ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 липня 2023 року
м. Київ
справа №420/4078/22
адміністративне провадження № К/990/25505/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Стеценка С.Г.,
суддів: Стрелець Т.Г., Тацій Л.В.,
розглянувши в письмовому провадженні в касаційному порядку адміністративну справу № 420/4078/22
за позовом ОСОБА_1
до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області
про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії,
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 17 червня 2022 року (головуючий суддя: Потоцька Н. В.) та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 07 вересня 2022 року (колегія у складі: головуючого судді: Джабурія О. В., суддів: Вербицької Н. В., Кравченка К. В.)
В С Т А Н О В И В:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. У лютому 2022 року ОСОБА_1 звернувся до Одеського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області, в якому просив:
- визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області щодо відмови ОСОБА_1 у нарахуванні з 01 липня 2021 року в повному розмірі доплати до пенсії, згідно до постанови Кабінету Міністрів України від 14 липня 2021 року № 713 "Про додатковий соціальний захист окремих категорій осіб";
- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Одеській області нарахувати та виплатити з 01 липня 2021 року щомісячну доплату у розмірі 2 000 грн відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 14 липня 2021 року № 713 "Про додатковий соціальний захист окремих категорій осіб" ОСОБА_1 в повному обсязі, з урахуванням раніше виплачених сум.
2. В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначив про те, що протиправні дії Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області порушують його законні права та інтереси, оскільки проведений перерахунок пенсії у розумінні вказаної Постанови № 713 полягає у перерахунку, проведеному не з метою усунення порушення права особи на належний розмір пенсії, а її перерахунок у зв`язку із зміною складових грошового забезпечення чи інших показників основного розміру пенсії. Позивач вважає, що здійснення відповідачем дій щодо перерахунку його пенсії не свідчать про перерахунок пенсії після 01 березня 2018 року, оскільки такий перерахунок провадився на підставі рішення суду з 01 січня 2018 року.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3. Одеський окружний адміністративний суд рішенням від 17 червня 2022 року, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 07 вересня 2022 року, у задоволенні позову відмовив.
4. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суди першої та апеляційної інстанцій виходили з того, що в результаті проведених перерахунків після 01 березня 2018 року, розмір пенсії позивача збільшився на суму, що перевищує 2 000 грн.
За таких обставин, суди дійшли висновку про відсутність підстав для здійснення доплати до пенсії позивача, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 14 липня 2021 року № 713 "Про додатковий соціальний захист окремих категорій осіб", після проведення його перерахунку.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
5. 20 вересня 2022 року на адресу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду надійшла касаційна скарга ОСОБА_1 на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 17 червня 2022 року та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 07 вересня 2022 року, в якій скаржник просить скасувати вказані судові рішення та ухвалите нове, яким позов задовольнити повністю.
6. Обґрунтовуючи касаційну скаргу, скаржник зазначає про те, що судами першої та апеляційної інстанцій неправильно застосовані норми матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи по суті.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
7. Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 20 вересня 2022 року вказану касаційну скаргу передано на розгляд колегії суддів Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду: головуючий суддя (суддя-доповідач): ОСОБА_2., судді: Бучик А. Ю., Рибачук А. І.
8. Ухвалою Верховного Суду від 29 вересня 2022 року відкрито провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 17 червня 2022 року та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 07 вересня 2022 року.
9. 07 жовтня 2022 року на адресу Верховного Суду від Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області надійшов відзив на касаційну скаргу позивача, в якому відповідач просить залишити касаційну скаргу без задоволення.
10. Розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 13 червня 2023 року № 905/0/78-23 призначено повторний автоматизований розподіл цієї судової справи між суддями у зв`язку з ухваленням Вищою радою правосуддя рішення від 08 червня 2023 року № 22/0/15-23 "Про звільнення ОСОБА_2 з посади судді Верховного Суду у зв`язку з поданням заяви про відставку".
11. Протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 15 червня 2023 року визначено склад колегії суддів для розгляду цієї справи: Стеценко С. Г.- головуючий суддя, судді: Стрелець Т. Г., Тацій Л. В.
Ухвалою Верховного Суду від 21 червня 2023 року прийнято до провадження справу № 420/4078/22 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії.
12. Ухвалою Верховного Суду від 10 липня 2023 року закінчено підготовку справи до касаційного розгляду і, враховуючи приписи п. 3 ч. 1 ст. 345 КАС України постановлено здійснювати такий в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами з 11 липня 2023 року.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
13. Як убачається з матеріалів справи та встановлено судами попередніх інстанцій, ОСОБА_1 перебуває на обліку в ГУПФ України в Одеській області та отримує пенсію по інвалідності, відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб".
14. Головне управління Пенсійного фонду України в Одеській області здійснено перерахунок пенсії ОСОБА_1 з 01 січня 2018 року із наступних сум грошового забезпечення:
- посадовий оклад - 4790,00 грн;
- оклад за військове (спеціальне) звання - 1270,00 грн;
- процентна надбавка за вислугу років 35 % - 2121,00 грн;
премія 0 % - 0 грн.
Всього: 8181,00 грн. Основний розмір пенсії 40 % грошового забезпечення у розмірі 3272,40 грн.
15. З 01 вересня 2020 року набрало законної сили рішення Одеського окружного адміністративного суду від 31 липня 2020 року по справі №420/845/20, яким зобов`язано Південне Міжрегіональне управління з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції підготувати та надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області нову довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1, станом на 05 березня 2019 року, у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону України від 09 квітня 1992 року № 2262-ХІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", статті 9 Закону України від 20 грудня 1991 року № 2011-XII "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" від та з врахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб", із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, для проведення з 01 квітня 2019 року перерахунку основного розміру пенсії ОСОБА_1 .
16. 26 серпня 2020 року Південне міжрегіональне управління з питань виконання кримінальних покарань Міністерства юстиції виконало рішення Одеського окружного адміністративного суду від 31 липня 2020 року по справі № 420/845/20 та надало довідку.
17. Позивач звернувся із заявою до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області щодо проведення перерахунку пенсії.
18. 18 вересня 2020 року ГУ ПФУ в Одеській області відмовило в проведенні перерахунку пенсії позивача.
19. 06 листопада 2020 року рішенням Одеського окружного адміністративного суду по справі № 420/9902/20 зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Одеській області провести у відповідності до п. б ст.21 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (виходячи з 60 відсотків грошового забезпечення) перерахунок призначеної пенсіонеру ОСОБА_1 пенсії з 01 квітня 2019 року у відповідності до Довідки №3.1/8646/Явт від 26 серпня 2020 року про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_1 від загальної суми 24 543,00 грн. з виплатою різниці в пенсії за минулий час з 01 квітня 2019 року по день проведення такого перерахунку.
20. З 01 березня 2021 року Головне управління Пенсійного фонду України в Одеській області виконало рішення Одеського окружного адміністративного суду від 06 листопада 2020 року по справі № 420/9902/20 та провело перерахунок пенсії з 01 квітня 2019 року та з 01 травня 2020 року.
Підсумок пенсії позивача з 01 квітня 2019 року склав 9817,20 грн., а з 01 травня 2020 року - 14725,80 грн.
21. 14 липня 2021 року Кабінет Міністрів України прийняв постанову № 713 "Про додатковий соціальний захист окремих категорій осіб". Пунктом 1 установлено з 01 липня 2021 року особам, яким призначено пенсію до 1 березня 2018 року відповідно до Закону України від 9 квітня 1992 року № 2262-Х1І "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", до розміру їх пенсії щомісячну доплату в сумі 2000, 00 гривень, яка враховується під час подальших підвищень розмірів пенсії, визначених відповідно до статей 13, 21 і 36 Закону.
22. 18 жовтня 2021 року ОСОБА_1 звернувся із заявою до ГУПФУ в Одеській області про повідомлення щодо виплати доплати до пенсії з 01 липня 2021 року в розмірі 2000,00 грн.
23. 05 березня 2019 року за реєстраційним номером 20751-20046/4-02/8-1500/21 отримано лист (відповідь) на звернення ОСОБА_1 від 18 жовтня 2021 року. З відповіді вбачається, що ОСОБА_1 на підставі рішення Одеського окружного адміністративного суду по справі № 420/9902/20 проведено перерахунок пенсії. Після перерахунку розмір пенсії становить 14725,80 грн., а тому доплата в сумі 2000, 00 гривень на підставі Постанови КМУ № 713 від 14 липня 2021 року не виплачується.
24. 25 січня 2022 року подано адвокатський запит № 535 до ГУПФУ в Одеській області з вимогою перерахувати та встановити з 01 липня 2021 року доплату до пенсії 2000 грн. на підставі Постанови КМУ № 713 від 14 липня 2021 року.
25. На зазначений адвокатський запит №535 від 25 січня 2022 року отримано відповідь з Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області від 31 січня 2022 року № 1500-0308-8/13686 з відмовою встановити доплату у розмірі 2000,00 грн. ОСОБА_1 на підставі Постанови КМУ №713 від 14 липня 2021 року.
26. Вважаючи порушеними свої права щодо нарахування доплати до пенсії, ОСОБА_1 звернувся із цим позовом до суду.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
27. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених ст. 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.
28. Частиною 2 ст. 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
29. Аналіз цієї норми дає змогу дійти висновку, що діяльність органів державної влади здійснюється у відповідності до спеціально-дозвільного типу правового регулювання, яке побудовано на основі принципу "заборонено все, крім дозволеного законом; дозволено лише те, що прямо передбачено законом". Застосування такого принципу суттєво обмежує цих суб`єктів у виборі варіантів чи моделі своєї поведінки, а також забезпечує використання ними владних повноважень виключно в межах закону і тим самим істотно обмежує можливі зловживання з боку держави та її органів.