1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 липня 2023 року

м. Київ

cправа № 922/5231/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Білоуса В.В. - головуючого, Огородніка К.М., Пєскова В.Г.

за участю секретаря судового засідання - Кондратюк Л.М.;

за участю представників сторін:

скаржника - ліквідатор ТОВ "Торгівельна компанія "Агротехмолторг" - арбітражний керуючий Мухітдінов Р.Д.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів касаційну скаргу ліквідатора ТОВ "Торгівельна компанія "Агротехмолторг" - арбітражного керуючого Мухітдінова Р.Д.

на постанову Східного апеляційного господарського суду

від 11.05.2023

у справі № 922/5231/21

за заявою Головного управління ДПС у Харківській області

до боржника Товариства з обмеженою відповідальністю "Торгівельна компанія "Агротехмолторг"

про визнання банкрутом,-

ВСТАНОВИВ:

1. Ухвалою Господарського суду Харківської області від 26.01.2022 відкрито провадження у справі про банкрутство ТОВ "Торгівельна компанія "Агротехмолторг".

2. Постановою Господарського суду Харківської області від 23.11.2022, зокрема, визнано ТОВ "Торгівельна компанія "Агротехмолторг" банкрутом та відкрито ліквідаційну процедуру.

3. 03.01.2023 до суду від Головного управління ДПС у Харківській області надійшла заява з грошовими вимогами до боржника на загальну суму 6 485 238, 88 грн.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

4. Ухвалою Господарського суду Харківської області від 27.02.2023 вказану заяву задоволено частково, визнано грошові вимоги кредитора Головного управління ДПС у Харківській області у наступній черговості: 1 045,00 грн борг за основним платежем - ІІІ черги; 4 096 460,17 грн, що включають: 2 644 254,10 грн - штрафних санкцій та 1 452 206,17 грн - пені - вимоги VI черги; встановлено, що визнані вимоги є конкурсними без права вирішального голосу на зборах та комітеті кредиторів; решту грошових вимог за заявою Головного управління ДПС у Харківській області відхилено.

5. Не погодившись з вказаною ухвалою суду першої інстанції, Головне управління ДПС у Харківській області звернулося до Східного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою.

6. Постановою Східного апеляційного господарського суду від 16.05.2023 апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Харківській області задоволено. Ухвалу Господарського суду Харківської області від 27.02.2023 скасовано в частині відхилення кредиторських вимог Головного управління ДПС у Харківській області з пені у розмірі 2 387 733,61 грн. Прийнято в цій частині нове рішення, яким визнано вимоги Головного управління ДПС у Харківській області з пені у розмірі 2 387 733,61 грн, які підлягають включенню до VI черги.

Рух касаційної скарги

7. 30.05.2023 ліквідатор ТОВ "Торгівельна компанія "Агротехмолторг" - арбітражний керуючий Мухітдінов Р.Д. звернувся до Верховного Суду із касаційною скаргою на постанову Східного апеляційного господарського суду від 16.05.2023 у справі № 922/5231/21, сформована в системі "Електронний суд" 30.05.2023.

8. Автоматизованою системою документообігу суду для розгляду касаційної скарги ліквідатора ТОВ "Торгівельна компанія "Агротехмолторг" - арбітражного керуючого Мухітдінова Р.Д. у справі № 922/5231/21 визначено колегію суддів у складі: головуючого судді - Білоуса В.В., судді - Погребняка В.Я., судді - Жукова С.В., що підтверджується протоколом автоматизованого розподілу судової справи мж суддями від 30.05.2023.

9. Ухвалою Верховного Суду від 14.06.2023 у складі колегії суддів Білоуса В.В. - головуючого, Жукова С.В., Погребняка В.Я відкрито касаційне провадження у справі № 922/5231/21 за касаційною скаргою ліквідатора ТОВ "Торгівельна компанія "Агротехмолторг" - арбітражного керуючого Мухітдінова Р.Д. на постанову Східного апеляційного господарського суду від 16.05.2023; призначено розгляд касаційної скарги на 25.07.2023 о 10:00 год.

10. Розпорядженням заступника керівника апарату - керівника секретаріату Касаційного господарського суду від 24.07.2023 № 29.2-02/1775 у зв`язку із відпусткою суддів Жукова С.В. та Погребняка В.Я. відповідно до приписів Положення про автоматизовану систему документообігу суду, затвердженого рішенням Ради суддів України від 26.11.2010 № 30 (зі змінами та доповненнями), призначено повторний автоматизований розподіл судової справи № 922/5231/21.

11. Згідно протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 24.07.2023, справу № 922/5231/21 за касаційною скаргою ліквідатора ТОВ "Торгівельна компанія "Агротехмолторг" - арбітражного керуючого Мухітдінова Р.Д. на постанову Східного апеляційного господарського суду від 16.05.2023 розподілено колегії суддів Касаційного господарського суду у складі: Білоуса В.В. - головуючого, Огородніка К.М., Пєскова В.Г.

12. Ухвалою Верховного Суду від 24.07.2023 прийнято касаційну скаргу ліквідатора ТОВ "Торгівельна компанія "Агротехмолторг" - арбітражного керуючого Мухітдінова Р.Д. на постанову Східного апеляційного господарського суду від 16.05.2023 у справі № 922/5231/21, колегією суддів Касаційного господарського суду у складі: Білоуса В.В. - головуючого, Огородніка К.М., Пєскова В.Г. до свого провадження.

Короткий зміст вимог касаційної скарги з узагальненими аргументами особи, яка подала касаційну скаргу.

13. Не погоджуючись з ухваленою постановою, ліквідатором ТОВ "Торгівельна компанія "Агротехмолторг" подано касаційну скаргу в якій останній просить скасувати постанову суду апеляційної інстанції та залишити в силі ухвалу суду першої інстанції.

14. Касаційну скаргу мотивовано наступним.

14.1 Судом апеляційної інстанції не було враховано правові висновки викладені у постановах Верховного Суду від 22.09.2021 у справі № 922/1775/19, від 02.11.2021 у справі № 917/399/15, від 01.06.2022 у справі № 927/104/21, від 02.06.2022 у справі № 922/3062/20 щодо перевірки дотримання 1095 денного строку з дня коли у контролюючого органу виникло право нараховувати пеню платнику податків, оскільки дати узгодження податкового боргу були взяті лише із розрахунків, що надані до заяви про кредиторські вимоги, а матеріали справи не містять належних доказів з яких можна було б встановити дату узгодженого податкового зобов`язання.

14.2 Судом апеляційної інстанції не було враховано правові висновки викладені у постанові Верховного Суду від 12.07.2022 у справі № 904/3214/18 в частині застосування податкового законодавства щодо пропуску строків контролюючим органом.

14.3 Суд апеляційної інстанції дійшов помилкового висновку про неможливість списання пені, яка нараховувалася на податковий борг, що стягувався за рішенням суду не відповідає правовим висновкам викладеним у постанові Верховного Суду від 06.04.2023 у справі № 910/929/21.

14.4 Судом апеляційної інстанції помилково застосовано правові висновки викладені у постанові Верховного Суду від 18.10.2022 у справі № 904/10083/15, оскільки правовідносини у вказаній справі та справі, що розглядається не є подібними. Окрім того, існує необхідність відступити від висновків викладених у постанові Верховного Суду від 18.10.2022 у справі № 904/10083/15.

14.5 Існує необхідність формування висновків Верховного Суду щодо питання застосування норм права, а саме статей 44, 45, 50, 60, 61 Кодексу України з процедур банкрутства у подібних правовідносинах, оскільки є незрозумілим які саме кредитори мають право подавати заяви з кредиторськими вимогами поза межами 30 денного строку та чи може суд розглядати такі конкурсні вимоги у ліквідаційній процедурі. При цьому, судом апеляційної інстанції не дотримано вимоги положень статей 44, 60 Кодексу України з процедур банкрутства та положень Наказу ДПС України № 470 від 04.09.2020.

15. Представник скаржника в судовому засіданні 25.07.2023 підтримав касаційну скаргу з підстав викладених у ній.

Узагальнений виклад позиції інших учасників у справі

16. Учасники справи не скористалися своїм правом на подання відзиву на касаційну скаргу.

Позиція Верховного Суду

17. Колегія суддів, заслухавши доповідь судді - доповідача, пояснення представника скаржника, обговоривши доводи касаційної скарги, дослідивши матеріали справи, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм права дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню.

18. Відповідно статті 300 Господарського процесуального кодексу України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази. У суді касаційної інстанції не приймаються і не розглядаються вимоги, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції. Зміна предмета та підстав позову у суді касаційної інстанції не допускається. Суд не обмежений доводами та вимогами касаційної скарги, якщо під час розгляду справи буде виявлено порушення норм процесуального права, передбачені пунктами 1, 3, 4, 8 частини першої статті 310, частиною другою статті 313 цього Кодексу, а також у разі необхідності врахування висновку щодо застосування норм права, викладеного у постанові Верховного Суду після подання касаційної скарги.

19. Суд касаційної інстанції саме в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права.

20. Судами попередніх інстанцій встановлено наступне.

20.1 Контролюючим органом було нараховано пеню відповідно до акту №1477/16-31-14-03-14/38252567 від 09.11.2017, податкових повідомлень рішень та податкових декларацій з податку на прибуток.

20.2 Так, ГУ ДПС у Харківській області нараховано пеню за податковими зобов`язаннями з податку на додані вартість:

- за ППР № 0012871403 від 01.12.2017 в розмірі 1 337 216,85 грн та на суму нарахованих штрафних (фінансових) санкцій - 334 425,35 грн. Граничний термін сплати податкового зобов`язання 14.03.2018, період нарахування з 14.03.2018 по 29.02.2020;

- за ППР № 0012891403 від 01.12.2017 загальна сума нарахованої пені на суму штрафних санкцій - 712 018,73 грн. Граничний термін сплати податкового зобов`язання 14.03.2018, період нарахування з 15.03.2018 по 29.02.2020;

- за ППР № 0012841403 від 14.03.2018 загальна сума нарахованої пені 56,16 грн. Граничний термін сплати податкового зобов`язання 29.03.2018, період нарахування з 30.03.2018 по 29.02.2020;

- за ППР № 0012831403 від 14.03.2018 загальна сума нарахованої пені 56,16 грн. Граничний термін сплати податкового зобов`язання 29.03.2018, період нарахування з 30.03.2018 по 29.02.2020;

- за ППР № 0012151203 від 13.03.2018 загальна сума нарахованої пені 57,70 грн. Граничний термін сплати податкового зобов`язання 23.06.2018, період нарахування з 30.03.2018 по 29.02.2020;

- за ППР № 0012891403 від 01.12.2017 загальна сума нарахованої пені 236,03 грн. Граничний термін сплати податкового зобов`язання 18.12.2017, період нарахування з 19.12.2017 по 07.07.2019;

- за ППР № 0012871403 від 01.12.2017 загальна сума нарахованої пені 338,07 грн. Граничний термін сплати податкового зобов`язання 14.03.2018, період нарахування з 15.03.2018 по 07.07.2019.

20.3 За ППР № 0010391503 від 30.09.2014 нараховано 1 740,51 грн пені на суму боргу на податок на прибуток підприємств. Граничний термін сплати податкового зобов`язання 14.11.2014, період нарахування з 15.11.2014 по 29.02.2020.

20.4 За податковою декларацією з податку на прибуток підприємств (базовий звітний період рік) № 9276366678 від 29.02.2016 загальна сума нарахованої пені 492,87 грн. Граничний термін сплати податкового зобов`язання 08.06.2016, період нарахування з 09.06.2016 по 25.01.2022

20.5 За податковою декларацією з податку на прибуток підприємств № 9073596312 від 10.05.2016 загальна сума нарахованої пені 238,80 грн. Граничний термін сплати податкового зобов`язання 18.06.2016, період нарахування з 19.08.2016 по 25.01.2022.

20.6 За податковою декларацією з податку на прибуток підприємств № 9140566161 від 09.08.2016 (терм. спл.19.08.2016) загальна сума нарахованої пені 188,39 грн. Граничний термін сплати податкового зобов`язання 17.11.2016, період нарахування з 18.11.2016 по 25.01.2022.

20.7 За податковою декларацією з податку на прибуток підприємств № 9213124233 від 09.11.2016 (терм. спл.19.11.2016) загальна сума нарахованої пені 59,75 грн. Граничний термін сплати податкового зобов`язання 17.02.2017, період нарахування з 18.02.2017 по 25.01.2022.

20.8 За податковою декларацією з податку на прибуток підприємств № 9213124233 від 09.11.2016 загальна сума нарахованої пені 94,08 грн. Граничний термін сплати податкового зобов`язання 30.03.2017, період нарахування з 31.03.2017 по 25.01.2022.

20.9 За ППР № 0037681210 від 19.06.2018 загальна сума нарахованої пені 312,41 грн. Граничний термін сплати податкового зобов`язання 20.08.2018, період нарахування з 21.08.2018 по 29.02.2020.

20.10 За ППР № 0012901403 від 01.12.2017 загальна сума нарахованої пені 201,85 грн. Граничний термін сплати податкового зобов`язання 14.03.2018, період нарахування з 15.03.2018 по 29.02.2020.

21. Аргументи скаржника (пункт 14.1 постанови) визнаються колегією суддів Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду безпідставними та необґрунтованими, а тому відхиляються Судом з огляду на таке.

21.1 Згідно підпункту 129.9.1 пункту 129.9 статті 129 Податкового кодексу України пеня не нараховується, а нарахована пеня підлягає анулюванню у випадку, зокрема, закінчення 1095 дня, що настає за днем, коли у контролюючого органу відповідно до цього Кодексу виникло право нарахувати пеню платнику податків.

21.2 Відповідно до пункту 102.1 статті 102 Податкового кодексу України контролюючий орган, крім випадків, визначених пунктом 102.2 цієї статті, має право провести перевірку та самостійно визначити суму грошових зобов`язань платника податків у випадках, визначених цим Кодексом, не пізніше закінчення 1095 дня (2555 дня - у разі проведення перевірки операції відповідно до статей 39 і 39-2 цього Кодексу), що настає за останнім днем граничного строку подання податкової декларації, звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації, визначеної пунктом 133.4 статті 133 цього Кодексу, та/або граничного строку сплати грошових зобов`язань, нарахованих контролюючим органом, а якщо така податкова декларація була надана пізніше, - за днем її фактичного подання. Якщо протягом зазначеного строку контролюючий орган не визначає суму грошових зобов`язань, платник податків вважається вільним від такого грошового зобов`язання (в тому числі від нарахованої пені), а спір стосовно такої декларації та/або податкового повідомлення не підлягає розгляду в адміністративному або судовому порядку.

21.3 Згідно підпункту 102.3.2 пункту 102.3 статті 102 Податкового кодексу України відлік строку давності зупиняється на будь-який період, протягом якого, зокрема, контролюючому органу згідно із законом та/або рішенням суду заборонено проводити перевірку (перевірки) платника податків.

21.4 У пункті 102.4 статті 102 Податкового кодексу України визначено, що у разі якщо грошове зобов`язання нараховане контролюючим органом до закінчення строку давності, визначеного у пункті 102.1 цієї статті, податковий борг, що виник у зв`язку з відмовою у самостійному погашенні такого грошового зобов`язання, може бути стягнутий протягом наступних 1095 календарних днів з дня виникнення податкового боргу, крім випадків, передбачених абзацом третім пункту 59.1 статті 59 цього Кодексу. Якщо платіж стягується за рішенням суду, строки стягнення встановлюються до повного погашення такого платежу або визначення боргу безнадійним.

21.5 За змістом пункту 101.1 статті 101 Податкового кодексу України списанню підлягає безнадійний податковий борг, у тому числі пеня та штрафні санкції, нараховані на такий податковий борг.

21.6 Положеннями пункту 101.2 статті 101 Податкового кодексу України визначено, що під терміном "безнадійний" розуміється:

- податковий борг платника податку, визнаного в установленому порядку банкрутом, вимоги щодо якого не були задоволені у зв`язку з недостатністю майна банкрута (підпункт 101.2.1);

- податковий борг фізичної особи, яка: визнана у судовому порядку недієздатною, безвісно відсутньою або оголошена померлою, у разі недостатності майна, на яке може бути звернуто стягнення згідно із законом; померла, у разі недостатності майна, на яке може бути звернуто стягнення згідно із законом; понад 720 днів перебуває у розшуку (підпункт 101.2.2);

- податковий борг платника податків, у тому числі податкового агента, стосовно якого минув строк позовної давності, встановлений пунктом 102.4 статті 102 цього Кодексу (підпункт 101.2.3);

- податковий борг платника податків, що виник внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажорних обставин) (підпункт 101.2.4);

- податковий борг платника податків, щодо якого до Державного реєстру внесено запис про його припинення на підставі рішення суду (підпункт 101.2.5);

- податковий борг банку, щодо якого наявне рішення Фонду гарантування вкладів фізичних осіб про затвердження звіту про завершення ліквідації банку або рішення Національного банку України про затвердження ліквідаційного балансу, ухвалення остаточного звіту ліквідатора і завершення ліквідаційної процедури (пп. 101.2.6).

21.7 Системний аналіз зазначених норм дозволяє зробити висновок про те, що статтею 102 Податкового кодексу України встановлено універсальний граничний строк давності для стягнення контролюючим органом податкового боргу, нарахованого платнику податків за результатами податкової перевірки, який становить 1095 календарних днів з дня виникнення податкового боргу. Цей строк є спеціальним строком давності для звернення податкового органу до платника податків з вимогою про погашення податкового боргу та застосовується імперативно (в силу закону). Списання безнадійного податкового боргу, яким є податковий борг платника податків, щодо якого минув строк давності у 1095 днів, здійснюється контролюючим органом самостійно на підставі даних автоматизованої інформаційної системи станом на день виникнення безнадійного податкового боргу (аналогічні правові висновки викладені Верховним Судом у постановах від 06.02.2018 у справі № 807/2097/16, від 04.09.2018 у справі № 813/4430/16, від 19.09.2019 у справі № 910/11620/18, від 31.10.2019 у справі № 925/1242/15, від 05.12.2019 у справі № 910/1678/19).

21.8 У разі спливу 1095-денного строку з дня виникнення податкового боргу, такий борг визнається безнадійним та підлягає списанню, у тому числі пеня та штрафні санкції, нараховані на такий борг, а відтак з того часу в контролюючого органу відсутнє право вживати будь-які заходи щодо стягнення такої суми боргу (висновок, викладений у постанові Верховного Суду у постанові від 06.02.2018 у справі № 807/2097/16).

21.9 Тому, при розгляді грошових вимог контролюючого органу до боржника, як платника податків, заявлених на підставі податкових повідомлень-рішень, прийнятих за наслідками проведення податкових перевірок боржника, господарському суду належить перевірити дотримання контролюючим органом спеціального строку давності заявлення до стягнення з боржника податкового боргу, який у пункті 102.4. статті 102 Податкового кодексу України встановлено у 1095 календарних днів з дня його виникнення та застосування якого є імперативним (аналогічний правовий висновок викладений у постановах Верховного Суду від 02.05.2018 у справі № 923/1092/16, від 17.04.2019 № 43/75-15/7-б, від 19.09.2019 № 910/11620/18, від 24.10.2019 у справі № 906/665/17).

21.10 Відповідно до підпункту 14.1.175 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України податковим боргом є сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом.

21.11 Отже, сума непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом, є складовою податкового боргу, поряд із сумою узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк.

21.12 Пеня є способом забезпечення погашення податкового зобов`язання та визначається у статті 14 Податкового кодексу України як сума коштів у вигляді відсотків, нарахована на суми грошових зобов`язань у встановлених цим Кодексом випадках та не сплачена у встановлені законодавством строки.

21.13 Згідно пункту 31.1 статті 31 Податкового кодексу України строком сплати податку та збору є період, що розпочинається з моменту виникнення податкового обов`язку платника податку із сплати конкретного виду податку і завершується останнім днем строку, протягом якого такий податок чи збір повинен бути сплачений у порядку, визначеному податковим законодавством. Податок чи збір, що не був сплачений у визначений строк, вважається не сплаченим своєчасно.

21.14 Передумовою нарахування пені з підстав, передбачених підпунктом 129.1.1 пункту 129.1 статті 129 Податкового кодексу України, є несплата платником податків у встановлені законом строки суми узгодженого податкового зобов`язання, визначеного контролюючим органом за результатами податкової перевірки.

21.15 Відповідно до підпункту 14.1.11 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України безнадійна заборгованість - заборгованість, що відповідає одній з таких ознак: а) заборгованість за зобов`язаннями, щодо яких минув строк позовної давності; б) прострочена заборгованість померлої фізичної особи, за відсутності у неї спадкового майна, на яке може бути звернено стягнення; в) прострочена заборгованість осіб, які у судовому порядку визнані безвісно відсутніми, оголошені померлими; ґ) прострочена понад 180 днів заборгованість особи, розмір сукупних вимог кредитора за якою не перевищує мінімально встановленого законодавством розміру безспірних вимог кредитора для порушення провадження у справі про банкрутство, а для фізичних осіб - заборгованість, що не перевищує 25 відсотків мінімальної заробітної плати (у розрахунку на рік), встановленої на 1 січня звітного податкового року (у разі відсутності законодавчо затвердженої процедури банкрутства фізичних осіб); д) актив у вигляді корпоративних прав або не боргових цінних паперів, емітента яких визнано банкрутом або припинено як юридичну особу у зв`язку з його ліквідацією; е) сума залишкового призового фонду лотереї станом на 31 грудня кожного року; є) прострочена заборгованість фізичної або юридичної особи, не погашена внаслідок недостатності майна зазначеної особи, за умови, що дії щодо примусового стягнення майна боржника не призвели до повного погашення заборгованості; ж) заборгованість, стягнення якої стало неможливим у зв`язку з дією обставин непереборної сили, стихійного лиха (форс-мажорних обставин), підтверджених у порядку, передбаченому законодавством; з) заборгованість суб`єктів господарювання, визнаних банкрутами у встановленому законом порядку або припинених як юридичні особи у зв`язку з їх ліквідацією; и) заборгованість фізичної особи, яка залишилася непогашеною перед іпотекодержателем після здійснення згідно із статтею 36 Закону України "Про іпотеку" звернення стягнення на предмет іпотеки шляхом позасудового врегулювання на підставі договору, якщо законом або договором передбачено, що після завершення такого позасудового врегулювання будь-які наступні вимоги іпотекодержателя щодо виконання боржником - фізичною особою основного зобов`язання є недійсними.


................
Перейти до повного тексту