ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 липня 2023 року
м. Київ
cправа № 916/2715/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Кондратова І.Д. - головуючий, судді - Вронська Г.О., Губенко Н.М.,
за участю секретаря судового засідання - Коровай Л.В.,
за участю представника позивача - Хаджи І.Д.,
за участю представника відповідача - Сахневич Н.І.,
розглянув у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Громадської організації "Всеукраїнська спілка автомобілістів"
на постанову Південно-західного апеляційного господарського суду
(головуючий - Аленін О.Ю., судді - Богатир К.В., Філінюк І.Г.)
від 14.03.2023
у справі за позовом Громадської організації "Всеукраїнська спілка автомобілістів"
до Громадської організації "Одеська обласна організація автомобілістів"
про визнання недійсним та скасування рішення, оформленого протоколом від 26.09.2008, про визнання недійсним Статуту в редакції від 2008 року, затвердженого протоколом від 26.09.2008 та про зобов`язання вчинити певні дії
Короткий зміст позовних вимог
1. У вересні 2021 року Громадська організація "Всеукраїнська спілка автомобілістів" (далі - ГО "ВСА") звернулась до Господарського суду Одеської області з позовом до Громадської організації "Одеська обласна організація автомобілістів" (далі - ГО "ОООА") з вимогами про:
- визнання недійсним та скасування рішення ХV (позачергової) конференції Одеської обласної організації ВСА, оформленого протоколом від 26.09.2008;
- визнання недійсним статуту ГО "Одеська обласна організація Всеукраїнської спілки автомобілістів" (далі - ГО "ООО ВСА") в редакції від 2008 року, що була затверджена протоколом XV (позачергової) конференції Одеської обласної організації ВСА від 26.09.2008;
- зобов`язання ГО "ОООА" (колишня назва ГО "ООО ВСА") привести свій статут до редакції, що відповідатиме положенням статуту ВСА від 2007 року.
2. Позовні вимоги обґрунтовано порушенням корпоративних прав та інтересів позивача, який стверджує:
- в 1992 році Одеська обласна організація створювалась як структурний підрозділ ВСА, а після внесення змін до статуту була місцевим осередком всеукраїнської громадської організації ВСА;
- за статутами власником майна була ВСА, а Одеська обласна організація мала тільки право оперативного управління всім наявним на балансі майном;
- 26.09.2008 конференція Одеської обласної організації ВСА прийняла рішення про затвердження статуту ГО "ООО ВСА" в новій редакції, відповідно до якого змінила правовий статус і стала самостійною юридичною особою та визначила себе власником майна, що належало ВСА;
- статут ГО "ООО ВСА" в редакції від 26.09.2008 суперечить пункту 4.2 статуту ВСА в редакції від 2007 року, оскільки не був затверджений президією Центральної ради та порушує права позивача, оскільки на його підставі ГО "ООО ВСА" зареєструвало право власності на майно ВСА;
- ВСА втратило значну суму щоквартальних відрахувань, які Одеська обласна організація здійснювала відповідно до пункту 7.6 статуту ВСА в редакції від 2007 року;
- про наявність оскаржуваного протоколу дізнався тільки 02.07.2021 - після отримання відповіді на адвокатський запит, а про обставини незаконного внесення змін до статуту та привласнення майна дізнався лише 13.07.2020 - після отримання запиту прокуратури.
3. Відповідач проти позову заперечував, посилаючись на те, що Одеська обласна організація автомобілістів "Автолюбитель УРСР" була створена у 1973 році, тобто раніше, ніж ВСА, і діє по цей день. Статути ГО "ОООА" від 1995, 2000 та 2001 років містили відомості, що обласна організація є місцевим осередком. Такі відомості були включені внаслідок обману керівництва ВСА, яке користувалось своїм авторитетом та статусом всеукраїнської організації. Зміни до статуту в 2008 році були зареєстровані на виконання рішення суду. Все майно набуто відповідачем не від ВСА, а за рішенням органів місцевого самоврядування.
4. Відповідач заявив про пропуск позивачем строку позовної давності. Зазначає, що принаймні з 12.10.2016 позивач знав про існування статуту в новій редакції, був ознайомлений з його змістом, що підтверджується постановою президії Центральної ради ГО "ВСА" № 46 від 12.10.2016, в якій є посилання на зміни та доповнення до статуту від 07.10.2016 з аналогічним змістом, що оскаржується.
Фактичні обставини справи, встановлені судами
Щодо створення Українського республіканського добровільного товариства автомотолюбителів і Обласної ради товариства "Автомотолюбитель УРСР" та їх статус
5. На виконання рішення Одеської обласної ради трудящих від 31.05.1973 № 236 Виконком Одеської міської Ради депутатів трудящих прийняв рішення "Про організацію Одеського міського добровільного товариства автомотолюбителів" від 19.07.1973 № 433, згідно із яким вирішено: 1) організувати Одеське міське добровільне товариство автомотолюбителів, що діє на основі повної самоокупності; 2) затверджено організаційний комітет з підготовки і проведення міської конференції зі створення Одеського міського добровільного товариства автомотолюбителів; 3) доручено Організаційному комітету провести організаційну конференцію товариства в серпні 1973 року.
6. 30.10.1973 проведено Обласну Установчу конференцію "Автомотолюбитель УРСР", про що складено протокол. В установчий конференції брали участь 117 делегатів (фізичних осіб) і постановлено: 1) одноголосно обрати до складу Обласної ради товариства "Автомотолюбитель УРСР" 48 осіб; 2) обрати ревізійну комісію Обласної ради у складі 5 осіб; 3) одноголосно обрати делегатів на Установчий Республіканський з`їзд "Автомотолюбитель УРСР" у кількості 14 осіб.
7. 30.01.1974 було засновано Українське республіканське добровільне товариство автомотолюбителів (лист Міністерства юстиції України від 21.02.1994 № 11-65-44).
8. Постановою Ради Міністрів УРСР "Питання Українського республіканського добровільного товариства автомотолюбителів" від 16.04.1974 № 193 був затверджений Статут Українського республіканського добровільного товариства автомотолюбителів.
9. Відповідно до положень пункту 4 цього статуту Добровільне товариство "Автомотолюбитель УРСР" та його обласні, районні і міські організації користуються правами юридичної особи, мають печатку і штамп з своїм найменуванням і несуть відповідальність по своїх зобов`язаннях в межах власних засобів і майна, за винятком майна, на яке за законом не може бути звернене стягнення.
10. Внаслідок змін, внесених постановами Ради Міністрів Української РСР від 15.01.1980 № 35 та від 20.05.1987 № 195, пункт 4 статуту викладено у наступній редакції: "Обласні, районні, міжрайонні і міські організації добровільного товариства "Автомотолюбитель УРСР", підприємства, учбові заклади користуються правами юридичної особи, мають печатку та штамп з своїм найменуванням і несуть відповідальність по своїх зобов`язаннях в межах власних засобів і майна, за винятком майна, на яке за законом не може бути звернене стягнення".
11. Відповідно до пункту 25 розділу IV "Місцеві організації товариства" статуту в областях, містах Києві і Севастополі створюються обласні, Київська і Севастопольська міські організації добровільного товариства "Автомотолюбитель УРСР", з наступним їх затвердженням Президією Республіканської ради Товариства.
12. Постановою Ради міністрів Української РСР від 26.09.1990 № 290 зареєстровано Статут Української республіканської спілки автомобілістів, затверджений з`їздом Української Республіканської спілки автомобілістів 08.12.1989, а також визнано такою, що втратила чинність, постанову Ради Міністрів УРСР від 16.04.1974 № 193 "Питання Українського республіканського добровільного товариства автомотолюбителів".
13. У пункті 1 статуту Української республіканської спілки автомобілістів в редакції 1989 року, як й у пункті 4 статуту в редакції 1974 року було передбачено наявність статусу юридичної особи у її організацій.
Щодо створення Всеукраїнської спілки автомобілістів
14. 26.11.1992 на підставі Постанови Верховної Ради України "Про порядок введення в дію Закону України Про об`єднання громадян від 16.06.1992 № 2461-XI" Українська республіканська спілка автомобілістів перереєструвалася в Міністерстві юстиції України, як всеукраїнська громадська організація із внесенням термінологічних змін у назву, а саме - Українська республіканська спілка на Всеукраїнську спілку автомобілістів.
15. 26.11.1992 Міністерство юстиції України зареєстровало нову редакцію Статуту ВСА.
16. Відповідно до пункту 1.1 Статуту в редакції 1992 року Всеукраїнська спілка автомобілістів є громадською організацією, що об`єднує на добровільних засадах громадян власників особистих автомобілів і мотоциклів, самодіяльних конструкторів і реставраторів старовинних транспортних засобів, а також інших громадян любителів автомототехніки.
17. У пункті 1.3 Статуту Всеукраїнської спілки автомобілістів у редакції 1992 року зазначено, що Спілка та її регіональні організації є юридичними особами, мають самостійний баланс, рахунки в установах банку; мають свої печатки, штампи і символіку, зразки яких затверджуються Президією Центральної ради та реєструються в установленому законом порядку; мають бланки із своїм найменуванням. Регіональні організації в своїй діяльності керуються своїми статутами (положеннями), які не суперечать Статуту Спілки і реєструються в установленому порядку.
18. Згідно з пунктами 3.1, 3.2 Статуту Всеукраїнської спілки автомобілістів у редакції 1992 року, Спілка діє на основі індивідуального членства. Членами Спілки є громадяни України, які досягли 16 років, визнають Статут Спілки, беруть участь у роботі однієї з її первинних організації та сплачують членські внески.
19. Пунктом 5.1 Статуту Всеукраїнської спілки автомобілістів у редакції 1992 року передбачено, що місцевими організаціями Спілки є первинні, міські і районні організації. Вони входять до складу обласних, Київської та Севастопольської міських організації, які після реєстрації у встановленому порядку набувають статусу юридичної особи.
20. Відповідно до пункту 5.2 Статуту Всеукраїнської спілки автомобілістів у редакції 1992 року вищим керівним органом обласних, міських і районних організацій є обласні і районі конференції, які обирають ради і ревізійні комісії строком на п`ять років у кількості, встановленій конференціями. Рада місцевої організації обирає зі свого складу строком на п`ять років президію, голову, заступника голови, відповідального секретаря і членів президії. Кількість членів президії визначається радою. Ревізійна комісія обирає зі свого складу строком на п`ять років голову, заступника голови і секретаря. В період між конференціями вибулі з різних причин члени обласних, міських і районних рад Спілки, а також Ревізійних комісій можуть замінюватись новими на пленумі відповідної ради за пропозицією президій рад Спілки і голів Ревізійних комісій.
21. 10.08.2007 Департаментом легалізації та регулювання діяльності бюро кредитних історій Міністерства юстиції України (наказ № 608/5) зареєстровано Статут Всеукраїнської спілки автомобілістів (далі - Статут ВСА в редакції 2007 року) /т. І а.с. 105-113/.
22. У пункті 1.1 Статуту ВСА в редакції 2007 року зазначено, що Всеукраїнська спілка автомобілістів (надалі Спілка) є всеукраїнською громадською організацією, що об`єднує громадян власників автомобілів і мотоциклів, самодіяльних конструкторів і реставраторів старовинних транспортних засобів, а також громадян учасників дорожнього руху та любителів автомототехніки. Скорочена назва Всеукраїнської спілки автомобілістів Спілка автомобілістів, абревіатура ВСА.
23. Згідно з пунктами 4.1, 4.2 Статуту ВСА в редакції 2007 року, Спілка будується за територіальним принципом. Місцевими осередками Спілки є первинні, районні, міські, обласні та Кримська республіканська організації. Усі вони у своїй діяльності керуються Статутом Спілки. Кримська республіканська, обласні, Київська та Севастопольська міські організації керуються також своїми статутними документами, які приймаються відповідними конференціями, не суперечать Статуту Спілки, затверджуються президією Центральної ради реєструються у встановленому порядку, а міські, районні та первинні організації положеннями, які затверджуються президіями вищих рад.
24. У пункті 4.3 Статуту ВСА в редакції 2007 року вказано, що Кримська республіканська, обласні, Київська та Севастопольська міські організації мають статус юридичної особи, самостійний баланс, рахунки в банківських установах, свої печатки і штампи, зразки яких затверджуються президією Центральної ради, і користуються символікою Всеукраїнської спілки автомобілістів, зареєстрованою Міністерством юстиції України.
25. Згідно з пунктом 5.9 Статуту ВСА в редакції 2007 року Президія Центральної ради Спілки затверджує статутні документи Кримської республіканської, обласних, Київської і Севастопольської міських організацій ВСА.
26. Пунктом 7.3 Статуту ВСА в редакції 2007 року встановлено, що кожен член Спілки не має право на долю майна Спілки. Власником майна є Спілка в цілому. Кримська республіканська, обласні, Київська та Севастопольська міську організації, створені Спілкою госпрозрахункові установи, навчальні заклади та підприємства використовують майно Спілки на правах оперативного управління.
27. Відповідно до пункту 7.4 Статуту ВСА в редакції 2007 року від імені Спілки розпорядження та управління майном здійснює президія Центральної ради. Майно, яке знаходиться в оперативному управлінні Кримської республіканської, обласних, Київської і Севастопольської міських організацій, госпрозрахункових установ, організацій і підприємств, не може бути вилучене президією Центральної ради без згоди керівних органів відповідних організацій. Управління та розпорядження майном, яке згідно з Законом України "Про оподаткування прибутку підприємств" відноситься до 2, 3 та 4 груп основних фондів, здійснюють президії Кримської республіканської, обласних, Київської і Севастопольської міських рад.
28. Згідно з пунктом 9.2 Статуту ВСА в редакції 2007 року, ліквідація Кримської республіканської, обласних, Київської та Севастопольської міських організацій здійснюється за рішенням відповідної конференції, затвердженим президією Центральної ради, а у випадках самоліквідації за рішенням президії Центральної ради.
Щодо створення Одеської обласної ради Спілки автомобілістів України
29. Розпорядженням Одеської обласної державної адміністрації від 26.01.1993 №42/93 зареєстровано Статут Одеської обласної ради Спілки автомобілістів України, затверджений Постановою Пленуму Одеської Обласної ради Спілки автомобілістів від 18.12.1992 /т. ІІ а.с. 95-99/.
30. Також Одеською обласною державною адміністрацією видано свідоцтво про реєстрацію громадського об`єднання від 26.01.1993 № 49-42/93, яким підтверджено реєстрацію Статуту Одеської обласної ради спілки автомобілістів України /т. ІІ а.с. 94/.
31. Згідно з пунктом 1.1 Статуту в редакції 1992 року Одеська обласна рада Спілки автомобілістів України (надалі Спілка) є громадською організацією, що об`єднує на добровільних засадах громадян власників особистих автомобілів і мотоциклів, самодіяльних конструкторів і реставраторів старовинних транспортних засобів, а також інших громадян любителів автомототехніки.
32. У пункті 1.3 Статуту Одеської обласної ради Спілки автомобілістів України у редакції 1992 року зазначено, що Спілка є юридичною особою, має самостійний баланс, рахунок в банку; має свої печатки, штампи і символіку, зразки яких затверджуються Президією Центральної ради та реєструються в установленому законом порядку; має бланки із своїм найменуванням.
33. Відповідно до пунктів 3.1, 3.2 Статуту Одеської обласної ради Спілки автомобілістів України у редакції 1992 року, Спілка діє на основі індивідуального членства. Членами Спілки є громадяни України, які досягли 16 років, визнають Статут Спілки, беруть участь у роботі однієї із первинних організацій та сплачують членські внески.
34. Пунктом 4.1 Статуту Одеської обласної ради Спілки автомобілістів України у редакції 1992 року, передбачено, що організаційна структура Спілки будується за територіальним принципом. Первинні організації Спілки створюються за місцем роботи і навчання, за місцем проживання і організації зберігання транспортних засобів. Первинні організації об`єднуються в районні організації за територіальністю. Районні організації Спілки входять в обласні організації, які становлять Спілку.
35. Згідно з пунктом 5.1 Статуту Одеської обласної ради Спілки автомобілістів України у редакції 1992 року, місцевими організаціями Спілки є первинні і районі організації. Вони входять до складу обласної організації.
Щодо створення Одеської обласної організації Всеукраїнської спілки автомобілістів
36. 26.08.1995 Управлінням юстиції в Одеській області зареєстровано Статут Одеської обласної організації Всеукраїнської спілки автомобілістів зі змінами та доповненнями прийнятими VIII конференцією Одеської обласної організації Всеукраїнської спілки автомобілістів 14.12.1994 та погодженими із Центральною радою Всеукраїнської спілки автомобілістів 18.07.1995 (далі Статут в редакції 1995 року). Вказані зміни внесені до Статуту Одеської обласної ради спілки автомобілістів України, зареєстрованого Одеською обласною державною адміністрацією 26.01.1993. /т. І а.с. 15-28/.
37. Також Управлінням юстиції в Одеській області видано Свідоцтво про реєстрацію об`єднання громадян від 31.08.1995 № 81, відповідно до якого зареєстровано Одеську обласну організацію Всеукраїнської спілки автомобілістів з центральним статутним органом об`єднання Президією обласної ради, діяльність об`єднання поширюється на територію Одеської області. /т. ІІ а.с. 105/.
38. Відповідно до пункту 1.1 Статуту в редакції 1995 року Одеська обласна організація Всеукраїнської спілки автомобілістів є структурним підрозділом зазначеної Спілки, яка об`єднує на добровільних засадах громадян-власників особистих автомобілів та мотоциклів, самодіяльних конструкторів і реставраторів старовинних засобів, а також громадян любителів автомототехніки.
39. Пунктом 1.3 Статуту в редакції 1995 року встановлено, що Обласна організація Спілки є юридичною особою, має самостійний баланс, рахунок в установі банку, має свою печатку, штамп, зразки яких затверджуються президією Центральної ради Всеукраїнської Спілки автомобілістів реєструються в установленому законом порядку, має бланки зі своїм найменуванням. Структурні підрозділи в своїй діяльності керуються своїми Статутами і Положеннями, які не суперечать Статутам Всеукраїнської і обласної організації Спілки і реєструються в установленому порядку, після їх затвердження президією обласної ради Всеукраїнської Спілки автомобілістів, Статут Одеської обласної організації після затвердження президією Центральної Ради Всеукраїнської Спілки автомобілістів реєструється в Управлінні юстиції в Одеській області.
40. Згідно із пунктом 6.4 Статуту в редакції 1995 року, усі будівлі, споруди, обладнання, транспортні засоби, оборотний капітал, цінні папери та інше майно, що знаходиться на балансі обласної організації Спілки, є власністю Всеукраїнської спілки автомобілістів. Обласна організація спілки користується зазначеними засобами на правах повного господарського відання.
Право власності Всеукраїнської спілки автомобілістів реалізує її вищий Статутний орган з`їзд, в порядку. Передбаченому законодавством України. Усі питання, що пов`язані з реалізацією права власності на майно, що знаходиться на балансі обласної організації Спілки, вирішуються Всеукраїнською спілкою автомобілістів.
Засоби і майно, що знаходяться на балансі обласної організації Спілки, у тому числі й тих госпрозрахункових установ, організацій і створених підприємств, які ліквідуються, не можуть перерозподілятися між їх членами і використовуються для виконання статутних завдань або на благодійні цілі, а у випадках, передбачених законодавчими актами, за рішенням суду переходять в дохід держави.
41. Відповідно до розділу VII Статуту в редакції 1995 року, зміни і доповнення до цього Статуту має право вносити конференція обласної організації Спілки з наступним затвердженням Центральною радою.
42. Згідно з пунктами 8.1, 8.2 Статуту в редакції 1995 року Одеська обласна організація Всеукраїнської спілки автомобілістів припиняє свою діяльність за рішенням конференції обласної організації Спілки, президії Центральної Ради або суду. Усе майно, яке залишається після ліквідації Одеської обласної організації Всеукраїнської спілки автомобілістів використовується відповідно до рішення президії Центральної Ради Всеукраїнської спілки автомобілістів або суду.
43. 30.01.2000 Управлінням юстиції в Одеській області зареєстровано Статут Одеської обласної організації Всеукраїнської спілки автомобілістів зі змінами та доповненнями, внесеними IX конференцією Одеської обласної організації і VI з`їздом Всеукраїнської спілки автомобілістів 17.05.2000 та затвердженими постановою президії Центральної ради від 21.11.2000 № 32 (далі Статут в редакції 2000 року).
44. Відповідно до пунктів 1.1, 1.2 Статуту в редакції 2000 року Одеська обласна організація Всеукраїнської спілки автомобілістів є місцевим осередком всеукраїнської громадської організації спілки Всеукраїнської спілки автомобілістів (надалі ВСА), що на добровільних засадах об`єднує громадян-власників особистих автомобілістів і мотоциклів, самодіяльних конструкторів і реставраторів старовинних засобів, інших громадян любителів автомототехніки. Обласна організація Спілки здійснює свою діяльність у відповідності до Конституції України, Закону України "Про об`єднання громадян", чинного законодавства, Статуту ВСА, і цього Статуту, діє на основі добровільності, рівноправності членів Спілки, самоврядування та гласності, самофінансування та самоокупності.
45. Пунктом 1.3 Статуту в редакції 2000 року визначено, що обласна організація Спілки у своїй діяльності керується своїм статутом, який не суперечить Статуту ВСА, і реєструється у встановленому порядку після його затвердження президією Центральної ради. Вона несе відповідальність по своїм зобов`язанням в межах коштів і майна, що знаходиться в її господарському віданні. Діяльність обласної організації Спілки поширюється на територію всієї Одеської області.
46. Згідно з пунктом 1.4 Статуту в редакції 2000 року, обласна організація Спілки є юридичною особою, має самостійний баланс, рахунок у банку, бланки із своїм найменуванням, свою печатку і штампи, зразки яких затверджуються президією Центральної ради, і користується символікою Всеукраїнської спілки автомобілістів, зареєстрованою Міністерством юстиції України.
47. Відповідно до пункту 6.4 Статуту в редакції 2000 року, кожен член Спілки не має права власності на долю майна Спілки. Власником майна є Спілка у цілому. Обласна організація Спілки, створені Спілкою госпрозрахункові установи та підприємства використовують майно Спілки, що знаходиться в їхньому господарському віданні, на правах оперативного управління. Від імені Спілки управління майном здійснює президія Центральної ради. Майно, яке знаходиться в господарському віданні обласної організації Спілки, створених Спілкою госпрозрахункових установ і підприємств, не може бути вилучено президією Центральної ради без згоди керівних органів обласної організації Спілки.
48. Пунктом 7 Статуту в редакції 2000 року передбачено, що зміни і доповнення до цього Статуту має право вносити конференція обласної організації Спілки з наступним затвердженням Центральною радою Спілки.
49. Згідно з пунктами 8.1, 8.2 Статуту в редакції 2000 року Обласна організація Спілки припиняє свою діяльність за рішенням конференції обласної організації, затвердженим президією Центральної ради Всеукраїнської спілки автомобілістів, або суду. Кошти та майно, що залишаться після ліквідації обласної організації Спілки, в тому числі і тих госпрозрахункових установ, організацій і заснованих підприємств, що ліквідуються, не можуть перерозподіляти між її членами і використовуються за рішенням президії Центральної ради на виконання статутних завдань або на благодійні цілі, а у випадках, передбачених законодавчими актами, за рішенням суду спрямовуються в дохід держави.
50. 23.05.2001 Управління юстиції в Одеській області зареєструвало Статут Одеської обласної організації Всеукраїнської спілки автомобілістів зі змінами та доповненнями прийнятими X конференцією Одеської обласної організації і затвердженими постановою президії Центральної ради від 16.05.2001 № 18 (далі Статут в редакції 2001 року) /т. І а.с. 40-50/.
51. Згідно з пунктами 1.1, 1.2 Статуту в редакції 2001 року Одеська обласна організація Всеукраїнської спілки автомобілістів (надалі обласна організація Спілки) є місцевим осередком всеукраїнської громадської організації спілки Всеукраїнської спілки автомобілістів (надалі ВСА), що на добровільних засадах об`єднує громадян-власників особистих автомобілістів і мотоциклів, самодіяльних конструкторів і реставраторів старовинних транспортних засобів, інших громадян любителів автомототехніки. Обласна організація Спілки здійснює свою діяльність у відповідності до Конституції України, Закону України "Про об`єднання громадян", чинного законодавства, Статуту ВСА, і цього Статуту, діє на основі добровільності, рівноправності членів Спілки, самоврядування та гласності, самофінансування та самоокупності.
52. У пункті 1.3 Статуту в редакції 2001 року зазначено, що обласна організація Спілки у своїй діяльності керується своїм статутом, який не суперечить Статуту ВСА, і реєструється у встановленому порядку після його затвердження президією Центральної ради. Вона несе відповідальність по своїм зобов`язанням в межах коштів і майна, що знаходиться в її господарському віданні. Діяльність обласної організації Спілки поширюється на територію всієї Одеської області.
53. Відповідно до пункту 1.4 Статуту в редакції 2001 року, обласна організація Спілки є юридичною особою, має самостійний баланс, рахунок у банку, бланки із своїм найменуванням, свою печатку і штампи, зразки яких затверджуються президією Центральної ради, і користується символікою Всеукраїнської спілки автомобілістів, зареєстрованою Міністерством юстиції України.
54. Згідно з пунктом 6.4 Статуту в редакції 2001 року, кожен член Спілки не має права власності на долю майна Спілки. Власником майна є Спілка у цілому. Обласна організація Спілки, створені Спілкою госпрозрахункові установи та підприємства використовують майно Спілки, що знаходиться в їхньому господарському віданні, на правах оперативного управління. Від імені Спілки управління майном здійснює президія Центральної ради. Майно, яке знаходиться в господарському віданні обласної організації Спілки, створених спілкою госпрозрахункових установ і підприємств, не може бути вилучено президією Центральної ради без згоди керівних органів обласної організації Спілки.
55. Пунктом 7 Статуту в редакції 2001 року передбачено, що зміни і доповнення до цього Статуту має право вносити конференція обласної організації Спілки з наступним затвердженням Центральною радою Спілки.
56. Згідно з пунктами 8.1, 8.2 Статуту в редакції 2001 року Обласна організація Спілки припиняє свою діяльність за рішенням конференції обласної організації, президії Центральної ради Всеукраїнської спілки автомобілістів, або суду. Кошти та майно, що залишаться після ліквідації обласної організації Спілки, в тому числі і тих госпрозрахункових установ, організацій і заснованих підприємств, що ліквідуються, не можуть перерозподіляти між її членами і використовуються за рішенням президії Центральної ради на виконання статутних завдань або на благодійні цілі, а у випадках, передбачених законодавчими актами, за рішенням суду спрямовуються в дохід держави.
Щодо створення Громадської організації "Одеська обласна організація автомобілістів"
57. 26.09.2008 було проведено ХV (позачергову) конференцію Одеської обласної організації Всеукраїнської спілки автомобілістів, про що складено протокол.
58. Як вбачається зі змісту протоколу від 26.09.2008 до порядку денного конференції було внесені питання: 1) про приведення у відповідність з чинним законодавством змін і доповнень у Статут Одеської обласної організації Всеукраїнської спілки автомобілістів; 2) організаційні питання: а) довибори у склад обласної ради ВСА; б) довибори делегата на Х (позачерговий) з`їзд ВСА.
59. По першому питанню порядку денного ХV (позачерговою) конференцією шляхом постатейного обговорення та голосування одноголосно було прийнято рішення про внесення змін до Статуту Одеської обласної організації Всеукраїнської спілки автомобілістів, а фактично викладено його у новій редакції та змінено найменування на Громадська організація Одеська обласна організація Всеукраїнської спілки автомобілістів.
60. По другому питанню порядку денного ХV (позачерговою) конференцією Одеської обласної організації Всеукраїнської спілки автомобілістів одноголосно прийняті рішення: про відновлення чисельності обласної ради до 29 осіб; про виведення із складу обласної ради ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4 ; про обрання членами обласної ради ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9 ; про виведення ОСОБА_3 зі складу делегатів на з`їзд ВСА; про обрання ОСОБА_10 делегатом на Х позачерговий з`їзд ВСА.
61. Статут ГО "Одеська обласна організація Всеукраїнської спілки автомобілістів" в редакції 2008 року було подано до Головного управління юстиції в Одеській області для проведення реєстрації змін.
62. Наказом Головного управління юстиції в Одеській області від 20.10.2008 № 561-о/д було відмовлено в реєстрації змін до статутних документів Одеської обласної організації ВСА.
63. Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 25.02.2009 у справі № 2а-2193/09/1570 було скасовано наказ від 20.10.2008 № 561-о/д і зобов`язано Головне управління юстиції в Одеській області Міністерства юстиції України зареєструвати нову редакцію Статуту ГО "Одеська обласна організація Всеукраїнської спілки автомобілістів", затверджену постановою 15-ї позачергової конференції Одеської обласної організації ВСА від 26.09.2008.
64. На виконання постанови суду Головне управління юстиції в Одеській області прийняло наказ "Про реєстрацію змін до статутних документів Громадської організації Одеська обласна організація Всеукраїнської спілки автомобілістів" від 27.03.2009 № 174-о/д, яким наказано зареєструвати зміни до статуту Громадської організації "Одеська обласна організація Всеукраїнської спілки автомобілістів", а також внести відповідні зміни до Реєстру об`єднань громадян та здійснити заміну свідоцтва /т. І а.с. 87-88/.