримані замовником у балансоутримувача відповідних інженерних мереж. Зазначені документи замовником отримуються самостійно.

65. Згідно з пунктом 7.7 Положення про розміщення ТС на території м. Полтава паспорт прив`язки включає: схему розміщення ТС, виконану на топографо-геодезичній основі у масштабі 1:500, а також схему благоустрою прилеглої території; ескізи фасадів ТС у кольорі М 1: 50 (для стаціонарних ТС); технічні умови щодо інженерного забезпечення ТС, отримані замовником у балансоутримувача відповідних мереж; реквізити замовника (найменування, П.І.Б., адреса, контактна інформація). Цей перелік документів є вичерпним.


................
Перейти до повного тексту