ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 липня 2023 року
м. Київ
справа № 560/5483/21
адміністративне провадження № К/9901/40189/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді Кравчука Володимира Миколайовича, суддів Коваленко Наталії Володимирівни, Стародуба Олександра Павловича
розглянув у попередньому судовому засіданні
касаційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області
на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 01.06.2021 (суддя Петричкович А.І.) та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 06.10.2021 (колегія у складі суддів Сушка О.О., Мацького Є.М., Залімського І.Г.)
у справі № 560/5483/21
за позовом ОСОБА_1
до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області
про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії.
І. РУХ СПРАВИ
1. У травні 2021 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області, в якому просив:
- визнати бездіяльність відповідача протиправною через грубе порушення ст. ст. 3, 8, 17, 19, 21, 22, 58 та 64 Конституції України, які є прямої дії, рішень Конституційного Суду України, Європейського Суду з прав людини та правових норм міжнародних договорів та зобов`язань, до яких приєдналася Україна, а також ст. ст. 43, 51, частин 1, 3 ст.63 Закону України №2262-ХІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" та постанов Кабінету Міністрів України №45 і №988 щодо відмови у перерахунку пенсії згідно довідки МВС України №22/6-1515 від 15.04.2021 станом на 19.11.2019;
- зобов`язати відповідача здійснити перерахунок та виплату пенсії з 01.12.2019 відповідно до ч. ч. 3, 18 ст. ст. 43, ч. 3 ст. 51 та ч. 1, 3 ст. 63 Закону №2262-ХІІ, постанов Кабінету Міністрів України № 45, № 704 та № 988 з урахуванням основних та додаткових видів грошового забезпечення згідно довідки МВС України №22/6-1515 від 15.04.2021 у розмірі 86% від грошового забезпечення на підставі рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 14.09.2018 у справі №2240/2785/18.
II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
2. Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 з 02.10.2005 перебуває на обліку у Головному управлінні Пенсійного фонду України в Хмельницькій області та отримує пенсію, призначену відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб" у розмірі 86% грошового забезпечення.
3. У 2018 році позивачу, на виконання вимог постанови Кабінету Міністрів України № 103 від 21.02.2018 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб", проведено перерахунок пенсії з 01.01.2016 в розмірі 70% з урахуванням складових грошового забезпечення, установлених цією постановою.
4. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 12.12.2018 у справі №826/3858/18, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05.03.2019, визнано протиправними та нечинними пункти 1, 2 постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" та зміни до пункту 5 і додатку 2 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військ служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 №45 "Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".
5. За наслідками розгляду зразкової справи № 160/8324/19, Верховним Судом винесено рішення від 17.12.2019, залишене без змін постановою Великої Палати Верховного Суду від 24.06.2020, у якому зазначено, що з 05.03.2019 - з дня набрання чинності судовим рішенням у справі №826/3858/18 виникли підстави для перерахунку пенсій, призначених згідно із Законом №2262-ХІІ, з урахуванням розміру посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням та відсоткової надбавки за вислугу років, а також додаткових видів грошового забезпечення, оскільки з цієї дати особа має право на отримання пенсії, виходячи з розміру складових, розрахованих згідно з постановою №704 у відповідності до вимог ст.ст.43 і 63 Закону №2262-ХІІ та ст.9 Закону №2011-ХІІ.
6. Позивач звернувся до МВС України про виготовлення нової довідки про розмір грошового забезпечення із зазначенням основних і додаткових видів грошового забезпечення для перерахунку пенсії.
7. Листом від 25.06.2020 №К-9861/22 повідомило позивача, що підстави для виготовлення нової довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії позивача відсутні, оскільки після визнання нечинними пунктів 1-3 Постанови №103 Уряд не прийняв жодної іншої постанови, яка б визначала умови, порядок та розміри перерахунку пенсій, і до нього не надходили списки осіб, пенсії яких підлягають перерахунку. Вважаючи протиправною таку відмову, позивач звернувся до суду.
8. Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 07.12.2020 у справі №560/4321/20 зобов`язано Міністерство внутрішніх справ України скласти та подати до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницький області нову довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 19.11.2019, у відповідності до вимог статей 43, 63 Закону України від 09.04.1992 №2262-XII "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", з врахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 №45 "Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" та постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 №988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції", із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, для проведення з 01.12.2019 (з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії) перерахунку основного розміру пенсії.
9. На виконання рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 07.12.2020 у справі №560/4321/20 позивачу видано довідку №22/6-1515 від 15.04.2021.
10. Отримавши вказану вище довідку, позивач звернувся до відповідача із заявою про перерахунок його пенсії відповідно до зазначеної довідки.
11. Проте, листом від 29.04.2021 відповідач відмовив йому у проведенні перерахунку, вказавши, що на органи Пенсійного фонду України не покладено жодних зобов`язань в установленому чинним законодавством порядку, підстав щодо проведення перерахунку пенсії згідно довідки Міністерства внутрішніх справ України від 15.04.2021 №22/6-1515 про розмір грошового забезпечення, яка оформлена на виконання рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 07.12.2020 у справі №560/4321/20.
12. Вважаючи таку відмову протиправною, позивач звернувся до суду.
ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН
13. В обґрунтування позовних вимог позивач покликався на те, що у зв`язку із набранням законної сили рішенням у справі № 826/12704/18, яким скасовано п. 3 Постанови №103, у колишніх працівників міліції виникло право на перерахунок пенсії з 01.12.2019, з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення та премій.
14. Відповідач проти позову заперечував. Покликався на те, що іншого порядку виплати перерахованих пенсій, ніж встановлено Постановою №103, законом не передбачено. Довідка Міністерства внутрішніх справ України про розмір грошового забезпечення видана на підставі рішення суду, тобто без дотримання Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону №2262-ХІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою КМ України від 13.02.2008 №45, відтак не є підставою для проведення відповідного перерахунку пенсії.
ІV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
15. Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 01.06.2021, залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 06.10.2021, позов задоволено частково:
- визнано протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області щодо не перерахунку пенсії ОСОБА_1 з 01.12.2019 на підставі довідки МВС України про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії №22/6-1515 від 15.04.2021;
- зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області здійснити з 01.12.2019 перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 на підставі довідки МВС України про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії №22/6-1515 від 15.04.2021, з врахуванням виплачених сум;
- в решті позовних вимог відмовлено.
16. Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції, з позицією якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що підставою для вчинення дій, спрямованих на перерахунок раніше призначених пенсій, може бути як відповідна заява пенсіонера та додані до неї документи, так і рішення, прийняте Кабінетом Міністрів України, про що державні органи, визначені Порядком №45, повідомляють орган Пенсійного фонду України.
17. Враховуючи те, що Міністерством внутрішніх справ України направлена довідка до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області про розмір грошового забезпечення №22/6-1515 від 15.04.2021, відповідач протиправно відмовив позивачу у здійсненні перерахунку з 01.12.2019 відповідно до статей 51, 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" на підставі наданої довідки для перерахунку пенсій з урахуванням оновленого грошового забезпечення.
18. Щодо вимог про розмір відсотку грошового забезпечення при перерахунку та виплаті пенсії, то такий відсоток визначений позивачу відповідно до ст. 13 Закону №2262-XII, і тому немає підстав зобов`язувати відповідача повторно це робити. При цьому, в порядку адміністративного судочинства підлягають захисту лише порушені права, і потрібно враховувати, що суд не повинен вирішувати вимоги на майбутнє, а тому права позивача в цій частині не порушені, такі вимоги є передчасними, і відповідно задоволенню не підлягають.
V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
19. У касаційній скарзі відповідач просить скасувати оскаржувані судові рішення та ухвалити нове - про відмову у задоволенні позову.
20. Як на підставу касаційного оскарження покликається на відсутність висновку Верховного Суду щодо застосування норм права у подібних правовідносинах. Спірні правовідносини виникли з підстав перерахунку пенсії, розмір якої визначається Постановою Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 № 988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" (далі - Постанова КМУ № 988) в порядку, визначеному п. 3 Постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" (далі - Постанова КМУ №103).
ОСОБА_1 не має права на перерахунок пенсії, оскільки довідка МВС України про розмір грошового забезпечення, на підставі якої він просить перерахувати пенсію, видана на виконання рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 07.12.2020 у справі № 560/4321/20 без дотримання Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 № 45 (далі - Порядок № 45).
21. Крім того, покликаючись на висновки, викладені у постановах Верховного Суду від 21.02.2018 у справі № 346/3696/17, від 17.07.2018 у справі № 521/21851/16-а, від 31.03.2021 у справі №240/12017/19, зазначає, що ОСОБА_1 пропустив строк звернення до суду із цим позовом.
22. У відзиві позивач просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.
VІ. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
23. Верховний Суд перевірив правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права у межах доводів касаційної скарги та дійшов таких висновків.
(а) щодо перерахунку пенсії, розмір якої визначається Постановою № 988, після набрання законної сили рішенням суду у справі № 826/12704/18
24. Частиною третьою статті 43 Закону № 2262-XII передбачено, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
25. Процитована норма статті 43 цього Закону міститься в розділі V "Обчислення пенсії", тобто в загальному розділі, та безпосередньо визначає складові грошового забезпечення для обчислення пенсій. При цьому під обчисленням слід розуміти процес отримання результату за допомогою дій над числами, кожне з яких є конкретним цифровим вираженням розміру складових грошового забезпечення.
26. У разі якщо на момент призначення або виплати пенсії відбулася зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення та/або були введені для зазначених категорій осіб нові щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії у розмірах, встановлених законодавством, пенсія призначається з урахуванням таких змін та/або нововведень, а призначена пенсія підлягає невідкладному перерахунку (частина вісімнадцята статті 43 Закону №2262-ХІІ).
27. Порядок перерахунку пенсій врегульований розділом VIII "Порядок перерахунку пенсій" Закону № 2262-XII, згідно із частинами першою та другою статті 63 якого перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.
28. Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону.
29. Частиною третьою статті 63 Закону № 2262-ХІІ визначено, що перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції та податкової міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах цього Закону, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських.
30. Усі призначені за Законом № 2262-ХІІ пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій (частина четверта статті 63 Закону № 2262-ХІІ).