ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 липня 2023 року
м. Київ
справа № 640/14165/19
адміністративне провадження № К/9901/8525/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду (далі - Суд):
cудді-доповідача - Радишевської О. Р.,
суддів - Кашпур О. В., Данилевич Н.А.
розглянув як суд касаційної інстанції в порядку спрощеного провадження без повідомлення (виклику) сторін справу №640/14165/19
за позовом Акціонерного товариства "Полтаваобленерго" до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, про визнання протиправними дій, визнання протиправною та скасування постанови, провадження у якій відкрито
за касаційною скаргою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 31 жовтня 2019 року, ухвалене у складі: головуючої судді Літвінової А.В., і постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 13 лютого 2020 року, ухвалене у складі: судді-доповідача Мельничука В.П., суддів Лічевецького І.О., Оксененка О.М.,
УСТАНОВИВ:
І. Суть спору
1. Акціонерне товариство "Полтаваобленерго" (далі - АТ "Полтаваобленерго", позивач) звернулося до суду з позовом до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП, відповідач), з вимогами:
- визнати протиправними дії НКРЕКП щодо прийняття постанови "Про внесення змін до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 11.12.2018 № 1840" від 12.07.2019 №1426 у частині коригування структури тарифу на розподіл електричної енергії в бік зменшення на суму 103 096,05 тис грн, відповідно до додатку до вказаної постанови від 12.07.2019 № 1426 "Структура тарифів на послуги з розподілу електричної енергії Акціонерного товариства "Полтаваобленерго";
- визнати протиправною та скасувати постанову НКРЕКП "Про внесення змін до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 11.12.2018 № 1840" від 12.07.2019 № 1426.
2. Позов обґрунтовано тим, що, приймаючи постанову "Про внесення змін до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 11.12.2018 №1840" від 12.07.2019 №1426, НКРЕКП порушено статтю 19 Конституції України, статті 3, 6 Закону України "Про ринок електричної енергії", пункт 4 статті 17 Закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг", частини другу та третю статті 12 Закону України "Про ціни та ціноутворення", пункт 7.11 Порядку встановлення (формування) тарифів на послуги з розподілу електричної енергії, затвердженого постановою НКРЕКП від 05.10.2018 №1175, Порядок формування інвестиційних програм ліцензіатів з передачі та постачання електричної енергії, затвердженого постановою НКРЕКП від 13.12.2012 №1627. За доводами позивача, оскаржуваною постановою відповідач безпідставно здійснив коригування витрат у структурі тарифу в бік зменшення та встановив для АТ "Полтаваобленерго" дискримінаційні, економічно необґрунтовані тарифи на послуги з розподілу електричної енергії.
ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи
3. НКРЕКП у період з 26.03.2019 по 08.04.2019 провела планову виїзну перевірку дотримання АТ "Полтаваобленерго" ліцензійних умов з розподілу електричної енергії та ліцензійних умов з постачання електричної енергії за період з 01.01.2018 по 31.12.2018.
4. Результати перевірки оформлені актами від 08.04.2019 №146 та №147.
5. Розглянувши на засіданні акти від 08.04.2019 №146 та №147, НКРЕКП прийняла постанову від 17.05.2019 №798, якою на АТ "Полтаваобленерго" накладено штраф за порушення ліцензійних умов з розподілу електричної енергії та ліцензійних умов з постачання електричної енергії та на підставі пункту 1 частини першої та пунктом 1 частини другої статті 17 Закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" вирішено застосувати до позивача заходи державного регулювання.
6. Пунктом 3 постанови НКРЕКП від 17.05.2019 №798 Департаменту із регулювання відносин у сфері енергетики НКРЕКП доручено:
1) підготувати та винести на засідання НКРЕКП проєкт рішення щодо встановлення (перегляду) тарифу на розподіл електричної енергії АТ "Полтаваобленерго" шляхом його зміни в бік зменшення на загальну суму 103 096,05 тис грн (без ПДВ), урахувавши: суму необґрунтованого недовиконання інвестиційної програми, програми ремонтів і надлишково отриманого доходу від здійснення ліцензованої діяльності за 2018 рік у розмірі 102 588,81 тис грн (без ПДВ); суму перевищення фінансування заходів схваленої Інвестиційної програми на 2018 рік понад 10 % у розмірі 160,81 тис грн (без ПДВ); суму перевищення фізичних обсягів над плановими понад 5 % по заходах схваленої Інвестиційної програми на 2018 рік у розмірі 63,78 тис грн (без ПДВ); суму фінансування заходів, не передбачених схваленою Інвестиційною програмою на 2018 рік, у розмірі 282,65 тис грн (без ПДВ);
2) у разі неврахування АТ "Полтаваобленерго" в Інвестиційній програмі на 2019 рік статті "Додатково отриманий дохід за результатом діяльності 2018 року" без додаткових джерел фінансування у розмірі 8 357,72 тис грн (без ПДВ) підготувати та винести на засідання НКРЕКП, що проводиться у формі відкритого слухання, проєкт рішення щодо встановлення (перегляду) тарифу на розподіл електричної енергії АТ "Полтаваобленерго" шляхом його зміни в бік зменшення на суму 8 357,72 тис грн. (без ПДВ);
3) у разі невиконання (неосвоєння) АТ "Полтаваобленерго" заходів, зазначених у підпункті 4 пункту 2 постановляючої частини цієї постанови, та/або ненадання належним чином завірених та структурованих копій підтвердних документів, підготувати та винести на засідання НКРЕКП, що проводиться у формі відкритого слухання, проєкт рішення щодо встановлення (перегляду) тарифу на розподіл електричної енергії АТ "Полтаваобленерго" шляхом його зміни в бік зменшення на суму 34 830,79 тис грн (без ПДВ).
7. Судами попередніх інстанцій встановлено, що Департаментом із регулювання відносин у сфері енергетики НКРЕКП було здійснено для АТ "Полтаваобленерго" розрахунок операційних витрат у структурі тарифів на послуги з розподілу електричної енергії, зокрема, здійснено перерахунок статті "Коригування витрат".
8. 24.06.2019 НКРЕКП ухвалила проєкт постанови "Про внесення змін до постанови НКРЕКП від 11.12.2018 № 1840" щодо перегляду тарифів на послуги з розподілу електричної енергії АТ "Полтаваобленерго" .
9. Листом від 02.07.2019 № 10-74/1006 АТ "Полтаваобленерго" направило до НКРЕКП пропозиції та зауваження до вказаного проєкту із запереченнями проти зміни статті "Коригування витрат" у структурі тарифів на розподіл електричної енергії АТ "Полтаваобленерго".
10. 05.07.2019 на відкритому обговоренні вказаного проєкту постанови щодо перегляду тарифів на послуги з розподілу електричної енергії АТ "Полтаваобленерго" складено протокол відкритого обговорення та таблицю узгодження позицій.
11. Постановою НКРЕКП від 12.07.2019 №1426 "Про внесення змін до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 11.12.2018 № 1840" скориговано структуру тарифів на послуги з розподілу електричної енергії АТ "Полтаваобленерго", зокрема статтю "Коригування витрат".
12. Додатком до вказаної постанови "Структура тарифів на послуги з розподілу електричної енергії АТ "Полтаваобленерго" передбачено коригування витрат у бік зменшення на 360441 тис грн (без ПДВ), у тому числі: 113 009,52 тис грн (без ПДВ) - вилучення коштів відповідно до пункту 3 постанови НКРЕКП від 04.12.2018 №1615; 103 096,05 тис грн (без ПДВ) - вилучення коштів відповідно до підпункту 1 пункту 3 постанови НКРЕКП від 17.09.2018 № 798 (з розрахунку на 5 місяців сума становить - 247 430, 52 тис грн).
13. Не погоджуючись з указаною постановою НКРЕКП, позивач звернувся до суду.
ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їхнього ухвалення
14. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 31 жовтня 2019 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 13 лютого 2020 року, позов задоволено:
- визнано протиправними дії НКРЕКП щодо прийняття постанови від 12.07.2019 №1426 "Про внесення змін до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 11.12.2018 №1840" щодо коригування структури тарифу на розподіл електричної енергії в бік зменшення на суму 103 096,05 тис грн, відповідно до додатку до вказаної постанови від 12.07.2019 №1426 "Структура тарифів на послуги з розподілу електричної енергії АТ "Полтаваобленерго";
- визнано протиправною та нечинною постанову НКРЕКП від 12.07.2019 №1426 "Про внесення змін до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 11.12.2018 №1840".
15. Задовольняючи позов, суди попередніх інстанцій виходили з того, що, вилучаючи зі структури тарифу кошти на суму 103 096,05 тис грн, НКРЕКП керувалася положеннями пункту 7.8 Порядку встановлення (формування) тарифів на послуги з розподілу електричної енергії, затвердженого постановою НКРЕКП від 05.10.2018 №1175 (далі - Порядок №1175), який регулює порядок саме встановлення тарифів ліцензіата як засобу державного регулювання у сфері енергетики.
16. Водночас правові підстави для зменшення тарифу встановлені пунктом 7.11 вказаного порядку, відповідно до якого НКРЕКП може зменшити чинний тариф, вилучивши зі структури тарифу виключно кошти за недотримання ліцензіатом структури тарифу та/або невиконання інвестиційної програми.
17. Проте у спірних правовідносинах НКРЕКП вилучила зі структури тарифу: 1) суму необґрунтованого недовиконання інвестиційної програми, програми ремонтів і надлишково отриманого доходу від здійснення ліцензованої діяльності за 2018 рік у розмірі 102 588,81 тис грн (без ПДВ); 2) суму перевищення фінансування заходів схваленої Інвестиційної програми на 2018 рік понад 10 % у розмірі 160,81 тис грн (без ПДВ); 3) суму перевищення фізичних обсягів над плановими понад 5% по заходах схваленої Інвестиційної програми на 2018 рік у розмірі 63,78 тис грн (без ПДВ); 4) суму фінансування заходів, не передбачених схваленою Інвестиційною програмою на 2018 рік, у розмірі 282,65 тис грн (без ПДВ).
18. Суди попередніх інстанцій також зазначили, що, зменшуючи позивачеві тариф, відповідач керувався Методичними рекомендаціями щодо визначення сум необґрунтованого недовиконання інвестиційних програм, програм ремонтів енергопостачальних компаній та надлишково отриманого або недоотриманого доходу від здійснення ліцензованої діяльності, які затверджені постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 21.03.2017 №306 (далі - Методичні рекомендації №306), які не є нормативно-правовим актом і якими не може бути розширено повноваження НКРЕКП, у тому числі щодо повноважень на вилучення зі структури тарифів коштів необґрунтованого недовиконання інвестиційної програми, програми ремонтів та надлишково отриманого доходу від здійснення ліцензованої діяльності.
19. На думку судів попередніх інстанцій, АТ "Полтаваобленерго" у період з 01.01.2018 по 31.12.2018 не було ліцензіатом з провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії, не здійснювало вказану діяльність і не отримувало доходу від такої діяльності, а тому не могло порушити ліцензійні умови з розподілу електричної енергії.
20. Суди попередніх інстанцій також зазначили, що НКРЕКП не спростувала доводів позивача про те, що її висновки про недотримання позивачем інвестиційної програми на 2018 рік зроблені на підставі вибіркової перевірки первинних документів, а тому вони не можуть вважатися обґрунтованими.
21. З урахуванням викладеного, суди попередніх інстанцій вважали, що НКРЕКП не мало правових та фактичних підстав для зменшити чинного тарифу АТ "Полтаваобленерго", вилучивши зі структури тарифу певних сум.
IV. Провадження в суді касаційної інстанції
22. У касаційній скарзі відповідач, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального і процесуального права, просить скасувати їхні рішення і ухвалити нове, яким у задоволенні позову відмовити.
23. За доводами відповідача, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, суди попередніх інстанцій дійшли протиправних висновків про те, що оскаржуване рішення було прийнято з перевищенням повноважень та з порушенням установленого законом порядку.
24. Скаржник доводить, що сферою діяльності НКРЕКП є державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб`єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг. Відповідно до підпункту 2 пункту 7.8 глави 7 Порядку 1175 НКРЕКП має право за наслідками перевірок господарської діяльності ліцензіатів як засіб державного регулювання у сфері енергетики ініціювати встановлення (перегляд) тарифів ліцензіатів.
25. Як зазначає скаржник, НКРЕКП провела перевірку дотримання АТ "Полтаваобленерго" ліцензійних умов з розподілу електричної енергії та ліцензійних умов з постачання електричної енергії, у межах якої було встановлено низку порушень, що і сталою причиною для перегляду тарифів АТ "Полтаваобленерго" відповідно до правил, передбачених пунктом 7.8 глави 7 Порядку 1175 НКРЕКП.
26. Щодо застосування Методичних рекомендацій №306 скаржник зазначив, що їх адресатом є територіальні органи НКРЕКП, а не ліцензіати. Посилання на ці Методичні рекомендації в актах перевірок та оскаржуваному рішенні обумовлено тим, що перевірку АТ "Полтаваобленерго" проводив один з територіальних органів НКРЕКП.
27. Щодо висновків судів попередніх інстанцій про те, що у період з 01.01.2018 по 31.12.2018 позивач не був ліцензіатом з провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії скаржник зазначив, що постановою НКРЕКП від 24.01.2018 №68 для АТ "Полтаваобленерго" на підставі постанови НКРЕКП від 25.07.2017 №932 "Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії" було встановлено тариф на розподіл електричної енергії.
28. Позивач у відзиві на касаційну скаргу зазначив, що судами попередніх інстанцій повно та всебічно встановлено обставини, що мають значення для розгляду справи, і правильно застосовано норми матеріального права до спірних правовідносин, у зв`язку з чим підстав для скасування їхніх рішень немає.
29. Касаційна скарга надійшла до Верховного Суду 24 березня 2020 року. За наслідками автоматизованого розподілу від 24 березня 2020 року касаційну скаргу передано на розгляд колегії суддів: судді-доповідачу Тацій Л.В., суддям Стрелець Т.Г., Стеценку С.Г.
30. Ухвалою Верховного Суду від 15 вересня 2020 року задоволено заяви про самовідвід суддів Тацій Л.В. Стрелець Т.Г., Стеценка С.Г.; передано матеріали касаційної скарги разом зі справою до Секретаріату Касаційного адміністративного суду для визначення складу суду в порядку, передбаченому Кодексом адміністративного судочинства України, Положенням про автоматизовану систему документообігу суду та Тимчасовими засадами використання автоматизованої системи документообігу суду та визначення складу суду у Верховному Суді.
31. За наслідками повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями касаційну скаргу передано на розгляд колегії суддів: судді-доповідачу Радишевській О.Р., суддям Кашпур О.В., Данилевич Н.А.
32. Ухвалою Суду від 01.06.2020 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою.
V. Джерела права та акти їхнього застосування
33. Правовий статус НКРЕКП, її завдання, функції, повноваження та порядок їх здійснення визначено Законом України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" від 22.09.2016 №1540-VIII (далі - Закон №1540-VIII).
34. Відповідно до частини першої статті 1 Закону № 1540-VIII Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - Регулятор), є постійно діючим незалежним державним колегіальним органом, метою діяльності якого є державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб`єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг.
35. Частиною першою статті 19 Закону № 1540-VIII передбачено, що Регулятор здійснює державний контроль за дотриманням суб`єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, законодавства у відповідних сферах та ліцензійних умов шляхом проведення планових та позапланових виїзних, а також невиїзних перевірок відповідно до затверджених ним порядків контролю.
36. Згідно з частиною четвертою статті 19 Закону № 1540-VIII під час здійснення державного контролю Регулятор має право:
1) вимагати від суб`єкта господарювання усунення виявлених порушень вимог цього Закону та законів, що регулюють діяльність у сфері енергетики та комунальних послуг, і ліцензійних умов;
2) фіксувати процес здійснення планового або позапланового заходу чи кожну окрему дію засобами аудіо- та відеотехніки, не перешкоджаючи здійсненню такого заходу;
3) вимагати припинення дій, що перешкоджають здійсненню державного контролю;
4) призначати експертизу, одержувати пояснення, довідки, копії документів, відомості з питань, що виникають під час державного контролю;
5) приймати обов`язкові до виконання суб`єктом господарювання, що провадить діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, рішення про усунення виявлених порушень;
6) накладати штрафні санкції та вживати заходів, передбачених законом.
37. Відповідно до частини першої, пунктів 1, 2 частини другої статті 22 Закону № 1540-VIII суб`єкти господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, несуть відповідальність за правопорушення у сферах енергетики та комунальних послуг, визначені законами України "Про природні монополії", "Про комбіноване виробництво теплової та електричної енергії (когенерацію) та використання скидного енергопотенціалу", "Про ринок електричної енергії", "Про ринок природного газу", "Про трубопровідний транспорт", "Про теплопостачання", "Про питну воду та питне водопостачання", "Про державне регулювання у сфері комунальних послуг" та іншими законами, що регулюють відносини у відповідних сферах.