1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 липня 2023 року

м. Київ

cправа № 910/362/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду: Баранець О. М. - головуючий, Вронська Г. О., Студенець В. І.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1

на ухвалу Господарського суду міста Києва

у складі судді Коткова О. В.

від 17.01.2023

та на постанову Північного апеляційного господарського суду

у складі колегії суддів: Корсака В. А., Євсікова О. О., Кропивної Л. В.

від 20.03.2023

у справі за позовом ОСОБА_1

до Державного агентства з питань кіно

про визнання незаконним та скасування наказу,

ВСТАНОВИВ:

Короткий зміст позовних вимог

У січні 2023 року ОСОБА_1 звернулася до Господарського суду міста Києва з позовом до Державного агентства з питань кіно про визнання незаконним та скасування наказу Державного агентства з питань кіно від 21.12.2022 року № 177.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідно до протоколу № 2 від 15.04.2021 року засідання конкурсної комісії з конкурсного добору на посаду генерального директора Державного підприємства "Національний центр Олександра Довженка", проведеного Міністерством культури та інформаційної політики України як органом управління Державного підприємства "Національний центр Олександра Довженка", ОСОБА_1 було визнано переможцем конкурсного добору на посаду генерального директора Державного підприємства "Національний центр Олександра Довженка". Однак Міністерство культури та інформаційної політики України рішення про призначення позивачки на посаду генерального директора Державного підприємства "Національний центр Олександра Довженка" за наслідками проведеного конкурсу не ухвалило. В подальшому, розпорядженням Кабінету Міністрів України від 26.01.2022 року № 91-р Державне підприємство "Національний центр Олександра Довженка" було передано із сфери управління Міністерства культури та інформаційної політики України до сфери управління відповідача - Державного агентства з питань кіно, яке також з моменту прийняття Державного підприємства "Національний центр Олександра Довженка" до свого управління не прийняло рішення про призначення позивача на посаду генерального директора зазначеного центру. 21.12.2022 року Державним агентством з питань кіно видано наказ № 177 про проведення нового конкурсу на посаду генерального директора. Позивач вказує, що підстави для оголошення повторного конкурсу були відсутні, що є підставою для визнання незаконним та скасування наказу Державного агентства з питань кіно від 21.12.2022 року № 177.

Короткий зміст ухвали місцевого господарського суду та постанови суду апеляційної інстанції

Господарський суд міста Києва ухвалою від 17.01.2023 відмовив у відкритті провадження у справі за позовом ОСОБА_1 до Державного агентства з питань кіно про визнання незаконним і скасування наказу, з підстав передбачених пунктом 1 частини першої статті 175 Господарського процесуального кодексу України.

Місцевим господарським судом зазначено, що спір підлягає розгляду за правилами адміністративного судочинства, оскільки у даному випадку існує спір між фізичною особою, яка оспорює наказ про оголошення конкурсу на зайняття посади генерального директора Державного підприємства "Національний центр Олександра Довженка", та органом державної влади - Державним агентством з питань кіно, до компетенції якого належить прийняття рішення про оголошення конкурсу та визначення переможця конкурсу.

Північний апеляційний господарський суд постановою від 20.03.2023 ухвалу Господарського суду міста Києва від 17.01.2023 у справі № 910/362/23 залишив без змін.

Короткий зміст вимог касаційної скарги та аргументи учасників справ

ОСОБА_1 звернулася до Верховного Суду з касаційною скаргою на ухвалу Господарського суду міста Києва від 17.01.2023 та постанову Північного апеляційного господарського суду від 20.03.2023 у справі № 910/362/23, у якій просила їх скасувати, справу направити для продовження розгляду до суду першої інстанції.

Касаційна скарга подана на підставі абзацу 2 частини 2 статті 287 Господарського процесуального кодексу України.

В обґрунтування підстав касаційного оскарження судових рішень скаржниця зазначила про те, що суди попередніх інстанцій неправильно витлумачили положення пункту 2 частини першої статті 4 та частини першої статті 19 Кодексу адміністративного судочинства України. А також безпідставно не застосували положення пункту 3 частини першої статті 20 Господарського процесуального кодексу України, згідно з яким поточний спір виник з корпоративних відносин, а тому підлягає розгляду господарським судом.

Відповідач подав відзив на касаційну скаргу, у якому просив залишити касаційну скаргу без задоволення, оскаржені рішення - без змін.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Щодо меж розгляду справи судом касаційної інстанції

Відповідно до частини першої статті 300 Господарського процесуального кодексу України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Оцінка аргументів учасників справи і висновків судів попередніх інстанцій

Предметом спору у цій справі є наказ Державного агентства з питань кіно від 21.12.2022 року № 177 про оголошення конкурсу на зайняття посади керівника Державного підприємства "Національний центр Олександра Довженка".

Судами попередніх інстанцій встановлено, що Державне підприємство "Національний центр Олександра Довженка" створено Указом Президента України "Про заходи щодо відзначення 100-річчя від дня народження Олександра Довженка" № 511/94 від 10.09.1994, є закладом культури, який перебуває у державній власності.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 26 січня 2022 року № 91-р "Про передачу цілісного майнового комплексу Державного підприємства "Національний центр Олександра Довженка" до сфери управління Державного агентства з питань кіно" передано цілісний майновий комплекс Державного підприємства "Національний центр Олександра Довженка" із сфери управління Міністерства культури та інформаційної політики до сфери управління Державного агентства з питань кіно.

Відповідно до Положення про Державне агентство України з питань кіно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 277 від 17.07.2014, Державне агентство України з питань кіно (Держкіно) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України і який забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері кінематографії.

Згідно з пп. 2 п. 5 названого Положення Держкіно з метою організації своєї діяльності, зокрема, здійснює добір кадрів в апарат Держкіно та на керівні посади на підприємствах, в установах та організаціях, що належать до сфери його управління, організовує роботу з підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації державних службовців і працівників апарату Агентства.

За змістом пп. 26 п. 4 цього Положення Держкіно відповідно до покладених на нього завдань утворює, ліквідовує, реорганізовує підприємства, установи та організації, затверджує їх положення (статути), в установленому порядку призначає на посади та звільняє з посад їх керівників, формує кадровий резерв на посади керівників підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління Держкіно.

Процедура конкурсного відбору керівників державного чи комунального закладу культури врегульована статтями 21-215 Закону України "Про культуру" у відповідній редакції, чинній станом на дату проведення конкурсу і затвердження результатів.

Відповідно до частини 1 статті 21 Закону України "Про культуру" керівники державних та комунальних закладів культури призначаються на посаду шляхом укладення з ними контракту строком на п`ять років за результатами конкурсу.

Порядок конкурсного добору керівника державного чи комунального закладу культури установлений статтею 212 Закону України "Про культуру".

Так, за змістом названої норми кандидатів на посаду керівника державного чи комунального закладу культури визначає конкурсна комісія за результатами відкритого та публічного конкурсного добору на зайняття цієї посади. Організацію та проведення конкурсного добору, а також роботу конкурсної комісії забезпечує орган управління.

У даному випадку існує спір між фізичною особою, яка оспорює наказ про оголошення конкурсу на зайняття посади керівника Державного підприємства "Національний центр Олександра Довженка", та органом державної влади - Державним агентством з питань кіно, до компетенції якого належить прийняття рішення про оголошення конкурсу та визначення переможця конкурсу, який в розумінні приписів пункту 2 частини першої статті 4 Кодексу адміністративного судочинства України є публічно-правовим спором.

Оскільки визначення законодавцем порядку проведення центральним органом виконавчої влади конкурсу на заняття посад керівників закладів культури має на меті, в першу чергу, дотримання публічного інтересу, а саме: інтересу суспільства на належне управління такими закладами.


................
Перейти до повного тексту