ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 липня 2023 року
м. Київ
справа №380/17177/22
адміністративне провадження № К/990/11239/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Стрелець Т.Г.,
суддів: Тацій Л.В., Стеценка С.Г.,
розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу №380/17177/22
за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Самбірської районної державної адміністрації про визнання протиправною відмову та зобов`язання вчинити дії, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 16 грудня 2022 року (суд у складі головуючого судді Кузана Р.І.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 15 лютого 2023 року (колегія суддів у складі головуючого судді Гудима Л.Я., суддів: Довгополова О.М., Святецького В.В.) у справі №380/17177/22
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. У листопаді 2022 року ОСОБА_1 (далі по тексту - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до суду з позовом до Управління соціального захисту населення Самбірської районної державної адміністрації (далі по тексту - відповідач), в якому просить:
- визнати протиправною відмову Управління соціального захисту населення Самбірської РДА у перерахунку та виплаті щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік ОСОБА_1 у розмірі 5 мінімальних пенсій за віком;
- зобов`язати Управління соціального захисту населення Самбірської районної державної адміністрації здійснити перерахунок та виплату щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік ОСОБА_1 у розмірі 5 мінімальних пенсій за віком, з врахуванням виплачених сум.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що в порушення вимог Закону №3551-ХІІ, у 2022 році відповідач виплатив допомогу до 05 травня у розмірі, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 07 травня 2022 року №540 "Деякі питання виплати у 2022 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" і "Про жертви нацистських переслідувань" (далі - Постанова №540), що становить 1 491,00 грн.
Вважає, що після прийняття Конституційним Судом України рішення від 27 лютого 2020 року №3-р/2020 набув право на отримання разової грошової допомоги до 5 травня в розмірі, передбаченому статтею 12 Закону №3551-ХІІ.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
2. Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 16 грудня 2022 року, яке залишено без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 15 лютого 2023 року, у задоволенні позову відмовлено.
Відмовляючи у задоволенні позову, суди попередніх інстанцій виходили з того, що відповідач діяв правомірно, так як враховуючи положення статті 64 Конституції України, частини другої статті 20 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" №389, частини сьомої статті 20 та абзацу 3 підпункту 2 пункту 22 розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України, у 2022 році виплата щорічної разової грошової допомоги до 5-го травня мала здійснюватися у розмірах, визначених в додатку до Порядку, затвердженого Постановою №540.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
3. Не погодившись з судовими рішеннями першої та апеляційної інстанції, ОСОБА_1 направив до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду касаційну скаргу, у якій просить скасувати рішення Львівського окружного адміністративного суду від 16 грудня 2022 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 15 лютого 2023 року у справі №380/17177/22 та прийняти нове рішення яким задовольнити позовні вимоги.
Касаційна скарга обґрунтована існуванням необхідності відступлення від висновків, викладених у постанові Верховного Суду від 01 грудня 2022 року по справі №580/2869/22 щодо застосування положень статті 13 Закону №3551-ХІІ, частини другої статті 20 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" №389, частини сьомої статті 20 та абзацу 3 підпункту 2 пункту 22 розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України та Порядку №540 у подібних правовідносинах щодо нарахування та виплати щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік у розмірі, визначеному вказаним Порядком.
Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 28 березня 2023 року, сформовано колегію суддів у складі: головуючого судді Стрелець Т.Г., суддів Стеценка С.Г., Тацій Л.В.
Ухвалою Верховного Суду від 12 квітня 2023 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 16 грудня 2022 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 15 лютого 2023 року у справі №380/17177/22.
Відповідач відзиву на касаційну скаргу до суду не надав.
4. Верховний суд ухвалою від 17 липня 2023 року прийняв до провадження вищезазначену касаційну скаргу та призначив до розгляду в порядку письмового провадження з 18 липня 2023 року.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ
5. ОСОБА_1 є учасником бойових дій, що підтверджується посвідченням серія НОМЕР_1 від 06м червня 2015 року.
В 2022 році позивач отримав щорічну допомогу до 5 травня, передбачену частиною п`ятою статті 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" в сумі 1 491 грн., - розмірі, визначеному постановою Кабінету Міністрів України №540 від 07 травня 2022 року "Деякі питання виплати у 2022 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" і "Про жертви нацистських переслідувань"".
Позивач звернувся до відповідача із заявою, просив здійснити перерахунок як учаснику бойових дій разової грошової допомоги до 5 травня в 2022 році виходячи з розміру п`яти мінімальних пенсій за віком.
Відповідач листом повідомив заявника, що при призначенні щорічної грошової допомоги до 5 травня орган соціального захисту керувався постановою Кабінету Міністрів України №540 від 07 травня 2022 року. Зазначив, що законодавством України не передбачено нарахування та виплату щорічної разової грошової допомоги до 5 травня у розмірі більшому, ніж передбачено у прийнятій в 2022 році постанові Уряду.
Відмовляючи в задоволенні адміністративного позову, суд першої інстанції виходив з того, що відповідач при нарахуванні та виплаті позивачу в 2022 році одноразової допомоги до 5 травня правомірно керувався Постановою №540, відтак підстав для перерахунку (збільшення) розміру цієї допомоги на вимогу позивача немає.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
6. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.
Відповідно до частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі також КАС України) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
7. Враховуючи доводи та вимоги касаційної скарги, на підставі встановлених фактичних обставин справи, колегія суддів КАС ВС дійшла таких висновків.
8. У справі, яка розглядається, ключовим є питання визначення в умовах воєнного стану розміру виплати щорічної разової грошової допомоги до 5 травня у 2022 році.
Верховний Суд у складі судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду, переглядаючи справу №560/8064/22 в касаційному порядку, у постанові від 13 червня 2023 року дійшов висновку про необхідність відступити від висновків, викладених у постанові Верховного Суду від 01 грудня 2022 року у справі №580/2869/22 щодо застосування положень статті 13 Закону №3551-XII, частини другої статті 20 Закону №389-VІІІ, частини сьомої статті 20 та абзацу третього підпункту 2 пункту 22 розділу VI Прикінцевих та перехідних положень Бюджетного кодексу України та Порядку №540 у подібних правовідносинах щодо нарахування та виплатити щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік у розмірі, визначеному вказаним Порядком, з огляду на те, що Судом не можуть бути застосовані нормативно-правові акти органів державної влади, які обмежують права і пільги ветеранів війни, передбачені цим Законом, оскільки вони є такими, що суперечать статті 17 Основного Закону та спеціальному законодавству, яке регулює забезпечення державою соціального захисту ветеранів війни та членів їх сімей, членів сімей загиблих (померлих) ветеранів війни, членів сімей загиблих (померлих) Захисників та Захисниць України шляхом надання їм пільг і гарантій соціального захисту відповідно до законодавства, а мають бути застосовані саме положення статті 13 Закону №3551-XII у редакції Закону України №367-ХІV, згідно із якою щорічна разова грошова допомога до 5 травня для осіб з інвалідністю ІІ групи внаслідок війни виплачується у розмірі восьми мінімальних пенсій за віком.