ф
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 липня 2023 року
м. Київ
справа №420/10674/22
адміністративне провадження № К/990/17915/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Стеценка С.Г.,
суддів: Рибачука А.І., Берназюка Я.О.,
розглянувши в письмовому провадженні в касаційному порядку адміністративну справу №420/10674/22
за позовом ОСОБА_1
до Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради
про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 22.02.2023 (головуючий суддя Глуханчук О.В.) та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 19.04.2023 (колегія у складі: головуючого судді Джабурія О.В., суддів Вербицької Н.В., Кравченка К.В.), -
В С Т А Н О В И В:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. У серпні 2022 року ОСОБА_1 (далі також - позивач) звернувся до Одеського окружного адміністративного суду з позовом до Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради (далі також - відповідач), в якому позивач просив:
- визнати протиправною бездіяльність Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради щодо ненарахування та невиплати у повному обсязі щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком;
- зобов`язати Департамент праці та соціальної політики Одеської міської ради нарахувати та виплатити ОСОБА_1 разову грошову допомогу до 5 травня за 2022 рік у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, з урахуванням попередньо виплаченої суми такої допомоги.
2. В обґрунтування позову позивач зазначив про те, що він - ОСОБА_1 є учасником бойових дій, а відтак має право на пільги, які встановлені для учасників бойових дій, зокрема статтею 12 Закону України від 22.10.1993 № 3551-XII "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (далі - Закон № 3551-XII) на отримання щорічно до 5 травня разової грошової допомоги. Позивач вважає, що, з урахуванням рішення Конституційного Суду України №3-р/2020 від 27.02.2020, розмір вказаної щорічної разової допомоги до 5 травня учасникам бойових дій складає п`ять мінімальних пенсій за віком. Натомість, у 2022 році позивач до 5 травня отримав разову грошову допомогу у розмірі 1491, 00 грн., тобто у розмірі меншому, ніж передбачено статтею 12 Закону № 3551-XII. Позивач вважає, що відповідачем порушено його право на отримання разової грошової допомоги відповідно до чинного законодавства.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3. Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 22.02.2023, яке залишене без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 19.04.2023, у задоволенні позову ОСОБА_1 відмовлено.
4. Приймаючи таке рішення, суди виходили з того, що, враховуючи положення статті 64 Конституції України, частини 2 статті 20 Закону України від 12.05.2015 № 389-VІІІ "Про правовий режим воєнного стану", частини сьомої статті 20 та абзацу третього підпункту 2 пункту 22 розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України, у 2022 році виплата щорічної разової грошової допомоги до 5-го травня має здійснюватися у розмірах, визначених в додатку до Порядку, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 07.05.2022 № 540 "Деякі питання виплати у 2022 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" і "Про жертви нацистських переслідувань"" (далі також Постанова № 540).
Короткий зміст вимог касаційної скарги
5. Не погодившись із вказаними судовими рішенням, позивач звернувся до Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Одеського окружного адміністративного суду від 22.02.2023 та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 19.04.2023, та ухвалити нове, яким задовольнити позовні вимоги.
6. В обґрунтування своїх вимог скаржник зазначає, що посилання відповідача та судів на Постанову №540, як на акт, який регулює розмір разової грошової допомоги до 5 травня, є необґрунтованими та безпідставними, оскільки норми підзаконних нормативно-правових актів, чим є в даному випадку Постанова Кабінету Міністрів України № 540, не має вищої юридичної сили над положеннями статті 12 Закону №3551-ХІІ.
7. Відповідач подав до Верховного Суду відзив на касаційну скаргу, в якому просить касаційну скаргу позивача залишити без задоволення, оскільки під час вирішення питання щодо нарахування та виплатити позивачу разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік відповідач правомірно керувався положеннями Порядку №540, а тому, на думку відповідача, суди вірно прийняли рішення про відмову в задоволенні позову.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
8. 17.05.2023 в автоматизованій системі документообігу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду зареєстровано вказану касаційну скаргу.
9. Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями, визначено склад колегії суддів: головуючий суддя Стеценко С.Г., судді Рибачук А.І., Берназюк Я.О.
10. Ухвалою Верховного Суду від 05.06.2023 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 22.02.2023 та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 19.04.2023 у справі за вищевказаним позовом.
11. Ухвалою Верховного Суду від 24.07.2023 справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження з 25.07.2023.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
12. Як встановлено судами попередніх інстанції, позивач - ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, є учасником бойових дій, що підтверджується посвідченням Серії НОМЕР_1, виданим 14.06.2016 управлінням персоналу штабу Командування ВМС ЗС України (а.с. 8).
13. Позивачу здійснена виплата разової щорічної грошової допомоги до 05 травня у 2022 році як учаснику бойових дій відповідно до постанови Кабінету Міністрів України № 540 у розмірі 1491,00 грн.
14. На звернення позивача щодо перерахунку та виплати недоотриманої частини грошової допомоги як учаснику бойових дій до 5 травня у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, Департамент праці та соціальної політики Одеської міської ради листом від 08.07.2022 вих. №03-Г-10132/3-е/п надав відповідь, у якій повідомлено, що згідно з постановою Кабінету Міністрів України № 540 позивачу, як учаснику бойових дій, було виплачено разову грошову допомогу до 5 травня за 2022 рік у розмірі 1491,00 грн., що відповідає вимогам законодавства (а.с. 9-10).
15. Вважаючи протиправними дії відповідача щодо нарахування та виплати разової грошової допомоги до 5 травня у 2022 році у розмірі 1491 грн., позивач звернувся до суду з цим позовом.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
16. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.
17. Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
18. Аналіз цієї норми дає змогу дійти висновку, що діяльність органів державної влади здійснюється у відповідності до спеціально-дозвільного типу правового регулювання, яке побудовано на основі принципу "заборонено все, крім дозволеного законом; дозволено лише те, що прямо передбачено законом". Застосування такого принципу суттєво обмежує цих суб`єктів у виборі варіантів чи моделі своєї поведінки, а також забезпечує використання ними владних повноважень виключно в межах закону і тим самим істотно обмежує можливі зловживання з боку держави та її органів. Вчинення ж державним органом чи його посадовою особою дій у межах компетенції, але непередбаченим способом, у непередбаченій законом формі або з виходом за межі компетенції є підставою для визнання таких дій та правових актів, прийнятих у процесі їх здійснення, неправомірними.