ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 липня 2023 року
м. Київ
справа №460/15890/21
провадження № К/990/31867/22, К/990/32469/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Жука А.В.,
суддів - Мартинюк Н.М., Мельник Томенко Ж.М.,
розглянувши в порядку письмового провадження справу за №460/15890/21
за позовом ОСОБА_1 до Офісу Генерального прокурора, Рівненської обласної прокуратури, П`ятнадцятої кадрової комісії обласних прокуратур з атестації прокурорів місцевих прокуратур, військових прокуратур гарнізонів (на правах місцевих) про визнання протиправним та скасування рішення, наказу, поновлення на посаді, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу, провадження у якій відкрито
за касаційними скаргами Офісу Генерального прокурора та Рівненської обласної прокуратури на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 14 квітня 2022 року (головуючий суддя (суддя-доповідач) Недашківська К.М.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 05 жовтня 2022 року (колегія суддів у складі головуючого судді (судді-доповідача) Іщук Л.П., суддів - Обрізка І.М., Шинкар Т.І.),
УСТАНОВИВ:
І. Історія справи
1. У листопаді 2021 року ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом, у якому просила:
- визнати протиправним та скасувати рішення П`ятнадцятої кадрової комісії обласних прокуратур з атестації прокурорів місцевих прокуратур, військових прокуратур гарнізонів (на правах місцевих) (далі - П`ятнадцята кадрова комісія) від 13 вересня 2021 року №180 про неуспішне проходження прокурором атестації за результатами складання іспиту у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки, в якому вказано, що прокурор Рівненської місцевої прокуратури ОСОБА_1 неуспішно пройшла атестацію;
- визнати протиправним та скасувати наказ керівника Рівненської обласної прокуратури від 23 жовтня 2021 року №1124к "Про звільнення ОСОБА_1", яким позивачку звільнено з посади прокурора Рівненської місцевої прокуратури Рівненської області за рішенням кадрової комісії про неуспішне проходження атестації згідно з підпунктом 2 частини першої пункту 19 розділу ІІ "Прикінцеві і перехідні положення" Закону України від 19 вересня 2019 року №113-ІX "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо першочергових заходів із реформи органів прокуратури" (далі - Закон №113-ІХ) з 25 жовтня 2021 року;
- поновити ОСОБА_1 на посаді прокурора Рівненської окружної прокуратури Рівненської області або на рівнозначній посаді в органах прокуратури Рівненської області з 25 жовтня 2021 року;
- стягнути з Рівненської обласної прокуратури на користь позивачки середній заробіток за час вимушеного прогулу з моменту звільнення 25 жовтня 2021 року до дня прийняття судового рішення про поновлення на роботі.
2. На обґрунтування своїх вимог позивачка зазначила, що 04 листопада 2020 року склала іспит у формі тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки за результатами якого набрала менше 93-х балів, необхідних для допуску до наступного етапу. Після іспиту ОСОБА_1 подала на ім`я голови Першої кадрової комісії обласних прокуратур з атестації місцевих прокуратур, військових прокуратур гарнізонів (на правах місцевих) (далі - Перша кадрова комісія) заяву про надання їй можливості повторно пройти тестування з огляду на наявність поважних причин, які, на її думку, могли істотно вплинути на перебіг і результат іспиту, а саме неналежної роботи комп`ютера. Аналогічні заяви позивачка надіслала 10 та 20 листопада 2020 року. Протокольним рішенням Першої кадрової комісії від 20 листопада 2020 року №12 заяву позивачки задоволено, виключено зі списку осіб, які 04 листопада 2020 року не склали іспит у формі анонімного тестування на загальні здібності і навички з використанням комп`ютерної техніки та вирішено призначити нову дату складання цього іспиту із внесенням позивачки до відповідного графіку. Згодом на підставі відповідних наказів Генерального прокурора повноваження Першої кадрової комісії було припинено, натомість створено П`ятнадцяту кадрову комісію. Позивачка зазначила, що їй так і не було надано можливості завершити процедуру атестації, натомість П`ятнадцята кадрова комісія всупереч чинному рішенню Першої кадрової комісії від 20 листопада 2020 року, ухвалила оскаржуване рішення про неуспішне проходження нею атестації, взявши до уваги результати тестування від 04 листопада 2020 року. На переконання ОСОБА_1, це рішення є незаконним, оскільки ні Законом №113-ІХ, ні Порядком проходження прокурорами атестації, затвердженим наказом Генерального прокурора від 03 жовтня 2019 року №221 (далі - Порядок №221), ні Порядком роботи кадрових комісій, затвердженим наказом Генерального прокурора від 17 жовтня 2019 року №233 (далі - Порядок №233) не передбачено повноважень кадрової комісії переглядати і скасовувати власні рішення чи рішення іншої кадрової комісії, ухвалене за тими ж обставинами. Крім цього позивачка зауважила, що П`ятнадцята кадрова комісія іспит у неї не приймала, цій комісії не відомі обставини його проведення. Також вважає оспорюване рішення невмотивованим. Ураховуючи, що наказ керівника Рівненської обласної прокуратури про звільнення позивачки з посади ґрунтується на зазначеному рішенні П`ятнадцятої кадрової комісії, то він так само є протиправним і підлягає скасуванню судом з поновленням ОСОБА_1 на посаді та виплатою їй середнього заробітку за час вимушеного прогулу.
Короткий зміст судових рішень першої та апеляційної інстанцій
3. Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 14 квітня 2022 року, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 05 жовтня 2022 року, позов задоволено:
- визнано протиправним та скасовано рішення П`ятнадцятої кадрової комісії від 13 вересня 2021 року №180 про неуспішне проходження прокурором атестації за результатами складання іспиту у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки;
- визнано протиправним та скасовано наказ керівника Рівненської обласної прокуратури від 23 жовтня 2021 року №1124к "Про звільнення ОСОБА_1";
- поновлено ОСОБА_1 на відповідній рівнозначній посаді прокурора Рівненської окружної прокуратури Рівненської області з 26 жовтня 2021 року;
- стягнуто з Рівненської обласної прокуратури на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу за період з 26 жовтня 2021 року до 14 квітня 2022 року у розмірі 48 256,88 грн.
Рішення суду в частині поновлення позивачки на посаді та присудження виплати заробітної плати у межах суми стягнення за один місяць у розмірі 8 718,68 грн допущено до негайного виконання.
4. Місцевий адміністративний суд, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що П`ятнадцята кадрова комісія фактично скасувала / переглянула попереднє рішення Першої кадрової комісії, що не передбачено нормами чинного законодавства. Суд зазначив, що будь-яка комісія з атестації прокурорів не наділена повноваженнями переглядати чи скасовувати рішення іншої комісії з атестації прокурорів. Таким чином, за висновком суду, П`ятнадцята кадрова комісія не мала жодних правових підстав для прийняття оскаржуваного рішення від 13 вересня 2021 року №180, оскільки діяла не у порядку та спосіб, визначені нормами чинного законодавства.
5. Оскільки наказ про звільнення позивачки було прийнято на підставі зазначеного рішення П`ятнадцятої кадрової комісії, суд визнав обґрунтованими і задовольнив як похідні вимоги про визнання протиправним і скасування цього наказу, а також поновлення ОСОБА_1 на посаді та стягнення на її користь середнього заробітку за час вимушеного прогулу.
Короткий зміст касаційних скарг
6. Офіс Генерального прокурора та Рівненська обласна прокуратура у касаційних скаргах просять скасувати рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 14 квітня 2022 року і постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 05 жовтня 2022 року та ухвалити нове судове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.
7. Як на підставу касаційного оскарження судових рішень у цій справі скаржники послалися на пункт 3 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України). Наведені ними доводи щодо цього загалом збігаються, зокрема, їх мотивовано відсутністю висновку Верховного Суду щодо застосування:
- пунктів 9 Закону розділу ІІ "Прикінцеві і перехідні положення" Закону №113-IX щодо застосування до спірних правовідносин правил складання і прийняття рішень за результатами іспиту на загальні здібності, передбачених Порядком №221 у взаємозв`язку з пунктом 7 розділу І, пунктом 2 розділуцього Порядку;
- пункту 16 Закону розділу ІІ "Прикінцеві і перехідні положення" Закону №113-IX в контексті правової оцінки і тлумачення прийняття кадровою комісією рішення з врахуванням особливостей обставин, що виникли у зв`язку з проходженням атестації позивачем, а саме наявності процедурного рішення кадрової комісії стосовно задоволення заяви позивача про повторне проходження іспиту та надалі прийняттям рішення віддаленого у часі від пройденого етапу атестації новоствореною (іншою) кадровою комісією про неуспішне проходження прокурором атестації, ухваленого за результатами складання іспиту у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки (ненабрання мінімального прохідного балу);
- пункту 17 розділу ІІ "Прикінцеві і перехідні положення" Закону №113-IX в контексті правомірності ухвалення кадровою комісією за результатами атестації прокурора рішення про неуспішне проходження атестації у випадку наявності особливостей оцінювання результату іспиту позивача;
- пункту 7 розділу І Порядку №221 (в редакції, чинній на момент виникнення правовідносин) щодо застосування положення про заборону повторного проходження одним і тим же самим прокурором атестації або одного із її етапів та можливість призначення нового часу (дати) складання відповідного іспиту для прокурора виключно у випадку, якщо його попереднє складання було перервано чи не відбулося з причин, незалежних від членів комісії та прокурора;
- пункту 11 Порядку №233 стосовно задоволення заяви позивача про повторне проходження іспиту у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки та в подальшому пізнішою датою прийнятого рішення іншою кадровою комісії про неуспішне проходження прокурором атестації ухваленого за результатами складання іспиту у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки (ненабрання мінімального прохідного балу).
8. Мотиви касаційних скарг загалом зводяться до того, що позивачка на виконання пункту 10 Порядку №221 подала заяву встановленої форми про переведення на посаду прокурора в окружну прокуратуру та про намір пройти атестацію, отже, вона погодилася з умовами її проведення та усвідомлювала наслідки неуспішного її проходження. Згідно з відомостями про результати складання іспиту у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки, позивачка не набрала необхідної кількості балів (прохідного балу), при цьому проходження нею тестування 04 листопада 2020 року було завершено, під час проведення тестування звернень від ОСОБА_1 до робочої групи та членів комісії не надходило, акти про дострокове завершення тестування з незалежних від членів комісії та прокурора причин відповідно до пункту 7 розділу І Порядку № 221 не складалися. До того ж, Першою кадровою комісією за результатами проходження позивачкою атестації прийнято процедурне, а не остаточне рішення (про успішне чи неуспішне проходження атестації), яким вирішено призначити новий час складання цього іспиту без визначення конкретної дати, у подальшому новий час та дату складання іспиту кадрова комісія не визначила, графік складання іспиту, зокрема, позивачки, не затвердила, тому рішення Першої кадрової комісії від 20 листопада 2020 року не було реалізовано.
9. Скаржники наполягають на тому, що Законом № 113та Порядком № 221 повторне проходження атестації, крім випадків, визначених цими правовими актами, не передбачено. У розглядуваному випадку підстав для повторного проходження позивачем тестування П`ятнадцятою кадровою комісією не встановлено.
10. З огляду на наведене відповідачі переконані в тому, що оскаржуване рішення П`ятнадцятої кадрової комісії, а також прийнятий на його підставі наказ про звільнення позивачки з посади прокурора, є законними та обґрунтованими, а висновки судів першої та апеляційної інстанції - помилковими.
Позиція інших учасників справи
11. Позивачка подала відзиви на касаційні скарги Офісу Генерального прокурора та Рівненської обласної прокуратури, у яких просила ці скарги залишити без задоволення, а рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 14 квітня 2022 року і постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 05 жовтня 2022 року залишити без змін. На її переконання, наведені у касаційних скаргах мотиви та підстави щодо скасування рішень судів попередніх інстанцій є необґрунтованими, натомість оскаржувані судові рішення ухвалено у відповідності до вимог чинного законодавства, з урахуванням всіх фактичних обставин, правильним застосуванням норм матеріального та процесуального права, належною оцінкою доказів та об`єктивному розгляді обставин справи у їх сукупності.
Рух адміністративної справи в суді касаційної інстанції
12. 16 та 21 листопада 2022 року до Верховного Суду надійшли відповідно касаційні скарги Офісу Генерального прокурора та Рівненської обласної прокуратури на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 14 квітня 2022 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 05 жовтня 2022 року у справі №460/15890/21.
13. Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями для розгляду справи №460/15890/21 визначено колегію суддів у складі головуючого судді - Жука А.В., суддів - Мартинюк Н.М., Мельник Томенко Ж.М.
14. Ухвалами Верховного Суду від 30 листопада та 06 грудня 2022 року відкрито відповідно касаційні провадження за касаційними скаргами Офісу Генерального прокурора (№К/990/31867/22) та Рівненської обласної прокуратури (№К/990/32469/22).
15. Ухвалою Верховного Суду від 30 листопада 2022 року відмовлено у задоволенні клопотання Офісу Генерального прокурора про зупинення виконання рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 14 квітня 2022 року та постанови Восьмого апеляційного адміністративного суду від 05 жовтня 2022 року у справі №460/15890/21.
16. Ухвалою Верховного Суду від 06 грудня 2022 року відмовлено у задоволенні клопотання Рівненської обласної прокуратури про зупинення виконання цих же судових рішень до закінчення касаційного розгляду.
17. Ухвалами Верховного Суду від 10.07.2023 закінчено підготовчі дії у цій справі, об`єднано касаційні скарги Офісу Генерального прокурора (№К/990/31867/22) та Рівненської обласної прокуратури (№К/990/32469/22) в одне касаційне провадження, а справу призначено до касаційного розгляду у порядку письмового провадження у суді касаційної інстанції за наявними у справі матеріалами.
ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи
18. 08 жовтня 2019 року ОСОБА_1 подала заяву на ім`я Генерального прокурора про переведення на посаду прокурора в окружній прокуратурі та про намір пройти атестацію. У цій заяві позивачка підтвердила, що усвідомлює та погоджується, що у разі неуспішного проходження будь-якого з етапів атестації, передбаченого Порядком № 221, а також за умови настання однієї з підстав, передбачених пунктом 19 розділу ІІ "Прикінцеві і перехідні положення" Закону № 113, її буде звільнено з посади прокурора (т.1, а.с.208).
19. За результатом складання 04 листопада 2020 року іспиту у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки (другий етап атестації) ОСОБА_1 набрала 91 бал, що є менше прохідного балу для успішного складання іспиту (93 бали). Ці результати відображено у Додатку№2 до Протоколу №10 засідання Першої кадрової комісії від 04 листопада 2020 року, яким затверджено, зокрема, список осіб, які цього дня не склали іспит у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки, а також у відповідній відомості (т.1, а.с.219 - 225).
20. 10 та 20 листопада 2020 року позивачка зверталася із заявами на ім`я голови Першої кадрової комісії, у якій просила допустити її до перездачі іспиту у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки, мотивувавши це технічними проблемами в роботі комп`ютера під час тестування (т.1, а.с.91, 93, 95).
21. За результатами розгляду цих заяв, а також заяв інших прокурорів, Перша кадрова комісія ухвалила рішення, оформлене протоколом №12 від 20 листопада 2020 року, відповідно до якого заяву позивачки задоволено, виключено ОСОБА_1 зі списку осіб, які 04 листопада 2020 року не склали іспит у формі анонімного тестування на загальні здібності і навички з використанням комп`ютерної техніки та на підставі пункту 7 розділу І Порядку №221 вирішено призначити нову дату складання цього іспиту з внесенням позивачки до відповідного графіку (т.1, а.с.230 234).
22. Наказом Генерального прокурора від 16 липня 2021 року № 236 визнано такими, що втратили чинність накази Генерального прокурора від 10 вересня 2020 року № 422, 423, 424 та 425 про створення відповідно першої, другої, третьої та четвертої кадрової комісії обласних прокуратур з атестації прокурорів місцевих прокуратур, військових прокуратур гарнізонів (на правах місцевих).
23. З метою продовження проходження прокурорами атестації наказом Генерального прокурора від 22 липня 2021 року № 239 створено П`ятнадцяту кадрову комісію.
24. Голова П`ятнадцятої кадрової комісії звернувся до начальника Департаменту кадрової роботи та державної служби з листом від 11 серпня 2021 року, у якому зазначив, що під час вирішення питання щодо призначення нового часу (дати) іспиту у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки (другий етап атестації) установлено, що Першою-Четвертою кадровими комісіями, діяльність яких припинена, прийнято процедурне рішення стосовно 479 прокурорів про призначення нового часу (дати) складання іспиту; просив передати до П`ятнадцятої кадрової комісії матеріали атестації (т.1, а.с.88).
25. Згідно з актом приймання-передачі відповідні матеріали з атестації прокурорів місцевих прокуратур, військових прокуратур гарнізонів (на правах місцевих) було передано П`ятнадцятій кадровій комісії. Зокрема, передано матеріали щодо прокурорів стосовно яких прийнято рішення про призначення нового часу складання іспиту у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки (т.1, а.с.89).
26. 25 серпня 2021 року П`ятнадцята кадрова комісія на своєму засіданні (протокол засідання №6) розглянула питання щодо включення до графіку складання іспиту у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки, зокрема, ОСОБА_1 . За результатами голосування 4 члени комісії віддали голоси "проти" включення позивачки до відповідного графіку, "за" - 0 (т.2, а.с.23).
27. 13 вересня 2021 року П`ятнадцята кадрова комісія ухвалила рішення №180 "Про неуспішне проходження прокурором атестації", у якому зазначено, що прокурор Рівненської місцевої прокуратури Рівненської області ОСОБА_1 за результатами складення іспиту у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки набрала 91 бал, що є менше прохідного балу (93), встановленого наказом в.о. Генерального прокурора від 07 жовтня 2020 року №474, вона не допускається до етапу проходження співбесіди та припиняє участь в атестації. У зв`язку із цим прокурор ОСОБА_1 неуспішно пройшла атестацію (т.2, а.с.69).
28. Наказом керівника Рівненської обласної прокуратури від 23 жовтня 2021 року №1124к ОСОБА_1 з 25 жовтня 2021 року звільнено з посади прокурора Рівненської місцевої прокуратури Рівненської області за рішенням кадрової комісії про неуспішне проходження атестації згідно з підпунктом 2 частини першої пункту 19 розділу"Прикінцеві і перехідні положення" Закону №113(т.1, а.с.40).
ІІІ. Позиція Верховного Суду
29. Приписами частини першої статті 341 КАС України визначено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
30. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази (частина друга статті 341 КАС України).
31. Колегія суддів, перевіривши доводи касаційних скарг, виходить із такого.
32. Спірні правовідносини між сторонами склалися з приводу рішення П`ятнадцятої кадрової комісії про неуспішне проходження прокурором атестації та звільнення з посади з органів прокуратури на підставі такого рішення.
33. Касаційне провадження у справі, що переглядається, відкрито з підстави, передбаченої пунктом 3 частини четвертої статті 328 КАС України. Обґрунтовуючи наявність цієї підстави, скаржники послалися на відсутність висновку Верховного Суду щодо застосування:
- пунктів 9 Закону розділу ІІ "Прикінцеві і перехідні положення" Закону №113-IX щодо застосування до спірних правовідносин правил складання і прийняття рішень за результатами іспиту на загальні здібності, передбачених Порядком №221 у взаємозв`язку з пунктом 7 розділу І, пунктом 2 розділуцього Порядку;
- пункту 16 Закону розділу ІІ "Прикінцеві і перехідні положення" Закону №113-IX в контексті правової оцінки і тлумачення прийняття кадровою комісією рішення з врахуванням особливостей обставин, що виникли у зв`язку з проходженням атестації позивачем, а саме наявності процедурного рішення кадрової комісії стосовно задоволення заяви позивача про повторне проходження іспиту та надалі прийняттям рішення віддаленого у часі від пройденого етапу атестації новоствореною (іншою) кадровою комісією про неуспішне проходження прокурором атестації, ухваленого за результатами складання іспиту у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки (ненабрання мінімального прохідного балу);
- пункту 17 розділу ІІ "Прикінцеві і перехідні положення" Закону №113-IX в контексті правомірності ухвалення кадровою комісією за результатами атестації прокурора рішення про неуспішне проходження атестації у випадку наявності особливостей оцінювання результату іспиту позивача;
- пункту 7 розділу І Порядку №221 (в редакції, чинній на момент виникнення правовідносин) щодо застосування положення про заборону повторного проходження одним і тим же самим прокурором атестації або одного із її етапів та можливість призначення нового часу (дати) складання відповідного іспиту для прокурора виключно у випадку, якщо його попереднє складання було перервано чи не відбулося з причин, незалежних від членів комісії та прокурора;
- пункту 11 Порядку №233 стосовно задоволення заяви позивача про повторне проходження іспиту у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки та в подальшому пізнішою датою прийнятого рішення іншою кадровою комісії про неуспішне проходження прокурором атестації ухваленого за результатами складання іспиту у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки (ненабрання мінімального прохідного балу).
34. Колегія суддів ураховує, що після відкриття касаційного провадження у цій справі Верховний Суд вже сформулював правовий висновок у подібних правовідносинах щодо застосування пунктів 11, 14, 17 розділуІ "Прикінцеві і перехідні положення" Закону №113, який викладено, зокрема, у постановах від 30 листопада 2022 року у справі № 600/6322/21-а, від 09 лютого 2023 року у справах № 380/21729/21 та № 280/11332/21, від 21 лютого 2023 року у справах № 260/6716/21, № 380/22495/21, № 560/3698/22, № 420/23667/21, від 23 лютого 2023 року у справах № 160/20922/21, № 120/15448/21-а, № 260/6744/21, від 20 квітня 2023 року у справі № 140/13818/21 та інших.
35. Практика Верховного Суду щодо застосування указаних норм права у подібних правовідносинах є сталою та послідовною, а висновки, наведені у вищевказаних справах, є релевантними до обставин цієї справи. Колегія суддів не бачить підстав для відступу від цих висновків, вважає їх застосовними до обставин цієї справи і зазначає таке.
36. Законом України "Про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя)" від 02 червня 2016 року Конституцію України доповнено статтею 131-1, яка вказує зокрема на те, що за новим українським конституційним правопорядком прокуратуру як інститут, що виконує функцію кримінального переслідування, структурно вмонтовано в загальну систему правосуддя.
37. Отже, Конституція України віднесла прокурорів у розділ правосуддя, змінила характер їх діяльності із загального нагляду на основну функцію кримінального обвинувачення та запровадила нові принципи в проведенні оцінювання як суддів, так і прокурорів.
38. У зв`язку з імплементацією цих змін у національний правопорядок 19 вересня 2019 року прийнято Закон №113 (тут і далі - у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин), у пункті 1 пояснювальної записки до проєкту якого наголошено, що після ухвалення Закону України "Про прокуратуру" в органах прокуратури не відбулося повноцінного кадрового перезавантаження з метою очищення лав прокурорів від осіб, які не відповідають вимогам доброчесності і професійності, що впливало на належність рівня виконання прокурорами своїх повноважень, а також рівня підтримки діяльності прокуратури суспільством. Цей Закон спрямований не стільки на зміну форми чи змісту діяльності прокуратури, скільки на проведення оцінки діючих прокурорів критеріям професійної компетенції, доброчесності та професійної етики.
39. Отже, проведення атестації прокурорів було визначено на законодавчому рівні як умова реформування органів прокуратури, що стосувалася зокрема усіх без винятку прокурорів, які мали бажання продовжувати працювати в органах прокуратури.
40. За змістом цього Закону реформування прокуратури є цілеспрямованим комплексом процедур і заходів, передбачених чинним законодавством, спрямованих на трансформацію цінностей, принципів, завдань і функцій прокуратури, а також стандартів і організаційно-правових засад її діяльності. Мета цієї реформи - сформувати в Україні ефективну прокуратуру, яка б користувалася повагою та довірою суспільства, а також сформувати високопрофесійний і доброчесний корпус прокурорів.
41. Реалізація кадрового перезавантаження за цим Законом відбувається у формі атестації діючих прокурорів на відповідність критеріям професійної компетенції, доброчесності та професійної етики. Установлена цим Законом атестація не має систематичного характеру, відбувається одноразово за окремим законом, є винятковою.
42. Положення Закону №113щодо процедури переведення діючих прокурорів у разі успішного проходження ними атестації у порядку цього Закону, а також щодо процедури добору на вакантні посади, яка є не складовою процедури призначення на посаду прокурора у розумінні Закону України "Про прокуратуру" (норми щодо якої зупинені відповідно до абзацу 3 пункту 2 розділу ІІ "Прикінцеві і перехідні положення" Закону №113), а самостійною та тимчасовою процедурою, передбаченою пунктами 20 та 22 розділу ІІ Закону №113, носять тимчасовий характер (до 01 вересня 2021 року).
43. Атестація здійснюється згідно з Порядком проходження прокурорами атестації, який затверджується Генеральним прокурором (пункт 9 розділу ІІ "Прикінцеві і перехідні положення" названого Закону). Таким наразі є Порядок №221.
44. Пунктом 21 розділу І Закону №113передбачено заміну слів у Законі України "Про прокуратуру", зокрема слова "Генеральна прокуратура України" (в усіх відмінках) замінено словами "Офіс Генерального прокурора" (в усіх відмінках), а слова "регіональні" словами "обласні"; "місцеві" - "окружні".
45. Відповідно до пункту 7 розділу ІІ "Прикінцеві і перехідні положення" цього ж Закону прокурори, які на день набрання ним чинності займають посади прокурорів у Генеральній прокуратурі України, регіональних прокуратурах, місцевих прокуратурах, військових прокуратурах, можуть бути переведені на посаду прокурора в Офісі Генерального прокурора, обласних прокуратурах, окружних прокуратурах лише у разі успішного проходження ними атестації, яка проводиться у порядку, передбаченому цим розділом.
46. Суть запровадженого Законом №113етапу реформування прокуратури в частині кадрового перезавантаження полягала у тому, що корпус прокурорів Офісу Генерального прокурора, обласних та окружних прокуратур мав формуватися, зокрема із уже переведених прокурорів, які на день набрання чинності цим Законом працювали на посадах прокурорів у Генеральній прокуратурі України, регіональних та місцевих прокуратурах та успішно пройшли атестацію у порядку, визначеному Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо першочергових заходів із реформи органів прокуратури".
47. Частиною третьою статті 16 Закону України "Про прокуратуру", в редакції до внесення змін Законом №113, було встановлено, що прокурор призначається на посаду безстроково та може бути звільнений з посади, його повноваження на посаді можуть бути припинені лише з підстав та в порядку, передбачених цим Законом.
48. З набранням чинності Законом №113стаття 16 Закону України "Про прокуратуру" зазнала змін та на момент виникнення спірних правовідносин була викладена в редакції, відповідно до якої прокурор призначається на посаду безстроково та може бути звільнений з посади, його повноваження на посаді можуть бути припинені лише з підстав та в порядку, передбачених законом (зокрема, на підставі підпункту 12 пункту 21 розділу І Закону №113у частині третій статті 16 слова "цим Законом" замінено словом "законом").