ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 липня 2023 року
м. Київ
справа № 380/12782/22
адміністративне провадження № К/990/16410/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Шишова О.О.,
суддів: Дашутіна І.В., Яковенка М.М.,
розглянувши в порядку письмового провадження справу
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Торгово-виробнича компанія "Перша приватна броварня "Для людей - як для себе!" до Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю Торгово-виробнича компанія "Перша приватна броварня "Для людей - як для себе!" на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 12 квітня 2023 року (постановлену в складі колегії суддів: головуючого судді Шинкар Т.І., суддів Іщук Л.П., Обрізка І.М.)
У С Т А Н О В И В:
РУХ СПРАВИ
І. Короткий зміст позовних вимог
1. Товариство з обмеженою відповідальністю Торгово-виробнича компанія "Перша приватна броварня "Для людей - як для себе!" (далі - Товариство, позивач) звернулось в суд з позовом до Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (далі - відповідач, податковий орган), просило визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення №25/33-00-07-01 від 08.02.2022.
2. Обґрунтовуючи позовні вимоги Товариство зазначило, що під час проведення перевірки ТОВ торгово-виробнича компанія "Перша приватна броварня "Для людей як для себе!" відповідачем були порушені норми п.52-2 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України (перевірка проведена всупереч дії установленого на період дії карантину мораторію), що, на думку позивача, свідчить про протиправність її проведення та нівелює правові наслідки такої. Крім того, зазначила про помилковість висновків відповідача щодо відсутності господарських операцій між позивачем та його контрагентами, тоді як такі господарські відносини носили реальний характер, що підтверджується належно оформленими первинними документами.
ІІ. Рішення судів першої й апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення
3. Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 26 грудня 2022 року позовні вимоги було задоволено у повному обсязі.
3.1. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків від 08.02.2022 року №25/33-00-07-01 про заниження податку на додану вартість в сумі 12334000 гривень 00 копійок. Також було вирішено питання щодо розподілу судових витрат зі сплати судового збору.
4. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що на момент проведення перевірки, Кабінетом Міністрів України не приймалось рішення про завершення дії карантину з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), а тому діяв мораторій на проведення документальних позапланових перевірок платників податків. Суд першої інстанції вказав, що Кабінет Міністрів України не наділений повноваженнями щодо відновлення проведення податкових перевірок або скорочення строку дії обмежень, встановлених п.52-2 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок, позаяк мораторій встановлено нормативно-правовим актом, який має вищу юридичну силу та зміни до якого вносяться виключно шляхом внесення змін саме до цього Кодексу. Суд першої інстанції зазначив, що акт перевірки від 10.01.2022 №01/33-00-07-02/31978272 не може слугувати підставою для прийняття спірного податкового повідомлення-рішення, оскільки у розумінні вимог статті 74 Кодексу адміністративного судочинства України є доказом, що одержаний з порушенням порядку, встановленого законом. З урахуванням досліджених судом фактичних даних в контексті вищенаведених норм, суд першої інстанції дійшов висновку, що оскільки проведена перевірка стосовно ТОВ "Перша приватна броварня" відбулась усупереч законодавчій забороні, такі обставини тягнуть за собою протиправність податкового повідомлення-рішення, прийнятого за наслідками такої перевірки.
5. Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 12 квітня 2023 року, скасовано рішення Львівського окружного адміністративного суду від 26 грудня 2022 року та ухвалено нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог - відмолено.
6. Суд апеляційної інстанції, відмовляючи у задоволені позовних вимог виходив з того, що Товариство не вказує, яким чином обставини призначення та проведення перевірки в період дії мораторію, встановленого пунктом 52-2 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України, вплинули на правильність висновків контролюючого органу за результатами такої перевірки, за наявності допуску до її проведення представників контролюючого органу уповноваженими особами Товариства.
6.1. Суд апеляційної інстанції встановив відсутність реального джерела походження товарів, не підтвердження факту перевезення, відсутність достовірної інформації щодо виробника Товару, контролюючий орган дійшов висновку про неможливість реального здійснення господарських операцій між ТОВ "ТРІНІТІ ТРАНС КОМПАНІ" та позивачем, в ході перевірки не підтверджено наявність поставок ТМЦ у спірних періодах, що вказує на відсутність мети настання реальних наслідків .
ІІІ. Провадження в суді касаційної інстанції
7. Товариство не погодившись з постановою апеляційної інстанції подало касаційну скаргу, в якій посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права щодо відмови у задоволення позовних вимог, просить скасувати постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 12 квітня 2023 року у справі №380/12782/22 та залишити в силі Львівського окружного адміністративного суду від 26 грудня 2022 року.
7.1. Як підставу касаційного оскарження позивач указав пункт 1 частини четвертої статті 328 КС України, - застосування судами попередніх інстанцій норми матеріального та процесуального права при вирішенні цієї справи без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду від 22.02.2022 у справі №420/12859/21, від 15.04.2022 у справі № 160/5267/21, від 27.04.2022 у справі №140/1846/21, від 17.05.2022 у справі № 520/592/21, від 06.07.2022 у справі № 360/1182/21, від 01.09.2022 у справі № 640/16093/21, від 12.10.2022 у справі № 160/24072/21, від 28.10.2022 у справі №600/1741/21-а, від 28.12.2022 у справі №160/14248/21, від 28.12.2022 у справі №420/22374/21, від 23.02.2023 у справі №160/20112/21, від 23.02.2023 у справі №600/1402/22-а щодо застосування пункту 52-2 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, пункт кодексу України.
7.2. Обґрунтовуючи касаційну скаргу позивач цитує норми матеріального та процесуального права, вказує на порушення допущені позивачем в процесі здійснення ним господарської діяльності, на неврахування судом апеляційної інстанції положень чинного податкового законодавства, звертає увагу на те, що податкова перевірка Товариства була проведена всупереч мораторію на її проведення, встановленого пунктом 52-2 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України (далі - ПК України), тобто, за відсутності визначених законом повноважень на її проведення.
8. У відзиві на касаційну скаргу контролюючий орган просить залишити оскаржуване рішення суду апеляційної інстанції без змін як законне й обґрунтоване, а скаргу Товариства - без задоволення, повністю підтримуючи висновки й мотиви, з яких виходив апеляційний суд при ухваленні рішення. Зауважує, що при дослідженні в ході наданих до перевірки документів позивача щодо взаємовідносин з контрагентами -постачальниками встановлено, що в діях засновників та посадових осіб контрагентів вбачаються ознаки створення суб`єктів підприємницької діяльності з метою прикриття незаконної діяльності у вигляді штучного формування податкового кредиту підприємствам реального сектору, а також складання, видачі завідомо неправдивих документів (податкових та видаткових накладних), внесення до офіційних документів (податкової звітності з податку на додану вартість) завідомо неправдивих відомостей з метою сприяння підприємствам реального сектору в мінімізації податкових зобов`язань з податку на додану вартість та ухилення від сплати податків.
9. 06 червня 2023 року справа №380/12782/22 надійшла на адресу Верховного Суду.
10. Касаційний розгляд справи проведено в порядку письмового провадження, відповідно до статті 343 Кодексу адміністративного судочинства України.
IV. Установлені судами фактичні обставини справи
11. Суди попередніх інстанцій установили, Товариство з обмеженою відповідальністю торгово-виробнича компанія "Перша приватна броварня "Для людей як для себе!" (далі ТОВ "Перша приватна броварня"; місцезнаходження: вул.Дж.Вашингтона, 10, м.Львів, 79032; код ЄДРПОУ: 31978272) зареєстроване, як юридична особа, 31.03.2004 року; основним видом економічної діяльності названого підприємства, згідно з відомостями, які містяться у ЄДР, є виробництво пива (11.05).
12. 24.11.2021 року, відповідно до підп.20.1.4 п.20.1 ст.20, підп.75.1.2 п.75.1 статті 75, підп.78.1.1 п.78.1 статті 78 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI (далі Податковий кодекс) та абз.5 постанови Кабінету Міністрів України від 03.02.2021 року №89 "Про скорочення строку дії обмеження в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірки", відповідачем прийнято наказ №151 "Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ ТВК "Перша приватна броварня "Для людей як для себе!" (код ЄДРПОУ: 31978272)".
13. На підставі направлень відповідача від 25.11.2021 року №253/33-00-07-01, №254/33-00-07-02, №255/33-00-08, відповідно до підп.20.1.4 п.20.1 ст.20, підп.75.1.2 п.75.1 ст.75, підп.78.1.1 п.78.1 ст.78 Податкового кодексу, абз.5 постанови Кабінету Міністрів України від 03.02.2021 року №89 "Про скорочення строку дії обмеження в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірки", Західним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків проведено документальну позапланову виїзну перевірку ТОВ торгово-виробнича компанія "Перша приватна броварня" з метою здійснення контролю за дотримання вимог податкового законодавства України по взаємовідносинах з ТОВ "Грейн Трейд Групп" (код ЄДРПОУ: 40276807) за червень 2020 року та ТОВ "Трініті Транс Компані" (код ЄДРПОУ: 42550676) за вересень 2020 року, за результатами якої складено акт від 10.01.2022 року №01/33-00-07-02/31978272 (далі акт перевірки від 10.01.2022 року).
14. У висновках цього акта перевірки контролюючий орган зазначив про порушення позивачем за вказаний період п.44.1 ст.44, п.198.1, п.198.3, п.198.6 ст.198, п.201.10 ст.201 Податкового кодексу, що призвело до заниження податку на додану вартість на загальну суму 12334000,00 грн, в т.ч.: за червень 2020 року в сумі 270000,00 грн, за листопад 2020 року в сумі 5824000,00 грн, за грудень 2020 року в сумі 6240000,00 грн.
15. На підставі акта перевірки від 10.01.2022 року №01/33-00-07-02/31978272 Західним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків прийнято оскаржуване податкове повідомлення-рішення від 08.02.2022 року №25/33-00-07-01 про заниження податку на додану вартість в сумі 12334000,00 грн.
16. ТОВ "Перша приватна броварня" скористалося правом адміністративного оскарження, однак за наслідками такого названий акт індивідуальної дії рішенням Державної податкової служби України від 25.08.2022 року №9689/6/99-00-06-01-02-06 залишено без змін.
17. Позивач, вважаючи вказане податкове повідомлення-рішення протиправними, звернувся до суду із позовом за захистом своїх порушених прав та законних інтересів.
V. Позиція Верховного Суду
18. Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
19. Відповідно до частини першої статті 341 КАС України, суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
20. Вирішуючи спір між сторонами, суди попередніх інстанцій встановили, що документальну планову виїзну перевірку підприємства позивача було призначено і проведено під час дії мораторію, встановленого пункту пункт 52-2 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України. Спір між сторонами в цій частині відсутній.
21. При прийнятті наказу про проведення перевірки ГУ ДПС керувалось нормами постанови №89, якою було скорочено строк дії обмежень, встановлених пунктом 52-2 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України. Суд першої інстанції підтримав позицію Товариства про відсутність визначених законодавчих підстав для проведення у спірний період документальної планової виїзної перевірки та визнав такі порушення такими, що тягнуть за собою визнання протиправними і скасування оскаржуваних податкових повідомлень-рішень. Натомість, апеляційний суд не встановив процедурних порушень при призначенні податкової перевірки.
22. Отже, з урахуванням меж касаційного провадження ключовим питанням у цій справі є те, чи належить проведення документальної планової виїзної перевірки на підставі пункту 52-2 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України та постанови КМУ №89 до тих процедурних порушень, які об`єктивно можуть вплинути на правильність висновків контролюючого органу за наслідками такої перевірки і, відповідно, чи слугують такі порушення самостійною підставою для скасування податкових повідомлень рішень, прийнятих згідно із такими висновками.
23. Для вирішення цього питання першочергово слід встановити, чи є протиправним проведення документальної планової виїзної перевірки у листопада 2021 року на підставі пункту 52-2 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України та постанови КМУ №89.
24. Порядок проведення документальних планових перевірок унормовано статтею 77 ПК України.
25. 18 березня 2020 року набрав чинності Закон України від 17 березня 2020 року №533-IX "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)", яким підрозділ 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України доповнено пунктами 52-1 - 52-5.
26. Зокрема, згідно з пунктом 52-2 установлено мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок на період з 18 березня по 31 травня 2020 року, крім документальних позапланових перевірок з підстав, визначених підпунктом 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу. Інформація про перенесення документальних планових перевірок, які відповідно до плану-графіку проведення планових документальних перевірок мали розпочатися у період з 18 березня по 31 травня 2020 року та на день набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)" не були розпочаті, включається до оновленого плану-графіку, який оприлюднюється на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, до 30 березня 2020 року. Документальні та фактичні перевірки, що були розпочаті до 18 березня 2020 року та не були завершеними, тимчасово зупиняються на період до 31 травня 2020 року. Таке зупинення перериває термін проведення перевірки та не потребує прийняття будь-яких додаткових рішень контролюючим органом. На період з 18 березня по 31 травня 2020 року зупиняється перебіг строків давності, передбачених статтею 102 цього Кодексу.