1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 липня 2023 року

м. Київ

cправа № 906/986/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Мачульський Г. М. - головуючий, Могил С. К., Міщенко І. С.,

секретар судового засідання Лихошерст І. Ю.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу заступника керівника Житомирської обласної прокуратури

на постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 24.05.2023 (колегія суддів: Василишин А. Р. - головуючий, Бучинська Г. Б., Розізнана І. В.)

за позовом керівника Коростенської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області, Чоповицької селищної ради Житомирської області

до Приватно-орендного сільськогосподарського підприємства "Скуратівське"

про скасування державної реєстрації права приватної власності на земельні ділянки та витребування земельних ділянок з чужого незаконного володіння

за участю: прокурора Голуб Є. В. (посвідчення),

ВСТАНОВИВ:

1. Короткий зміст і підстави позовних вимог

1.1 Керівник Коростенської окружної прокуратури звернувся в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області (далі - позивач-1), Чоповицької селищної ради Житомирської області (далі - позивач-2) до суду з позовом до Приватно-орендного сільськогосподарського підприємства "Скуратівське", у якому просив:

- скасувати державну реєстрацію права приватної власності відповідача на земельні ділянки, із закриттям розділу;

- витребувати у відповідача до комунальної власності територіальної громади Чоповицької селищної ради Житомирської області земельні ділянки.

1.2 Позовні вимоги обґрунтовані тим, що оспорювана державна реєстрація та набуття відповідачем права власності на спірні земельні ділянки є незаконною, оскільки майно колективної власності безпідставно та на порушення встановленої законом процедури зареєстровано відповідачем на праві приватної власності. Державний акт на право колективної власності на землю був виданий Колективному сільськогосподарському підприємству ім. Котовського, яке було припинене внаслідок ліквідації та відповідач державний акт на право колективної власності не оформив, що виключало правові підстави для набуття ним права власності на ці ділянки та здійснення державної реєстрації.

2. Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

2.1 Рішенням Господарського суду Житомирської області від 01.12.2022 (суддя Вельмакіна Т. М.), позов задоволено.

2.2 Рішення суду мотивовано тим, що прокурор правомірно звернувся з позовом до суду на захист прав та інтересів держави в особі позивачів, оскільки ними не вчинено дій щодо захисту порушених інтересів держави. При цьому суд вказав на те, що земельні ділянки, які не підлягали паюванню були передані до земель запасу Скуратівської сільської ради, правонаступником якої є позивач-2, а інші земельні ділянки у колективній власності не залишалися, тобто земельні ділянки вибули з володіння власника не з його волі за відсутності будь-яких рішень про їх передачу відповідачу, тому оспорювана державна реєстрація права власності є незаконною, а спірні земельні ділянки підлягають поверненню до комунальної власності територіальної громади.

2.3 Оскарженою постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 24.05.2023, вище вказане рішення суду скасовано та прийнято нове, яким у задоволенні позову відмовлено повністю.

2.4 Постанова суду мотивована тим, що відповідач є правонаступником Колективного сільськогосподарського підприємства ім. Котовського, тому до відповідача перейшло права власності на землю, яка була у колективній власності цього підприємства. Також апеляційний суд послався на те, що відповідач вчиняв низку дій з метою задоволення потреб учасників та власників земельних часток (паїв) діючи відповідно до законодавства та прийнятих рішень зборів учасників. Суд апеляційної інстанції вказав на те, що відсутні докази, які б свідчили про передачу (чи перебування) спірних земельних ділянок у комунальній власності позивача-2, що виключає правові підстави для витребування цих ділянок на користь органу місцевого самоврядування.

3. Короткий зміст касаційної скарги та позиція інших учасників справи

3.1 У касаційній скарзі заявник просить скасувати вищевказану постанову суду апеляційної інстанції та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

3.2 На обґрунтування касаційної скарги скаржник посилався на те, що оскаржувана постанова суду прийнята з неправильним застосуванням норм матеріального права та порушенням норм процесуального права. Заявник касаційної скарги вважає, що апеляційний суд не врахував правових висновків щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, які викладено у постанові Великої Палати Верховного Суду від 01.09.2020 у справі № 907/29/19 та у постановах Верховного Суду від 31.08.2021 у справі № 925/1179/20, від 20.12.2022 у справі № 924/250/19.

3.3 У письмовому клопотанні адвоката відповідача про відкладення розгляду касаційної скарги на іншу дату колегією суддів під час судового засідання 26.07.2023, проведеного із здійсненням повного фіксування його за допомогою звукозаписувального технічного засобу відповідно до вимог статті 222 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), було відмовлено не виходячи до нарадчої кімнати згідно із положеннями частини 4 статті 233 цього Кодексу із зазначенням мотивів такої відмови.

4. Мотивувальна частина

4.1 Суди встановили, що 26.05.1995 Скуратівською сільською радою народних депутатів І сесії ХХІІ скликання прийнято рішення: передати колективному сільськогосподарському підприємству ім. Котовського (далі - КСП) 2859,3 гектарів земель у колективну власність, у тому числі 163,4 гектарів земель загального користування по угіддях, згідно додатку; залишити в постійному користуванні 810,0 гектарів земель державної власності по угіддях згідно додатку; землевпоряднику сільської ради внести відповідні зміни в земельно-облікові документи; замовити у землевпорядних органах виготовлення державних актів на право колективної власності на землю та постійного користування землею.

4.2 28.05.1995 КСП видано Державний акт на право колективної власності на землю серії ІІ-ЖТ № 000107 площею 2859,3 га.

4.3 Розпорядженням голови Малинської районної державної адміністрації Житомирської області від 04.06.2004 № 272 "Про внесення змін до деяких розпоряджень голови районної державної адміністрації та про видачу дубліката сертифіката на право на земельну частку/пай": 1) затверджено зміни, що вносяться до деяких розпоряджень голови райдержадміністрації (додаються); 2) надано дозвіл науково-впроваджувальній фірмі "Нові технології" м. Херсон на розробку проекту землеустрою щодо організації території земельних часток/паїв/ реформованих, зокрема, КСП "Скуратівське"; 10) внесено до розпорядження голови райдержадміністрації від 20.03.1997 № 142/КСП "Скуратівське"/зміни, виклавши пункт перший частини першої у такій редакції: "-кількість осіб, які мають право на земельну частку/пай/, згідно уточненого списку - 471".

4.4 Розпорядженням голови Малинської районної державної адміністрації Житомирської області від 26.07.2004 № 333 у пункт 2 розпорядження та в пунктах 4, 10 внесено зміни до розпорядження, зокрема, слова: "КСП "Скуратівське" замінено словами: "КСП ім. Котовського".

4.5 14.09.2004 Начальником Малинського районного відділу земельних ресурсів затверджено Технічне завдання на розробку проектно-технічної документації із землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) та складання державних актів на право власності на земельні ділянки із земель реформованого КСП Скуратівської сільської ради Малинського району Житомирської області.

4.6 Науково-впроваджувальною фірмою "Нові технології" (м. Херсон) складено Проектно-технічну документацію із землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) та складання державних актів на право власності на земельні ділянки громадянам із земель реформованих сільгосппідприємств, зокрема, КСП, згідно якої, комісією були встановлені зміни в кількісному та якісному складі земельних угідь, про що складений відповідний акт, зокрема, зазначено таке: згідно державного акта на право колективної власності на землю ІІ-ЖТ №000107 від 28.05.95 № 1 площа сільськогосподарських угідь реформованого КСП, становила - 2 423.6 га в т. ч. ріллі - 1 853.2 га, багаторічних насаджень (сад) - 3.4 га, сіножаті - 239.2 га та пасовищ - 327.8 га; за результатами нового геодезичного обстеження земельних угідь, що підлягають поділу на земельні частки (паї) площа сільськогосподарських угідь реформованого КСП становить - 1 787.4176 га в т. ч. ріллі - 1 527.0252 га, багаторічних насаджень (сад) - 3.4147 га, сіножаті - 162.7021 га та пасовищ - 94.2756 га; порівняльний аналіз складу сільськогосподарських угідь, що підлягають поділу на земельні частки (паї), по показникам державного акту на право колективної власності на землю та нового геодезичного обстеження земельних угідь, що підлягають поділу на земельні частки (паї) приведені в таблиці 1.1. Згідно показників таблиці 1.1., загальна площа сільськогосподарських угідь зменшилась на 636.1824 га. Зменшення відбулося в результаті: а) господарської діяльності людини; б) активізацією процесів вторинного заболочення ґрунтів, які проявляються в результаті не проведення ремонтно-профілактичних робіт на осушувальних системах; в) природним залісненням угідь, які непридатні для використання в сільськогосподарському виробництві; г) наявністю технічних помилок в раніше розроблених землевпорядних документах. На підставі встановлених змін, в складі сільськогосподарських угідь реформованого КСП, комісія запропонувала, а рішенням загальних зборів більшістю власників земельних часток (паїв) затверджено виключити та передати до земель запасу малопродуктивні, заболочені та природньозаліснені площі земельних ділянок, що підлягали поділу на земельні частки (паї), також дрібноконтурні земельні ділянки, які недоцільно використовувати для сільськогосподарських потреб загальною площею 525.7034 га, про що складений відповідний акт та протокол; взамін сертифікатів на право власності на землю було посвідчено право власності на земельну ділянку (пай) державними актами громадянам і виділено в натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) площею 32.2848 га; крім того, у зв`язку із детальною зйомкою виявлено деякі розбіжності в площі полів зайнятих сільськогосподарськими угіддями в порівнянні з раніше розробленими землевпорядними документами, а тому площа сільськогосподарських угідь, що підлягає поділу на земельні частки (паї) зменшилась на 78.1942 га; враховуючи вищенаведені зміни в складі сільськогосподарських угідь та наявністю технічних помилок в раніше розроблених землевпорядних документах, до розрахунку грошової оцінки при розробці проектно-технічної документації, прийняти слідуючі площі сільськогосподарських угідь: ріллі - 1 527.0252 га, багаторічних насаджень (сад) - 3.4147 га, сіножаті - 162.7021 га та пасовищ - 94.2756 га, і того 1787.4176 га (див. таблицю 1); уточнений розрахунок розміру та вартості земельної частки (паю) здійснено диференційовано на три види: рілля зі незначними площами кормових угідь, багаторічні насадження (сад) і кормові вгіддя (сіножаті, пасовища), а проектування земельних ділянок в розмірі земельної частки (паю) проведено на орних землях із незначними площами кормових угідь, так-як загальна площа багаторічних насаджень (саду) та частина кормових угідь (сіножаті, пасовища) передана у спільну часткову власність (див. таблицю 2.1.); кількість осіб, які набули право на земельну частку (пай) згідно уточненого списку громадян, що складений представниками Скуратівської сільської ради, становить 471 чол.; у зв`язку зі зміною площ сільськогосподарських угідь за результатами польових вимірювань та з уточненням загальної кількості осіб, які набули право на земельну частку (пай), проведено уточнення розрахунку розміру земельної частки (паю) та величини її вартості в грошовому виразі відповідно до методичних рекомендацій щодо паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям, затверджених наказом Держкомзему України від 20.02.1996 №11.

4.7 У Проектно-технічній документації також зазначено, що розробленим проектом землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) площа сільськогосподарських угідь, що передбачена для передачі у власність громадянам власникам земельних часток (паїв) з врахуванням проектних доріг, становить 1740.9134 га в т. ч. ріллі - 1 483.8655 га, багаторічних насаджень (сад) - 3.4147 га, сіножаті - 160.6229 га та пасовищ - 93.0103 га. Вказано, що виходячи із необхідності ефективного використання земельних ділянок під багаторічними насадженнями (сад) та з незначною площею земельних ділянок під кормовими вгіддями (сіножаті, пасовища) дані сільськогосподарські вгіддя передані власникам сертифікатів на право власності на землю у спільну часткову власність без подрібнення на окремі земельні ділянки (земельні частки (паї)). Всього запроектовано 471 земельну ділянку в розмірі земельної частки (паю). У випадках, коли площа останньої земельної ділянки (земельної частки (паю)) на полі не відповідала розрахунковій - допускались дорізки в суміжних полях в розмірі не менше 10% земельної частки (паю).

4.8 09.06.2005 відбулися загальні збори власників земельних часток (паїв) реформованого КСП, оформлені протоколом, на яких вирішено: затвердити акт обстеження сільськогосподарських угідь реформованого КСП; прийняти до розпаювання загальну площу сільськогосподарських угідь - 1787,4176 га в тому числі: ріллі - 1527,0252 га, багаторічних насаджень (сад) - 3,4147 га, сіножаті - 162,7021 га та пасовищ - 94,2756 га; вилучити із земель, переданих у колективну власність, земельні ділянки площею 525,7034 га в тому числі: чагарники - 361,0850 га, болота - 133,4121 га, ділянки під громадський випас - 26,1671 га та земельні ділянки, які недоцільно використовувати для сільськогосподарських потреб - 5,0392 га і передати вилучені земельні ділянки до земель запасу Скуратівської сільської ради; передати власникам земельних часток (паїв) у спільну часткову власність багаторічні насадження та кормові угіддя.

4.9 24.12.2005 Скуратівською сільською радою Малинського району Житомирської області прийнято рішення "Про погодження проектно-технічної документації щодо організації території земельних часток (паїв) та складання державних актів на право власності на земельні ділянки громадянам із земель реформованого КСП ім. Котовського", згідно якого вирішено: погодити проектно-технічну документацію щодо організації території земельних часток (паїв) та складання державних актів на право власності на земельні ділянки громадянам із земель реформованого КСП, якою передбачено що: площа с/г угідь, яка підлягає розпаюванню складає 1740,9134 га, в тому числі: -ріллі - 1483,8655 га; сіножаті - 160,6229 га; пасовища - 93,0103 га; - багаторічні насадження (сад) - 3,4147 га.

4.10 28.12.2005 Головою Малинської районної державної адміністрації Житомирської області прийнято розпорядження № 478, згідно з яким вирішено: погодити проектно-технічну документацію із землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) та складання державних актів на право власності на земельні ділянки громадянам із земель реформованих сільгосппідприємств, зокрема, КСП; припинити право колективної власності на земельні ділянки громадянам із земель реформованих сільсьгосппідприємств згідно додатку; Малинському районному відділу земельних ресурсів (Душко М.І.) внести зміни в земельно-облікові документи по уточнених показниках складу площ сільськогосподарських угідь та книги реєстрації сертифікатів на право на земельну частку (пай) щодо зміни вартості та розміру (паю) по реформованих, зокрема, КСП.

4.11 Згідно додатку до розпорядження № 478 визначено перелік сільгосппідприємств, яким припиняється право колективної власності на земельні ділянки, зокрема, по реформованому КСП - загальною площею 650,4018 га, в тому числі: ріллі - 337,0497 га, сіножаті - 78,5771 га, пасовищ - 234,7897 га; з них багаторічні насадження (сад) збільшився на 0,0147 га, з них: - передати до земель запасу Скуратівської сільської ради земельні ділянки загальною площею 603,8976 га, з них: 525,7034 га, в тому числі: чагарники - 361,0850 га, болота - 133,4121 га, ділянки пасовищ під громадський випас - 26,1671га, земельні ділянки, які недоцільно використовувати для сільськогосподарських потреб - 5,0392га; площу 78,1942га, яка зменшилась у зв`язку з інвентаризацією земель (згідно акта обстеження): - віднести до земель загального користування запроектовані проїздні дороги площею 46,5042га, в тому числі: - з ріллі- 43,1597га, з пасовищ - 1,2653га, - з сіножатей - 2,0792га.

4.12 Згідно Розрахунку вартості земельної частки (паю) та її розміру в умовних кадастрових гектарах реформованого КСП Скуратівської сільської ради Малинського району, площа с/г угідь, яка підлягає розпаюванню складає 1740,9134 га, в тому числі: - ріллі - 1483,8655 га; сіножаті - 160,6229 га; пасовища - 93,0103 га; - багаторічні насадження (сад) - 3,4147 га.

4.13 У спільній заяві власників сертифікатів на право на земельну частку (пай) в межах колективної власності реформованого КСП, власники сертифікатів просили голову Малинської районної державної адміністрації посвідчити їм право на земельну частку (пай) державним актом на право власності на земельну ділянку та вказували, що не заперечують проти зміни розміру земельної частки (паю) у вартісному виразі і кадастрових гектарах, яка зумовлена уточненням складу і площ сільськогосподарських угідь та угідь, непридатних для сільськогосподарського використання в результаті виконання топографо-геодезичних робіт по корегуванню планових матеріалів зйомок минулих років та інших факторів.

4.14 07.07.2006 були проведені загальні збори власників земельних часток (паїв) реформованого КСП, оформлені протоколом № 2, на яких визначено, що загальна кількість громадян, які мають право на земельну частку (пай) - 471 осіб, з них померлих 124. Всього присутніх на зборах 321. Загальними зборами було вирішено: затвердити проектно-технічну документацію щодо організації території земельних часток (паїв) та складання державних актів на право власності на земельні ділянки громадянам із земель реформованого КСП, якою передбачено що: площа с/г угідь, яка підлягає розпаюванню складає 1740,9134 га, в тому числі: - ріллі - 1483,8655 га; сіножаті - 160,6229 га; пасовища - 93,0103 га; - багаторічні насадження (сад) - 3,4147 га.

4.15 Додатком до вказаного протоколу є список осіб, які побажали отримати державні акти на право власності на земельні ділянки взамін сертифікатів на земельні частки (паї) із земель реформованого КСП, якими є 471 особа.

4.16 Вищевказаний протокол загальних зборів Скуратівська сільська рада затвердила рішенням від 20.07.2006, а також погодила виділення земельних часток (паїв) в натурі (на місцевості) та видачу державних актів на право власності на земельні ділянки, відповідно до затвердженого розподілу власникам земельних часток (паїв) реформованого КСП для ведення товарного сільськогосподарського виробництва та вказала звернутись до Малинської районної державної адміністрації з клопотанням щодо прийняття розпорядження про затвердження протоколу про розподіл земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв) щодо виділення в натурі (на місцевості) та видачі державних актів на право власності на земельні ділянки власникам земельних часток (паїв).

4.17 03.08.2006 головою Малинської районної державної адміністрації прийнято розпорядження № 199, яким вирішено: затвердити протокол про розподіл земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв) реформованого КСП; виділити земельні частки (паї) в натурі (на місцевості) та видати державні акти на право власності на земельні ділянки, відповідно до затвердженого розподілу власникам земельних часток (паїв) реформованого КСП для ведення товарного сільськогосподарського виробництва; надати дозвіл НВФ "Нові технології" встановити межі земельних ділянок в натурі (на місцевості), оформити державні акти на право власності на земельну ділянку власникам земельних часток (паїв) реформованого КСП.

4.18 Також встановлено, що 12.01.2000 зборами уповноважених колгоспників колективного сільськогосподарського підприємства ім. Котовського вирішено ліквідувати КСП і створити приватно-орендне сільськогосподарське підприємство "Скуратівське", засновником обрати ОСОБА_1 .

4.19 07.03.2000 зборами уповноважених колгоспників колективного сільськогосподарського підприємства ім. Котовського, вирішено ліквідувати КСП і створити приватно-орендне сільськогосподарське підприємство "Скуратівське", засновником обрати ОСОБА_1 .

4.20 Згідно довідки Голови комісії з реорганізації, ОСОБА_1 має право на земельний пай вартістю 12511,2 грн.

4.21 У 2000 році зареєстровано статут приватного (приватно-орендного) сільськогосподарського підприємства "Скуратівське", згідно з пунктом 1.1 якого, останнє засноване за рішенням засновника. Створене на базі власних землі і майна засновника підприємство та орендованих майна і землі в громадян України для виробництва сільськогосподарської продукції та товарів і діє на засадах підприємства.

4.22 Відповідно до пунктів 2.1, 2.2 статуту, засновником підприємства є громадянин України ОСОБА_1 . Засновник одноосібно здійснює право власності на майно та інші активи підприємства, в тому числі й через призначених ним осіб.


................
Перейти до повного тексту