ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 липня 2023 року
м. Київ
справа № 380/813/22
адміністративне провадження № К/990/11907/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Єресько Л.О.,
суддів: Соколова В.М., Загороднюка А.Г.,
розглянувши у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу №380/813/22
за позовом ОСОБА_1 до військової частини НОМЕР_1 про визнання протиправної бездіяльності та зобов`язання вчинити дії
за касаційною скаргою ОСОБА_1
на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 24 березня 2023 року, ухвалену у складі колегії суддів: судді-доповідача - Онишкевича Т.В., суддів: Сеника Р.П., Судової-Хомюк Н.М.,
УСТАНОВИВ:
Короткий зміст позовних вимог та суть спору
1. У січні 2022 року ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до суду із позовом, де просив:
1.1. визнати протиправною бездіяльність військової частини НОМЕР_1 щодо ненарахування та невиплати індексації грошового забезпечення за період з 2014 по 28.08.2017 із застосуванням січня 2008 як місяця, з якого починається обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації грошового забезпечення (базового місяця);
1.2. зобов`язати Військову частину НОМЕР_1 нарахувати та виплатити ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення за період з 2014 по 28.08.2017 із застосуванням січня 2008 як місяця, з якого починається обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації грошового забезпечення (базового місяця), із одночасною компенсацією сум податку з доходів фізичних осіб відповідно до пункту 2 Порядку виплати щомісячної грошової компенсації сум податку з доходів фізичних осіб, що утримуються з грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних військовослужбовцями, поліцейськими та особами рядового і начальницького складу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15.01.2004 № 44;
1.3. зобов`язати Військову частину НОМЕР_1 нарахувати та виплатити ОСОБА_1 компенсацію втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати на суму невиплаченої індексації за весь час затримки виплати - за період з 29.08.2017 по день фактичної виплати індексації.
2. В обґрунтування позовних позивач зазначає, що починаючи з моменту звільнення та отримання витягу з наказу до теперішнього часу відповідачем безпідставно не проведено повного розрахунку при звільненні, зокрема, всупереч чинному законодавству за час служби в період з 2014 по 28.08.2017 виплата індексації у належному розмірі, яка є однією із основних державних гарантій щодо оплати праці не здійснювалася. Водночас проведення індексації грошового забезпечення, заробітної плати у зв`язку зі зростанням споживчих цін (інфляції) є обов`язковим для всіх юридичних осіб-роботодавців, незалежно від форми власності та виду юридичної особи.
2.1. Позивач також уважає, що нарахування та виплата індексації грошового забезпечення за спірні періоди повинні здійснюватися із одночасною компенсацією сум податку з доходів фізичних осіб відповідно до пункту 2 Порядку виплати щомісячної грошової компенсації сум податку з доходів фізичних осіб, що утримуються з грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних військовослужбовцями, поліцейськими та особами рядового і начальницького складу, затвердженого постановою КМУ від 15.01.2004 № 44 (далі - Порядок № 44). Крім того, на думку позивача, він має право на компенсацію втрати частини заробітної плати у зв`язку з порушенням строків виплати індексації грошового забезпечення з 29.08.2017, зважаючи на наявність факту невиплати сум індексації грошового забезпечення.
Установлені судами фактичні обставини справи
3. Відповідно до витягу з наказу №184 від 28.08.2017 старшого солдата ОСОБА_1, оператора зенітної ракетної обслуги зенітної ракетної батареї військової частини НОМЕР_2, звільненого наказом командира військової частини НОМЕР_1 (по особовому складу) від 28.08.2017 №33-РС відповідно до пункту 1 частини восьмої статті 26 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" у запас за підпунктом "і". З 28.08.2017 виключено зі списків особового складу частини та всіх видів забезпечення.
4. Позивач 02.11.2021 звернувся із заявою про нарахування та виплату індексації за період з 2014 року по 28.08.2017 та доплати різниці проіндексованого грошового забезпечення, компенсації втрати частини доходу у зв`язку із затримкою даної виплати.
5. Листом від 01.12.2021 №350/489/147-5пс/1 відповідач повідомив ОСОБА_1, що базовий місяць для нарахування індексації є грудень 2015 року. Документи з грошового забезпечення військової частини НОМЕР_1 до 2015 року включно здані до Львівського територіального архівного відділу Галузевого державного архіву МО України.
6. Відповідно до архівної довідки від 19.09.2022 №179_2/С-1044/1241 про нараховане грошове забезпечення та додаткові види в період з 01.11.2014 - по 28.02.2018 ОСОБА_1 за період з листопада 2014 року по грудень 2014 року виплачено індексацію грошового забезпечення в розмірі 70,64 грн, за період з січня 2015 по грудень 2015 року виплачено індексацію грошового забезпечення у розмірі 3995,79 грн.
7. Відповідно до довідки військової частини НОМЕР_1 від 01.12.2021 №350/489/1475пс/2 індексація грошового забезпечення за період з 01.01.2016 по 28.08.2017 не нараховувалася та не виплачувалася.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
8. Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 21.11.2022 у справі № 380/813/22, позов задоволено частково:
8.1. визнано протиправною бездіяльність військової частини НОМЕР_1 щодо ненарахування та невиплати ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення за період з 01.01.2016 по 28.08.2017 та зобов`язано відповідача нарахувати та виплатити позивачу індексацію грошового забезпечення з 01.01.2016 по 28.08.2017 з урахуванням січня 2008 року як місяця, з якого починається обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації грошового забезпечення (базового місяця), із одночасною компенсацією сум податку з доходів фізичних осіб відповідно до пункту 2 Порядку № 44;
8.2. у задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
9. Задовольняючи частково позов, суд першої інстанції виходив із того, що індексація грошового забезпечення є однією з основних державних гарантій щодо оплати праці. За вимогами вказаних нормативно-правових актів проведення індексації у зв`язку зі зростанням споживчих цін (інфляцією) є обов`язковою для всіх юридичних осіб роботодавців, незалежно від форми власності та виду юридичної особи. Крім того на підприємства, установи, організації незалежно від форм власності покладається обов`язок проводити індексацію заробітної плати (грошового забезпечення) у разі перевищення величини індексу споживчих цін встановленого порогу індексації, при цьому базовим місяцем при обчисленні індексу споживчих цін для проведення подальшої індексації слід вважати підвищення грошового забезпечення за рахунок зростання його складових, які не мають разового характеру.
9.1. Установивши, що індексація грошових доходів позивачу за вказаний період не нараховувалася та виплачувалася, суди дійшли висновку, що позовні вимоги ОСОБА_1 підлягають задоволенню шляхом визнання протиправною бездіяльності відповідача щодо не нарахування та не виплати позивачу індексації грошового забезпечення у період з 01.06.2016 по 28.08.2017 та зобов`язання відповідача нарахувати та виплатити позивачу індексацію грошового забезпечення за означений період.
9.2. Також суд цієї інстанцій, урахувавши положення пунктів 2, 3, 4, 5 Порядку № 44 дійшов висновку, що нарахування та виплата індексації грошового забезпечення повинна відбуватися із одночасною компенсацією сум податку з доходів фізичних осіб відповідно до пункту 2 вказаного Порядку.
9.3. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог в іншій частині, а саме щодо зобов`язання нарахувати та виплатити індексацію грошового забезпечення за період з 2014 року по 01.12.2015 із застосуванням базового місяця січня 2008 року, суд цієї інстанції виходив із того, що до грудня 2015 року законодавцем встановлено механізм нарахування та виплати індексації грошового забезпечення, який не передбачав визначення базового місяця для нарахування індексації місяцем останнього підвищення посадового окладу. Натомість такий механізм обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації грошового забезпечення наростаючим підсумком з останнього підвищення посадового окладу позивача за посадою, затверджено лише з грудня 2015 року.
9.4. Щодо позовних вимог про зобов`язання нарахувати і виплатити позивачу компенсацію втрати частини доходів у зв`язку із порушенням термінів виплати індексації грошового забезпечення, суд першої інстанції висновував, що у цій справі встановлювалося право особи на нарахування та виплату спірної грошової суми, яка визначена не була, а тому дійшов висновку, що ця позовна вимога заявлена передчасно, відносно майбутніх правовідносин та подій, котрі ще не склались (відповідач не здійснив остаточного та правильного обчислення розміру індексації за спірний період), а отже задоволенню не підлягає.
10. Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 24.03.2023 апеляційну скаргу військової частини НОМЕР_1 задоволено частково, рішення Львівського окружного адміністративного суду від 21.11.2022 у справі № 380/813/22 у частині задоволення позовних вимог ОСОБА_1 щодо зобов`язання військової частини НОМЕР_1 нарахувати та виплатити йому індексацію грошового забезпечення з 01.01.2016 по 28.08.2017 з урахуванням січня 2008 року як місяця, з якого починається обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації грошового забезпечення (базового місяця), із одночасною компенсацією сум податку з доходів фізичних осіб відповідно до пункту 2 Порядку № 44 скасоване та такі вимоги задоволено частково:
10.1. зобов`язано військову частину НОМЕР_1 нарахувати та виплатити ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення за період з 01.01.2016 по 28.08.2017 із застосуванням листопада 2015 року як місяця, з якого починається обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації грошового забезпечення (базового місяця);
10.2. у задоволені решти позовних вимог відмовлено;
10.3. у решті рішення Львівського окружного адміністративного суду від 21.11.2022 залишено без змін.
11. Скасовуючи рішення суду першої інстанції в означеній частині, суд першої інстанції виходив із того, що для розрахунку індексації грошового забезпечення ОСОБА_1 за період з 01.01.2016 по 28.08.2017 має бути визначено листопад 2015 року, як базовий місяць, оскільки у цей місяць відповідно до архівної довідки про нараховане грошове забезпечення з листопада 2014 року по грудень 2015 року, зросло його грошове забезпечення за рахунок окладу за військовим званням та надбавки за вислугу років.
11.1. А тому, на думку цього суду, належним способом захисту порушеного права позивача у цей період є зобов`язання військової частини НОМЕР_1 здійснити нарахування та виплату ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення із застосуванням місяця останнього підвищення грошового забезпечення (за рахунок його постійних складових) позивача, як місяця з якого починається обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації грошового забезпечення (базового місяця).
11.2. Поряд із цим, суд апеляційної інстанції уважав помилковим висновок суду першої інстанції стосовно наявності підстав для зобов`язання відповідача здійснити нарахування та виплату індексації грошового забезпечення з врахуванням пункту 2 Порядку № 44, оскільки відповідно до положень вказаного Порядку грошова компенсація сум податку з доходів фізичних осіб, що утримуються з грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, виплачується військовослужбовцям та особам рядового і начальницького складу одночасно з виплатою грошового забезпечення.
Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги та її рух у касаційній інстанції
12. Касаційна скарга ОСОБА_1 на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 24.03.2023 у справі № 380/813/22 надійшла до Верховного Суду 03.04.2023, у якій позивач просить змінити оскаржуване рішення суду апеляційної інстанції в частині невстановлення базового місяця січня 2008 року при нарахуванні індексації грошового забезпечення за період з 01.01.2016 по 28.08.2017.
13. Ця касаційна скарга подана на підставі пункту 1 частини четвертої статті 328 КАС України, з посиланням у касаційній скарзі на те, що судом апеляційної інстанції застосовано положення абзаців 4, 5, 6 пункту 5 постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 № 1078 "Про затвердження Порядку проведення індексації грошових доходів населення", без урахування висновків, викладених у постановах від 26.01.2022 у справі № 400/1118/21, від 29.11.2021 у справі №120/313/20-а, від 10.09.2020 у справі № 200/9297/19-а, від 13.12.2018 у справі № 802/412/17-а, від 11.04.2018 у справі № 806/2208/17 (щодо застосування у якості базового місяця для обчислення індексації грошового забезпечення військовослужбовцям за період з 01.01.2016 по 28.08.2017 включно січня 2008 року).
14. Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 10.04.2023 відкрите касаційне провадження за вказаною касаційної скаргою.
15. Ухвалою Верховного Суду у складі судді Касаційного адміністративного суду Єресько Л.О. від 26.07.2023 закінчено підготовчі дії у справі та призначено касаційну скаргу до розгляду в порядку письмового провадження відповідно до статті 345 КАС України.
Позиція інших учасників справи
16. Не погоджуючись із доводами касаційної скарги, військова частина 08.05.2023 подала до Суду відзив на касаційну скаргу, де відповідач просить відмовити у її задоволенні з огляду на необґрунтованість доводів останньої, а оскаржуване судове рішення залишити без змін.
Позиція Верховного Суду
Оцінка висновків суду, рішення якого переглядається, та аргументів учасників справи
17. За правилами частин першої та другої статті 341 КАС України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. При цьому, суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
18. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених статтею 341 КАС України, а також надаючи оцінку правильності застосування судом апеляційної інстанції норм процесуального права, виходить із такого.
19. Спір у цій справі виник у зв`язку із ненарахуванням та невиплатою військовою частиною у період з 2014 року по 28.08.2017 позивачу (військовослужбовцю) індексації грошового забезпечення.
20. Судове рішення у цій справі оскаржуються лише в частині зобов`язання відповідача нарахувати та виплатити індексацію грошового забезпечення за період з 01.06.2016 по 28.08.2017 включно із застосуванням місяця, за яким починається обчислення індексу споживчих цін для розрахунку індексації грошового забезпечення січень 2008 року, із одночасною компенсацією сум податку з доходів фізичних осіб відповідно до пункту 2 Порядку № 44.
21. В іншій частині позовних вимог касаційна скарга доводів незгоди з оскаржуваною постановою не містить, а тому Суд не перевіряє застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права в неоскаржуваній частині.
22. Спеціальним законом, який визначає основні засади державної політики у сфері соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей, встановлює єдину систему їх соціального та правового захисту, гарантує військовослужбовцям та членам їх сімей в економічній, соціальній, політичній сферах сприятливі умови для реалізації їх конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни та регулює відносини у цій галузі є Закон України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (далі - Закон № 2011-XII, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
23. Відповідно до частин першої та другої статті 9 Закону № 2011-XII держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.
24. До складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення.
25. Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця. Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону (частина третя статті 9 Закону № 2011-XII).
26. Згідно зі статтею 18 Закону України "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії" від 05.10.2000 № 2017-III (далі - Закон № 2017-III) з метою надання соціальної підтримки населенню України в цілому та окремим категоріям громадян встановлюються державні гарантії, зокрема, щодо індексації доходів населення з метою підтримання достатнього життєвого рівня громадян та купівельної спроможності їх грошових доходів в умовах зростання цін.
27. Відповідно до статті 19 цього ж Закону № 2017-III державні соціальні гарантії є обов`язковими для всіх державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності.
28. Конституційний Суд України у Рішенні від 15.10.2013 № 9-рп/2013 наголосив, що винагорода за виконану працівником роботу є джерелом його існування та має забезпечувати для нього достатній, гідний життєвий рівень. Це визначає обов`язок держави створювати належні умови для реалізації громадянами права на працю, оптимізації балансу інтересів сторін трудових відносин, зокрема, шляхом державного регулювання оплати праці. Держава передбачає заходи, спрямовані на забезпечення реальної заробітної плати, тобто грошової винагороди за виконану роботу як еквівалента вартості споживчих товарів і послуг. Згідно з положеннями частини шостої статті 95 КЗпП України, статей 33, 34 Закону України "Про оплату праці" такими заходами є індексація заробітної плати та компенсація працівникам втрати частини заробітної плати у зв`язку з порушенням строків її виплати.
29. На підставі аналізу наведених положень законодавства Конституційний Суд України дійшов висновку, що кошти, які підлягають нарахуванню в порядку індексації заробітної плати та компенсації працівникам частини заробітної плати у зв`язку з порушенням строків її виплати, мають компенсаторний характер. Як складові належної працівникові заробітної плати ці кошти спрямовані на забезпечення реальної заробітної плати з метою підтримання достатнього життєвого рівня громадян та купівельної спроможності заробітної плати у зв`язку з інфляційними процесами та зростанням споживчих цін на товари та послуги.
30. Правові, економічні та організаційні основи підтримання купівельної спроможності населення України в умовах зростання цін з метою дотримання встановлених Конституцією України гарантій щодо забезпечення достатнього життєвого рівня населення України визначені Законом України "Про індексацію грошових доходів населення" від 03.07.1991 № 1282-XII (далі - Закон № 1282-XII, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
31. Відповідно до статті 1 Закону № 1282-XII індексація грошових доходів населення - встановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг.
32. Згідно з положеннями статті 2 Закону № 1282-XII індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру, зокрема, оплата праці (грошове забезпечення). Індексації підлягають грошові доходи населення у межах прожиткового мінімуму, встановленого для відповідних соціальних і демографічних груп населення.
33. Відповідно до статті 4 Закону № 1282-XII (у редакції Закону № 911-VIII від 24.12.2015, що діє з 01.01.2016 ) індексація грошових доходів населення проводиться у разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 103 відсотка. Підвищення грошових доходів населення у зв`язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, у якому опубліковано індекс споживчих цін.