1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


Перейти до правової позиції

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

05 липня 2023 року

м. Київ

Справа № 912/2797/21

Провадження № 12-32гс22

Велика Палата Верховного Суду у складі:

Головуючого судді Уркевича В. Ю.

Судді-доповідачки Катеринчук Л. Й.,

суддів Власова Ю. Л., Гриціва М. І., Гудими Д. А., Кишакевича Л. Ю., Кравченка С. І., Крет Г. Р., Лобойка Л. М., Мартєва С. Ю., Пількова К. М., Прокопенка О. Б., Ситнік О. М., Ткача І. В., Ткачука О. С., Усенко Є. А.

за участю:

секретаря судового засідання Будлянської О.М.,

представників:

прокурора Офісу Генерального прокурора - Василенко Н.В.,

Товариства з обмеженою відповідальністю "Світенергоресурс" - адвоката Воробйова О.В.,

розглянула в судовому засіданні касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Світенергоресурс" на постанову Центрального апеляційного господарського суду від 04 серпня 2022 року (головуючий суддя Кощеєв І. М., судді: Орєшкіна Е. В., Чус О. В.) та рішення Господарського суду Кіровоградської області від 28 січня 2022 року (суддя Глушков М. С.) у справі № 912/2797/21 за позовом Керівника Олександрійської окружної прокуратури Кіровоградської області в інтересах держави до Світловодської міської ради та Товариства з обмеженою відповідальністю "Світенергоресурс" про визнання недійсними рішення, договору та зобовʼязання повернути земельну ділянку.

ІСТОРІЯ СПРАВИ

1. Вступ

1.1. У справі, що переглядається, перед судом касаційної інстанції постало питання, чи може бути визнано недійсним договір оренди земельної ділянки з підстав визначення орендної плати в ньому без застосування нормативної грошової оцінки такої ділянки за обставин неможливості визначення уповноваженим державою органом нормативної грошової оцінки землі внаслідок неналежного урядування компетентними державними органами, зокрема, невизначення меж населеного пункту, в якому розташована така земельна ділянка.

2. Короткий зміст позовних вимог

2.1. У вересні 2021 року керівник Олександрійської окружної прокуратури Кіровоградської області в інтересах держави (далі - позивач, прокурор) звернувся до Господарського суду Кіровоградської області з позовом до Світловодської міської ради (відповідач -1) та Товариства з обмеженою відповідальністю "Світенергоресурс" (далі - ТОВ "Світенергоресурс", відповідач -2) про: визнання недійсним рішення Великоскельовської сільської ради Світловодського району Кіровоградської області (далі - Великоскельовська сільська рада) від 21 жовтня 2019 року № 201 "Про затвердження проекту землеустрою та надання земельних ділянок в оренду ТОВ "Світенергоресурс" у частині, що стосується надання в оренду земельної ділянки з кадастровим номером 3525280700:55:000:0001; визнання недійсним цього договору від 12 листопада 2019 року; зобовʼязання ТОВ "Світенергоресурс" повернути Світловодській міській раді земельну ділянку шляхом складення акта приймання-передачі земельної ділянки.

2.2. Позовні вимоги обґрунтовано так:

- прийняте рішення та укладений договір містять ознаки порушення вимог земельного законодавства, оскільки орендну плату за користування земельною ділянкою визначено без проведення її нормативної грошової оцінки, що є порушенням вимог статей 6, 15 Закону України "Про оренду землі"та статей 13, 18 Закону України "Про оцінку земель"і є засобом ухилення від сплати орендної плати на рівні, передбаченому чинним законодавством;

- обов`язок зі сплати орендної плати є нормативно урегульованим і не може визначатися чи змінюватися та припинятися сторонами договору за власним волевиявленням. Для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності обов`язково проводиться нормативна грошова оцінка земельних ділянок;

- інтереси держави у сфері захисту земельних правовідносин та, зокрема, у цьому спорі полягають у забезпеченні правомірного обігу майнових прав на земельні ділянки, додержанні законодавчого порядку їх використання, у визнанні та захисті законних форм землекористування, отриманні державою коштів за таке користування;

- недотримання вимог чинного законодавства під час прийняття рішення Великоскельовською сільською радою від 21 жовтня 2019 року № 201 "Про затвердження проекту землеустрою та надання земельних ділянок в оренду ТОВ "Світенергоресурс", а також під час укладення договору оренди земельної ділянки (кадастровий номер 3525280700:55:000:0001) від 12 листопада 2019 року призвело до незаконної передачі шляхом укладення договору оренди в користування ТОВ "Світенергоресурс" земельної ділянки комунальної власності, чим порушено права Світловодської міської територіальної громади, яка є правонаступником майна, прав та обов`язків Великоскельовської сільської ради і є власником спірної земельної ділянки та уповноважена розпоряджатися нею;

- прокурор попередньо звертався до відповідача-1, як правонаступника Великоскельовської сільської ради про вжиття заходів для виправлення порушення земельного законодавства, однак жодних дій радою вчинено не було.

3. Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови апеляційного господарського суду

3.1. Рішенням Господарського суду Кіровоградської області від 28 січня 2022 року, залишеним без змін постановою Центрального апеляційного господарського суду від 04 серпня 2022 року, позов задоволено.

3.2. Приймаючи оскаржувані рішення, суди керувалися положеннями статті 21 Закону України "Про оренду землі" та статей 1, 8, 12, 13, 20, 23 Закону України "Про оцінку земель", зазначивши, що законодавцем чітко встановлено, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, проте нормативна грошова оцінка спірної земельної ділянки, переданої ТОВ "Світенергоресурс" в оренду, не проводилася.

3.3. Місцевий господарський суд установив, що відповідно до інформації, наданої Головним управлінням Держгеокадастру у Кіровоградській області 10 листопада 2021 року за № 255, технічна документація з нормативної грошової оцінки земель села Мала Скельова Великоскельовської сільської ради Світловодського району Кіровоградської області розроблена і затверджена у 2012 році. Цією документацією визначено, що із загальної площі населеного пункту у 35,3238 га сільськогосподарські угіддя становлять 35,3238 га, тобто 100 % його площі. При цьому технічною документацією не визначено витрати на освоєння та облаштування території населеного пункту і базову вартість одного квадратного метра земель населеного пункту, внаслідок чого неможливо розрахувати нормативну грошову оцінку несільськогосподарських угідь. Для визначення нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки необхідно оновити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель населеного пункту, а далі виготовити технічну документацію з нормативної грошової оцінки окремої земельної ділянки (том 2, а. с. 145).

3.4. З огляду на відсутність визначення нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки суди дійшли висновку про правомірність заявлених прокурором вимог, визнання недійсним рішення Великоскельовської сільської ради від 21 жовтня 2019 року № 201 "Про затвердження проекту землеустрою та надання земельних ділянок в оренду ТОВ "Світенергоресурс" у частині, що стосується надання в оренду земельної ділянки.

3.5. Зважаючи на те, що договір оренди було укладено на підставі рішення Великоскельовської сільської ради від 21 жовтня 2019 року № 201, яке суди визнали недійсним, та враховуючи, що орендну плату за користування земельною ділянкою визначено в договорі оренди без проведення її нормативної грошової оцінки, що є порушенням вимог статті 21 Закону України "Про оренду землі" та статей 12, 13, 15, 23 Закону України "Про оцінку землі", суди дійшли висновку про те, що відсутність нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки, як істотної умови договору оренди землі, має наслідком недійсність договору оренди від 12 листопада 2019 року як спеціальну підставу недійсності договору оренди землі за земельним законодавством.

4. Фактичні обставини справи, встановлені судами

4.1. Рішенням тридцять сьомої сесії шостого скликання Великоскельовської сільської ради від 21 жовтня 2019 року № 201 "Про затвердження проекту землеустрою та надання земельних ділянок в оренду ТОВ "Світенергоресурс" затверджено ТОВ "Світенергоресурс" проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду на 49 років, які розташовані за адресою: Кіровоградська область, Світловодський район, Великоскельовська сільська рада, село Мала Скельова (пункт 1 рішення). Надано в оренду ТОВ "Світенергоресурс" терміном на 49 років земельну ділянку для будівництва та подальшого обслуговування об`єкта альтернативної енергетики (електростанції з використанням енергії сонця), категорія земель: землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, площею 15,2602 га кадастровий номер 3525280700:55:000:0001, яка розташована за адресою: Кіровоградська область, Світловодський район, Великоскельовська сільська рада, село Мала Скельова (том 1, а.с. 40).

4.2. На підставі цього рішення 12 листопада 2019 року між Великоскельовською сільською радою (Орендодавець) та ТОВ "Світенергоресурс" (Орендар) укладено договір оренди земельної ділянки (далі - Договір), відповідно до пункту 1 якого Орендодавець передає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі, які використовуються для технічної інфраструктури, яка знаходиться за адресою: Кіровоградська область, Світловодський район, село Мала Скельова для будівництва, та подальшого обслуговування об`єкта альтернативної енергетики (електростанції з використанням енергії сонця) (код Класифікації видів цільового призначення земель - 14.01 для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій) ( том 1, а.с. 34-39).

4.3. Договором передбачено, що в оренду передається земельна ділянка загальною площею 15,2602 га, у тому числі: 15,2602 га - землі, які використовуються для технічної інфраструктури. Кадастровий номер земельної ділянки - 3525280700:55:000:0001 (пункт 3 Договору).

4.4. Цільове призначення земельної ділянки: для будівництва та подальшого обслуговування обʼєкта альтернативної енергетики (електростанції з використанням енергії сонця) (код Класифікації видів цільового призначення, земель - 14.01 для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій) (пункт 5 Договору).

4.5. Сторони обумовили договором, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки на момент укладення договору не проведена у звʼязку з відсутністю розробленої та затвердженої нормативної грошової оцінки с. Мала Скельова (пункт 7 Договору) .

4.6. Сторони передбачили, що у зв`язку з тим, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки не проведена, орендна плата встановлена відповідно до норм підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України (далі - ПК України). Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 5 % від нормативної грошової оцінки площі ріллі по області (31 888 грн за 1 га), що складає 24330,86 грн в рік ( пункт 11 Договору).

4.7. Сторони дійшли згоди, що Орендар та Орендодавець беруть на себе зобов`язання окремо переглянути розмір орендної плати за цим договором в місячний строк після затвердження нормативної грошової оцінки землі населеного пункту села Мала Скельова та укласти відповідну додаткову угоду до цього договору, яка відповідатиме нормам статті 288 ПК України (пункт 16 Договору).

4.8. Строк договору визначений на 49 років, до 12 листопада 2068 року включно. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію (пункт 10 Договору).

4.9. Право оренди за оспорюваним Договором було зареєстровано у Єдиному державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 20 листопада 2019 року (номер запису про інше речове право: 34310835).

4.10. Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що Великоскельовська сільська рада перебуває у стані припинення (відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань). Світловодська міська рада Олександрійського району Кіровоградської області є правонаступником майна, прав та обов`язків Великоскельовської сільської ради.

4.11. Згідно листа Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області № 255 від 10 листопада 2021 року та довідки Кропивницької філії "ДП Черкаський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" № 01/18-91 від 27 січня 2022 року (том 2, а.с. 27, 135), нормативна грошова оцінка землі на території Великоскельовської сільської ради не могла бути визначена органами Держгеокадастру у звʼязку з тим, що технічна документація з нормативної грошової оцінки земель села Мала Скельова Великоскельовської сільської ради Світловодського району Кіровоградської області, яка була розроблена та затверджена у 2012 році, не містить даних про витрати на освоєння та облаштування території населеного пункту, базову вартість одного квадратного метра земель населеного пункту. Розрахувати нормативну грошову оцінку вищезгаданих земельних ділянок окремо неможливо, тому що нормативна оцінка земель с. Мала Скельова була проведена як сільськогосподарські угіддя, на той час в селі ніхто не проживав, будівель вже не було, технічна інфраструктура була відсутня. Для того, щоб внести нормативну грошову оцінку населеного пункту в Державний земельний кадастр, необхідно було спочатку внести межі населеного пункту.

4.12. Сторони Договору та прокурор не заперечували місце розташування спірної земельної ділянки на території населеного пункту Мала Скельова, підпорядкованого Великоскельовській сільській раді.

5. Короткий зміст вимог касаційної скарги відповідача - 2

5.1. У серпні 2022 року відповідач - 2 звернувся до Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просив постанову Центрального апеляційного господарського суду від 04 серпня 2022 року та рішення Господарського суду Кіровоградської області від 28 січня 2022 року скасувати й ухвалити в цій справі нове рішення, яким у позові відмовити. Скарга мотивована так.

5.2. Суди неправильно застосували статті 13, 21 Закону України "Про оренду землі", статті 203, 215 Цивільного кодексу України(далі - ЦК України) з урахуванням того, що на час розгляду справи у суді апеляційної інстанції нормативна грошова оцінка земель села Мала Скельова вже була затверджена рішенням Світловодської міської ради від 31 січня 2022 року № 1348 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель в межах села Мала Скельова Олександрійського району Кіровоградської області". Відповідно до умов укладеного договору оренди сторони мали внести до нього зміни з врахуванням такої оцінки, однак відповідач - 1 на звернення відповідача - 2 про внесення змін у договір оренди щодо визначення орендної плати з урахуванням нормативної грошової оцінки не відповів. Як на підставу касаційного оскарження відповідач - 2 послався на пункт 3 частини другої статті 287 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України).

5.3. Скаржник зазначав, що після прийняття рішення Світловодської міської ради від 31 січня 2022 року № 1348 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель в межах села Мала Скельова Олександрійського району Кіровоградської області" він ужив заходів для встановлення розміру орендної плати за землю з урахуванням нормативної грошової оцінки. Зокрема, 16 лютого 2022 року він звернувся до Світловодської міської ради із заявою про укладення додаткової угоди до спірного Договору оренди для зміни розміру орендної плати виходячи з встановленої нормативної грошової оцінки, однак відповіді не отримав.

5.4. Відповідач - 2 аргументував, що на дату укладення договору оренди земельної ділянки, виготовлення нормативної грошової оцінки було неможливим у звʼязку з відсутністю меж населеного пункту села Мала Скельова, визначення яких на той момент мало бути обовʼязковим для виготовлення нормативної грошової оцінки земель населеного пункту, яка є необхідною для розрахунку нормативної грошової оцінки земель в межах цього населеного пункту, що підтверджено довідкою компетентного органу (Кропивницької філії ДП "Черкаський науково-дослідний та проектний інститут"), встановлено судами, однак цим обставинам суди не надали належної правової оцінки. Відтак скаржник вважав, що він не може нести негативні наслідки неналежного виконання повноважень державними органами щодо визначення меж села та нормативної грошової оцінки квадратного метра землі у селі Мала Скельова, а визнання недійсним спірного Договору позбавляє його прав землекористування.

5.5. Підстави для оскарження саме права оренди, яке виникло у скаржника на підставі оспорюваного рішення, відсутні. Відсутність нормативної грошової оцінки земельної ділянки не може свідчити про незаконність її передачі в оренду, оскільки підстави для передачі земельної ділянки в оренду передбачені, зокрема, статтею 93 Земельного кодексу України (далі - ЗК України), яка таких підстав не визначає.

5.6. У позові не було конкретизовано, у чому полягає порушення прав держави та в оскаржуваних рішеннях це питання не досліджувалося. Великоскельовська сільська рада як орган, що управляє землями комунальної власності отримала мінімальний дохід від передачі в оренду спірної земельної ділянки та мала всі можливості вчинити належні дії з визначення меж села Мала Скельова, щоб створити можливості для компетентних державних органів сформувати нормативну грошову оцінку квадратного метра землі в цьому населеному пункті.

5.7. Скаржник вважав, що правомірно отримав земельну ділянку в оренду, а скасування судом рішення про передачу земельної ділянки в оренду та визнання договору оренди недійсним порушує права скаржника як менш захищеної сторони у цьому спорі та не сприятиме ефективному використанню землі комунальної власності, оскільки територіальна громада позбавляється можливості передавати в користування належні їй землі комунальної власності на платній основі орендарям до визначення меж села уповноваженими державою органами, що є передумовою для визначення нормативної грошової оцінки земель цього населеного пункту виходячи з вартості квадратного метра несільськогосподарських земель у цьому населеному пункті.

6. Аргументи інших учасників справи

6.1. Керівник Олександрійської окружної прокуратури Кіровоградської області у відзиві на касаційну скаргу просив касаційну скаргу залишити без задоволення, а рішення та постанову судів попередніх інстанцій - без змін, наголошуючи на їх законності й обґрунтованості. Також він обґрунтовував звернення до суду в інтересах держави бездіяльністю органу місцевого самоврядування щодо виправлення помилок в розпорядженні землею комунальної власності його правопопередником та зазначав, що попередньо звертався до відповідача-1 повідомивши про порушення земельного законодавства рішенням Великоскельовської сілької ради та оспорюваним Договором.

7. Короткий зміст ухвали суду касаційної інстанції про передачу справи на розгляд Великої Палати Верховного Суду

7.1. Касаційний господарський суд у складі Верховного Суду ухвалою від 09 вересня 2022 року відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою відповідача-2 та вирішив здійснити перегляд судових рішень у відкритому судовому засіданні, надав учасникам справи строк для подання відзиву на касаційну скаргу.

7.2. Ухвалою від 02 листопада 2022 року колегія суддів касаційного господарського суду передала справу № 912/2797/21 із зазначеною касаційною скаргою на розгляд Великої Палати Верховного Суду на підставі підпункту 7 пункту 1 розділу ХІ "Перехідні положення" ГПК України, вбачаючи підстави для відступу від висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного в раніше ухваленому рішенні Верховного Суду України (постанові Верховного Суду України від 11 травня 2016 року у справі № 6-824цс16).

7.3. Верховний Суд України в постанові від 11 травня 2016 року у справі № 6- 824цс16 виснував, що суди попередніх інстанцій помилково вважали факт непроведення нормативної грошової оцінки в порядку, встановленому законодавством, суто формальною вимогою, а тому рішення судів про відмову в позові скасував та ухвалив нове рішення - про задоволення позовних вимог та визнання недійсним договору оренди. Верховний Суд України зазначив, що дотримання належного економічного регулювання земельних правовідносин, забезпечення надходжень платежів з орендної плати до місцевих бюджетів у законодавчо визначених межах шляхом їх правильного правового врегулювання безпосередньо належить до інтересів держави.

7.4. Касаційний господарський суд у складі Верховного Суду зазначив, що суди при розгляді справи № 912/2797/21 встановили обставини того, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки не може бути проведена внаслідок відсутності визначених меж села компетентними державними органами, даних на освоєння та облаштування території цього населеного пункту та базової вартості одного квадратного метра його земель. Тому орендна плата Великоскельовською сільською радою була тимчасово (на період до затвердження нормативної грошової оцінки земель села Мала Скельова) визначена як для землекористувача відповідно до норм підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 ПК України.

7.5. У пункті 16 спірного договору сторони передбачили, що орендар та орендодавець беруть на себе зобовʼязання окремо переглянути розмір орендної плати за цим договором у місячний строк після затвердження нормативної грошової оцінки населеного пункту села Мала Скельова та укласти відповідну додаткову угоду до цього договору, яка відповідатиме вимогам законодавства про оренду.

7.6. З урахуванням викладеного колегія суддів Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду дійшла висновку, що укладення договору оренди землі за відсутності нормативної грошової оцінки земельної ділянки не завжди може бути підставою для визнання договору оренди недійсним. Правомірним буде внесення змін до такого договору після здійснення нормативної грошової оцінки землі відповідно до умов укладеного сторонами договору. Тому касаційний суд вважав за необхідне відступити від висновку стосовно того, що непроведення нормативної грошової оцінки в порядку, встановленому законодавством, є підставою для визнання договору оренди земельної ділянки недійсним, який викладено в постанові Верховного Суду України від 11 травня 2016 року у справі № 6-824цс16, незалежно від обставин, що зумовили неможливість проведення нормативно-грошової оцінки.

8. Позиція Великої Палати Верховного Суду у справі

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши наведені в касаційній скарзі доводи, Велика Палата Верховного Суду дійшла таких висновків.

Щодо повноваження прокурора звертатися з позовом у цій справі

8.1. Скаржником не заперечувалися повноваження прокурора на звернення з позовними вимогами в цій справі про визнання недійсним рішення місцевої ради про затвердження проекту землеустрою та надання земельної ділянки в оренду, про визнання недійсними договору оренди та повернення земельної ділянки.

8.2. Суди встановили, що на виконання вимог частини четвертої статті 23 Закону України "Про прокуратуру" Олександрійською окружною прокуратурою 06 серпня 2021 року на адресу Світловодської міської ради було направлено лист № 12.55-60-2726ВИХ-21, в якому повідомлено про наміри звернутись із позовом в інтересах держави в особі Світловодської міської територіальної громади. Згідно з листом-відповіддю Світловодської міської ради від 03 вересня 2021 року, Великоскельовська сільська рада реорганізована та приєднана до Світловодської міської ради Олександрійського району Кіровоградської області, яка є правонаступником усього майна, прав та обов`язків розформованої територіальної громади. Великоскельовська сільська рада перебуває у стані припинення відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань. Позовні вимоги прокурора Світловодська міська рада визнала листом № 0116/36П/1 від 12 жовтня 2021 року та не заперечувала проти задоволення позову (том 2 а.с. 5). Отже, прокурором вжито заходів до спонукання Світловодської міської ради як правонаступника Великоскельовської сільської ради вжити належних заходів щодо захисту прав територіальної громади у розпорядженні земельною ділянкою комунальної власності шляхом звернення до суду, однак такі заходи не були вжиті, внаслідок чого у прокурора були підстави для представництва інтересів територіальної громади в особі місцевої ради у суді.

8.3. Велика Палата Верховного Суду у справі з подібними позовними вимогами прокурора до органу місцевого самоврядування та орендаря зазначала, що, оскаржуючи рішення органу державної влади чи місцевого самоврядування та правочин щодо розпорядження майном, прокурор вправі звернутися до суду або як самостійний позивач в інтересах держави, визначивши такий орган відповідачем (коли оскаржується рішення останнього), або в інтересах держави в особі відповідного органу, зокрема тоді, коли цей орган є стороною (представником сторони) правочину, про недійсність якого стверджує прокурор. У разі задоволення вимоги про визнання недійсним правочину та про повернення отриманого за ним (наприклад, земельної ділянки) чи про витребування майна від набувача, таке повернення та витребування відбувається на користь держави чи територіальної громади, від імені яких відповідний орган може діяти тільки як представник (пункти 7.18 - 7.20 постанови Великої Палати Верховного Суду від 28 вересня 2022 року №483/448/20, постанови від 15 січня 2020 року у справі № 698/119/18, від 15 вересня 2020 року у справі № 469/1044/17).

8.4. Оскільки повноваження органів влади, зокрема і щодо здійснення захисту законних інтересів держави, є законодавчо визначеними, то суд згідно з принципом jura novit curia ("суд знає закони") під час розгляду справи має самостійно перевірити доводи сторін щодо наявності чи відсутності повноважень органів влади здійснювати у спосіб, який обрав прокурор, захист законних інтересів держави у спірних правовідносинах (наведену правову позицію викладено в пункті 50 постанови Великої Палати Верховного Суду від 26 червня 2019 року у справі № 587/430/16-ц).

8.5. Прокурор у цій справі стверджував, що порушення інтересів держави полягає в недотриманні вимог чинного законодавства як під час прийняття рішення Великоскельовською сільською радою від 21 жовтня 2019 року № 201 "Про затвердження проекту землеустрою та надання земельних ділянок в оренду ТОВ "Світенергоресурс", так під час укладення договору оренди від 12 листопада 2019 року, що призвело до незаконної передачі в користування відповідачу - 2 земельної ділянки комунальної власності загальною площею 15,2602 га, чим порушено права держави в особі Світловодської міської територіальної громади, як правонаступника майна, прав та обов`язків Великоскельовської сільської ради та власника спірної земельної ділянки, уповноваженого розпоряджатися нею.

8.6. Велика Палата Верховного Суду в постанові від 26 травня 2020 року у справі № 912/2385/18 (провадження № 12-194гс19) виснувала про те, що, звертаючись до компетентного органу перед предʼявленням позову в порядку, передбаченому статтею 23 Закону № 1697-VІІ, прокурор фактично надає йому можливість відреагувати на стверджуване порушення інтересів держави, зокрема, шляхом перевірки фактів порушення законодавства, виявлених прокурором, вчинення дій для виправлення ситуації, а саме подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення.

8.7. Судами встановлено дотримання прокурором вимог статті 23 Закону України "Про прокуратуру" щодо звернення до органу місцевого самоврядування. Світловодська міська рада надіслала прокурору відповідь від 03 вересня 2021 року № 01-16/296/1, в якій зазначила, що до суду не зверталась.

8.8. Велика Палата Верховного Суду погоджується з висновками судів про те, що у прокурора були повноваження звернутися до суду в інтересах органу місцевого самоврядування про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки та її повернення власнику, що він і зробив. Та обставина, що прокурор зазначив орган місцевого самоврядування відповідачем у справі, з огляду на звернення з вимогою про визнання недійсним рішення ради про затвердження проекту землеустрою, не є перешкодою для розгляду справи. Орган місцевого самоврядування брав участь у цій справі. У випадку встановлення судами обрання прокурором неналежного способу захисту щодо частини позовних вимог (про визнання недійсним рішення ради про затвердження проекту землеустрою) у задоволенні позову до такої особи належить відмовити за наслідком розгляду спору по суті. Однак це не може перешкодити розгляду позовних вимог про визнання недійсним договору оренди, де прокурор діяв в інтересах ради, як сторони договору, і такі вимоги можуть забезпечити ефективний захист інтересів територіальної громади у випадку їх порушення стороною договору та бездіяльності ради щодо належного захисту інтересів територіальної громади.

8.9. Велика Палата Верховного Суду зауважує, що відповідно до її правового висновку, висловленого в постанові від 28 вересня 2022 року № 483/448/20 (провадження №14-206цс21), у кожному випадку звернення до суду в інтересах держави, прокурор має встановити: (а) субʼєкта, якому належать повноваження звертатися до суду за захистом відповідного права або інтересу; (б) ефективний спосіб захисту такого права чи інтересу, та залежно від установленого - коло відповідачів. При цьому слід мати на увазі, що вимогу про визнання недійсним договору може заявити як його сторона, так й інша заінтересована особа (пункт 8.11).

8.10. Помилкове визначення прокурором статусу ради як відповідача при належному обґрунтуванні ним правових підстав представництва інтересів місцевої ради та дотримання процедури звернення до ради як органу уповноваженого представляти інтереси територіальної громади, про намір звернутися до суду в інтересах цієї територіальної громади, не може мати наслідком залишення позову без розгляду. Суд згідно з принципом jura novit curia ("суд знає закони") під час розгляду справи може самостійно перевірити доводи прокурора щодо наявності чи відсутності у нього повноважень з представництва органу місцевого самоврядування та дійти висновку про те, чи дії, вчинені прокурором, є достатніми для представництва ним цього органу, незалежно від того, що прокурор обґрунтовував своє звернення, як самостійний позов в інтересах держави.

Щодо обрання прокурором способу захисту про визнання недійсним (незаконним) рішення органу місцевого самоврядування

8.11. У цій справі прокурор звернувся з вимогою до Світловодської міської ради, як до відповідача, про визнання недійсним рішення Великоскельовської сільської від 21 жовтня 2019 року № 201 "Про затвердження проекту землеустрою та надання земельних ділянок в оренду ТОВ "Світенергоресурс" у частині, що стосується надання в оренду земельної ділянки з кадастровим номером 3525280700:55:000:0001.

8.12. Судами встановлено, що на виконання рішення Великоскельовської сільської від 21 жовтня 2019 року № 201 укладено договір оренди спірної земельної ділянки 12 листопада 2019 року між Великоскельовською сільською радою (Орендодавцем) та відповідачем-2 (Орендарем).

8.13. Велика Палата Верховного Суду звертає увагу, що вимога про визнання недійсним рішення органу місцевого самоврядування, яке виконано на час звернення з позовом до суду шляхом укладення відповідного договору оренди, є неефективним способом захисту прав особи. Зазначене рішення вичерпало свою дію виконанням, а можливість його скасування не дозволить позивачу ефективно відновити володіння відповідною земельною ділянкою (подібних висновків дійшла Велика Палата Верховного Суду в постановах від 21 серпня 2019 року у справі №911/3681/17 (провадження № 12-97гс19, пункт 39) та від 11 лютого 2020 року у справі № 922/614/19 (провадження № 12-157гс19), від 28 вересня 2022 року у справі № 483/448/20 (провадження №14-206цс21).

8.14. Велика Палата Верховного Суду уже зазначала, що під час розгляду справи, в якій на вирішення спору може вплинути оцінка рішення органу державної влади чи місцевого самоврядування як законного або протиправного (наприклад, у спорі за віндикаційним позовом або про визнання недійсним договору), не допускається відмова в позові з тих мотивів, що рішення органу державної влади чи місцевого самоврядування не визнане судом недійсним, або що таке рішення не оскаржене, відповідна позовна вимога не предʼявлена. Під час розгляду такого спору слід виходити з принципу jura novit curia - "суд знає закони" (постанови Великої Палати Верховного Суду від 26 червня 2019 року у справі № 587/430/16-ц (провадження № 14-104цс19, пункт 50), від 04 грудня 2019 року у справі № 917/1739/17 (провадження № 12-161гс19, пункт 84), від 11 вересня 2019 року у справі № 487/10132/14-ц (провадження № 14-364цс19, пункт 101) та інші). Тому суд незалежно від того, оскаржене відповідне рішення чи ні, має самостійно дати правову оцінку рішенню органу державної влади чи місцевого самоврядування та викласти її у мотивувальній частині судового рішення (постанова Великої Палати Верховного Суду від 23 листопада 2021 року у справі № 359/3373/16-ц (провадження № 14-2цс21, пункт 109)).

8.15. З огляду на те, що рішення органу місцевого самоврядування 21 жовтня 2019 року № 201 уже виконано на час звернення з позовом до суду шляхом укладення 12 листопада 2019 року договору оренди, визнання недійсним такого рішення не може забезпечити ефективного захисту прав територіальної громади, оскільки вимагає спростування в судовому порядку законності укладення договору оренди та повернення спірної земельної ділянки або відшкодування шкоди (за наявності підстав). А тому в задоволенні позову про визнання недійсним рішення Великоскельовської сільської ради від 21 жовтня 2019 року слід відмовити через неефективність обраного позивачем способу захисту прав територіальної громади.

Щодо орендної плати як істотної умови договору оренди земельної ділянки

8.16. Згідно зі статтею 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

8.17. Велика Палата Верховного Суду звертає увагу на те, що відповідно до абзацу одинадцятого частини другої статті 134 ЗК України (у редакції на час укладення спірного договору оренди) не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі, зокрема, будівництва, обслуговування та ремонту обʼєктів інженерної, транспортної, енергетичної інфраструктури, обʼєктів звʼязку та дорожнього господарства (крім обʼєктів дорожнього сервісу). За таких обставин Великоскельовська сільська рада могла укладати договір про надання в оренду спірної земельної ділянки для будівництва та подальшого обслуговування об`єкта альтернативної енергетики (електростанції з використанням енергії сонця) без попереднього проведення земельних торгів.

8.18. Статтею 206 ЗК України визначено, що використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону. Згідно з підпунктом 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 ПК України (в редакції на час виникнення спірних правовідносин) орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності - обов`язковий платіж, що його орендар вносить орендодавцю за користування земельною ділянкою.

8.19. Плата за землю відповідно до підпункту 14.1.147 пункту 14.1. статті 14 ПК України - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.


................
Перейти до повного тексту