ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 липня 2023 року
м. Київ
справа № 140/4941/22
адміністративне провадження № К/990/6217/23
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Стрелець Т.Г.,
суддів: Тацій Л.В., Стеценка С.Г.,
розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу №140/4941/22
за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області про визнання протиправними відмову та дії, зобов`язання вчинити дії, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 16 січня 2023 року (колегія суддів у складі головуючого судді Кушнерика М.П., суддів Курильця А.Р., Мікули О.І.) в адміністративній справі №140/4941/22
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. У липні 2022 року ОСОБА_1 (далі по тексту - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до Волинського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області (далі по тексту - відповідач, ГУ ПФУ у Волинській області), в якому просив:
- визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області щодо нарахування та виплати щорічної разової грошової допомоги до 05 травня за 2022 рік у розмірі меншому, ніж передбачено частиною 5 статі 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" та відмови, оформленої листом №5971-5020/Н-02/8-0300/22 від 28 червня 2022 року;
- зобов`язати нарахувати та виплатити недоплачену грошову допомогу до 05 травня за 2022 рік відповідно до ч.5 п.22 ст. 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, з урахуванням попередньо виплаченої суми допомоги.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що в порушення вимог Закону №3551-ХІІ, у 2022 році відповідач виплатив допомогу до 05 травня у розмірі, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 07 травня 2022 року №540 "Деякі питання виплати у 2022 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" і "Про жертви нацистських переслідувань" (далі - Постанова №540), що становить 1 491,00 грн.
Вважає, що після прийняття Конституційним Судом України рішення від 27 лютого 2020 року №3-р/2020 набув право на отримання разової грошової допомоги до 5 травня в розмірі, передбаченому статтею 12 Закону №3551-ХІІ.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
2. Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 02 вересня 2022 року позов задоволено.
Визнано протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області щодо нарахування та виплати позивачу разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік у розмірі меншому, ніж передбачено частиною п`ятою статті 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".
Зобов`язано ГУ ПФУ у Волинській області здійснити перерахунок та виплату позивачу, як учаснику бойових дій, разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік відповідно частини п`ятої статті 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, з урахуванням раніше виплачених сум.
Рішення суду першої інстанції мотивоване тим, що на час виникнення спірних правовідносин рішенням Конституційного Суду України від 27 лютого 2020 року №3-р/2020 відновлено дію частини п`ятої статті 12 Закону №3551-ХІІ в редакції Закону №367-ХІV, згідно з якою щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком.
3. Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 16 січня 2023 року, рішення Волинського окружного адміністративного суду від 02 вересня 2022 року скасовано та прийнято нове, яким у задоволенні позову відмовлено.
Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що відповідач діяв правомірно, так як враховуючи положення статті 64 Конституції України, частини другої статті 20 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" №389, частини сьомої статті 20 та абзацу 3 підпункту 2 пункту 22 розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України, у 2022 році виплата щорічної разової грошової допомоги до 5-го травня мала здійснюватися у розмірах, визначених в додатку до Порядку, затвердженого Постановою №540.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
4. Не погодившись з судовим рішенням апеляційної інстанції, ОСОБА_1 направив до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду касаційну скаргу, у якій просить скасувати постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 16 січня 2023 року в адміністративній справі №140/4941/22 та залишити в силі рішення Волинського окружного адміністративного суду від 02 вересня 2022 року.
Як підставу касаційного оскарження постанови суду апеляційної інстанції року ОСОБА_1 вказує відсутність висновку Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах.
У касаційній скарзі позивач зазначає, що спірні правовідносини не регулюються приписами абзацу 3 підпункту 2 пункту 22 розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу і постанови, а врегульовані виключно приписами Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".
Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 21 лютого 2023 року, сформовано колегію суддів у складі: головуючого судді Стрелець Т.Г., суддів Стеценка С.Г., Тацій Л.В.
Ухвалою Верховного Суду від 26 квітня 2023 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 16 січня 2023 року в адміністративній справі №140/4941/22.
Відповідач відзиву на касаційну скаргу до суду не надав.
5. Верховний суд ухвалою від 17 липня 2023 року прийняв до провадження вищезазначену касаційну скаргу та призначив до розгляду в порядку письмового провадження з 18 липня 2023 року.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ
6. ОСОБА_1 є учасником бойових дій та має право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни - учасників бойових дій, що підтверджується посвідченням серії НОМЕР_1 .
Перебуває на обліку в ГУ ПФУ у Волинській області як отримувач пенсії за вислугу років, що слідує з посвідчення серії НОМЕР_2 .
17травня 2022 року позивач звернувся до Департаменту соціального захисту населення Волинської обласної державної адміністрації із заявою, в якій просив надати довідку про розмір нарахованої разової допомоги до 05 травня за 2022 рік та дату такого нарахування та виплати.
Департамент листом від 14 червня 2022 року повідомив, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 07 травня 2022 року №540 "Деякі питання виплати у 2022 році грошової допомоги, передбаченої Законами України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" і "Про жертви нацистських переслідувань", виплата грошової допомоги особам, які перебувають на обліку в територіальних органах Пенсійного фонду України шляхом включення у відомості (списки) на виплату пенсій…. ні департамент, ні структурні підрозділи районних та міських органів соціального захисту населення іншої інформації ніж та, яка передбачена умовами воєнного стану, надати не можуть.
16 червня 2022 року позивач звернувся до відповідача із заявою про перерахунок та виплату разової грошової допомоги до 05 травня за 2022 рік у розмірі, передбаченому статтею 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".
Листом від 28 червня 2022 року ГУ ПФУ у Волинській області повідомило, що на виконання Постанови №540 позивачу виплачено в червні 2022 року разову грошову допомогу в розмірі 1 491 грн. ГУ ПФУ у Волинській області є розпорядником бюджетних коштів нижчого рівня та діє в межах наданих йому повноважень.
Позивач не погоджуючись з виплаченою сумою щорічної разової грошової допомоги до 5 травня та вважаючи, що відповідачем порушено його право на отримання вказаної допомоги відповідно до чинного законодавства, звернувся до суду.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
7. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.
Відповідно до частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі також КАС України) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.