ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 липня 2023 року
м. Київ
справа № 380/13061/22
адміністративне провадження № К/990/16211/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Чиркіна С.М.,
суддів: Єзерова А.А., Кравчука В.М.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 04.04.2023 (головуючий суддя: Запотічний І.І., судді: Глушко І.В., Довга О.І.) у справі №380/13061/22 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії,
У С Т А Н О В И В:
І. РУХ СПРАВИ
У вересні 2022 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 або позивач) звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області (далі - ГУПФУ Львівській області або відповідач), в якому просив:
визнати протиправною бездіяльність ГУПФУ у Львівській області щодо перерахунку та виплати щорічної разової грошової допомоги до 5 травня 2022 у розмірі 5 мінімальних пенсій за віком;
зобов`язати відповідача здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_1 разової грошової допомоги до 5 травня 2022 року у розмірі 5 мінімальних пенсій за віком, з урахуванням виплачених сум.
Львівський окружний адміністративний суд рішенням від 25.11.2022 позов задовольнив.
Восьмий апеляційний адміністративний суд постановою від 04.04.2023 скасував рішення суду першої інстанції і ухвалив нову постанову про відмову у задоволенні позову.
Не погоджуючись із рішеннями судів попередніх інстанцій, позивач подав касаційну скаргу, у якій просить суд касаційної інстанції скасувати оскаржувані судові рішення і ухвалити нову постанову про задоволення позову.
IІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ
Ухвалою Верховного Суду від 18.05.2023 відкрито касаційне провадження у справі.
Ухвалою Верховного Суду від 26.07.2023 справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження.
ІІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач є учасником бойових дій, що підтверджується інформацією, зазначеною у посвідченні серії НОМЕР_1, виданим 25.12.1996.
У 2022 році позивачу виплачено одноразову грошову допомогу до 5 травня за 2022 рік в розмірі 1491 грн, визначеному Порядком використання у 2022 році коштів державного бюджету, передбачених для виплати щорічної разової грошової допомоги ветеранам війни і жертвам нацистських переслідувань, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 07.05.2022 № 540 "Деякі питання виплати у 2022 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" і "Про жертви нацистських переслідувань" (далі - постанова № 540; Порядок № 540, відповідно).
Позивач звернувся до відповідача із заявою щодо здійснення перерахунку та виплати разової грошової допомоги позивачу як учаснику бойових дій до 5 травня за 2022 рік у розмірах, встановлених частиною п`ятою статті 12 Закону України від 22.10.1993 № 3551-XII "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (далі - Закон № 3551-ХІІ).
Листом від 25.08.2022 № 11486-12155/Б55/8-1300/22, ГУПФУ у Львівській області повідомило позивача про те, що виплата разової грошової допомоги законно здійснена у розмірах, встановлених Постановою Уряду № 540.
Не погодившись із діями відповідача щодо проведення нарахування та виплати разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік у меншому розмірі, ніж передбачено статтею 12 Закону № 3551-ХІІ, позивач звернувся до суду.
ІV. АРГУМЕНТИ СТОРІН
На обґрунтування позовних вимог позивач стверджує, що він є учасником бойових дій та відповідно до статті 12 Закону № 3551-XII, з урахуванням рішення Конституційного Суду України від 27.02.2020 № 3-р/2020, має право на отримання разової грошової допомоги до 5 травня в розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, а не у розмірі, встановленому постановою Кабінету Міністрів України № 540. Сума недоплаченої разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік становить 8 179 грн.
Відповідач відзив на позов не подавав.
V. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Ухвалюючи рішення про задоволення позову, суд першої інстанції виходив з того, що Конституційний Суд України рішенням від 27.02.2020 № 3-р/2-2020 визнав таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційним), окреме положення пункту 26 розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України у частині, яким передбачалося, що норми і положення статей 12, 13, 14, 15 та 16 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (Відомості Верховної Ради України, 1993 р., №45, ст. 425) застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Отже, з дня ухвалення рішення Конституційним Судом України (27.02.2020) розмір разової грошової допомоги до 5 травня підлягає нарахуванню і виплаті органом, уповноваженим здійснювати виплату разової щорічної грошової допомоги до 5 травня у розмірі, визначеному статтею 12 Закону № 3551-ХІІ, у редакції Закону №367-XIV.
При вирішенні справи, суд першої інстанції послався на правову позицію Верховного Суду у зразковій справі №440/2722/20.
Одночасно суд першої інстанції констатував, що указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 не введено обмежень щодо прав і свобод громадян України в частині, гарантованих статтею 46 Конституції України, а саме що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Відповідно, у спірних правовідносинах, не підлягає застосуванню постанова Кабінету Міністрів України від 07.05.2022 № 540.
Апеляційний суд погодився із висновками суду першої інстанції про те, що з дня ухвалення рішення Конституційним Судом України (27.02.2020) розмір разової грошової допомоги до 5 травня підлягає нарахуванню і виплаті органом, уповноваженим здійснювати виплату разової щорічної грошової допомоги до 5 травня у розмірі, визначеному статтею 12 Закону № 3551-ХІІ, у редакції Закону №367-XIV.
Проте, оскільки в Україні введений воєнний стан, а правовідносини щодо соціального захисту громадян регулюються статтею 46 Конституції України, яка не передбачена частиною другою статті 64 Основного Закону, такі права можуть бути обмежені в умовах воєнного стану. Тому враховуючи положення статті 64 Конституції України, частини другої статті 20 Закону № 389-VІІІ, частини сьомої статті 20 та абзацу третього підпункту 2 пункту 22 розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України, у 2022 році виплата щорічної разової грошової допомоги до 5-го травня має здійснюватися у розмірах, визначених в додатку до Порядку, затвердженого Постановою № 540.
Одночасно суд апеляційної інстанції констатував, що позивач не був позбавлений права на щорічну разову грошову допомогу до 5-го травня та отримав її у розмірі, встановленому в додатку до Порядку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 540.
При вирішенні справи, суд апеляційної інстанції послався на правову позицію Верховного Суду, викладену у постанові від 01.12.2022 у справі № 580/2869/22.
VІ. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
В обґрунтування вимог касаційної скарги скаржник зазначає, що Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні" не введено обмеження конституційних прав і свобод громадян України, передбачених статтею 46 Конституції України, зокрема в частині розміру разової грошової допомоги до 5 травня, яка передбачена статтею 12 Закону № 3551-ХІІ. Вважає, що з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення у справі 1-247/2018 (3393/18), стаття 12 Закону № 3551-ХІІ відновила дію у попередній редакції, а отже позивач має право на виплату разової грошової допомоги до 5 травня у 2022 році в розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком. За таких обставин, скаржник просить відступити від правового висновку Верховного Суду, викладеного у постанові від 01.12.2022 у справі № 580/2869/22.
Окремо скаржник просив врахувати, що рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 30.11.2022 у справі № 640/8186/22 визнано протиправною та нечинною постанову Уряду № 540 в частині визначення грошової допомоги учасникам бойових дій в розмірі 1491 грн.
Відповідач подав відзив на касаційну скаргу, у якому з посиланням на законність та обґрунтованість рішення суду апеляційної інстанції, просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржуване судове рішення без змін. Наполягає, що у 2022 році виплата щорічної разової грошової допомоги до 5 травня має здійснюватися у розмірах, визначених в додатку до Порядку, затвердженого Постановою № 540. Така правова позиція узгоджується із висновком Верховного Суду, викладеним у постанові від 01.12.2022 у справі № 580/2869/22. Також відповідач наполягає, що останній є неналежним відповідачем у цих правовідносинах, оскільки питання перерахунку (нарахування) та виплати разової грошової допомоги до 5 травня належить до повноважень структурних підрозділів з питань соціального захисту населення за задекларованим/зареєстрованим місцем проживання одержувача.