ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 липня 2023 року
м. Київ
справа №826/8152/17
адміністративне провадження № К/9901/1489/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Тацій Л.В.,
суддів: Стеценка С.Г., Стрелець Т.Г., -
розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Київській області (далі - ГУ Держгеокадастру) на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 15 листопада 2018 року (прийняту судом у складі: головуючого судді Лічевецького І.О.. суддів: Мельничука В.П., Земляної Г.В.) у справі за позовом Публічного акціонерного товариства "Кредитпромбанк" (далі - ПАТ "Кредитпромбанк") до ГУ Держгеокадастру про зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
У червні 2017 року ПАТ "Кредитпромбанк" звернулося до суду з позовом, у якому просило зобов`язати ГУ Держгеокадастру поновити державну реєстрацію:
- земельної ділянки площею 0,1200 га кадастровий № 322088130:04:001:1237, що розташована за адресою: Київська область, Бориспільський район, Вишеньківська сільська рада, Урочище "Княже";
- земельної ділянки площею 0,1200 га кадастровий № 322088130:04:001:1238, що розташована за адресою: Київська область, Бориспільський район, Вишеньківська сільська рада, Урочище "Княже".
На обґрунтування позовних вимог зазначало, що цим земельним ділянкам був присвоєний кадастровий номер, який може бути скасований лише у разі скасування державної реєстрації. Посилаючись на те, що державна реєстрація зазначених земельних ділянок не була скасована, проте у Державному земельному кадастрі відсутні відомості про них, позивач просив задовольнити позов.
Короткий зміст рішень судів першої й апеляційної інстанцій
Окружний адміністративний суд міста Києва рішенням від 03 травня 2018 року відмовив у задоволенні позову.
Своє рішення обґрунтував тим, що державний кадастровий реєстратор не має повноважень та правових підстав щодо здійснення державної реєстрації земельних ділянок (внесення відомостей до Державного земельного кадастру про земельні ділянки) з кадастровими № 322088130:04:001:1237 та № 322088130:04:001:1238, оскільки в їх межах знаходяться інші земельні ділянки.
Шостий апеляційний адміністративний суд постановою від 15 листопада 2018 року рішення суду першої інстанції скасував та прийняв нове рішення про задоволення позову. Зобов`язав ГУ Держгеокадастру поновити державну реєстрацію: земельної ділянки, площею 0,1200 га, кадастровий номер 3220881300:04:001:1237, що розташована за адресою: Київська область, Бориспільський район, Вишеньківська сільська рада, Урочище "Княже" та земельної ділянки площею 0,1200 га, кадастровий номер 3220881300:04:001:1238, що розташована за адресою: Київська область, Бориспільський район, Вишеньківська сільська рада, Урочище "Княже".
Скасовуючи рішення суду першої інстанції та задовольняючи позов, суд апеляційної інстанції зазначив, що згідно з пунктом 4 Розділу VII Прикінцеві та перехідні положення Закону України від 07 липня 2011 року № 3613-VI "Про Державний земельний кадастр" (далі - Закон № 3613-VI) № 3613-VI визначено, що відомості про інші об`єкти Державного земельного кадастру, що містяться в документації із землеустрою та оцінки земель, затвердженої та переданої до Державного фонду документації із землеустрою до 1 січня 2013 року, підлягають перенесенню до Державного земельного кадастру на безоплатній основі центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, та його територіальними органами відповідно їх до повноважень.
Таким чином, оскільки належним ПАТ "Кредитпромбанк" земельним ділянкам були присвоєні кадастрові номери та відомості про них внесені до Державного земельного кадастру, а також враховуючи, що скасування їх державної реєстрації не відбулося, колегія суддів апеляційного суду дійшла висновку про обґрунтованість позовних вимог.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
14.01.2019 ГУ Держгеокадастру звернулося до Верховного Суду із касаційною скаргою, у якій просить скасувати постанову суду апеляційної інстанції та залишити в силі рішення суду першої інстанції.
У касаційній скарзі посилається на те, що судом апеляційної інстанції неповно з`ясовано обставини, що мають значення для справи, порушено норми матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.
Посилається на те, що пунктом 6 статті 24 Закону № 3613-VI встановлено, що підставою для відмови у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки є, зокрема знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини.
Зазначає, що державний кадастровий реєстратор не має повноважень та правових підстав щодо здійснення державної реєстрації земельної ділянки (внесення відомостей до Державного земельного кадастру про земельні ділянки) в разі знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини.
Законодавством не передбачено вчинення таких дій кадастровим реєстратором, як "поновлення державної реєстрації земельної ділянки".
У відзиві на касаційну скаргу ПАТ "Кредитпромбанк" просить залишити її без задоволення, а постанову суду апеляційної інстанції - без змін.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 14.01.2019 визначено такий склад колегії суддів: головуючий суддя ОСОБА_1., судді: Анцупова Т.О., Гімон М.М.
Верховний Суд ухвалою від 24 січня 2019 року відкрив касаційне провадження.
У зв`язку з ухваленням Вищою радою правосуддя рішення від 08 червня 2023 року № 622/0/15-23 "Про звільнення ОСОБА_1 з посади судді Верховного Суду у зв`язку з поданням заяви про відставку" на підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 13.06.2023 № 909/0/78-23 призначено повторний автоматизований розподіл судових справ та протоколом повторного автоматизованого розподілу судових справи між суддями визначено такий склад колегії: головуючий суддя Тацій Л.В., суддів: Стеценко С.Г., Стрелець Т.Г., справу передано судді доповідачу.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
На підставі договорів про задоволення вимог іпотекодержателя від 30.04.2013 ПАТ "Кредитпромбанк" набув право власності на дві земельні ділянки, площею 0,1200 га кожна, з кадастровими № 322088130:04:001:1237 та № 322088130:04:001:1238, що розташовані за адресою: Київська область, Бориспільський район, Вишеньківська сільська рада, Урочище "Княже".
28.08.2016 при зверненні до приватного нотаріуса Київського міського нотаріального округу Соболєвої В.Л., позивачеві стало відомо про те, що інформація щодо зазначених земельних ділянок у Державному земельному кадастрі відсутня.
Наведене стало підставою для неодноразових звернень ПАТ "Кредитпромбанк" до органів, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру.
Листом від 11.10.2016 за вих. № 28-1006-99.2-1338/2-16 Управління Держгеокадастру у Бориспільському районі Київської області повідомило позивача про те, що земельні ділянки з кадастровими № 322088130:04:001:1237 та № 322088130:04:001:1238 мають дублювання. Виправлення помилки у відомостях Державного земельного кадастру відбуваються відповідно до пунктів 138-161 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051.
За змістом листа № 32-10-0.222-9410/2-17 від 26.05.2017 Головним управління Держгеокадастру у Київській області з метою повного та всебічного розгляду звернення ПАТ "Кредитпромбанк" надано відповідне доручення Управління Держгеокадастру у Бориспільському районі Київської області.
Позивач, вважаючи зазначені дії протиправними, звернувся до суду.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Переглянувши судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіривши повноту встановлення судовими інстанціями фактичних обставин справи та правильність застосування ними норм матеріального та процесуального права, Верховний Суд дійшов висновку про таке.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до статті 202 Земельного кодексу України державна реєстрація земельних ділянок здійснюється у Державному земельному кадастрі в порядку, встановленому Законом.
Відповідно до статті 1 Закону № 3613-VI державна реєстрація земельної ділянки - це внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.
Також, названа стаття Закону № 3613-VI визначає кадастровий номер земельної ділянки, як індивідуальну, що не повторюється на всій території України, послідовність цифр та знаків, яка присвоюється земельній ділянці під час її державної реєстрації і зберігається за нею протягом усього часу існування.