1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 липня 2023 року

м. Київ

справа № 380/9069/21

адміністративне провадження № К/990/22879/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Дашутіна І.В.,

суддів: Шишова О.О., Яковенка М.М.

розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу Головного управління ДПС у Львівській області на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 16 лютого 2022 року у складі судді Гавдик З.В. та постанову Восьмого адміністративного суду від 26 травня 2022 року у складі колегії суддів: Глушка І.В., Довгої О.І., Бруновської Н.В. у справі №380/9069/21 за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "БК Будівельні технології ХХІ" до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:

Товариство з обмеженою відповідальністю "БК Будівельні технології ХХІ" (далі -ТОВ "БК Будівельні технології ХХІ", позивач) звернулося до суду із позовом до Головного управління ДПС у Львівській області (далі - ГУ ДПС у Львівській області, відповідач), у якому просило:

- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 22.04.2021 № 8648/13010702 про нарахування штрафу в розмірі 3 978 547,18 грн за платежем "податок на додану вартість" в частині нарахування штрафу 3 978 159,18 грн;

- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 22.04.2021 № 8649/13010702 про збільшення суми грошового зобов`язання за платежем "податок на додану вартість" на суму 9 902 538,75 грн у частині збільшення суми грошового зобов`язання з ПДВ на суму 9 901 374,75 грн.

Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 16 лютого 2022 року, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 26 травня 2022 року, адміністративний позов задоволено.

Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління Державної податкової служби у Львівській області № 8648/13010702 від 22.04.2021у на суму 3978159,18 грн;

Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління Державної податкової служби у Львівській області № 8649/13010702 від 22.04.2021 на суму 9901374,75 грн.

Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби у Львівській області (ЄДРПОУ 43143039, м. Львів, вул. Стрийська, 35) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "БК Будівельні технології ХХІ" (82200, Львівська обл., м. Тускавець, вул. Мазепи, 31-В, ЄДРПОУ 40916248) 22700,00 грн сплаченого судового збору.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, зазначав, що податкові накладні зареєстровано позивачем в ЄРПН на всю суму постачання звітного (податкового) періоду не пізніше останнього календарного дня такого звітного (податкового) періоду. Тобто за операціями з поставки ФОП (неплатникам ПДВ) товарів (послуг) позивач зареєстрував податкові накладні в ЄРПН своєчасно та в межах перевіреного періоду з суми постачання товарів (послуг) на користь ФОП на загальну суму 47 615 848,18 грн та визначив податкове зобов`язання з ПДВ в сумі 7 935 974,70 грн. Невідповідність лише номенклатури товару і лише в податковій накладній, що не спричинило заниження позивачем податку на додану вартість по вищевказаних операціях, не є правовою підставою для повторного нарахування цієї ж суми податкового зобов`язання та винесення спірних рішень, адже об`єктом оподаткування є саме відповідні операції платників податку.

Судами попередніх інстанцій під час розгляду справи встановлено:

Документальною плановою виїзною перевіркою ТОВ "БК Будівельні технології XXI" повноти та правильності нарахування підприємством податку на додану вартість за період з 01.01.2017 по 30.09.2020 Головним управління ДПС у Львівській області встановлено порушення вимог:

- п. 185.1 ст. 185; п. 187.1 ст. 187; п. 192.1 ст. 192; п. 200.1, п. 200.4 ст. 200 Податкового кодексу України (далі - ПК України), у результаті чого ТОВ "БК Будівельні технології ХХІ" занижено податок на додану вартість (позитивне значення різниці між сумою податкового зобов`язання та сумою податкового кредиту поточного звітного (податкового) періоду (ряд. 18 Декларації)) на загальну суму 7922031 грн, у тому числі: за лютий 2017 року в сумі 170021 грн, за березень 2017 року в сумі 116887 грн, за квітень 2017 року у сумі 163085 грн, за травень 2017 року у сумі 412748 грн, за червень 2017 року в сумі 368637 грн, за липень 2017 року у сумі 267425 грн, за серпень 2017 року у сумі 316620 грн, за вересень 2017року у сумі 269726 грн, за жовтень 2017 року у сумі 313249 грн, за листопад 2017року у сумі 309634 грн, за грудень 2017 року у сумі 252800 грн, за січень 2018 року у сумі 213345 грн, за лютий 2018 року в сумі 134294 грн, за березень 2018 року в сумі 251103 грн, за квітень 2018 року у сумі 262565 грн, за травень 2018 року у сумі 338140 грн, за червень 2018 року у сумі 255196 грн, за липень 2018 року у сумі 299123 грн, за серпень 2018 року у сумі 309879 грн, за вересень 2018 року у сумі 264313 грн, за жовтень 2018 року у сумі 292060 грн, за листопад 2018 року у сумі 222349 грн, за грудень 2018 року у сумі 252636 грн, за січень 2019 року у сумі 182367 грн, за лютий 2019 року у сумі 140583 грн, за березень 2019 року у сумі 121809 грн, за квітень 2019 року у сумі 221974 грн, за травень 2019 року у сумі 219534 грн, за червень 2019 року у сумі 189449 грн, за липень 2019 року у сумі 308462 грн, за серпень 2019 року у сумі 231456 грн, за вересень 2019 року у сумі 249785 грн, за листопад 2019 року у сумі 546 грн, за квітень 2020 року у сумі 100 грн, за травень 2020 року у сумі 130 грн;

-п. 120-1.2 ст. 120-1; ст. 201 ПК України у результаті чого підприємством в Єдиному реєстрі податкових накладних не зареєстровано податкові накладні/розрахунках коригування до податкових накладних у сумі ПДВ 7957324, 36 грн.

Відповідно до представлених до перевірки документів, а саме видаткових накладних, ТОВ "БК Будівельні технології ХХІ" за період з 01.01.2017 по 30.09.2019 реалізовано господарські товари та будівельні матеріали в асортименті із конкретно зазначеним найменуванням товару та кодом УКТЗЕД для фізичних осіб-підприємців (неплатників ПДВ), на загальну суму 47615848,18 грн, у тому числі ПДВ в сумі 7935974, 70 грн.

Крім того, відповідно до представлених актів наданих послуг (виконаних робіт), ТТН, карток рахунку 361 по кожному покупцю ФОП та актів звірок із покупцями, ТОВ "БК Будівельні технології ХХІ" було надано транспортні послуги ФОП (неплатникам ПДВ) на загальну суму 128098 грн, у тому числі ПДВ в сумі 21349, 67 грн.

За наслідками перевірки ГУ ДПС у Львівській області прийнято:

- податкове повідомлення-рішення від 22.04.2021 № 8648/13010702 про нарахування штрафу в розмірі 3978547,18 грн за платежем ПДВ;

- податкове повідомлення-рішення від 22.04.2021 № 8649/13010702, яким визначено грошове зобов`язання з податку на додану вартість у сумі 9902538,75 грн.

Позивач, уважаючи винесені ГУ ДФС у Львівській області податкові повідомлення-рішення від 22.04.2021 № 8648/13010702 в частині нарахування штрафу 3978159,18 грн та від 22.04.2021 № 8649/13010702 в частині збільшення суми грошового зобов`язання з ПДВ на суму 9901374,75 грн протиправними, звернувся до суду з вимогами про їх скасування.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

Не погодившись із судовими рішеннями, ГУ ДПС у Львівській області звернулося з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення Львівського окружного адміністративного суду від 16.02.2022 та постанову Восьмого адміністративного суду від 26.05.2022, ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволення позовних вимог ТОВ "БК Будівельні технології XXI" повністю.

На обґрунтування касаційної скарги відповідач зазначає, що підставою касаційного оскарження судових рішень є пункт 3 частини четвертої статі 328 Кодексу адміністративного судочинства України, а саме відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норм права - п. 187.1 ст. 187; п. 192.1 ст. 192, п. 200.1 ст. 200 Податкового кодексу України, ст. 1 та ч. 1 ст. 9 Закону України від 16 липня 1999 року № 996-ХІV "Про бухгалтерській облік та фінансову звітність в Україні" - у подібних правовідносинах.

Відповідач зазначає, що номенклатура товару нерозривно пов`язана з зазначенням коду УКТ ЗЕД та повинна відповідати формулюванню у первинних документах. Опис (номенклатура) товару, зазначений у податкових накладних повинен відповідати формулюванню у первинних бухгалтерських документах, якими супроводжується постачання товарів або надання послуг.

У відзиві на касаційну скаргу ГУ ДПС у Львівській області, позивач, уважаючи її доводи безпідставними та погоджуючись з рішеннями судів попередніх інстанцій, просить залишити її без задоволення, а вказані рішення - без змін.

Норми права, якими керувався суд касаційної інстанції та висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги:

Частиною другою статті 19 Конституції України на органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадових осіб покладено обов`язок діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України №2755-VI від 02.12.2010 (далі - ПК України).

Відповідно до пункту 185.1. статті 185 ПК України, об`єктом оподаткування є операції платників податку з: а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю; б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу; в) ввезення товарів на митну територію України; г) вивезення товарів за межі митної території України; е) постачання послуг з міжнародних перевезень пасажирів і багажу та вантажів залізничним, автомобільним, морським і річковим та авіаційним транспортом.

Згідно із п. 187.1 ст. 187 ПК України, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.

За приписами пункту 201.1. статті 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

За визначенням, наведеним підпунктом 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 ПК України єдиний реєстр податкових накладних - це реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

Так, з 01.01.2015 набрав чинності Закон України Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи від 28.12.2014 №71-VIII, яким запроваджено нові правила функціонування системи електронного адміністрування податку на додану вартість та пункт 11 підрозділу 2 Розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України доповнено абзацом 8 такого змісту: З 1 лютого 2015 року реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних підлягають всі податкові накладні та розрахунки коригування до податкових накладних (у тому числі які не надаються покупцю, виписані за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування) незалежно від розміру податку на додану вартість в одній податковій накладній/розрахунку коригування.

Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс). У разі якщо частка товарів/послуг, послуг не містить відокремленої вартості, перелік (номенклатура) частково поставлених товарів/послуг зазначається в додатку до податкової накладної у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, та враховується при визначенні загальних податкових зобов`язань (пункт 201.7 статті 201 ПК України).

Згідно з п. 201.4 ст. 201 ПК України платники податку в разі здійснення постачання товарів/послуг протягом періоду, за який складається така податкова накладна, постачання яких має безперервний або ритмічний характер:

- покупцям - платникам податку - можуть складати не пізніше останнього дня місяця, в якому здійснено такі постачання, зведені податкові накладні на кожного платника податку, з яким постачання мають такий характер протягом періоду, за який складається така податкова накладна, з урахуванням усього обсягу постачання товарів/послуг відповідному платнику протягом такого місяця;

- покупцям - особам, не зареєстрованим платниками податку, - можуть складати не пізніше останнього дня місяця, в якому здійснено такі постачання, зведену податкову накладну з урахуванням всього обсягу постачання товарів/послуг таким покупцям, з якими постачання мають такий характер, протягом такого місяця.

У разі якщо станом на дату складення зазначених податкових накладних сума коштів, що надійшла на поточний рахунок продавця як оплата (передоплата) за товари/послуги, перевищує вартість поставлених товарів/послуг протягом місяця, таке перевищення вважається попередньою оплатою (авансом), на суму якої складається податкова накладна у загальному порядку не пізніше останнього дня такого місяця.

Для цілей цього пункту ритмічним характером постачання вважається постачання товарів/послуг одному покупцю два та більше разів на місяць.

Податкова накладна може бути складена за щоденними підсумками операцій (якщо податкова накладна не була складена на ці операції) у разі:

- здійснення постачання товарів/послуг за готівку кінцевому споживачеві (який не є платником податку), розрахунки за які проводяться через касу/реєстратори розрахункових операцій та/або програмні реєстратори розрахункових операцій, або через банківську установу чи платіжний пристрій (безпосередньо на поточний рахунок постачальника);

- виписки транспортних квитків, готельних рахунків або рахунків, які виставляються платнику податку за послуги зв`язку, інші послуги, вартість яких визначається за показниками приладів обліку, що містять загальну суму платежу, суму податку та податковий номер постачальника (продавця), крім тих, форма яких встановлена міжнародними стандартами;


................
Перейти до повного тексту