ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 липня 2023 року
м. Київ
справа № 640/15836/19
адміністративне провадження № К/9901/9365/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Стрелець Т.Г.,
суддів: Стеценка С.Г., Тацій Л.В.,
розглянувши у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу № 640/15836/19
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ОСВ Стрімтек" до Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) про визнання протиправними та скасування припису та постанови, провадження у якій відкрито
за касаційною скаргою Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 14 грудня 2019 року (прийняту у складі головуючого судді Аверкової В.В.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 27 лютого 2020 року (ухвалену у складі колегії суддів: головуючого-судді Костюк Л.О., суддів: Бужак Н.П., Собківа Я.М.)
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. У серпні 2019 року Товариство з обмеженою відповідальністю "ОСВ Стрімтек" (далі - ТОВ "ОСВ Стрімтек", позивач), звернулось до суду з адміністративним позовом до Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (далі - Департаменту з питань ДАБК м. Києва, відповідач) в якому просило:
- визнати протиправними та скасувати припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 23 липня 2019 року та постанову про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 01 серпня 2019 року № 69/19/073-6782.
2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач не здійснював розробку проектної документації на реконструкцію нежитлової будівлі по вул. Вірменській, 2 у Дарницькому районі м. Києва та фактично не проводив реконструкцію об`єкта нерухомості. Об`єкт нерухомості, який належить позивачу, знаходиться за адресою вул. Вірменська, 2-а та був ним придбаний на підставі договору купівлі-продажу від 11 листопада 2015 року.
Короткий зміст рішень суду першої та апеляційної інстанцій
3. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 14 грудня 2019 року, яке залишене без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 27 лютого 2020 року адміністративний позов задоволено повністю.
Визнано протиправним та скасовано припис Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, складеного 23 липня 2019 року.
Визнано протиправною та скасувано постанову Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 01 серпня 2019 року №69/19/073-6782.
Стягнуто на користь ТОВ "ОСВ Стрімтек" понесені ним витрати по сплаті судового збору у розмірі 13 059,85 гривень за рахунок бюджетних асигнувань Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).
4. Приймаючи такі рішення, суди дійшли висновку, що нежитлова будівля за адресою вул. Вірменська, 2 у Дарницькому районі м. Києва, щодо якої скасовано декларації про початок виконання будівельних робіт "Реконструкція приміщень нежитлової будівлі по вул. Вірменській, 2 у Дарницькому районі м. Києва" від 08 травня 2014 року № ІУ 083141280162 та про готовність об`єкта до експлуатації "Реконструкція приміщень нежитлової будівлі по вул. Вірменській, 2 у Дарницькому районі м. Києва" від 21 травня 2014 року № ФУ 143141410362 не є нежитловою будівлею за адресою вул. Вірменська, 2-а у Дарницькому районі м. Києва, що належить позивачу на праві власності.
Також суди застосували висновок Верховного Суду України зроблений в постанові від 04 березня 2014 року у справі № 21-433а13, що обов`язок введення об`єктів будівництва в експлуатацію, відповідальність за експлуатацію об`єктів, не введених в експлуатацію, можуть стосуватися лише тих суб`єктів, які після закінчення будівництва та початку використання, маючи відповідний обов`язок, не ввели об`єкти містобудування в експлуатацію, за що встановлена певна відповідальність.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
5. 30 березня 2020 року до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду надійшла касаційна скарга Департаменту з питань ДАБК м. Києва.
У касаційній скарзі скаржник просить скасувати рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 14 грудня 2019 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 27 лютого 2020 року та ухвалити нове судове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.
Касаційна скарга обґрунтована тим, що оскаржувані судові рішення не відповідають фактичним обставинам справи, містять формальні та недоведені ознаки; є необхідність відступлення від висновку щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду України у справі № 21-433а13, який застосований судами у цій справі.
Також, скаржник наполягає, що станом на час перевірки Департамент з питань ДАБК м. Києва не видавав та не реєстрував документів дозвільного та декларативного характеру, які б надавали право на виконання підготовчих, будівельних робіт та не приймав об`єкт будівництва в експлуатацію на вул. Вірменській, 2-а у Дарницькому районі м. Києва.
6. Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 30 березня 2020 року визначено склад колегії суддів: головуючого судді Стрелець Т.Г., суддів Стеценка С.Г., Тацій Л.В.
Ухвалою Верховного Суду від 14 травня 2020 року відкрито касаційне провадження за вказаною скаргою.
7. 22 червня 2020 року до Верховного Суду від позивача надійшов відзив на касаційну скаргу. ТОВ "ОСВ Стрімтек" просить суд залишити касацій скаргу без задоволення, а судові рішення без змін.
8. Верховний Суд ухвалою від 11 липня 2023 року призначив справу до розгляду в порядку письмового провадження з 12 липня 2023 року.
II. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ
9. Як було встановлено судами попередніх інстанцій, наказом Департаменту з питань ДАБК м. Києва від 25 червня 2019 року №494 на підставі звернення Громадської організації "Забудовникам Ні" від 19 червня 2019 року № 17 призначено проведення перевірки ТОВ "ОСВ Стрімтек" на предмет дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил на об`єкті будівництва за адресою вул. Вірменська, 2-а у Дарницькому районі м. Києва.
03 липня 2019 року видано направлення для проведення позапланового заходу б/н, отримане довіреною особою позивача 10 липня 2019 року.
У період з 10 липня 2019 року по 23 липня 2019 року посадовою особою відповідача у присутності уповноваженої особи - Кучеренка В.М. (за довіреністю від ТОВ "ОСВ Стрімтек" від 01 липня 2019 року) проведено перевірку дотримання позивачем вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил на об`єкті "Нежитлова будівля по вул. Вірменській, 2-а у Дарницькому районі м. Києва", замовник - ТОВ "ОСВ Стрімтек". За результатами проведення перевірки складено акт від 23 липня 2019 року б/н; процес проведення заходу фіксувався відповідачем засобами фототехніки.
З вказаного акту перевірки вбачається, що Департаментом у грудні 2017 року на підставі звернення фізичної особи, розпочато проведення перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності за адресою вул. Вірменська, 2 (в літ. А) у Дарницькому районі м. Києва; під час перевірки встановлено наступне: Державна архітектурно-будівельна інспекція України замовникові будівництва ТОВ "Фарес Груп" зареєструвала декларацію про початок виконання будівельних робіт на об`єкт "Реконструкція приміщень нежитлової будівлі на вул. Вірменській, 2 у Дарницькому районі м. Києва" від 08 травня 2014 року за № ІУ 083141280162 (категорія складності - ІІІ) та у подальшому зареєструвала декларацію про готовність об`єкта до експлуатації на зазначений вище об`єкт по вул. Вірменській, 2 у Дарницькому районі м. Києва від 21 травня 2014 року № ІУ 143141410362; відповідно до даних, наведених замовником будівництва - ТОВ "Фарес-Груп" у вказаних вище деклараціях проектна документація розроблена ТОВ "Оксі-К" під керівництвом головного архітектора проекту ОСОБА_1 та затверджена наказом замовника від 15 березня 2014 року №1; під час виїзду у грудні 2017 року встановлено, що за вказаною адресою нежитлові приміщення будівлі експлуатуються під мийку автомобілів, відповідальні особи були відсутні, що унеможливило проведення перевірки; враховуючи зазначене та беручи до уваги те, що державний архітектурно-будівельний контроль відповідно до п. 9 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою КМУ від 23 травня 2011 року №533, здійснюється у присутності суб`єктів містобудування або їх представників, які будують або збудували об`єкт будівництва, Департамент направив на адресу ТОВ "Фарет-Груп" та ТОВ "Оксі-К" лист щодо прибуття уповноважених осіб до Департаменту з необхідними для проведення перевірки документами; на призначену дату уповноважені особи ТОВ "Фарет-Груп" та ТОВ "Оксі-К" до Департаменту не прибули, документів не надали, тому Департамент листом звернувся до Дарницького управління поліції ГУ Нацполіції в м. Києві щодо сприяння у проведенні перевірки на земельній ділянці по вул. Вірменська, 2 у Дарницькому районі м. Києва; на сьогодні інформації щодо сприяння у проведенні перевірки від правоохоронних органів до Департаменту не надано; на запит Департаменту від 07 грудня 2017 року №073-11389 ТОВ "Оксі-К" листом від 27 грудня 2017 року №27/12-17-1 повідомило, що на об`єкті будівництва на вул. Вірменській, 2 не здійснювало розробку проектної документації "Реконструкція приміщень нежитлової будівлі по вул. Вірменській, 2 у Дарницькому районі м. Києва".
Отже замовником будівництва ТОВ "Фарес-Груп" наведені недостовірні дані у декларації про початок виконання будівельних робіт від 08 травня 2014 року № ІУ 083141280162 та в декларації про готовність об`єкта до експлуатації від 21 травня 2014 року № ФУ 143141410362 в частині розроблення та належного затвердження проектної документації, чим порушено частину 10 статті 39 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".
Згідно з положеннями статті 376 Цивільного кодексу є підстави вважати об`єкт самочинним будівництвом. У зв`язку з викладеним Департамент з питань ДАБК м. Києва наказом від 15 лютого 2018 року №40 скасував державну реєстрацію декларацій про початок виконання будівельних робіт від 08 травня 2014 року № ІУ 083141280162 та про готовність об`єкта до експлуатації від 21 травня 2014 року № ІУ 143141410362 замовник - ТОВ "Фарес-Груп".
За інформацією, наданою уповноваженою особою позивача Кучеренком В.М., відповідно до договору купівлі-продажу нерухомого майна від 11 листопада 2015 року, укладеного між ТОВ "Лагранд Інвестмент" та ТОВ "ОСВ Стрімтек" нежитлова будівля, що знаходиться за адресою м. Київ, вул. Вірменська, 2-а, яка має загальну площу 210,5 кв. м. (земельна ділянка за кадастровим номером 8000000000:90:170:0011) передана у власність ТОВ "ОСВ Стрімтек"; зазначена нежитлова будівля на підставі виникнення права власності: висновок щодо технічної можливості поділу об`єкта нерухомого майна серія та номер КТ000559, виданий 21 травня 2018 року, видавник - ТОВ "Реєстраційний центр "Атланта" на правах власності належить ТОВ "ОСВ Стрімтек" (номер запису про право власності 26638831). Станом на час складання акту Департамент з питань ДАБК м. Києва не видавав та не реєстрував документів дозвільного характеру, які б надавали право на виконання підготовчих, будівельних робіт та не приймав об`єкт будівництва в експлуатацію на об`єкті будівництва вул. Вірменська, 2-а у Дарницькому районі м. Києва.
За результатами проведення перевірки з 10 липня 2019 року по 23 липня 2019 року встановлено, що позивачем експлуатується приміщення нежитлової будівлі на вул. Вірменській, 2-а у Дарницькому районі м. Києва без прийняття в експлуатацію у встановленому законодавством порядку, що є порушенням частини 8 статті 39 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності". В акті перевірки міститься відмітка про відмову від підпису та направлення примірника акта поштою 24 липня 2019 року.
За результатами перевірки відповідачем винесено припис від 23 липня 2019 року про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, яким від позивача вимагається у термін до 23 вересня 2019 року усунути виявлені порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності у відповідності до вимог чинного законодавства; заборонено з 23 липня 2019 року експлуатацію нежитлових приміщень будівлі до усунення порушень. У приписі міститься відмітка про відмову від підпису та направлення 24 липня 2019 року поштою.
Крім того, 23 липня 2019 року відповідачем складено протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності, яким розгляд справи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності призначено на 01 серпня 2019 року на 12:00 год. У протоколі міститься відмітка про відмову від підпису та направлення 24 липня 2019 року поштою.
За результатами розгляду справи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності постановою від 01 серпня 2019 року №69/19/073-6782 про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності за порушення позивачем частини восьмої статті 39 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", керуючись Законом України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності" ТОВ "ОСК Стрімтек" визнано винним у вчиненні правопорушення, передбаченого абз. 3 п. 4 частини другої статті 2 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності" та накладено штраф у сумі 742 590,00 грн. У постанові міститься відмітка про неприбуття ТОВ "ОСВ Стрімтек" на розгляд постанови, примірник постанови надіслано поштою 02 серпня 2019 року.
Не погоджуючись з правомірністю припису та постанови ТОВ "ОСВ Стрімтек" звернулося з позовом до суду про їх скасування.
ІІІ. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
10. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.
Аналізуючи доводи, викладені у касаційній скарзі, колегія суддів КАС Верховного Суду дійшла висновку про відсутність підстав для її задоволення з огляду на наступне.
Законом, який визначає правові та організаційні основи містобудівної діяльності і спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів є, зокрема, Закон України "Про регулювання містобудівної діяльності" від 17.02.2011 № 3038-VI (далі - Закон № 3038-VI).
Статтею 9 Закону України "Про архітектурну діяльність" від 20.05.1999 № 687-XIV (далі - Закон № 687-XIV" визначено, що будівництво (нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт) об`єкта архітектури здійснюється відповідно до затвердженої проектної документації, державних стандартів, норм і правил у порядку, визначеному Законом № 3038-VI.
Статтею 1 Закону № 3038-VI передбачено, що замовник - це фізична або юридична особа, яка має намір щодо забудови території (однієї чи декількох земельних ділянок) і подала в установленому законодавством порядку відповідну заяву.
Згідно зі статтею 4 Закону № 3038-VI об`єктами будівництва є будинки, будівлі, споруди будь-якого призначення, їх комплекси та частини, лінійні об`єкти інженерно-транспортної інфраструктури.
Суб`єктами містобудування є органи виконавчої влади, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи.
Частиною першою статті 41 Закону № 3038-VI передбачено, що державний архітектурно-будівельний контроль - сукупність заходів, спрямованих на дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил, який здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до частини четвертої статті 41 цього Закону посадові особи органів державного архітектурно-будівельного контролю під час перевірки мають право, зокрема, складати протоколи про вчинення правопорушень, акти перевірок та накладати штрафи відповідно до закону; видавати обов`язкові для виконання приписи щодо: а) усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил; б) зупинення підготовчих та будівельних робіт, які не відповідають вимогам законодавства, зокрема будівельних норм, містобудівним умовам та обмеженням, затвердженому проекту або будівельному паспорту забудови земельної ділянки, виконуються без повідомлення, реєстрації декларації про початок їх виконання або дозволу на виконання будівельних робіт; забороняти за вмотивованим письмовим рішенням керівника органу державного архітектурно-будівельного контролю чи його заступника експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, не прийнятих в експлуатацію.
У відповідності до пункту 5 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 року № 553 (далі - Порядок №553), державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється за територіальним принципом (у межах областей) у порядку проведення планових та позапланових перевірок. Пунктом 9 Порядку №553 передбачено, що державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у присутності суб`єктів містобудування або їх представників, які будують або збудували об`єкт будівництва.
Відповідно до пунктів 16 - 18 Порядку № 553 за результатами державного архітектурно-будівельного контролю посадовою особою органу державного архітектурно-будівельного контролю складається акт перевірки відповідно до вимог, установлених цим Порядком.
У разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, крім акта перевірки, складається протокол, видається припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил або припис про зупинення підготовчих та/або будівельних робіт.
У приписі обов`язково встановлюється строк для усунення виявлених порушень згідно з додатком.
Акт перевірки складається у двох примірниках. Один примірник надається суб`єкту містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, а другий залишається в органі державного архітектурно-будівельного контролю. Акт перевірки підписується посадовою особою органу державного архітектурно-будівельного контролю, яка провела перевірку та суб`єктом містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль.
Згідно пункту 21 Порядку № 553 у разі відмови суб`єкта містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, підписати акт перевірки та припису, посадова особа органу державного архітектурно-будівельного контролю робить у акті відповідний запис. У разі відмови суб`єкта містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, від отримання акта та припису, вони надсилаються йому рекомендованим листом з повідомленням.
Процедура накладення штрафів за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, що передбачені Законом України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності", визначається Порядком накладення штрафів за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1995 № 244 (далі - Порядок № 244).