1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 липня 2023 року

м. Київ

справа № 812/1530/17

адміністративне провадження № К/9901/28736/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючий - Стародуб О.П.,

судді - Коваленко Н.В., Кравчук В.М.,

розглянув в порядку письмового провадження касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Лугекоенерго" на постанову Луганського окружного адміністративного суду від 16.11.2017 (суддя - Пляшкова К.О.) та постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 23.01.2018 (судді - Ястребова Л.В., Василенко Л.А., Компанієць І.Д.)

у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Лугекоенерго" до Кремінської районної державної адміністрації Луганської області про визнання протиправним та скасування висновку та зобов`язання вчинити дії,

ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ

ТОВ "Лугекоенерго" звернулось до суду з позовом, в якому просило:

- визнати протиправним та скасувати висновок відділу містобудування та архітектури Кремінської районної державної адміністрації від 04.10.2017 №63/19-19 по проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ "Лугекоенерго" для будівництва об`єктів інженерної та енергетичної інфраструктури;

- зобов`язати виконавчий орган Кремінської районної державної адміністрації Луганської області - відділ містобудування та архітектури за результатами розгляду проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ "Лугекоенерго" для будівництва об`єктів інженерної та енергетичної інфраструктури електростанції з використанням відновлених джерел отримання електроенергії загальною площею 1,5897 га надати висновок у відповідності до ст. 186-1 Земельного кодексу України та стягнути на користь позивача сплачений судовий збір та витрати на правову допомогу.

ВСТАНОВЛЕНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що 23.12.2016 ТОВ "Лугекоенерго" звернулося до Луганської обласної державної адміністрації обласної військово-цивільної адміністрації з клопотанням від 23.12.2016 №23-12-16/80 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду строком на 49 років, орієнтовною площею 2,6200 га, яка за даними державного земельного кадастру враховується за межами населеного пункту м. Кремінна, Кремінського району Луганської області, для будівництва об`єктів інженерної та енергетичної інфраструктури електростанції з використанням відновлених джерел отримання електроенергії, додавши до клопотання: графічний матеріал, на якому зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, копії установчих документів підприємства.

Листом від 23.01.2017 №4/23-395 Луганська обласна державна адміністрація повідомила позивача, що звернення потребує вивчення додаткової інформації, про результати розгляду порушеного у зверненні питання буде повідомлено додатково. (а.с. 30, 31)

13.02.2017 Товариство з обмеженою відповідальністю "Лугекоенерго" уклало з ПП "Землевпорядна фірма "Континет-ЛВК" договір за №33.

Відповідно до пункту 1.1 Договору, предметом договору є виконання з дотриманням вимог законодавства проектно-вишукувальної роботи (далі роботи) з розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду строком на 49 років, орієнтованою площею 2,6200 га, для будівництва об`єктів інженерної та енергетичної інфраструктури електростанції з використанням відновлених джерел отримання електроенергії, розташованої за межами населених пунктів на території, яка за даними державного земельного кадастру враховується у Кремінській міській раді, Кремінського району Луганської області. (а.с. 33-35)

Листом від 15.02.2017 додатково до листа від 23.01.2017 №4/23-395 позивача повідомлено, що за інформацією Головного управління Держгеокадастру у Луганській області зазначені земельні ділянки розташовані за межами населених пунктів, які за даними Державного земельного кадастру, враховуються на території Кремінської міської ради Кремінського району Луганської області. Крім цього, відповідно до статті 66 Земельного кодексу України до земель промисловості належать землі, надані для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд промислових, гірничодобувних, транспортних та інших підприємств, їх під`їзних шляхів, інженерних мереж, адміністративно-побутових будівель, інших споруд. Землі промисловості можуть перебувати у державній, комунальній та приватній власності. Розміри земельних ділянок, що надаються для зазначених цілей, визначаються відповідно до затверджених в установленому порядку державних норм і проектної документації, а відведення земельних ділянок здійснюється з урахуванням черговості їх освоєння. Додані до клопотання матеріали не містять належного обґрунтування отримання і оренду земельних ділянок саме такого розміру та проектної документації щодо будівництва об`єктів саме інженерної та енергетичної інфраструктури. Вирішення порушеного питання можливо лише після надання ТОВ "Лугекоенерго" вищезазначеної документації та з урахуванням норм, визначених Земельним кодексом України. (а.с. 73-74)

17.02.2017 ТОВ "Лугекоенерго" направлено до ЛОДА письмове повідомлення №170217/04 про замовлення розроблення документації із землеустрою щодо відведення вказаної земельної ділянки без надання дозволу, до якого додало копію договору від 13.02.2017 №33 на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки. (а.с. 32)

10.03.2017 на звернення позивача Луганською обласною державною адміністрацією надана відповідь за №4/23-1270 де додатково зазначено, що за інформацією Управління містобудування та архітектури ЛОДА (лист від 01.03.2017 №64/719-с) за межами м. Кремінна на території Кремінського району плани зонування території або детальні плани території для відведення земельних ділянок в оренду під будівництво об`єктів інженерної інфраструктури електростанцій не розроблялися. Згідно із пунктом 3 статті 24 Закону України "Про регулювання містобудівної документації" у разі відсутності плану зонування або детального плану території, затвердженого відповідно до вимог цього Закону, передача (надання) земельних ділянок із земель державної та комунальної власності у власність чи користування фізичним та юридичним особам для містобудівних потреб забороняється. З урахуванням викладеного, обласна державна адміністрація не може задовольнити клопотання ТОВ "Лугекоенерго" про надання дозволів на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок. (а.с. 75-77)

ПП "Землевпорядна фірма "Континет-ЛВК" складено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ "Лугекоенерго", із земель запасу державної власності, в оренду строком на 49 років, для будівництва об`єктів інженерної та енергетичної інфраструктури електростанції з використанням відновлених джерел отримання електроенергії, розташованої за межами населених пунктів на території, яка, за даними державного земельного кадастру, враховується у Кремінській міській раді Кремінського району Луганської області. (арк. спр. 98-149)

ПП "Землевпорядна фірма "Континет-ЛВК" 28.09.2017 направила проект землеустрою ТОВ "Лугекоенерго" для отримання висновку про погодження до відділу містобудування та архітектури Кремінської РДА Луганської області, що підтверджено описом документів, що додаються до заяви суб`єкта звернення для отримання адміністративної послуги (арк. спр. 36).

Відділом містобудування та архітектури Кремінської РДА Луганської області надано висновок по проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ "Лугекоенерго" для будівництва об`єктів інженерної та енергетичної інфраструктури від 04.10.2017 №63/19-19, яким, з посиланням на статтю 24 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", статті 186-1, 122-124 Земельного кодексу України, відділ містобудування та архітектури райдержадміністрації не погодив наданий проект землеустрою у зв`язку з відсутністю містобудівної документації та відповідного розпорядження голови обласної державної адміністрації. (арк. спр. 37)

Не погодившись з таким висновком, позивач звернувся до суду.

КОРОТКИЙ ЗМІСТ РІШЕНЬ СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Постановою Луганського окружного адміністративного суду від 16.11.2017, яка залишена без змін постановою Донецького апеляційного адміністративного суду від 23.01.2018, в задоволенні позову відмовлено.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суди попередніх інстанцій виходили з того, що зважаючи на відсутність детального плану території за межами м. Кремінна, як складової містобудівної документації, наявність якої є обов`язковою умовою для передачі (надання) земельних ділянок із земель державної або комунальної власності у власність чи користування фізичним та юридичним особам для містобудівних потреб, суд встановив, що відмова у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з вищеописаної підстави, оформлена висновком від 04.10.2017 №63/19-19, є правомірною.

Також суди виходили з того, що не оформлення відповідачем попереднього висновку, з наведенням у ньому вичерпного переліку недоліків проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та наданням розумного строку для усунення таких недоліків, не може бути підставою для визнання протиправним та скасування висновку від 04.10.2017 №63/19-19, оскільки, по-перше, відповідачем встановлено такий недолік, який неможливо усунути силами позивача чи розробника проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а, по-друге, таке порушення не призвело до прийняття відповідачем неправильного за своїм змістом рішення.

ДОВОДИ ОСОБИ, ЯКА ПОДАЛА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ ТА ІНШИХ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

В обґрунтування касаційної скарги позивач покликається на те, що судами першої та апеляційної інстанцій неправильно застосовано норми матеріального права, неправильно встановлено обставини справи, внаслідок чого суди дійшли помилкового висновку щодо відсутності підстав для задоволення позовних вимог.


................
Перейти до повного тексту