1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


Постанова

Іменем України

19 липня 2023 року

м. Київ

Справа № 357/7017/19

провадження № 61-10898св22

Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду:

головуючого - Луспеника Д. Д.,

суддів: Гулька Б. І., Коломієць Г. В. (суддя-доповідач), Лідовця Р. А., Хопти С. Ф.,

учасники справи:

позивач - Білоцерківська міська рада Київської області,

відповідачі: Білоцерківська районна державна адміністрація Київської області, фізична особа-підприємець ОСОБА_1,

розглянув у порядку спрощеного позовного провадження касаційну скаргу Білоцерківської міської ради Київської області на рішення Білоцерківського міськрайонного суду Київської області від 27 січня 2021 року, ухвалене у складі судді Ярмоли О. Я., та постанову Київського апеляційного суду від 30 серпня 2022 року, прийняту у складі колегії суддів: Коцюрби О. П., Білич І. М., Слюсар Т. А.,

ВСТАНОВИВ:

Короткий зміст позовної заяви

У червні 2019 року Білоцерківська міська рада Київської області (далі - Білоцерківська міська рада) звернулася до суду з позовом до Білоцерківської районної державної адміністрації Київської області (далі - Білоцерківська РДА), фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 (далі - ФОП ОСОБА_1 ) про визнання недійсними і скасування розпорядження, договору купівлі-продажу земельної ділянки та державної реєстрації.

Позовну заяву Білоцерківська міська рада мотивувала тим, що в лютому 2019 року виявлено відсутність на Публічній кадастровій карті відомостей про земельну ділянку з кадастровим номером 3210300000:03:051:0036, але виявлено нові відомості про земельну ділянку площею 0,2103 га з кадастровим номером 3220489500:01:023:0602, яка згідно з інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, знаходиться у власності ОСОБА_1 на підставі договору купівлі-продажу від 20 липня 2018 року, укладеного між Білоцерківською РДА та ОСОБА_1 . Однак Білоцерківська міська рада розпорядчих рішень, зокрема щодо продажу земельної ділянки не приймала. Позивач стверджує, що Білоцерківською РДА продано земельну ділянку кадастровий номер 3220489500:01:023:0602, яка попередньо була сформована саме як земельна ділянка комунальної власності територіальної громади міста Біла Церква, і спірна земельна ділянка є частиною земельної ділянки комунальної власності. Отже, такі дії Білоцерківської РДА вважає незаконними та такими, що порушують права територіальної громади міста Біла Церква та положення статей 12, 78, 80, 83, 92, 122, 123, частини шостої статті 149 ЗК України, внаслідок відчуження частини земельної ділянки, що сформована в межах державного акта на право користування земельною ділянкою серія Б за №086970 (з подальшими змінами згідно постанови Верховної Ради України від 30 січня 1992 року № 2072-ХІІ) площею 20,0 га під забудову житлового масиву.

Білоцерківська міська рада просила суд:

- визнати недійсним розпорядження Білоцерківської районної державної адміністрації від 18 липня 2018 року за № 339 "Про затвердження звіту про експертно-грошову оцінку і продаж земельної ділянки ФОП ОСОБА_1

в адміністративних межах Шкарівської сільської ради";

- визнати недійсним договір купівлі-продажу земельної ділянки, який укладений 20 липня 2018 року між Білоцерківською районною державною адміністрацією та ОСОБА_1, загальною площею 0,2103 га, що розташована за адресою: АДРЕСА_1, кадастровий номер земельної ділянки 3220489500:01:023:0602, який посвідчений державним нотаріусом другої Білоцерківської міської державної нотаріальної контори Київської області Приймак А. П. за № 3-2304;

- скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень

(з відкриттям розділу) № 42160960 державного нотаріуса Приймак А. П.

від 20 липня 2018 року і реєстрацію права власності, номер запису 27135103.

Короткий зміст судових рішень судів першої та апеляційної інстанцій

Рішенням Білоцерківського міськрайонного суду Київської області від 27 січня 2021 року у задоволенні позову Білоцерківської міської ради відмовлено.

Скасовано ухвалу Білоцерківського міськрайонного суду від 18 липня 2019 року про забезпечення позову та накладення арешту на земельну ділянку з кадастровим номером 3220489500:01:023:0602, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1603524032204.

Постановою Київського апеляційного суду від 30 серпня 2022 року апеляційну скаргу Білоцерківської міської ради залишено без задоволення, рішення Білоцерківського міськрайонного суду Київської області від 27 січня 2021 року залишено без змін.

Відмовляючи у задоволені позову, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив із того, що позивач не довів включення спірної земельної ділянки в масу земель, що перебувають у постійному користуванні громади міста Біла Церква за державним актом на право користування землею (серія Б № 086970). Суд вважав не встановленим, що оскаржуваним розпорядженням Білоцерківської РДА від 18 липня 2018 року № 339 "Про затвердження звіту про експертно-грошову оцінку і продаж земельної ділянки ФОП ОСОБА_1" були порушені права та інтереси позивача.

Крім того, суд першої інстанції встановив, що земельна ділянка з кадастровим номером 3220489500:01:023:0602, площею 0,2103 га, фактично знаходиться за існуючою межею міста Біла Церква, тобто в межах запроектованого, а докази, надані суду, підтверджують, що міська межа не встановлювалася в натурі (на місцевості), не закріплювалася на території межовими знаками та відомості про неї не внесені до Державного земельного кадастру після отримання Білоцерківським міськвиконкомом державного акта на право користування землею (серія Б за № 086970).

Спростовуючи доводи апеляційної скарги про порушення судом першої інстанції норм процесуального права, суд апеляційної інстанції вказав, що відповідач ФОП ОСОБА_1 скористався процесуальним правом, подав до суду висновок експерта, складений на його замовлення, що відповідає вимогам, передбаченим статтею 106 ЦПК України. Натомість позивач під час розгляду справи правом на подання клопотання про призначення у справі судової експертизи в порядку статті 103 ЦПК України не скористався, висновок експерта, складений на його замовлення в порядку статті 106 ЦПК України, позивач також суду не надав.

Натомість висновок експерта за результатами проведення земельно-технічної експертизи від 12 листопада 2019 року, складений судовим експертом Українського незалежного інституту судових експертиз Коваленко Л. А., відповідає вимогам статті 102 ЦПК України, оцінений судом першої інстанції відповідно до вимог статті 89 ЦПК України і є одним із доказів недоведеності позовних вимог.

При цьому суд апеляційної інстанції вказав, що посилання у апеляційній скарзі на те, що суд першої інстанції не врахував висновки судів у аналогічних справах, зокрема висновки, викладені у справі № 357/2278/19 у частині встановлення меж міста Біла Церква у 1966 році та адміністративної межі Білоцерківської міської ради Київської області у 1968 році, не підлягають урахуванню, оскільки не підпадають під підстави звільнення від доказування відповідно до частини четвертої статті 82 ЦПК України.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

У листопаді 2022 року Білоцерківська міська рада подала до Верховного Суду касаційну скаргу на рішення Білоцерківського міськрайонного суду Київської області від 27 січня 2021 року та постанову Київського апеляційного суду від 30 серпня 2022 року, у якій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просила скасувати оскаржувані судові рішення, ухвалити нове про задоволення позовних вимог.

Надходження касаційної скарги до суду касаційної інстанції

07 листопада 2022 року ухвалою Верховного Суду касаційну скаргу Білоцерківської міської ради Київської області залишено без руху з наданням строку для усунення її недоліків.

28 листопада 2022 року ухвалою Верховного Суду відкрито касаційне провадження у справі, витребувано її матеріали із Білоцерківського міськрайонного суду Київської області, іншим учасникам надіслано копії касаційної скарги.

У грудні 2022 року справа надійшла до Верховного Суду.

10 липня 2023 року ухвалою Верховного Суду справу призначено до судового розгляду.

Аргументи учасників справи

Доводи особи, яка подала касаційну скаргу

Касаційна скарга мотивована тим, що суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норми права без урахування висновків щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, викладених у постанові Верховного Суду від 24 травня 2022 року у справі № 357/2278/19 (провадження № 61-2883св20).

Серед іншого, заявник вказує на порушення судами норм процесуального права, зокрема:

- суди попередніх інстанцій не надали оцінку поданим позивачем доказам, зокрема технічній документації із землеустрою щодо земельної ділянки з кадастровим номером 3220489500:01:023:0602 площею 0,213 га, яка розташована в центрі житлового масиву "Піщаний", який розташований у м. Біла Церква та інші докази, згідно з якими виконавчий комітет Білоцерківської міської ради є землекористувачем та за яким закріплюється безстрокове і безоплатне користування спірною земельною ділянкою;

- суд першої інстанції врахував висновки судової земельно-технічної експертизи від 12 листопада 2019 року, з якими категорично не згоден позивач. У цій справі питання проведення земельно-технічної експертизи на вирішення суду не ставилися, питання сторонами не обговорювалися, експерт не витребував жодних відомостей, які були б необхідні для дослідження.

Відзив на касаційну скаргу у визначений судом строк не подано.

Фактичні обставини справи, встановлені судами

Згідно з державним актом на право користування землею за 1989 рік, серія Б № 086970 з подальшими змінами згідно з постановою Верховної Ради від 30 січня 1992 року № 2072-ХІІ, Білоцерківському міськвиконкому було передано у користування земельну ділянку загальною площею 20,7 га під забудову житлового масиву (том 1, а.с. 85-88).

Актом перенесення в натуру меж наданої земельної ділянки виконкому Білоцерківської міської ради під будівництво житлового масиву від 23 березня 1992 року, на виконання постанови Верховної Ради від 30 січня 1992 року № 2072-ХІІ, перенесено в натуру межі наданої ділянки виконкому Білоцерківської міської ради народних депутатів за рахунок землеволодіння радгоспу "Білоцерківський" Білоцерківського району Київської області загальною площею 20,0 га, з них: рілля - 19,4 га, лісосмуга - 0,6 га (том 1, а.с. 88 зворот).

27 вересня 2012 року Білоцерківською міською радою прийнято рішення № 703-29-VI "Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду та передачі земельних ділянок в оренду", яким, ФОП ОСОБА_1 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду та передано земельну ділянку загальною площею 0,2103 га, у тому числі: під проїздами, проходами та площадками - 0,2103 га, в АДРЕСА_1 в оренду строком на 5 років під розміщення автостоянки, кадастровий номер земельної ділянки 3210300000:03:051:0036 (том 1, а.с.20).

Товариством з обмеженою відповідальністю "Експертцентр" у 2012 році складено Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у користування на умовах оренди ФОП ОСОБА_1 для обслуговування автостоянки в районі житлового будинку АДРЕСА_1 (том 1, а.с.30-84).

09 жовтня 2012 року між Білоцерківською міською радою та ФОП ОСОБА_1 укладений договір оренди землі № 116, який зареєстрований Управлінням Держкомзему у місті Біла Церква Київської області у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельними ділянками, договорів оренди землі 04 грудня 2012 року за № 321030004000915 (том 1, а.с.21-22).

02 квітня 2018 року до Білоцерківської міської ради, через Центр надання адміністративних послуг, від ФОП ОСОБА_1 надійшла заява про надання йому дозволу на виготовлення технічної документації щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі на місцевості під розміщення автостоянки площею 0,2103 га.

22 травня 2018 року сесії Білоцерківської міської ради було рекомендовано відмовити ОСОБА_1 у наданні дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі, у запропонованому розмірі, та за вказаною адресою, на підставі рекомендацій правління містобудування та архітектури міської ради у зв`язку з тим, що наміри щодо забудови земельної ділянки суперечать наявній містобудівній документації. Заява ОСОБА_1 про надання йому дозволу на виготовлення технічної документації щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі на місцевості під розміщення автостоянки, за його ж клопотанням, була залишена без розгляду.

Встановлено, що 20 липня 2018 року між Білоцерківською РДА та ОСОБА_1 укладений договір купівлі-продажу земельної ділянки, кадастровий номер 3220489500:01:023:0602, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1603524032204, посвідчений державним нотаріусом другої Білоцерківської міської державної нотаріальної контори Київської області Приймак А. П. за № 3-2304 (том 2, а.с.23-24), у зв`язку з чим 20 липня 2018 року державним нотаріусом Приймак А. П. прийнято рішення за індексним номером: 42160960 про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку з кадастровим номером: 3220489500:01:023:0602 за ОСОБА_1 (том 1, а.с.144).

Листом від 13 лютого 2019 року Управління регулювання земельних відносин Білоцерківської міської ради Київської області проінформувало Білоцерківську міську раду про відсутність на Публічній кадастровій карті відомостей про земельну ділянку з кадастровим номером 3210300000:03:051:0036, та наявність відомостей про земельну ділянку площею 0,2103 га, з кадастровим номером 3220489500:01:023:0602, яка, згідно з інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, знаходиться у власності ОСОБА_1, на підставі договору купівлі-продажу від 20 липня 2018 року (том 1, а.с. 27-28).

Згідно з інформаційною довідкою від 02 вересня 2019 року № 14/370-19, наданою Головним управлінням Держгеокадастру в Київській області, встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 3220489500:01:023:0602, площею 0,2103 га, розташована в адміністративних межах Шкарівської сільської ради. Межі міста Біла Церква станом на 02 вересня 2019 року не встановлені та не внесені до Державного земельного кадастру (том 2, а.с.125).

12 листопада 2019 року на замовлення ОСОБА_1 судовий експерт Українського незалежного інституту судових експертиз Коваленко Л. А. склала висновок № 100/09-2019З, з якого вбачається, що встановити місцеположення або місцерозташування земельної ділянки площею 20,0 га, яка відведена Білоцерківській міській раді, що підтверджено Державним актом (серія Б № 086970), на плані землекористування під № 2 неможливо, оскільки інформація про координати поворотних точок, дирекційні або внутрішні кути, що дають змогу точно встановити конфігурацію земельних ділянок, у документах, що підтверджують виникнення прав на них, не відображаються. Неможливо встановити місцеположення земельної ділянки згідно генерального плану, а саме: чи знаходиться земельна ділянка площею 0,2103 га за кадастровим номером 3220489500:01:023:0602 в межах міста Біла Церква згідно з копією з Генерального плану, (проектний план 2019), оскільки відповідно до статті 1 Закону України "Про планування і забудову територій", генеральний план населеного пункту - містобудівна документація, яка визначає принципові вирішення розвитку, планування, забудови та іншого використання території населеного пункту і не містить інформацію про координати поворотних точок межі міста Біла Церква, за допомогою яких можливо її встановити (том 2, а.с. 127-139).

Перевіряючи доводи позивача про те, що земельна ділянка з кадастровим номером 3220489500:01:023:0602, площею 0,2103 га перебуває у межах міста Біла Церква відповідно до Генерального плану міста, затвердженого рішенням Білоцерківської міської ради Київської області від 03 листопада 2016 року № 319-18-V, суди встановили, що згідно з наданих позивачем доказів: копії рішення виконкому Білоцерківської міської ради від 30 липня 1955 року за № 358, копії рішення виконкому Білоцерківської міської ради депутатів трудящих від 21 жовтня 1964 року № 570, підтверджено, що відбулося розширення меж міста Біла Церква за рахунок населених пунктів Заріччя та Роток, однак, відсутні докази, що межі міста Біла Церква розширювалися за рахунок земель Шкарівської сільської ради, на території якої знаходиться оспорювана земельна ділянка.


................
Перейти до повного тексту