1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 серпня 2023 року

м. Київ

справа № 380/17220/21

провадження № К/990/17252/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача - Єзерова А.А., суддів: Берназюка Я.О., Коваленко Н.В.

розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу

за касаційною скаргою Яворівської районної державної адміністрації Львівської області

на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 15 грудня 2021 року (суддя Кузан Р.І.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 08 червня 2022 року (головуючий суддя Хобор Р.Б., судді Бруновська Н.В., Улицький В.З.)

у справі №380/17220/21

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Новояворівськбуд"

до виконавчого комітету Новояворівської міської ради Львівської області, Яворівської районної державної адміністрації Львівської області

про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії.

І. РУХ СПРАВИ

1. Товариство з обмеженою відповідальністю "Новояворівськбуд" звернулося до Львівського окружного адміністративного суду з позовом до виконавчого комітету Новояворівської міської ради Львівської області (відповідач-1), Яворівської районної державної адміністрації Львівської області (відповідач-2), у якому просило:

- визнати протиправною бездіяльність виконавчого комітету Новояворівської міської ради Яворівського району Львівської області щодо неприйняття рішення за заявою Товариства з обмеженою відповідальністю "Новояворівськбуд" від 06 травня 2021 року про присвоєння адреси багатоквартирному житловому будинку з вбудованими оздоровчо-побутовими та офісними приміщенням по вулиці Шухевича, б/н у м. Новояворівську Яворівського району Львівської області;

- зобов`язати Яворівську районну державну адміністрацію Львівської області:

1) присвоїти адресу багатоквартирному житловому будинку з вбудованими оздоровчо-побутовими та офісними приміщенням по вулиці Шухевича, б/н у м. Новояворівську Яворівського району Львівської області, загальною площею 9093,3 кв.м;

2) затвердити перелік квартир та нежитлових приміщень, розташованих в багатоквартирному житловому будинку з вбудованими оздоровчо-побутовими та офісними приміщенням по вулиці Шухевича, б/н у м.Новояворівську Яворівського району Львівської області, загальною площею 9093,3 кв.м;

3) внести інформацію про присвоєння адреси багатоквартирному житловому будинку з вбудованими оздоровчо-побутовими та офісними приміщенням по вулиці Шухевича, б/н у м.Новояворівську Яворівського району Львівської області, загальною площею 9093,3 кв.м (у тому числі копію рішення про присвоєння адреси) до Реєстру будівельної діяльності.

2. Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 15 грудня 2021 року, яке було залишене без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 08 червня 2022 року, позов задоволено повністю.

3. Не погодившись з такими судовими рішенням, Яворівська районна державна адміністрація Львівської області звернулася до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та постанову суду апеляційної інстанції.

4. Від позивача надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому він просить суд залишити касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

5. Судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Новояворівськбуд" є замовником будівництва багатоквартирного житлового будинку з вбудованими оздоровчо-побутовими та офісними приміщенням по вулиці Шухевича, у м.Новояворівську Яворівського району Львівської області.

6. Сертифікатами Державної архітектурно-будівельної інспекції України від 05 травня 2021 року № ІУ122210422486 та № ІУ122210422720 засвідчено відповідність закінченого будівництвом об`єкта (черги, окремого пускового комплексу) "Нове будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудованими оздоровчо-побутовими та офісними приміщеннями по вул. Шухевича, у м.Новояворівську Яворівського району Львівської області, (1 та 2 черга)" проектній документації та підтверджено його готовність до експлуатації.

7. 06 травня 2021 року позивач звернувся до виконавчого комітету Новояворівської міської ради з заявою, в якій просив присвоїти адресу новозбудованому будинку. До заяви долучив копії сертифікатів від 05 травня 2021 року № ІУ122210422486 та № ІУ122210422720, копію експлікацій приміщень будинку квартирного типу, а також перелік квартир та нежитлових приміщень, розташованих в багатоквартирному житловому будинку з вбудованими оздоровчо-побутовими та офісними приміщеннями по вул. Шухевича, у м. Новояворівську Яворівського району Львівської області.

8. Листом від 26 серпня 2021 року № 4699/10 виконавчий комітет Новояворівської міської ради повідомив Товариство з обмеженою відповідальністю "Новояворівськбуд", що розгляд звернення щодо присвоєння поштової адреси відбувся на черговому засіданні виконавчого комітету Новояворівської міської ради 11 серпня 2021 року. Рішення про присвоєння адреси не прийнято у зв`язку із відсутністю необхідної кількості голосів "за" для прийняття рішення.

9. Через неприйняття виконавчим комітетом Новояворівської міської ради рішення за заявою позивача Товариство з обмеженою відповідальністю "Новояворівськбуд" 11 серпня 2021 року звернулось до Яворівської районної державної адміністрації Львівської області із заявою про присвоєння адреси багатоквартирному житлового будинку з вбудованими оздоровчо-побутовими та офісними приміщенням по вулиці Шухевича, у м. Новояворівську Яворівського району Львівської області, в порядку, визначеному пунктом 17 статті 26-3 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".

10. До заяви позивач долучив: копію заяви від 06 травня 2021 року про присвоєння адреси; паперові копії цифрових документів: Сертифікати № ІУ122210422720 та № ІУ122210422486 від 05 травня 2021 року; копію договору про надання права користування земельною ділянкою для забудови (суперфіцій) від 21 липня 2016 року; копію додаткового договору від 19 липня 2019 року до договору про надання права користування земельною ділянкою для забудови (суперфіцій) від 21 липня 2016 року; копію витягу з державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права від 31 липня 2019 року; копію додаткового договору від 16 липня 2021 року до договору про надання права користування земельною ділянкою для забудови (суперфіцій) від 21 липня 2016 року; копію витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права від 21 липня 2021 року; копію договору про встановлення права користування земельною ділянкою для забудови (суперфіцію) від 16 листопада 2016 року; копію витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права від 28 листопада 2016 року; перелік квартир та нежитлових приміщень, розташованих в багатоквартирному житловому будинку з вбудованими оздоровчо-побутовими та офісними приміщеннями по вул. Шухевича, у м. Новояворівську Яворівського району Львівської області; копію експлікації приміщень будинку квартирного типу (гуртожитку).

11. У відповідь на вказану заяву позивач отримав лист від 10 вересня 2021 року № 2432/4, в якому Яворівською районною державною адміністрацією наведено зміст частини 17 статті 26-3 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" та роз`яснено, що рішення органу з присвоєння адреси про відмову у присвоєнні, зміні, коригуванні адреси повинно додатково містити посилання на відповідну норму (пункт, статтю) законодавства із зазначенням, що саме порушено під час оформлення та подання документів, а також відомості про те, яке саме положення поданого заявником документа не відповідає вимогам законодавства. По суті заяви позивача рішення не надано.

12. Вважаючи, що виконавчий комітет Новояворівської міської ради та Яворівська районна державна адміністрація протягом тривалого періоду не прийняли жодного рішення за заявами Товариства з обмеженою відповідальністю "Новояворівськбуд" щодо присвоєння адреси багатоквартирному житлового будинку з вбудованими оздоровчо-побутовими та офісними приміщенням по вулиці Шухевича, у м. Новояворівську Яворівського району Львівської області, загальною площею 9093,3 кв. м, позивач звернувся в суд із цим позовом.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

13. Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з яким погодився і суд апеляційної інстанції, керувався тим, що виконавчий комітет визначено як орган, що приймає рішення про присвоєння адреси об`єкту будівництва. Виконавчий комітет Новояворівської міської ради не прийняв рішення про присвоєння адреси, отже допустив протиправну бездіяльність, оскільки правові норми статті 26-3 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", так і Закон в цілому, не наділяють виконавчий комітет, як виконавчий орган, сільської, селищної, міської та районної у місті ради, можливості діяти інакше. Місцева державна адміністрація приймає рішення про присвоєння адреси у разі неприйняття органом з присвоєння адреси рішення про присвоєння адреси. Оскільки виконавчий комітет Новояворівської міської ради не прийняв будь-якого рішення (про присвоєння адреси чи про відмову у присвоєнні), то Яворівська районна державна адміністрація зобов`язана була розглянути заяву позивача і прийняти відповідне рішення.

14. Щодо зобов`язання Яворівської районної державної адміністрації прийняти рішення про присвоєння адреси і вчинити інші дії, які із цим пов`язані, то суди вважали, що Яворівська районна державна адміністрація скористалася своїми дискреційними повноваженнями та обрала один із двох можливих варіантів розгляду заяви позивача про присвоєння адреси, фактично відмовивши у прийнятті рішення про присвоєння адреси на підставі, яка не передбачена частиною 18 статті 26-3 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності". Тому, суд першої інстанції зробив висновок про те, що повноваження відповідача, в цьому випадку, не є дискреційними та зобов`язав Яворівську районну державну адміністрацію присвоїти адресу багатоквартирному житловому будинку з вбудованими оздоровчо-побутовими та офісними приміщенням по вулиці Шухевича, у м.Новояворівську Яворівського району Львівської області, загальною площею 9093,3 кв. м.

15. Стосовно затвердження переліку квартир та нежитлових приміщень, розташованих в багатоквартирному житловому будинку з вбудованими оздоровчо-побутовими та офісними приміщенням по вулиці Шухевича, у м. Новояворівську Яворівського району Львівської області та внесення інформації про присвоєння адреси до Реєстру будівельної діяльності, суди попередніх інстанцій вважали, що відповідні повноваження місцевої державної адміністрації, є невід`ємною частиною процесу присвоєння адреси, що передбачені пунктом 8 Порядку присвоєння адрес об`єктам будівництва, об`єктам нерухомого майна, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 07 липня 2021 року № 690 (далі - Порядок №690) і адреса вважається присвоєною після затвердження переліку квартир та нежитлових приміщень та внесення до Реєстру будівельної діяльності інформації про її присвоєння. Суди зробили висновок про те, що для відновлення порушених прав позивача (присвоєння об`єкту нерухомого майна адреси) необхідно зобов`язати відповідача затвердити перелік квартир і нежитлових приміщень та внести інформацію про присвоєння адреси до Реєстру будівельної діяльності, оскільки ці дії є невід`ємною складовою процедури присвоєння адреси, і адреса вважається присвоєною тільки після їх вчинення.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ, ВІДЗИВУ НА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ

16. Заявник, обґрунтовуючи вимоги касаційної скарги, зазначає, що судами попередніх інстанцій не враховано практику Верховного Суду, викладену у постанові від 13 серпня 2020 року у справі №344/9283/16-а.

17. На думку відповідача-2, у Яворівської райдержадміністрації не було підстав для реєстрації адреси через ненадання позивачем рішення про відмову у присвоєнні адреси від виконавчого комітету Новояворівської міської ради Львівської області.

18. Окрім того, скаржник у заяві про усунення недоліків скарги наголошує на тому, що райдержадміністрація у суді першої інстанції не була повідомлена, що є відповідачем у цій справі, про розгляд справи у судовому засіданні, а отже не могла належним чином відстояти свою правову позицію.

19. У відзиві на касаційну скаргу позивач стверджує, що суди попередніх інстанцій прийняли законне і обґрунтоване рішення, дослідивши належним чином обставини справи.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

20. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, в межах касаційного перегляду, визначених статтею 341 КАС України, а також, надаючи оцінку правильності застосування судами норм матеріального і процесуального права у спірних правовідносинах, виходить з такого.

(а) щодо повідомлення відповідача-2 про розгляд справи у суді першої інстанції

21. Порядок здійснення судових викликів і повідомлень визначений главою 7 розділу І КАС України.

22. Відповідно до частин першої - третьої статті 124 КАС України судові виклики і повідомлення здійснюються повістками про виклик і повістками-повідомленнями.

Повістки про виклик у суд надсилаються учасникам справи, свідкам, експертам, спеціалістам, перекладачам, а повістки-повідомлення - учасникам справи з приводу вчинення процесуальних дій, у яких участь цих осіб не є обов`язковою.

Судовий виклик або судове повідомлення учасників справи, свідків, експертів, спеціалістів, перекладачів здійснюється:

1) за наявності в особи офіційної електронної адреси - шляхом надсилання повістки на офіційну електронну адресу;

2) за відсутності в особи офіційної електронної адреси - шляхом надсилання повістки рекомендованою кореспонденцією (листом, телеграмою), кур`єром зі зворотною розпискою за адресами, вказаними цими особами, або шляхом надсилання тексту повістки в порядку, визначеному статтею 129 цього Кодексу.

23. За правилами частин третьої, восьмої статті 126 КАС, повістка повинна бути вручена не пізніше ніж за п`ять днів до судового засідання, крім випадку, коли повістка вручається безпосередньо в суді.

Вважається, що повістку вручено юридичній особі, якщо вона доставлена за адресою, внесеною до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, або за адресою, яка зазначена її представником, і це підтверджується підписом відповідної службової особи.

24. Матеріалами справи підтверджено, що ухвала про відкриття провадження у справі та повістка про дату, час і місце розгляду справи направлялись відповідачу-2 не електронну пошту javorivrda@loda.gov.ua.

25. Частиною п`ятою статті 251 Кодексу адміністративного судочинства України визначено спосіб надсилання учасникам справи копії повного судового рішення, а саме - учасникам справи, які не були присутні в судовому засіданні, або якщо судове рішення було ухвалено в порядку письмового провадження, копія судового рішення надсилається протягом двох днів із дня його складення у повному обсязі в електронній формі у порядку, визначеному законом, - у випадку наявності у особи офіційної електронної адреси, або рекомендованим листом з повідомленням про вручення - якщо така адреса відсутня.

26. Отже, за загальним правилом у разі наявності в особи, у тому числі у суб`єкта владних повноважень, офіційної електронної адреси надсилання судових рішень, судових викликів або судових повідомлень учасників справи, свідків, експертів, спеціалістів, перекладачів здійснюється шляхом надсилання їх на офіційну електронну адресу.

27. Надсилання ж вищевказаних процесуальних документів рекомендованим листом з повідомленням про вручення або у інший, визначений процесуальним законом спосіб, здійснюється за відсутності в особи офіційної електронної адреси.

28. Висновок про те, що судовий виклик або судове повідомлення здійснюється шляхом надсилання повістки на офіційну електронну адресу, а за її відсутності шляхом надсилання повістки рекомендованою кореспонденцією (листом, телеграмою) або кур`єром наведено й у численних постановах Верховного Суду, зокрема, від 16 квітня 2020 року у справі №808/1214/17, від 12 листопада 2020 року у справі №712/12174/19, від 22 серпня 2022 року у справі №420/435/21.

29. Ключове значення при розгляді цієї справи у касаційному порядку має визначення того, чи наявна у Яворівської районної державної адміністрації Львівської області офіційна електронна адреса і чи були судом першої інстанції направлені на неї ухвала про відкриття провадження у справі та повітка про виклик у судове засідання у строк, достатній для ознайомлення з цими документами і прибуття до суду.

30. З цього приводу колегія суддів зазначає, що визначення поняття "офіційна електронна адреса" чинне законодавство України не наводить.

31. Разом з тим, у Положенні про Єдину базу даних електронних адрес, номерів факсів (телефаксів) суб`єктів владних повноважень, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 05 січня 2011 року №5, яке є чинним, наводиться визначення поняттю "електронна адреса суб`єкта владних повноважень", відповідно до якого це адреса електронної пошти, що складається з ідентифікатора, позначки "@" та доменного імені. При цьому ідентифікатором є адреса електронної пошти, визначена як офіційна суб`єктом владних повноважень, а доменним іменем - ім`я у домені gov.ua, зареєстроване суб`єктом владних повноважень.


................
Перейти до повного тексту