1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 липня 2023 року

м. Київ

справа № 380/16010/21

адміністративне провадження № К/990/18675/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Берназюка Я.О., судді Чиркіна С.М., судді Шарапи В.М., розглянувши в письмовому провадженні у касаційному порядку адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1

до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області

про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії

за касаційною скаргою Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області

на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 14 червня 2022 року (прийняту у складі колегії: головуючого судді Довгополова О.М., суддів Гудима Л.Я., Святецького В.В.),

У С Т А Н О В И В :

Короткий зміст позовних вимог

1. У вересні 2021 року ОСОБА_1 (далі також - ОСОБА_1, позивач) звернувся до суду першої інстанції з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області (далі також - ГУПФУ у Львівській області, відповідач, скаржник), у якому просив:

визнати протиправною бездіяльність ГУПФУ у Львівській області щодо нездійснення з 1 січня 2021 року перерахунку пенсії, призначеної позивачу згідно із Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" від 9 квітня 1992 року №2262-ХІІ (далі - Закон №2262-ХІІ), з урахуванням розміру посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років, а також додаткових видів грошового забезпечення, наведених в довідці про розмір грошового забезпечення від 10 серпня 2021 року №209, та щодо її невиплати з 1 січня 2021 року з урахуванням попередньо виплаченої суми пенсії;

зобов`язати ГУПФУ у Львівській області здійснити з 1 січня 2021 року перерахунок пенсії, призначеної позивачу згідно із Законом №2262-ХІІ, з урахуванням розміру посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років, а також додаткових видів грошового забезпечення, наведених в довідці про розмір грошового забезпечення від 10 серпня 2021 року №209, та її виплату з 1 січня 2021 року з урахуванням попередньо виплаченої суми пенсії.

2. В обґрунтування позовних вимог позивач посилався на те, що у зв`язку зі збільшенням у грудні 2020 року грошового забезпечення, виникли підстави для проведення з 1 січня 2021 року перерахунку його пенсії, з урахуванням розміру посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років, а також додаткових видів грошового забезпечення, наведених в довідці про розмір грошового забезпечення від 10 серпня 2021 року №209.

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

3. Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 29 листопада 2021 року в задоволенні адміністративного позову відмовлено повністю.

4. Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що на позивача не поширюються положень постанови "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року №103 (далі - Постанова №103), оскільки таке рішення Уряду стосується проведення перерахунку пенсій особам, яким пенсії призначені відповідно до Закону № 2262-ХІІ до 1 березня 2018 року, водночас позивачу пенсія призначена 11 лютого 2019 року. Окрім того, суд вказав, що зважаючи на призначення позивачу пенсії з урахуванням як основних, так і додаткових видів грошового забезпечення, відсутність після прийняття Кабінетом Міністрів України Постанови "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" від 30 серпня 2017 року № 704 (далі - Постанова № 704) інших рішень Кабінету Міністрів України про збільшення грошового забезпечення особам, які проходять службу в податковій міліції, і які можуть бути підставою для перерахунку пенсії, відсутні підстави для проведення позивачу перерахунку пенсії з 1 січня 2021 року на підставі довідки від 10 серпня 2021 року №209.

5. Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, позивач подав апеляційну скаргу, у якій просив скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове, яким позов задовольнити повністю.

6. Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 14 червня 2022 року апеляційну скаргу позивача задоволено, а саме: рішення Львівського окружного адміністративного суду від 29 листопада 2021 року скасовано; ухвалено у справі нове рішення, яким позов ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії задоволено повністю.

7. Ухвалюючи зазначене рішення, суд апеляційної інстанції виходив з того, що підставою для вчинення дій, спрямованих на перерахунок раніше призначених пенсій, може бути як відповідна заява пенсіонера та додані до неї документи, так і рішення, прийняте Кабінетом Міністрів України, про що державні органи, визначені Порядком проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45 (далі - Порядок № 45), повідомляють орган Пенсійного фонду України. Водночас суд апеляційної інстанції вказав, що відповідно до пункту 4 Порядку № 45 перерахунок пенсії здійснюється на момент виникнення такого права і проводиться у строки, передбачені частинами другою і третьою статті 51 Закону. Таким чином, відповідачем не доведено правомірності дій щодо відмови у здійсненні обчислення і перерахунку пенсії позивачу на підставі оновленої довідки. Відтак, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що позивач має право на перерахунок пенсії на підставі оновленої довідки, через що позовні вимоги є законними та обґрунтованими, а тому підлягають задоволенню.

Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги

8. Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції, посилаючись на неправильне застосування цим судом норм матеріального права, відповідач звернувся з касаційною скаргою до Верховного Суду, у якій просить скасувати постанову суду апеляційної інстанції та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

9. В обґрунтування касаційної скарги скаржник зазначає, що відповідно до статті 63 Закону № 2262-ХІІ та Порядку № 45 перерахунок раніше призначених відповідно цього ж Закону пенсій проводиться тільки у разі зміни розмірів грошового забезпечення на підставі рішення Кабінету Міністрів України чи Верховної ради України. Також відповідач зазначає, що право на перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за Законом № 2262-ХІІ, із врахуванням основних та додаткових видів грошового забезпечення виникло з 5 березня 2019 року - дати набрання законної сили судовим рішенням у справі № 826/3858/18, яким було визнано протиправними та нечинними пункти 1, 2 постанови № 103 та зміни до пункту 5 і додатку 2 Порядку № 45. Окрім того, ГУ ПФУ зазначає, що перерахунок пенсії позивача на виконання Постанови № 103 не проводився зв`язку із відсутністю права на нього через те, що пенсію йому призначено після 1 березня 2018 року, а відтак право позивача щодо включення додаткових видів грошового забезпечення порушене не було.

Процесуальні дії у справі та клопотання учасників справи

10. Касаційна скарга відповідача надійшла до Суду 19 липня 2022 року.

11. Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи від 19 липня 2022 року для розгляду справи №380/16010/21 визначено колегію суддів у складі судді-доповідача ОСОБА_2., суддів: Рибачука А.І. та Тацій Л.В.

12. Ухвалою Верховного Суду від 25 липня 2022 року відкрито касаційне провадження у справі №380/16010/21, витребувано адміністративну справу та запропоновано позивачу надати відзив на касаційну скаргу.

13. Розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 13 червня 2023 року № 901/0/78-23 у зв`язку з ухваленням Вищою радою правосуддя рішення від 8 червня 2023 року № 622/0/15-23 "Про звільнення ОСОБА_2 з посади судді Верховного Суду у зв`язку з поданням заяви про відставку", згідно з наказом Голови Верховного Суду від 8 червня 2023 року № 1723-к (№ 1723/0/5-23) "Про відрахування судді ОСОБА_2. зі штату Верховного Суду", призначено повторний автоматизованих розподіл судових справ.

14. Відповідно до повторного протоколу автоматизованого розподілу судової справи від 15 червня 2023 року для розгляду справи №380/16010/21 визначено нову колегію суддів у складі судді-доповідача Берназюка Я.О., суддів: Чиркіна С.М. та Шарапи В.М.

15. Суддя-доповідач ухвалою від 25 липня 2023 року справу призначив до розгляду в порядку письмового провадження за наявними матеріалами без повідомлення та виклику учасників справи колегією у складі трьох суддів з 26 липня 2023 року.

Позиція інших учасників справи

16. 30 серпня 2023 року до Суду надійшов відзив позивача на касаційну скаргу відповідача, в якому зазначається, що рішення суду апеляційної інстанції є законним та обґрунтованим, прийнятим з правильним застосуванням норм матеріального права та при дотриманні норм процесуального права, тому просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а рішення суду апеляційної інстанції - без змін.

17. Позивач, зокрема, зазначає, що довідка про розмір грошового забезпечення від 10 серпня 2021 року №209 станом на грудень 2020 року видана позивачу правомірно. Також вказує, що перерахунок раніше призначених пенсій визначено статтею 63 Закону № 2262-ХІІ та Постановою №45 і здійснюється у зв`язку зі зміною розміру видів основного та додаткового грошового забезпечення, який, на думку позивача, зазнав змін. При цьому позивач наполягає, що для перерахунку його пенсії не потребується прийняття Кабінетом Міністрів України додаткових до Постанови №45 рішень Уряду про зміну розміру грошового забезпечення.

Обставини справи, встановлені судами попередніх інстанцій

18. Судами попередніх інстанцій на підставі наявних у матеріалах справи доказів встановлено, що наказом Головного управління ДФС у Львівській області "По особовому складу" від 23 січня 2019 року №42-о позивача звільнено з 23 січня 2019 року з податкової міліції у відставку.

19. 11 лютого 2019 року позивачу призначено пенсію за вислугу років відповідно до Закону №2262-ХІІ.

20. Головне управління ДФС у Львівській області видало позивачу довідку від 10 серпня 2021 року №209 про розмір грошового забезпечення позивача за нормами, чинними станом на 1 грудня 2021 року.

21. У листі за підписом заступника голови комісії з реорганізації Головне управління ДФС у Львівській області Марти Кравець від 10 листопада 2021 року № 1239/10/13-97-08 повідомлено позивача про те, що у довідці від 10 серпня 2021 року № 209 після слів розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 за нормами, чинними на 01 грудня … замість 2021 року слід читати 2020 року .

22. У зв`язку з видачею довідки від 10 серпня 2021 року № 209, позивач звернувся до відповідача із заявою від 11 серпня 2021 року про перерахунок пенсії з 1 січня 2021 року з урахуванням нової довідки.

23. Листом від 9 вересня 2021 року № 12744-11776/К-52/8-1300/21 відповідач повідомив позивача про відсутність підстав для перерахунку пенсії на підставі довідки від 10 серпня 2021 року №209.

24. Не погоджуючись із таким рішенням відповідача, вважаючи його протиправним, позивач звернувся до суду із адміністративним позовом.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Оцінка висновків судів попередніх інстанцій і доводів учасників справи

25. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів зазначає таке.

26. Згідно з положенням частини четвертої статті 328 КАС України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.

27. Відповідно до частин першої, другої та третьої статті 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

28. Крім того, стаття 2 та частина четверта статті 242 КАС України встановлюють, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

29. Зазначеним вимогам процесуального закону постанова Шостого апеляційного адміністративного суду від 11 січня 2022 року не відповідає, а викладені у касаційній скарзі доводи скаржника є прийнятні з огляду на таке.

30. Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.

Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

31. Згідно зі статтею 68 Конституції України кожен зобов`язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей.

32. Зазначені норми означають, що з метою гарантування правового порядку в Україні кожен суб`єкт приватного права зобов`язаний добросовісно виконувати свої обов`язки, передбачені законодавством, а у випадку невиконання відповідних приписів - зазнавати встановлених законодавством негативних наслідків.

Водночас суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

33. У статті 1, частині першій статті 2 Конституції України встановлено, що Україна проголошена суверенною і незалежною, демократичною, соціальною, правовою державою, суверенітет якої поширюється на всю її територію.

34. Відповідно до частини другої статті 3 Основного Закону України права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави; держава відповідає перед людиною за свою діяльність; утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.

35. В Україні визнається і діє принцип верховенства права; Конституція України має найвищу юридичну силу; зокрема, закони приймаються на основі Конституції України та повинні відповідати їй; норми Конституції України є нормами прямої дії; органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України (стаття 8, частина друга статті 19 Основного Закону України).

36. Відповідно до статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.

37. За приписами пункту 6 частини першої статті 92 Конституції України основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення визначаються виключно законами України.

38. Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували, зокрема, на службі в податковій міліції, визначає Закон № 2262-ХІІ.

Цим Законом держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.

39. Згідно із приписами статтею 43 Закону № 2262-ХІІ пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 01 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

40. Стаття 43 Закону № 2262-ХІІ міститься в розділі V "Обчислення пенсії", тобто в загальному розділі, та безпосередньо визначає складові грошового забезпечення для обчислення пенсій. При цьому під обчисленням слід розуміти процес отримання результату за допомогою дій над числами, кожне з яких є конкретним цифровим вираженням розміру складових грошового забезпечення.

41. Відповідно до частини вісімнадцятої статті 43 Закону № 2262-ХІІ у разі якщо на момент призначення або виплати пенсії відбулася зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення та/або були введені для зазначених категорій осіб нові щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії у розмірах, встановлених законодавством, пенсія призначається з урахуванням таких змін та/або нововведень, а призначена пенсія підлягає невідкладному перерахунку.

42. Водночас порядок перерахунку пенсій врегульований розділом VIII "Порядок перерахунку пенсій" Закону № 2262-XII, згідно із частинами першою та другою статті 63 вказаного Закону якого, перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.


................
Перейти до повного тексту