ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 липня 2023 року
м. Київ
справа № 640/7843/22
адміністративне провадження № К/990/8220/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Губської О.А.
суддів: Білак М.В., Калашнікової О.В.,
розглянув у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами адміністративну справу
за позовом Приватного підприємства "Авен-Єзер" до Департаменту транспортної інфраструктури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) про визнання протиправним та скасування рішення, провадження у якій відкрито
за касаційною скаргою Приватного підприємства "Авен-Єзер" на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 23 лютого 2023 року, ухвалену у складі колегії суддів: Коротких А.Ю. (головуючий), Сорочка Є.О., Чаку Є.В.,
І. Суть спору:
1. Приватне підприємство "Авен-Єзєр" (далі - ПП "Авен-Єзєр", позивач) звернулося до суду з позовом до Департаменту транспортної інфраструктури Виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), в якому просило суд:
1.1. визнати протиправними дії Департаменту транспортної інфраструктури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) щодо дострокового розірвання в односторонньому порядку договору про організацію перевезень пасажирів на міському автобусному маршруті загального користування м. Києва № 01-19 від 23.01.2019, укладеного з ПП "Авен-Єзєр", та скасувати рішення про дострокове розірвання договору про організацію перевезень пасажирів на міському автобусному маршруті загального користування м. Києва №01-19 від 23.01.2019, укладеного з ПП "Авен-Єзєр", оформленого листом-повідомленням № 053-06/08-286 від 06.10.2021;
1.2. визнати протиправними дії Департаменту транспортної інфраструктури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) щодо дострокового розірвання в односторонньому порядку договору про організацію перевезень пасажирів на міському автобусному маршруті загального користування м. Києва № 02-19 від 23.01.2019, укладеного з ПП "Авен-Єзєр", та скасувати рішення про дострокове розірвання договору про організацію перевезень пасажирів на міському автобусному маршруті загального користування м. Києва №02-19 від 23.01.2019, укладеного з ПП "Авен-Єзєр", оформленого листом-повідомленням № 053-06/08-281 від 06.10.2021;
1.3. визнати протиправними дії Департаменту транспортної інфраструктури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) щодо дострокового розірвання в односторонньому порядку договору про організацію перевезень пасажирів на міському автобусному маршруті загального користування м. Києва №03-19 від 23.01.2019, укладеного з ПП "Авен-Єзєр", та скасувати рішення про дострокове розірвання договору про організацію перевезень пасажирів на міському автобусному маршруті загального користування м. Києва № 03-19 від 23.01.2019, укладеного з ПП "Авен-Єзєр", оформленого листом-повідомленням № 053-06/08-282 від 06.10.2021;
1.4. визнати протиправними дії Департаменту транспортної інфраструктури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) щодо дострокового розірвання в односторонньому порядку договору про організацію перевезень пасажирів на міському автобусному маршруті загального користування м. Києва № 04-19 від 23.01.2019, укладеного з ПП "Авен-Єзєр", та скасувати рішення про дострокове розірвання договору про організацію перевезень пасажирів на міському автобусному маршруті загального користування м. Києва №04-19 від 23.01.2019, укладеного з ПП "Авен-Єзєр", оформленого листом-повідомленням № 053-06/08-283 від 06.10.2021;
1.5. визнати протиправними дії Департаменту транспортної інфраструктури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) щодо дострокового розірвання в односторонньому порядку договору про організацію перевезень пасажирів на міському автобусному маршруті загального користування м. Києва №01 від 28.01.2020, укладеного з ПП "Авен-Єзєр", та скасувати рішення про дострокове розірвання договору про організацію перевезень пасажирів на міському автобусному маршруті загального користування м. Києва №01 від 28.01.2020, укладеного з ПП "Авен-Єзєр", оформленого листом-повідомленням № 053-06/08-288 від 06.10.2021;
1.6. визнати протиправними дії Департаменту транспортної інфраструктури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) щодо дострокового розірвання в односторонньому порядку договору про організацію перевезень пасажирів на міському автобусному маршруті загального користування м. Києва № 02 від 28.01.2020, укладеного з ПП "Авен-Єзєр", та скасувати рішення про дострокове розірвання договору про організацію перевезень пасажирів на міському автобусному маршруті загального користування м. Києва №02 від 28.01.2020, укладеного з ПП "Авен-Єзєр", оформленого листом-повідомленням № 053-06/08-287 від 06.10.2021;
1.7. визнати протиправними дії Департаменту транспортної інфраструктури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) щодо дострокового розірвання в односторонньому порядку договору про організацію перевезень пасажирів на міському автобусному маршруті загального користування м. Києва № 03 від 28.01.2020, укладеного з ПП "Авен-Єзєр", та скасувати рішення про дострокове розірвання договору про організацію перевезень пасажирів на міському автобусному маршруті загального користування м. Києва №03 від 28.01.2020, укладеного з ПП "Авен-Єзєр", оформленого листом-повідомленням № 053-06/08-280 від 06.10.2021;
1.8. визнати протиправними дії Департаменту транспортної інфраструктури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) щодо дострокового розірвання в односторонньому порядку договору про організацію перевезень пасажирів на міському автобусному маршруті загального користування м. Києва № 04 від 28.01.2020, укладеного з ПП "Авен-Єзєр", та скасувати рішення про дострокове розірвання договору про організацію перевезень пасажирів на міському автобусному маршруті загального користування м. Києва №04 від 28.01.2020, укладеного з ПП "Авен-Єзєр", оформленого листом-повідомленням № 053-06/08-279 від 06.10.2021;
1.9. визнати протиправними дії Департаменту транспортної інфраструктури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) щодо дострокового розірвання в односторонньому порядку договору про організацію перевезень пасажирів на міському автобусному маршруті загального користування м. Києва №05 від 28.01.2020, укладеного з ПП "Авен-Єзєр", та скасувати рішення про дострокове розірвання договору про організацію перевезень пасажирів на міському автобусному маршруті загального користування м. Києва № 05 від 28.01.2020, укладеного з ПП "Авен-Єзєр", оформленого листом-повідомленням № 053-06/08-285 від 06.10.2021;
1.10. визнати протиправними дії Департаменту транспортної інфраструктури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) щодо дострокового розірвання в односторонньому порядку договору про організацію перевезень пасажирів на міському автобусному маршруті загального користування м. Києва № 06 від 28.01.2020, укладеного з ПП "Авен-Єзєр", та скасувати рішення про дострокове розірвання договору про організацію перевезень пасажирів на міському автобусному маршруті загального користування м. Києва №06 від 28.01.2020, укладеного з ПП "Авен-Єзєр", оформленого листом-повідомленням № 053-06/08-284 від 06.10.2021;
1.11. визнати протиправними дії Департаменту транспортної інфраструктури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) щодо дострокового розірвання в односторонньому порядку договору про організацію перевезень пасажирів на міському автобусному маршруті загального користування м. Києва № 07 від 28.01.2020, укладеного з ПП "Авен-Єзєр", та скасувати рішення про дострокове розірвання договору про організацію перевезень пасажирів на міському автобусному маршруті загального користування м. Києва №07 від 28.01.2020, укладеного з ПП "Авен-Єзєр", оформленого листом-повідомленням № 053-06/08-291 від 06.10.2021;
1.12. визнати протиправними дії Департаменту транспортної інфраструктури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) щодо дострокового розірвання в односторонньому порядку договору про організацію перевезень пасажирів на міському автобусному маршруті загального користування м. Києва № 08 від 28.01.2020, укладеного з ПП "Авен-Єзєр", та скасувати рішення про дострокове розірвання договору про організацію перевезень пасажирів на міському автобусному маршруті загального користування м. Києва №08 від 28.01.2020, укладеного з ПП "Авен-Єзєр", оформленого листом-повідомленням № 053-06/08-290 від 06.10.2021;
1.13. визнати протиправними дії Департаменту транспортної інфраструктури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) щодо дострокового розірвання в односторонньому порядку договору про організацію перевезень пасажирів на міському автобусному маршруті загального користування м. Києва № 69 від 10.07.2020, укладеного з ПП "Авен-Єзєр", та скасувати рішення про дострокове розірвання договору про організацію перевезень пасажирів на міському автобусному маршруті загального користування м. Києва №69 від 10.07.2020, укладеного з ПП "Авен-Єзєр", оформленого листом-повідомленням № 053-06/08-289 від 06.10.2021;
2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідач вчинив протиправні дії та прийняв протиправні рішення, достроково в односторонньому порядку розірвавши договори, направивши позивачу рішення, оформлені листами-повідомленнями про дострокове розірвання вказаних вище договорів з 13 жовтня 2021 року. Позивач підкреслює, що відповідач не мав права на дострокове розірвання договору в односторонньому порядку. Також позивач вважає, що підстави для дострокового розірвання договорів відсутні.
3. Відповідач позов не визнав та просив відмовити у його задоволенні.
ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи
4. Між приватним підприємством "Авен-Єзєр" та Департаментом транспортної інфраструктури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) укладено договори про організацію перевезень пасажирів на міському автобусному маршруті загального користування м. Києва:
№01-19 від 23 січня 2019 року (маршрут № 157 "Ст.м. "Почайна" - вул. Бальзака"), строком дії до 24 січня 2024 року;
№02-19 від 23 січня 2019 року (маршрут № 178 "Вул. Митрополита Андрея Шептицького - Ст.м. "Бориспільська"), строком дії до 24 січня 2025 року;
№03-19 від 23 січня 2019 року (маршрут № 475 "Ст.м. "Позняки" - вул. Здолбунівська (до вул. Сортувальної)"), строком дії до 23 січня 2029 року;
№04-19 від 23 січня 2019 року (маршрут № 452 "Ст.м. "Славутич" - сад.тов. "Вишеньки"), строком дії до 23 січня 2025 року;
№01 від 28 січня 2020 року (маршрут № 586 "Ст.м. "Лукянівська" - площа Т. Шевченка"), строком дії до 27 січня 2025 року;
№02 від 28 січня 2020 року (маршрут № 577 Ст.м. "Позняки" - вул. "Урлівська"), строком дії до 27 січня 2026 року;
№03 від 28 січня 2020 року (маршрут № 523 "Вул. Каштанова" - Ст.м. "Дружби Народів"), строком дії до 27 січня 2026 року;
№04 від 28 січня 2020 року (маршрут № 555 "Ж/м ДВРЗ - вул. Кибальчича"), строком дії до 27 січня 2026 року;
№05 від 28 січня 2020 року (маршрут № 152 "с. Бортничі (овочева база) - вул. Привокзальна"), строком дії до 27 січня 2025 року;
№06 від 28 січня 2020 року (маршрут № 181 "Площа Т. Шевченка - зал. Вокзал "Центральний"), строком дії до 27 січня 2026 року;
№07 від 28 січня 2020 року (маршрут № 182 "Ст.м. "Нивки" - просп. Свободи"), строком дії до 27 січня 2025 року;
№08 від 28 січня 2020 року (маршрут № 542 "Вул. Каштанова - вул. Митрополита Андрея Шептицького"), строком дії до 27 січня 2026 року;
№69 від 10 липня 2020 року (маршрут № 177 "Вул. Митрополита Андрея Шептицького - Ст.м. "Бориспільська"), строком дії до 10 липня 2026 року.
5. 06 жовтня 2021 року відповідач направив позивачу листи-повідомлення про дострокове розірвання в односторонньому порядку вказаних вище договорів з 13 жовтня 2021 року:
лист-повідомлення про розірвання договору від 06.10.2021 № 053-06/08-286, яким розірвано договір про організацію перевезень пасажирів на міському автобусному маршруті загального користування м. Києва № 01-19 від 23.01.2019 (маршрут № 157);
лист-повідомлення про розірвання договору від 06.10.2021 № 053-06/08-281, яким розірвано договір про організацію перевезень пасажирів на міському автобусному маршруті загального користування м. Києва № 02-19 від 23.01.2019 (маршрут № 178);
лист-повідомлення про розірвання договору від 06.10.2021 № 053-06/08-282, яким розірвано договір про організацію перевезень пасажирів на міському автобусному маршруті загального користування м. Києва № 03-19 від 23.01.2019 (маршрут № 475);
лист-повідомлення про розірвання договору від 06.10.2021 № 053-06/08-283, яким розірвано договір про організацію перевезень пасажирів на міському автобусному маршруті загального користування м. Києва № 04-19 від 23.01.2019 (маршрут № 452).
лист-повідомлення про розірвання договору від 06.10.2021 № 053-06/08-288, яким розірвано договір про організацію перевезень пасажирів на міському автобусному маршруті загального користування м. Києва № 01 від 28.01.2020 (маршрут № 586);
лист-повідомлення про розірвання договору від 06.10.2021 № 053-06/08-287, яким розірвано договір про організацію перевезень пасажирів на міському автобусному маршруті загального користування м. Києва № 02 від 28.01.2020 (маршрут № 577);
лист-повідомлення про розірвання договору від 06.10.2021 № 053-06/08-280, яким розірвано договір про організацію перевезень пасажирів на міському автобусному маршруті загального користування м. Києва № 03 від 28.01.2020 (маршрут № 523),
лист-повідомлення про розірвання договору від 06.10.2021 № 053-06/08-279, яким розірвано договір про організацію перевезень пасажирів на міському автобусному маршруті загального користування м. Києва № 04 від 28.01.2020 (маршрут № 555);
лист-повідомлення про розірвання договору від 06.10.2021 № 053-06/08-285, яким розірвано договір про організацію перевезень пасажирів на міському автобусному маршруті загального користування м. Києва № 05 від 28.01.2020 (маршрут № 152).
лист-повідомлення про розірвання договору від 06.10.2021 № 053-06/08-284, яким розірвано договір про організацію перевезень пасажирів на міському автобусному маршруті загального користування м. Києва № 06 від 28.01.2020 (маршрут № 181);
лист-повідомлення про розірвання договору від 06.10.2021 № 053-06/08-291, яким розірвано договір про організацію перевезень пасажирів на міському автобусному маршруті загального користування м. Києва № 07 від 28.01.2020 (маршрут № 182);
лист-повідомлення про розірвання договору від 06.10.2021 № 053-06/08-290, яким розірвано договір про організацію перевезень пасажирів на міському автобусному маршруті загального користування м. Києва № 08 від 28.01.2020 (маршрут № 542);
лист-повідомлення про розірвання договору від 06.10.2021 № 053-06/08-289, яким розірвано договір про організацію перевезень пасажирів на міському автобусному маршруті загального користування м. Києва № 69 від 10.07.2020 (маршрут № 177).
6. Обґрунтовуючи підстави для прийняття спірних рішень про розірвання договорів, оформлених листами-повідомленнями, відповідач вказує на абз. 3 пп. 2 п. 55 Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.2008 №1081.
7. Не погоджуючись з оскаржуваними рішеннями відповідача, позивач звернувся до суду з даним позовом.
ІІІ. Рішення судів першої й апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення
8. Окружний адміністративний суд міста Києва рішенням від 27 жовтня 2022 року позовні вимоги задовольнив в повному обсязі.
9. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що положеннями абз. 3 пп. 2 п. 55 Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.2008 № 1081 не передбачено права на односторонню відмову від договору, а покладено на організатора обов`язок забезпечити дострокове розірвання договору, що має відбуватися згідно загальних положень договірного права та положень умов договорів. Дострокове розірвання договорів в односторонньому порядку на підставі абз. 3 пп. 2 п. 55 Порядку, оформлене листами-повідомленнями, не відповідає принципу правомірності, адже такий захід не передбачений законодавством України.
9.1. Суд першої інстанції зазначив, що положеннями вищевказаних договорів не передбачено права на односторонню відмову від договору у разі підтвердження інформації про факт подання перевізником-претендентом недостовірних відомостей для участі у конкурсі з перевезення пасажирів. Тому, за вказаних обставин відповідач, реалізуючи свої обов`язки із забезпечення дострокового розірвання договорів з позивачем, повинен звертатись до суду з відповідною позовною заявою та доводити такий факт у судовому порядку.
9.2. При цьому, вказує, що наведені відповідачем обставини не підтверджують факту недостовірності інформації, а лише можуть вказувати на недоліки в оформленні конкурсної документації, правовим наслідком чого може бути рішення про недопущення до участі в конкурсі.
10. Шостий апеляційний адміністративний суд постановою від 23 лютого 2023 року скасував рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 27 жовтня 2022 року та ухвалив нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовив у повному обсязі.
11. Таке рішення апеляційного суду ґрунтується на тому, що аналіз договорів у взаємозв`язку із Порядком №1081 та Законом №2344-III вказує на наділення відповідача правом на односторонню відмову від зобов`язань при виявлені фактів незаконності отримання юридичною особою-перевізником права на перевезення за певними маршрутами загального користування протягом усього строку існування правовідносин.
11.1. Суд апеляційної інстанції вказав на те, що позиція відповідача про наявність факту подання перевізником-претендентом недостовірних відомостей для участі у конкурсі з перевезення пасажирів по спірним маршрутам є правомірною.
11.2. Зважаючи на те, що умови договору визначаються у відповідності до умов проведення конкурсу, виявлення фактів подання недостовірної інформації є свідченням відсутності права на подальше перевезення пасажирів на відповідних об`єктах конкурсу. Протилежне суперечитиме меті визначення автомобільного перевізника (п. 5 Порядку №1081) та призведе до неефективності функції держави із забезпечення організації транспортного обслуговування населення.
IV. Провадження в суді касаційної інстанції
12. У касаційній скарзі позивач., посилаючись на неправильне застосування судом апеляційної інстанцій норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить скасувати його рішення та залишити в силі рішення суду першої інстанції.
13. Нормативними підставами для касаційного оскарження судових рішень в цій справі скаржник зазначив пункт 1 частини четвертої статті 328 КАС України та вказав, що судом апеляційної інстанції ухвалено судове рішення без урахування висновків Верховного Суду, які викладено в постановах від 07 квітня 2020 року у справі №812/106/17 та від 28 квітня 2020 року у справі №804363/18.
13.1. Скаржник зазначив, що суд апеляційної інстанції неправильно надав тлумачення положенню норми абз. 3 пп. 2 п. 55 Порядку як права (обов`язку) відповідача достроково розірвати договір саме в односторонньому порядку, помилково ототожнивши такі юридичні інститути, як "одностороння відмова від договору" та "дострокове розірвання договору". Суд апеляційної інстанції на основі встановлених ним фактичних обставин, дійшов помилкового висновку про застосування до спірних правовідносин норм абз. 3 пп. 2 п. 55 Порядку, оскільки встановлені судом фактичні обставини справи не містять обставини подання позивачем на конкурс будь-якої недостовірної інформації. Відсутність у складі конкурсної документації певних документів, наявність яких є обов`язковою, є підставою для застосування ще на стадії конкурсу положення пп. 1 п. 12 Порядку, яким визначено, що підставою для недопущення учасника до конкурсу є подання ним до участі в конкурсі неналежним чином оформлені документи чи не в повному обсязі, а також такі, що містять недостовірну інформацію.
13.2. Позивач також вказує, що судом апеляційної інстанції було допущено порушення норм матеріального права шляхом неправильного тлумачення закону (абз. 3 пп. 2 п. 55 Порядку), застосування закону, який не підлягає застосуванню (абз. 3 пп. 2 п. 55 Порядку) та незастосування закону, який підлягав застосуванню (ч. 3 ст. 651 ЦК України), а також не враховано висновку щодо застосування норм права (п. 55 Порядку, ч. 3 ст. 651 ЦК України) у подібних правовідносинах, викладеного у постановах Верховного Суду від 07 квітня 2020 року у справі №812/106/17 та від 28 квітня 2020 року у справі №804/363/18.
13.3. Крім того, скаржник зазначає, що рішення суду апеляційної інстанції не містить жодних висновків щодо порушення прав чи інтересів апелянта ТОВ "СОЮЗ-АВТО", як особи, яка не брала участі у справі, і подала апеляційну скаргу.
14. Відповідач у відзиві на касаційну скаргу вказує на її безпідставність та просить залишити її без задоволення, а рішення суду апеляційної інстанції - без змін.
V. Джерела права й акти їх застосування
15. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
16. Частиною другою статті 2 КАС України визначено, що в справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
17. Засади організації та діяльності автомобільного транспорту врегульовані Законом України "Про автомобільний транспорт".
18. Стаття 3 Закону України "Про автомобільний транспорт" визначає, що цей Закон регулює відносини між автомобільними перевізниками, замовниками транспортних послуг, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, пасажирами, власниками транспортних засобів, а також їх відносини з юридичними та фізичними особами - суб`єктами підприємницької діяльності, які забезпечують діяльність автомобільного транспорту та безпеку перевезень.
19. Відповідно до статті 1 Закону України "Про автомобільний транспорт" автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами.
20. Згідно зі статтею 6 Закону України "Про автомобільний транспорт" органи місцевого самоврядування формують мережу міських автобусних маршрутів загального користування і здійснюють у межах своїх повноважень контроль за дотриманням законодавства у сфері автомобільного транспорту на відповідній території, запроваджують автоматизовану систему обліку оплати проїзду та встановлюють порядок її функціонування, а також види, форми носіїв, порядок обігу та реєстрації проїзних документів; визначають особу, уповноважену здійснювати справляння плати за транспортні послуги в разі запровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду.
21. Відповідно до ст. 29 Закону України "Про автомобільний транспорт" автомобільним перевізником та автомобільним самозайнятим перевізником, які здійснюють перевезення пасажирів на договірних умовах, є суб`єкти господарювання, які відповідно до законодавства та одержаної ліцензії надають послуги за договором перевезення пасажирів транспортним засобом, що використовується ними на законних підставах.
22. Відповідно до статті 31 Закону України "Про автомобільний транспорт" відносини автомобільного перевізника, що здійснює перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування міських, приміських та міжміських, які не виходять за межі території області (внутрішньообласні маршрути), з органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування визначаються договором про організацію перевезень пасажирів на автобусному маршруті загального користування, у якому встановлюються: перелік маршрутів загального користування, які буде обслуговувати автомобільний перевізник, умови організації перевезень, показники якості транспортного обслуговування населення, термін роботи автомобільного перевізника, зобов`язання органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо облаштування маршруту, підтримки проїзної частини автомобільної дороги та під`їзних шляхів у належному стані (тільки для міських автобусних маршрутів), розмір компенсації витрат автомобільного перевізника внаслідок перевезення пільгових пасажирів та регулювання тарифів, механізм їх виплати.
23. Згідно з ч. 1 ст. 42 Закону України "Про автомобільний транспорт" договір про організацію перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування міському, приміському та міжміському, які не виходять за межі території області (внутрішньообласні маршрути), укладається між органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування та автомобільним перевізником і вважається укладеним з моменту його підписання сторонами.