ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 липня 2023 року
м. Київ
справа №560/13604/22
касаційне провадження № К/990/19776/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Гончарової І.А.,
суддів - Пасічник С.С., Ханової Р.Ф.
розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу Головного управління ДПС у Хмельницькій області
на ухвалу Сьомого апеляційного адміністративного суду від 03 травня 2023 року (головуючий суддя - Полотнянко Ю.П.; судді - Драчук Т.О., Смілянець Е.С.)
у справі № 560/13604/22
за позовом Головного управління ДПС у Хмельницькій області
до Товариства з обмеженою відповідальністю "ПОДІЛЛЯ ТРЕЙД ІНВЕСТ"
про стягнення коштів у рахунок погашення податкового боргу та накладення арешту,
У С Т А Н О В И В:
У грудні 2022 року Головне управління ДПС у Хмельницькій області (далі - ГУ ДПС у Хмельницькій області, позивач, податковий орган, апелянт) звернулося до адміністративного суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "ПОДІЛЛЯ ТРЕЙД ІНВЕСТ" (далі - ТОВ "ПОДІЛЛЯ ТРЕЙД ІНВЕСТ", відповідач, платник), в якому просило стягнути кошти у рахунок погашення податкового боргу в розмірі 6 120,00 грн з рахунків відповідача у банках, обслуговуючих такого платника податків, та з рахунків відповідача у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, відкритих в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, а також за рахунок готівки, що належить відповідачу, та накласти арешт на кошти, а також інші цінності платника, що знаходяться в банку, в межах суми податкового боргу в розмірі 6 120,00 грн.
Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 01 лютого 2023 року позов задоволено частково.
Стягнуто з ТОВ "ПОДІЛЛЯ ТРЕЙД ІНВЕСТ" 6 120,00 грн податкового боргу за рахунок належних платнику коштів на рахунках в обслуговуючих його банках та готівки.
В задоволені іншої частини позовних вимог відмовлено.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції в частині відмови в задоволенні позовних вимог про накладення арешту на кошти та інші цінності платника, що знаходяться в банку, в межах суми податкового боргу в розмірі 6 120,00 грн, позивач звернувся до суду апеляційної інстанції з апеляційною скаргою.
Ухвалою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 29 березня 2023 року апеляційну скаргу податкового органу залишено без руху з підстав несплати судового збору.
13 квітня 2023 року до Сьомого апеляційного адміністративного суду надійшло клопотання ГУ ДПС у Хмельницькій області про звільнення від сплати судового збору на підставі пункту 27 частини першої статті 5 Закону України "Про судовий збір".
Ухвалою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 17 квітня 2023 року апелянту продовжено термін для усунення недоліків апеляційної скарги на п`ять днів.
Ухвалою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 03 травня 2023 року апеляційну скаргу повернуто особі, яка її подала.
Не погодившись з ухвалою суду апеляційної інстанції, податковий орган звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить скасувати ухвалу Сьомого апеляційного адміністративного суду від 03 травня 2023 року та направити справу для продовження розгляду до апеляційного суду.
Мотивуючи касаційну скаргу, позивач зазначає, що накладення арешту на кошти та інші цінності боржника є одним із заходів, який вчиняється контролюючим органом щодо стягнення сум податкового боргу. Отже, позовна вимога щодо накладення арешту на кошти та інші цінності боржника є похідною від вимоги щодо стягнення податкового боргу, тому позивач звільнений від сплати судового збору під час розгляду даної справи в усіх судових інстанціях в силу приписів пункту 27 частини першої статті 5 Закону України "Про судовий збір".
Ухвалою від 06 червня 2023 року Верховний Суд відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою ГУ ДПС у Хмельницькій області.
Відзиву на касаційну скаргу від відповідача не надійшло, що в силу частини четвертої статті 338 Кодексу адміністративного судочинства України не перешкоджає перегляду рішення суду апеляційної інстанції.
Переглядаючи оскаржуване судове рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судом апеляційної інстанції норм процесуального права, Верховний Суд зазначає про таке.
Відповідно до пункту 1 частини п`ятої, частини шостої статті 296 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) до апеляційної скарги додається документ про сплату судового збору. Якщо апеляційна скарга подається особою, звільненою від сплати судового збору відповідно до закону, у ній зазначаються підстави звільнення від сплати судового збору.
За приписами частини другої статті 298 КАС України до апеляційної скарги, яка оформлена з порушенням вимог, установлених статтею 296 цього Кодексу, застосовуються положення статті 169 цього Кодексу.
Приписами частини першої статті 169 КАС України визначено, що суддя, встановивши, що позовну заяву подано без додержання вимог, встановлених статтями 160, 161 цього Кодексу, протягом п`яти днів з дня подання позовної заяви постановляє ухвалу про залишення позовної заяви без руху.
Відповідно до пункту 1 частини четвертої статті 169 КАС України позовна заява повертається позивачеві, якщо позивач не усунув недоліки позовної заяви, яку залишено без руху, у встановлений судом строк.
Таким чином, процесуальне законодавство встановлює певний порядок дій суду при виявленні недоліків, зокрема, апеляційної скарги. Як у випадку невиконання вимог статті 296 КАС України щодо форми та змісту скарги, так і вимог щодо сплати судового збору, - апеляційна скарга залишається без руху.
Суд зазначає, що залишення апеляційної скарги без руху - це процесуальна дія, яка застосовується судом з метою усунення апелянтом недоліків апеляційної скарги та дотримання порядку її подання.
Ухвала суду апеляційної інстанції про залишення апеляційної скарги без руху не може бути оскаржена окремо у касаційному порядку, оскільки не включена до переліку ухвал, визначеного частиною третьою статті 328 КАС України.
Разом з тим, суд апеляційної інстанції не повинен тлумачити положення цієї статті у такий спосіб, щоб створювати штучні перешкоди для доступу до правосуддя в адміністративній справі, а також, застосовуючи положення статей 169, 298 КАС України, формально підходити до цих норм, у зв`язку з чим апеляційні скарги безпідставно залишати без руху та повертати їх.
Верховний Суд зазначає, що правомірність застосування до апеляційної скарги судом апеляційної інстанції статей 169, 298 КАС України та залишення її без руху перевіряється судом касаційної інстанції під час перегляду ухвали, зокрема, про повернення апеляційної скарги.