ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 липня 2023 року
м. Київ
справа № 640/17504/19
адміністративне провадження № К/9901/26030/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Берназюка Я.О., судді Чиркіна С.М., судді Шарапи В.М., розглянувши у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу
за позовом Акціонерного товариства "Укргазвидобування"
до Державної служби геології та надр України
про визнання протиправним та скасування наказу, визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії
за касаційною скаргою Державної служби геології та надр України
на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 26 січня 2021 року (ухвалене у складі головуючого судді Кузьменка В.А.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 16 червня 2021 року (прийняту у складі колегії: головуючого судді Губської Л.В., суддів Карпушової О.В., Степанюка А.Г.),
У С Т А Н О В И В :
Короткий зміст позовних вимог
1. У вересні 2019 року Акціонерне товариство "Укргазвидобування" (далі також - позивач, АТ "Укргазвидобування") звернулося до суду з адміністративним позовом до Державної служби геології та надр України (далі також - відповідач, скаржник, Держгеонадра), у якому просило:
визнати протиправним наказ відповідача від 16 серпня 2019 року №291 "Про прийняте рішення щодо надання спеціального дозволу на користування надрами", яким відмовлено АТ "Укргазвидобування" в наданні спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення нафтогазоносних надр, у тому числі дослідно-промислову розробку родовищ, з подальшим видобуванням нафти і газу (промислова розробка родовищ) Варвинсько-Східно-Озерянської площі, розташованої в межах Срібнянського, Прилуцького, Варвинського районів Чернігівської області, строком дії на 30 років;
визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо невидання наказу про видачу АТ "Укргазвидобування" спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення нафтогазоносних надр, у тому числі дослідно-промислову розробку родовищ, з подальшим видобуванням нафти і газу (промислова розробка родовищ) Варвинсько-Східно-Озерянської площі, розташованої в межах Срібнянського, Прилуцького, Варвинського районів Чернігівської області, строком дії на 30 років.
2. В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 21 березня 2018 року у справі №826/14521/17, залишене без змін постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 19 червня 2018 року, яким позов АТ "Укргазвидобування" задоволено частково та зобов`язано Державну службу геології та надр України повторно розглянути заяву позивача від 19 січня 2017 року №3/2-01-537 про видачу АТ "Укргазвидобування" спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення нафтогазоносних надр, у тому числі дослідно-промислову розробку родовищ, з подальшим видобуванням нафти і газу (промислова розробка родовищ) Варвинсько-Східно-Озерянської площі, розташованої в межах Срібнянського, Прилуцького, Варвинського районів Чернігівської області, строком дії на 30 років. Позивач вважає, що відповідач, повторно розглядаючи його заяву, не прийняв до уваги висновки, викладені у рішенні Окружного адміністративного суду міста Києва від 21 березня 2018 року у справі №826/14521/17, в результаті чого прийняв оскаржуваний наказ.
Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
3. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 26 січня 2021 року адміністративний позов задоволено частково, а саме, визнано протиправним та скасовано наказ Державної служби геології та надр України "Про прийняття рішення щодо надання спеціального дозволу на користування надрами" від 16 серпня 2019 року №291. В іншій частині адміністративного позову відмовлено.
4. Частково задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що, відмовляючи позивачу в наданні спеціального дозволу на користування надрами у зв`язку з виключенням зі змісту Порядку №615 підпункту 13 пункту 8, тобто у зв`язку із втратою чинності указаної правової норми, відповідач фактично відмовив АТ "Укргазвидобування" у видачі цього дозволу з підстави, не передбаченої законом. Тому, наказ відповідача "Про прийняття рішення щодо надання спеціального дозволу на користування надрами" від 16 серпня 2019 року №291 є протиправним та підлягає скасуванню. Разом із тим, суд першої інстанції не знайшов підстав для задоволення позовної вимоги про визнання протиправною бездіяльність відповідача щодо невидання наказу про видачу позивачу спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення нафтогазоносних надр за заявою від 19 січня 2017 року №3/2-01-537, з огляду на те, що відповідачем було прийнято рішення про відмову у наданні спеціального дозволу. Суд також не погодився із вимогами про зобов`язання відповідача видати наказ про надання спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення нафтогазоносних надр, у тому числі дослідно-промислову розробку родовищ, з подальшим видобуванням нафти і газу (промислова розробка родовищ) Варвинсько-Східно-Озерянської площі, розташованої в межах Срібнянського, Прилуцького, Варвинського районів Чернігівської області, строком дії на 30 років, оскільки вказані вимоги є передчасними.
5. Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 16 червня 2021 року апеляційну скаргу АТ "Укргазвидобування" задоволено частково; рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 26 січня 2021 року скасовано в частині відмови в задоволені позовних вимог про зобов`язання видати спеціальний дозвіл та прийнято нове рішення про задоволення позову у вказаній частині, а саме, зобов`язано Державну службу геології та надр України видати спеціальний дозвіл АТ "Укргазвидобування" на користування надрами з метою геологічного вивчення нафтогазоносних надр, у тому числі дослідно-промислову розробку родовищ, з подальшим видобуванням нафти і газу (промислова розробка родовищ) Варвинсько-Східно-Озерянської площі, розташованої в межах Срібнянського, Прилуцького, Варвинського районів Чернігівської області, строком дії на 30 років. Рішення суду першої інстанції в частині відмови в задоволенні позову про визнання протиправною бездіяльність Державної служби геології та надр України щодо невидання наказу про видачу АТ "Укргазвидобування" спеціального дозволу на користування надрами - змінено в мотивувальній частині. В іншій частині рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 26 січня 2021 року залишено без змін.
Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги
6. Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування норм процесуального права, зокрема статті 383 КАС України, відповідач звернувся з касаційною скаргою до Верховного Суду, у якій просить скасувати оскаржувані судові рішення та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити повністю.
7. В обґрунтування касаційної скарги скаржник зазначає, що предмет даного спору є одним із способів виконання рішення суду у справі № 826/14521/17, яке набрало законної сили, а тому позивач мав звертатися до суду в порядку статті 383 КАС України. Відповідач вказує на те, що не можна зобов`язати суб`єкта владних повноважень виконати судове рішення шляхом ухвалення з приводу цього іншого судового рішення, оскільки примусове виконання рішення здійснюється у порядку, передбаченому Законом України "Про виконавче провадження". Крім того, відповідач зазначає, що оскаржуваний наказ від 16 серпня 2019 року № 291 є обґрунтованим та правомірним, а тому підстав для його скасування та задоволення позову немає.
8. Також відповідач посилається те, що суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норму права без урахування висновків щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, викладених у постанові Верховного Суду від 17 червня 2021 у справі № 640/17491/19.
Позиція інших учасників справи
9. 13 серпня 2021 року до суду надійшов відзив позивача на касаційну скаргу відповідача, в якому зазначається, що рішення судів першої та апеляційної інстанцій є законними та обґрунтованими, ухваленими з правильним застосуванням норм матеріального права та при дотриманні норм процесуального права, тому просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а рішення судів першої та апеляційної інстанцій - без змін.
10. Позивач вказує на безпідставність посилання відповідача на висновки Верховного Суду, викладені у постанові Верховного Суду від 17 червня 2021 у справі № 640/17491/19, оскільки у вказаній постанові судом касаційної інстанції не було сформульовано правового висновку щодо надання чи ненадання спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону. Висновки у цій справі сформовано щодо застосування статей 382 та 383 КАС України.
Процесуальні дії у справі та клопотання учасників справи
11. Касаційна скарга надійшла до суду 16 липня 2021 року.
12. Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи від 16 липня 2021 року для розгляду справи №640/17504/19 визначено колегію суддів у складі судді-доповідача Мороз Л.Л., суддів: Бучик А.Ю. та Стеценка С.Г.
13. Ухвалою Верховного Суду від 2 серпня 2021 року відкрито касаційне провадження у справі №640/17504/19, витребувано адміністративну справу та запропоновано позивачу надати відзив на касаційну скаргу.
14. Розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 13 червня 2023 року № 901/0/78-23 у зв`язку з ухваленням Вищою радою правосуддя рішення від 8 червня 2023 року № 622/0/15-23 "Про звільнення ОСОБА_1 з посади судді Верховного Суду у зв`язку з поданням заяви про відставку", згідно з наказом Голови Верховного Суду від 8 червня 2023 року № 1723-к (№ 1723/0/5-23) "Про відрахування судді Мороз Л.Л. зі штату Верховного Суду", призначено повторний автоматизованих розподіл судових справ.
15. Відповідно до повторного протоколу автоматизованого розподілу судової справи від 15 червня 2023 року для розгляду справи №640/17504/19 визначено нову колегію суддів у складі судді-доповідача Берназюка Я.О., суддів: Чиркіна С.М. та Шарапи В.М.
16. Ухвалою Верховного Суду від 25 липня 2023 року справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження за наявними матеріалами без повідомлення та виклику учасників справи колегією у складі трьох суддів з 26 липня 2023 року.
Обставини справи, встановлені судами попередніх інстанцій
17. Судами попередніх інстанцій на підставі наявних у матеріалах справи доказів встановлено, що 19 січня 2017 року позивач звернувся до відповідача із заявою №3/2-01-537 про надання спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення нафтогазоносних надр, у тому числі дослідно-промислову розробку родовищ, з подальшим видобуванням нафти і газу (промислова розробка родовищ) Варвинсько-Східно-Озерянської площі, розташованої в межах Срібнянського, Прилуцького, Варвинського районів Чернігівської області.
18. 5 вересня 2017 року Державна служба геології та надр України листом №20002/03/12-17 повернула документи та повідомила позивача про відмову у наданні спеціального дозволу на користування надрами відповідно до підпункту 18 пункту 8 постанови Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615 "Про затвердження Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами" в редакції, чинної на момент звернення (далі - Порядок № 615), а також про те, що на даний пункт 8 Порядку виключено постановою Кабінету Міністрів України від 6 квітня 2016 року №277.
19. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 21 березня 2018 року в адміністративній справі №826/14521/17, яке залишене без змін постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 19 червня 2018 року, позовні вимоги АТ "Укргазвидобування" задоволено частково, а саме: визнано протиправною бездіяльність Державної служби геології та надр України щодо неприйняття рішення у встановлений строк з приводу заяви АТ "Укргазвидобування" від 19 січня 2017 року №3/2-01-537, щодо надання спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення нафтогазоносних надр, у тому числі дослідно-промислову розробку родовищ, з подальшим видобуванням нафти і газу (промислова розробка родовищ) Варвинсько-Східно-Озерянської площі, розташованої в межах Срібнянського, Прилуцького, Варвинського районів Чернігівської області, строком дії на 30 років; зобов`язано Державну службу геології та надр України повторно розглянути заяву АТ "Укргазвидобування" від 19 січня 2017 року №3/2-01-537 щодо надання спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення нафтогазоносних надр, у тому числі дослідно-промислову розробку родовищ, з подальшим видобуванням нафти і газу (промислова розробка родовищ) Варвинсько-Східно-Озерянської площі, розташованої в межах Срібнянського, Прилуцького, Варвинського районів Чернігівської області, строком дії на 30 років, з урахуванням висновків суду.
20. На виконання рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 21 березня 2018 року у справі №826/14521/17, враховуючи рекомендації Комісії з питань надрокористування (протокол від 31 липня 2018 року №8/2018), надані за результатами розгляду заяви АТ "Укргазвидобування" від 19 січня 2017 року №3/2-01-537, Державна служба геології та надр України прийняла наказ від 16 серпня 2019 року №291 "Про прийняте рішення щодо надання спеціального дозволу на користування надрами", яким відмовлено АТ "Укргазвидобування" в наданні спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення нафтогазоносних надр, у тому числі дослідно-промислову розробку родовищ, з подальшим видобуванням нафти і газу (промислова розробка родовищ) Варвинсько-Східно-Озерянської площі, розташованої в межах Срібнянського, Прилуцького, Варвинського районів Чернігівської області, строком дії на 30 років.
21. Позивач, вважаючи, що відповідач при повторному розгляді заяви не прийняв до уваги висновки рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 21 березня 2018 року у справі №826/14521/17 та протиправно прийняв наказ №291 від 16 серпня 2019 року про відмову у наданні спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення, звернувся до суду першої інстанції із вищевказаними позовними вимогами.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Оцінка висновків судів попередніх інстанцій і доводів учасників справи
22. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.
23. Згідно з положенням частини четвертої статті 328 КАС України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.
24. Відповідно до частин першої, другої та третьої статті 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.
25. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
26. Крім того, стаття 2 та частина четверта статті 242 КАС України встановлюють, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
27. Зазначеним вимогам процесуального закону рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 26 січня 2021 року та постанова Шостого апеляційного адміністративного суду від 16 червня 2021 року не відповідають, а викладені у касаційній скарзі доводи є прийнятні з огляду на таке.
28. Відповідно до статті 129-1 Конституції України суд ухвалює рішення іменем України; судове рішення є обов`язковим до виконання; держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку; контроль за виконанням судового рішення здійснює суд.
29. Колегія суддів звертає увагу, що Верховним Судом уже сформована судова практика щодо застосування цих положень Основного Закону України, зокрема, у постановах від 14 серпня 2018 року у справі № 826/4174/16, від 18 жовтня 2018 року у справі № 802/2135/17-а, від 22 січня 2019 року у справі № 813/142/16, від 11 листопада 2020 року у справі № 191/1169/16-а(2-а/191/7/17), від 18 травня 2022 року у справі № 140/279/21, від 1 червня 2022 року у справі № 640/25836/20 та від 27 липня 2022 року у справі № 540/606/20.
30. Згідно з параграфом 4 Національної стратегії у сфері прав людини, затвердженої Указом Президента України від 24 березня 2021 року № 119/2021, до стратегічних цілей у сфері прав людини віднесено забезпечення кожному в Україні доступу до справедливого та ефективного судового розгляду незалежним і безстороннім судом, а також наявність ефективних механізмів виконання судових рішень.
31. Конституційний Суд України зазначив, що складовою права кожного на судовий захист є обов`язковість виконання судового рішення (абзац третій пункту 2.1 мотивувальної частини Рішення від 26 червня 2013 року № 5-рп/2013). Це право охоплює, зокрема, законодавчо визначений комплекс дій, спрямованих на захист і відновлення порушених прав, свобод, законних інтересів фізичних та юридичних осіб, суспільства, держави (пункт 2 мотивувальної частини Рішення від 13 грудня 2012 року № 18-рп/2012); невиконання судового рішення загрожує сутності права на справедливий розгляд судом (пункт 3 мотивувальної частини Рішення від 25 квітня 2012 року № 11-рп/2012).
32. Також, Конституційний Суд України у Рішенні від 26 червня 2013 року взяв до уваги практику Європейського суду з прав людини (далі - ЄСПЛ), який, зокрема, у пункті 43 рішення у справі "Шмалько проти України" (заява № 60750/00, від 20 липня 2004 року) вказав, що право на виконання судового рішення є складовою права на судовий захист, передбаченого статтею 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, для цілей якої виконання рішення, ухваленого будь-яким судом, має розцінюватися як складова частина судового розгляду.
33. Крім того, у Рішенні від 15 травня 2019 року № 2-р(II)/2019 Конституційний Суд України з посиланням на практику ЄСПЛ підкреслив, що визначене статтею 6 Конвенції право на суд було б ілюзорним, якби правова система держави допускала, щоб остаточне обов`язкове судове рішення не виконувалося на шкоду одній зі сторін; і саме на державу покладено позитивний обов`язок створити систему виконання судових рішень, яка була б ефективною як у теорії, так і на практиці, і гарантувала б їх виконання без неналежних затримок; ефективний доступ до суду включає право на те, щоб рішення суду було виконане без невиправданих затримок; держава та її державні органи відповідальні за повне та своєчасне виконання судових рішень, які постановлені проти них (пункт 84 рішення у справі "Валерій Фуклєв проти України" від 7 червня 2005 року, заява № 6318/03; пункт 43 рішення у справі "Шмалько проти України" від 20 липня 2004 року, заява № 60750/00; пункти 46, 51, 54 рішення у справі "Юрій Миколайович Іванов проти України" від 15 жовтня 2009 року, заява № 40450/04; пункт 64 рішення у справі "Apostol v. Georgia" від 28 листопада 2006 року, заява № 30779/04).
34. На підставі аналізу статей 3, 8, частин першої та другої статті 55, частин першої та другої статті 129-1 Конституції України в системному взаємозв`язку Конституційний Суд України в пункті 2.1 мотивувальної частини Рішення від 15 травня 2019 року № 2-р(II)/2019 констатував, що обов`язкове виконання судового рішення є необхідною умовою реалізації конституційного права кожного на судовий захист, тому держава не може ухилятися від виконання свого позитивного обов`язку щодо забезпечення виконання судового рішення задля реального захисту та відновлення захищених судом прав і свобод, законних інтересів фізичних та юридичних осіб, суспільства, держави. Позитивний обов`язок держави щодо забезпечення виконання судового рішення передбачає створення належних національних організаційно-правових механізмів реалізації права на виконання судового рішення, здатних гарантувати здійснення цього права та обов`язковість судових рішень, які набрали законної сили, що неможливо без їх повного та своєчасного виконання.
35. Відповідно до статті 14 КАС України судове рішення, яким закінчується розгляд справи в адміністративному суді, ухвалюється іменем України.
Судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їхніми посадовими та службовими особами, фізичними та юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України.
Невиконання судового рішення тягне за собою відповідальність, установлену законом.
36. Аналогічні положення містяться у статті 370 КАС України, відповідно до якої судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, - за її межами. Невиконання судового рішення тягне за собою відповідальність, встановлену законом.
37. Отже, обов`язковість виконання судового рішення є важливою складовою права особи на справедливий суд, що гарантоване статтею 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, та однією з основних засад судочинства, визначених статтею 129-1 Конституції України, а також статтями 14 та 370 КАС України.
38. Зазначені висновки узгоджуються із правовою позицією Верховного Суду, висловленою у постановах від 23 квітня 2020 року у справі №560/523/19, від 1 лютого 2022 року у справі 420/177/20 та від 18 травня 2022 року у справа №140/279/21.
39. Подібний підхід був застосований Верховним Судом у постанові від 26 січня 2021 року у справі №611/26/17, у якій Суд зазначив, що обов`язковість судового рішення є важливою складовою права особи на справедливий суд, що гарантовано статтею 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, та однією з основних засад судочинства, визначених статтями 129, 129-1 Конституції України, статтями 2, 14, 370 КАС України та статтею 13 Закону України "Про судоустрій і статус суддів". Обов`язковість судового рішення означає, що таке рішення буде виконано своєчасно (у розумні строки), належним чином (у спосіб, визначений судом) та у повному обсязі (у точній відповідності до приписів мотивувальної та резолютивної частин рішення).