ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 липня 2023 року
м. Київ
cправа № 910/1563/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Губенко Н.М. - головуючий, Кондратова І.Д., Студенець В.І.,
за участю секретаря судового засідання - Охоти В.Б.,
представників учасників справи:
прокуратури - Кукло Д.С.,
позивача-1 - не з`явився,
позивача-2 - не з`явився,
відповідача - Гурез І.О.,
розглянув у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Першого заступника керівника Київської міської прокуратури
на рішення Господарського суду міста Києва
у складі судді Ващенко Т.М.
від 18.10.2022 та
на постанову Північного апеляційного господарського суду
у складі колегії суддів: Тищенко А.І., Михальська Ю.Б., Скрипка І.М.
від 14.03.2023
за позовом Заступника керівника Рівненської обласної прокуратури в інтересах держави в особі Департаменту цивільного захисту та охорони здоров`я населення Рівненської обласної державної адміністрації, Рівненської обласної державної адміністрації
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Промед Технолоджис"
про визнання недійсними додаткових угод та стягнення 602 095,89 грн.
ІСТОРІЯ СПРАВИ
1. Короткий зміст позовних вимог
Заступник керівника Рівненської обласної прокуратури, виступаючи в інтересах держави в особі Департаменту цивільного захисту та охорони здоров`я населення Рівненської обласної державної адміністрації та Рівненської обласної державної адміністрації звернувся з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Промед Технолоджис" про: визнання недійсними пункту 2 додаткової угоди № 1 від 25.05.2021, додаткової угоди № 2 від 06.08.2021, додаткової угоди № 3 від 30.09.2021, додаткової угоди № 4 від 08.10.2021 до договору поставки № 30-04 від 30.04.2021, укладених між Департаментом цивільного захисту та охорони здоров`я населення Рівненської обласної державної адміністрації та Товариством з обмеженою відповідальністю "Промед Технолоджис"; стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю "Промед Технолоджис" на користь Департаменту цивільного захисту та охорони здоров`я населення Рівненської обласної державної адміністрації пені за несвоєчасне виконання зобов`язання за договором поставки № 30-04 від 30.04.2021 у розмірі 602 095,89 грн.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що пункт 2 додаткової угоди № 1 від 25.05.2021 та додаткові угоди № 2 від 06.08.2021, № 3 від 30.09.2021, № 4 від 08.10.2021 до договору поставки № 30-04 від 30.04.2021, якими змінювався строк поставки товару, суперечать умовам надання субвенції, визначеним пунктом 41 Порядку та умовам надання у 2021 році субвенції з Державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення підтримки окремих закладів та заходів у системі охорони здоров`я, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 47 від 26.01.2021 "Деякі питання надання у 2021 році субвенції з Державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення підтримки окремих закладів та заходів у системі охорони здоров`я", яким передбачалось забезпечення закупівлі кисневих концентраторів до 01.06.2021, а також суперечать інтересам держави та суспільства, адже неналежне виконання постачальником зобов`язань щодо поставки товару, необхідного для збереження життя та здоров`я населення України, зокрема, призводить і до зростання смертності, чим порушує інтереси держави в сфері запобігання виникненню і поширення коронавірусної хвороби (COVID-19), а тому підлягають визнанню недійсними в судовому порядку.
2. Стислий виклад обставин справи, встановлених судами першої та апеляційної інстанцій
Постановою Кабінету Міністрів України від 26.01.2021 № 47 "Деякі питання надання у 2021 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення підтримки окремих закладів та заходів у системі охорони здоров`я" затверджено Порядок та умови надання у 2021 році субвенції з Державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення підтримки окремих закладів та заходів у системі охорони здоров`я (надалі - Порядок та умови).
Відповідно до розподілу обсягу видатків за бюджетною програмою 2311500 "Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення підтримки окремих закладів та заходів у системі охорони здоров`я" між місцевими бюджетами, що є додатком до постанови Кабінету Міністрів України від 26.01.2021 № 47, обласному бюджету Рівненської області виділено 110 717,3 тис. грн, з них 20 163 тис. грн на закупівлю кисневих концентраторів (видатки розвитку).
Розпорядженням голови Рівненської обласної державної адміністрації від 16.04.2021 № 285 "Про затвердження субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам" збільшено доходи загального фонду обласного бюджету на 2021 рік за кодом 41033000 "Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення підтримки окремих закладів та заходів у системі охорони здоров`я" на суму 20 163 000,00 грн, та зобов`язано головного розпорядника коштів обласного бюджету - Управління охорони здоров`я Рівненської обласної державної адміністрації, забезпечити проведення закупівлі кисневих концентраторів для закладів охорони здоров`я.
30 квітня 2021 року за результатами закупівлі без використання електронної системи (UA-2021-04-30-002615-C) між Управлінням охорони здоров`я Рівненської обласної державної адміністрації (надалі - Покупець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Промед Технолоджис" (надалі - Постачальник) укладено договір № 30-04 (надалі - Договір), відповідно до пункту 1.1 якого Постачальник зобов`язався у 2021 році поставити Покупцеві товари, медичне обладнання код ДК 021:2015 33150000-6 - Апаратура для радіотерапії, механотерапії, електротерапії та фізичної терапії, Кисневий концентратор, НК 024:2019 12873 Стаціонарний концентратор кисню (Кисневий концентратор), Код УКТЗЕД 9019 20 00 00 Кисневий концентратор; у кількості, яка зазначена у специфікації (яка є невід`ємною частиною цього договору), в якій зазначається найменування товару, одиниці виміру, кількість, ціна за одиницю та загальна сума товару, а Покупець зобов`язався прийняти і оплатити такі товари, відповідно до Закону України від 17.03.2020 № 530 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширення коронавірусної хвороби (COVID-19)" та постанови Кабінету Міністрів України від 20.03.2020 № 225 "Деякі питання закупівлі товарів, робіт і послуг, необхідних для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COYID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, на території України".
Згідно з пунктами 2.3, 2.7 Договору ціна Договору та загальна вартість товару становить 10 500 000,00 грн без ПДВ. Покупець здійснює стовідсоткову оплату відповідно до ціни договору.
У пункті 3.2 Договору сторони погодили строк поставки товару - до 01.06.2021.
Відповідно до пункту 3.4 Договору приймання та передача товару здійснюється за видатковою накладною. Датою поставки товару є дата видаткової накладної, підписаної сторонами.
Згідно з пунктом 5.1 Договору у разі невиконання або неналежного виконання своїх зобов`язань за Договором сторони несуть відповідальність, передбачену чинним законодавством України.
Пунктом 5.3 Договору передбачено, що у випадку порушення строків поставки товару Постачальник сплачує Покупцю пеню в розмірі подвійної облікової ставки Національного банку України від вартості непоставленого товару за кожний день прострочення.
У розділі 8 Договору сторони погоди, що Договір набирає чинності з моменту його підписання уповноваженими представниками сторін та діє до 31.12.2021 (включно), а в частині взаєморозрахунків - до повного їх виконання сторонами, а в частині гарантійних зобов`язань - до закінчення гарантійного строку, зазначеного у Договорі.
Відповідно до специфікації, яка є додатком до Договору, предметом поставки є кисневі концентратори VIZION OXY-10 ECO в кількості 200 шт. на суму 6 950 000,00 грн без ПДВ, VIZION OXY-10 ECO DEIAL в кількості 100 шт. на суму 3 550 000 грн без ПДВ.
На виконання своїх зобов`язань за Договором, Покупець платіжним дорученням № 2 від 06.05.2021 перерахував Постачальнику кошти в повному обсязі. Вказана оплата здійснена за рахунок коштів субвенції з державного бюджету, що мають цільове призначення, виділених за бюджетною програмою по КПКВК 0712152 "Інші програми та заходи у сфері охорони здоров`я" на капітальні видатки за КЕКВ 3110 "Придбання обладнання і предметів довгострокового користування".
Розпорядженням Голови Рівненської обласної державної адміністрації від 09.03.2021 № 14-к утворено як юридичну особу публічного права Департамент цивільного захисту та охорони здоров`я населення Рівненської обласної державної адміністрації у зв`язку з реорганізацією шляхом злиття Управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Рівненської обласної державної адміністрації та Управління охорони здоров`я Рівненської обласної державної адміністрації в межах граничної чисельності працівників та видатків на утримання обласної державної адміністрації.
25 травня 2021 року сторонами укладено додаткову угоду № 1 до Договору, якою: змінено найменування Покупця на Департамент цивільного захисту та охорони здоров`я населення Рівненської обласної державної адміністрації; викладено пункт 3.2 Договору в новій редакції: "строк поставки товару - протягом 90 календарних днів з моменту отримання попередньої оплати у розмірі 100 відсотків відповідно до пункту 2.3 Договору.".
06 серпня 2021 року сторони уклали додаткову угоду № 2 до Договору, відповідно до якої: "Враховуючи положення розділу 7 Договору, а саме виникнення форс-мажорних обставин, що підтверджується Сертифікатом № 20210805/ФМ-11 від 05.08.2021 про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), сторони погодились внести наступні зміни до Договору поставки № 30-04 від 30.04.2021, та викласти пункт 3.2 розділу 3 Договору в наступній редакції - строк поставки товару до 30.09.2021.".
Сертифікатом № 20210805/ФМ-11 від 05.08.2021 Асоціація "Український національний комітет Міжнародної Торгової Палати" засвідчила настання форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) щодо виконання зобов`язань за Договором, які виникли через захворювання працівників виробника обладнання (кисневих концентраторів) - польської компанії "VIZION MEDICAL SYSTEMS", зупинення роботи заводу та складу вказаної компанії.
У подальшому сторони вносили зміни до пункту 3.2 Договору щодо строку поставки товару, а саме, додатковою угодою № 3 від 30.09.2021 до Договору сторонами строк поставки встановлено до 08.10.2021, а додатковою угодою № 4 від 08.10.2021 до Договору - до 18.10.2021.
На виконання умов Договору 11.10.2021 Постачальник поставив Покупцю товар (кисневі концентратори) за Договором у повному обсязі, що підтверджується видатковою накладною № 29 від 11.10.2021.
3. Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції
Рішенням Господарського суду міста Києва від 18.10.2022 у справі № 910/1563/22, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 14.03.2023, у задоволенні позову відмовлено.
Рішення суду першої інстанції та постанова апеляційного господарського суду мотивовані тим, що:
- пунктом 4-1 Порядку та умов надання у 2021 році субвенції з Державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення підтримки окремих закладів та заходів у системі охорони здоров`я, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 47 від 26.01.2021 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 31.03.2021 № 333) визначено умови для надання субвенції за даним напрямом, а саме, забезпечення до 01 червня 2021 року обласними та Київською міськими держадміністраціями закупівлі кисневих концентраторів;
- вказаним пунктом Порядку та умов передбачено саме забезпечення закупівлі відповідного обладнання у строк до 01.06.2021, що і було здійснено шляхом укладення договору поставки № 30-04 від 30.04.2021, а граничних дат самої поставки такого обладнання відповідний Порядок та умови не містить;
- тому, відтермінування строків поставки товару за договором поставки № 30-04 від 30.04.2021, шляхом укладення оспорюваних додаткових угод, не порушує умови пункту 4-1 такого Порядку та умов. У зв`язку з чим твердження прокурора про те, що оспорювані додаткові угоди до договору поставки № 30-04 від 30.04.2021 суперечать інтересам держави та суспільства, є безпідставними та недоведеними;
- оскільки вимоги прокурора про стягнення на користь першого позивача пені за несвоєчасне виконання зобов`язання за договором поставки № 30-04 від 30.04.2021 у розмірі 602 095,89 грн є похідними від вимог про визнання недійсними додаткових угод, позов в цій частині також задоволенню не підлягають.
4. Короткий зміст вимог касаційної скарги. Узагальнені доводи касаційної скарги. Доводи інших учасників справи
У касаційній скарзі скаржник просить скасувати рішення Господарського суду міста Києва від 18.10.2022 та постанову Північного апеляційного господарського суду від 14.03.2023 у даній справі та прийняти нове рішення про задоволення позовних вимог.
Скаржник у якості підстав касаційного оскарження рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції зазначив пункт 3 частини 2 статті 287 Господарського процесуального кодексу України, а саме: відсутність висновку Верховного Суду щодо застосування пункту 2-1 розділу ІХ та пункту 3-1 розділу Х "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про публічні закупівлі" (внесених пунктами 8 та 9 Закону України № 530-ІХ від 17.03.2020 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширення коронавірусної хвороби (COVID-19)"), а також пунктів 1, 2, 3 Порядку проведення закупівель товарів, робіт і послуг, необхідних для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19 (затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 225 від 20.03.2020 "Деякі питання закупівлі товарів, робіт, послуг, необхідних для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширення, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, на території України") в сукупності з пунктом 4-1 Порядку та умов надання у 2021 році субвенції з Державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення підтримки окремих закладів та заходів у системі охорони здоров`я, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 47 від 26.01.2021 "Деякі питання надання у 2021 році субвенції з Державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення підтримки окремих закладів та заходів у системі охорони здоров`я" в контексті правового підґрунтя для оперативного здійснення державою комплексу невідкладних заходів, пов`язаних із закупівлею товарів, необхідних для боротьби з хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, на території України.
Відповідач подав відзив на касаційну скаргу, в якій просить залишити її без задоволення, а оскаржувані судові рішення залишити без змін.
Від Рівненської обласної державної адміністрації до Верховного Суду надійшло клопотання про розгляд справи без участі представника.
5. Позиція Верховного Суду
Імперативними приписами частини другої статті 300 Господарського процесуального кодексу України чітко встановлено межі перегляду справи судом касаційної інстанції, а саме: суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
Переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
Згідно з приписами статті 215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.
Відповідно до статті 203 Цивільного кодексу України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам. Особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності. Волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі. Правочин має вчинятися у формі, встановленій законом. Правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним. Правочин, що вчиняється батьками (усиновлювачами), не може суперечити правам та інтересам їхніх малолітніх, неповнолітніх чи непрацездатних дітей.