1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 серпня 2023 року

м. Київ

справа № 320/6735/18

адміністративне провадження № К/9901/19682/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Тацій Л.В.,

суддів: Стеценка С.Г., Стрелець Т.Г.,

розглянувши у попередньому судовому засіданні адміністративну справу № 320/6735/18

за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Донецькій області в особі ліквідаційної комісії Головного управління Міністерства внутрішніх справ в Донецькій області про зобов`язання вчинити дії, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Донецькій області на рішення Київського окружного адміністративного суду від 25.02.2019 (головуючий суддя Лисенко В.І.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 12.06.2019 (ухвалену в складі колегії суддів: головуючого судді Кузьмишиної О.М., суддів: Костюк Л.О., Пилипенко О.Є.),-

В С Т А Н О В И В:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

У грудня 2018 року ОСОБА_1 (далі позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до Київського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління МВС України у Донецькій області в особі ліквідаційної комісії Головного управління МВС у Донецькій області (далі - відповідач, ГУ МВС України у Донецькій області), в якому позивач просив:

визнати протиправною бездіяльність ГУ МВС України у Донецькій області щодо відмови ОСОБА_1 у задоволенні заяви стосовно підготовки та надання до органів Пенсійного фонду України документів для призначення пенсії;

зобов`язати ГУ МВС України у Донецькій області підготувати та направити до органу Пенсійного фонду України необхідні документи для призначення пенсії ОСОБА_1 .

Позовні вимоги ОСОБА_1 обґрунтовував тим, що відповідачем протиправно відмовлено у направленні документів до відповідного управління Пенсійного фонду України для призначення йому пенсії за вислугу років, із посиланням на відсутність наявної календарної вислуги років для призначення такої пенсії. Наголосив, що уповноважені структурні підрозділи міністерств та служби, у даному випадку - Ліквідаційна комісія Головного управління МВС України у Донецькій області, у процедурі призначення пенсій наділена лише повноваженням на підготовку та подання, за зверненням особи, необхідних документів для відповідних пенсійних органів, які у свою чергу вирішують питання щодо наявності, чи відсутності підстав для призначення пенсії.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 25.02.2019, яке залишено без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 12.06.2019, позов ОСОБА_1 задоволено.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що чинним законодавством передбачено, що виключно органи Пенсійного фонду України уповноважені приймати рішення про призначення або відмову у призначенні пенсії, у конкретному випадку, тим категоріям осіб, на яких розповсюджується дія Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

Короткий зміст вимог касаційної скарги

У липні 2019 року Головне управління Міністерства внутрішніх справ України в Донецькій області звернулося до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Київського окружного адміністративного суду від 25.02.2019 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 12.06.2019, ухвалити нове рішення про відмову в задоволенні позову. У касаційній скарзі заявник покликався на неправильне застосування судами норм матеріального права, порушення норм процесуального права.

Позивач надіслав відзив на касаційну скаргу, відповідно до якого заперечує проти її задоволення

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 12.07.2019 вказану справу передано на розгляд колегії суддів Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду: Мороз Л.Л. - головуючий суддя, судді: Бучик А.Ю., Рибачук А.І.

Ухвалою Верховного Суду від 18.07.2019 відкрито касаційне провадження у справі за касаційною скаргою Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Донецькій області.

У зв`язку із звільненням судді ОСОБА_2 (рішення Вищої ради правосуддя від 08.06.2023 № 622/0/15-23 "Про звільнення ОСОБА_2 з посади судді Верховного Суду у зв`язку з поданням заяви про відставку"), розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 13.06.2023 призначено повторний автоматизований розподіл справи.

Згідно з протоколом повторного автоматизованого розподілу справи між суддями від 14.06.2023 вказану справу передано на розгляд колегії суддів Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду: Тацій Л.В. - головуючий суддя, судді: Стеценко С.Г., Стрелець Т.Г.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Судами попередніх інстанцій встановлено, що наказом Головного управління МВС України у Донецькій області від 06.11.2015 №379 о/с, підполковника міліції ОСОБА_1, заступника начальника Краснолиманського міського відділу, звільнено через скорочення штатів.

Вислуга років позивача на день звільнення в календарному обчисленні, склала - 18 років 02 місяці 09 днів, у пільговому обчисленні - 23 роки 09 місяців 06 днів.

31.10.2018 ОСОБА_1 звернувся до Головного управління МВС України у Донецькій області із заявою щодо підготовки матеріалів для призначення пенсії за вислугою років.

За результатами розгляду вказаної заяви, відповідач листом від 07.11.2018 №11-493/лк, повідомив позивача про відсутність підстав для оформлення та направлення матеріалів до Головного управління Пенсійного фонду України у Донецькій області. Вказана письмова відповідь вмотивована тим, що на день звільнення позивача з органів внутрішніх справ, його календарна вислуга років становила - 18 років 02 місяці 09 днів, що є менше, ніж передбачено для призначення пенсії за вислугу років Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб". Також у листі зазначено, що позивачу на момент звільнення з органів внутрішніх справ не виповнилося 45 років.

На думку позивача, така відмова відповідача не ґрунтується на нормах чинного законодавства, що стало підставою для звернення до суду з цим позовом.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.

Основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення визначаються виключно законами України (пункт 6 частини першої статті 92 Конституції України).

Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, Національній поліції, Службі судової охорони, державній пожежній охороні, Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, органах і підрозділах цивільного захисту, податковій міліції чи Державній кримінально-виконавчій службі України регулюються Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" від 09.04.1992 № 2262-XII (надалі - Закон № 2262-XII).

Відповідно до пункту "б" статті 1 Закону № 2262-XII право на пенсійне забезпечення мають, в тому числі, звільнені зі служби особи начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України, поліцейські, співробітники Служби судової охорони, особи начальницького складу податкової міліції, особи начальницького і рядового складу Державної кримінально-виконавчої служби України, особи начальницького і рядового складу органів і підрозділів цивільного захисту.

Питання щодо подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", крім пенсій військовослужбовцям строкової служби та членам їх сімей, та постанови Кабінету Міністрів України від 02.11.2006 N 1522 "Про передачу органам Пенсійного фонду України функцій з призначення і виплати пенсій деяким категоріям громадян" врегульовано Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб", затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 30.01.2007 № 3-1 (далі - Порядок № 3-1).

Відповідно до пункту 1 Порядку № 3-1 заяви про призначення пенсії за вислугу років та по інвалідності особам, звільненим зі служби, які мають право на пенсію згідно із Законом, та особам, які мають право на пенсійне забезпечення відповідно до міжнародних договорів у галузі пенсійного забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, подаються цими особами до головних управлінь Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі (далі - органи, що призначають пенсії) через уповноважені структурні підрозділи Міністерства оборони України, Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства надзвичайних ситуацій України, Міністерства інфраструктури України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Управління державної охорони України, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, Державної прикордонної служби України, Державної податкової служби України, Державної пенітенціарної служби України, Державної інспекції техногенної безпеки України (далі - міністерства та інші органи).


................
Перейти до повного тексту