ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 липня 2023 року
м. Київ
справа № 804/45/17
адміністративне провадження № К/9901/43525/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Васильєвої І.А., суддів: Бившевої Л.І., Юрченко В.П.,
розглянувши в порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю (ТОВ) "Регіон" до Дніпропетровської митниці ДФС про скасування рішення, касаційне провадження у якій відкрито за касаційною скаргою Дніпропетровської митниці ДФС на постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08.02.2017 (суддя Кононенко О. В.) та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 18.10.2017 (головуючий суддя Юрко І. В., судді: Білак С. В., Олефіренко Н .А.),
У С Т А Н О В И В :
ТОВ``Регіон`` звернулося до суду з адміністративним позовом, у якому просило визнати протиправним та скасувати рішення Дніпропетровської митниці ДФС від 16.11.2016 №КТ-110000013-0298-2016 про визначення відповідно до Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) коду 8708 70 99 90, 8708 50 99 98 та 7326 90 98 90 товару, який надійшов на підставі контракту від 01.10.2015 №1257пст із ТОВ``ТБ``УЗГО`` (РФ).
Позовні вимоги товариства обґрунтовано тим, що митниця неправильно визначила код товару, оскільки технічні характеристики та властивості ввезеного на територію України товару за описом згідно з поясненнями до УКТ ЗЕД відповідають класифікаційним характеристикам товарній позиції 8483 та 8431 згідно з УКТ ЗЕД, підпозиції яких (8431 49 20 00; 8483 90 81 00) були визначені декларантом товариства (ФОП ОСОБА_1 ) у митні декларації від 14.11.2016 №110010000/2016/007815.
Дніпропетровський окружний адміністративний суд постановою від 08.02.2017, залишеною без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 18.10.2017, позов задовольнив та скасував рішення митниці про визначення коду товарів від 16.11.2016 №КТ-110000013-0298-2016.
Задовольняючи позов, суди попередніх інстанцій погодились із доводами товариства.
Митниця подала до Вищого адміністративного суду України касаційну скаргу на зазначені судові рішення у цій справі.
У касаційній скарзі відповідач просить скасувати ухвалені у справі судові рішення та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.
На обґрунтування вимог касаційної скарги відповідач доводив, що ввезений позивачем товар необхідно класифікувати за кодом, який був визначений митним органом у спірному рішенні.
Вищий адміністративний суд України ухвалою від 20.11.2017 (суддя Голяшкін О .В.) відкрив касаційне провадження №К/800/38318/17 у справі за касаційною скаргою відповідача.
Позивач у запереченнях на касаційну скаргу просив залишити її без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.
У зв`язку з набранням 15.12.2017 чинності нової редакції Кодексу адміністративного судочинства (КАС) України згідно з Законом України від 03.10.2017 №2147-VIII ``Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів`` та початком роботи Верховного Суду касаційна скарга була передана на розгляд Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду.
Перевіривши наведені в касаційній скарзі доводи відповідача, заперечення позивача правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, Верховний Суд вважає, що касаційну скаргу слід залишити без задоволення з огляду на таке.
Відповідно до статті 69 МК України товари при їх декларуванні підлягають класифікації, тобто у відношенні товарів визначаються коди відповідно до класифікаційних групувань, зазначених в УКТ ЗЕД.
Українська класифікація товарів зовнішньої економічної діяльності (УКТ ЗЕД) складається на основі Гармонізованої системи опису та кодування товарів та затверджується законом про Митний тариф України {частина перша статті 67 МК України}.
Станом на дату ввезення товариством товару, класифікації якого стосується спір, діяв Митний тариф України, затверджений Законом України ``Про Митний тариф України`` від 19.09.2013 №584-VII {Закон втратив чинність на підставі Закону від 04.06.2020 №674-IX}.
До структури Митного тарифу України входять Основні правила інтерпретації УКТ ЗЕД (додаток до Закону України "Про Митний тариф України" від 19.09.2013 №584-VII; далі - Основні правила).
Пунктами 1, 6 Основних правил встановлено, що назви розділів, груп і підгруп наводяться лише для зручності користування УКТ ЗЕД; для юридичних цілей класифікація товарів в УКТ ЗЕД здійснюється виходячи з назв товарних позицій і відповідних приміток до розділів чи груп. Для юридичних цілей класифікація товарів у товарних підпозиціях, товарних категоріях і товарних підкатегоріях здійснюється відповідно до назви останніх, а також приміток, які їх стосуються, з урахуванням певних застережень (mutatis mutandis), положень вищезазначених правил за умови, що порівнювати можна лише назви одного рівня деталізації. Для цілей цього правила також можуть застосовуватися відповідні примітки до розділів і груп, якщо в контексті не зазначено інше.
З метою забезпечення виконання Закону №584-VIII та постанови Кабінету Міністрів України від 21.05.2012 №428 "Про затвердження Порядку ведення Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності наказом ДФС України від 09.06.2015 №401 затверджені Пояснення до Української класифікації товарів зовнішньої економічної діяльності, які побудовані на основі Пояснень до Гармонізованої системи опису та кодування товарів (далі - Пояснення до УКТ ЗЕД №401).
Зазначеними вище правилами передбачено, що при віднесенні товару до тієї чи іншої позиції слід виходити з більш конкретного опису товару. Тобто саме характеристики товару є визначальними для класифікації товару.
Верховний Суд у своїх рішеннях неодноразово звертав увагу щодо застосування Основних правил при віднесенні товару до тієї чи іншої позиції відповідно до УКТ ЗЕД, зокрема, але не виключно, у постановах від 20.06.2019 у справі №826/7208/16, від 08.02.2022 у справі №808/3175/16, від 31.01.2023 у справі №808/2311/16.
Також Верховний Суд неодноразово звертав увагу, що класифікацію товарів за УКТ ЗЕД здійснює особа, яка подає митну декларацію. У свою чергу, орган доходів і зборів здійснює контроль за такою класифікацією і може самостійно визначити код задекларованого товару лише в тому разі, коли виявить порушення правил класифікації з боку декларанта. Ці повноваження органу доходів і зборів не є дискреційними та обумовлені наявністю порушення правил класифікації з боку декларанта (постанови від 11.11.2019 у справі №260/202/19, від 20.06.2019 у справі №826/7208/16, але не виключно).
Як встановили суди попередніх інстанцій, товариство у митній декларації (рядок 33) класифікувало ввезений на митну територію України товар №1 ``Сталеві елементи передач, представлені окремо. Колесо ведуче 1080.33.58 - 4 шт., колесо ведуче 1041.06.114 (1080.33.58) - 2 шт.; входять до складу механізму ходу гусеничного екскаватора СКГ-5; призначені для забезпечення руху гусеничного ланцюга. Сухарь 1080.30.05-10 шт. Матеріал - чавун АСЧ-2. Входить до складу муфти перемикання редуктора ходу екскаватора ЕКГ-5А. Призначений для ущільнення муфти перемикання в редукторі ходу екскаватора ЕК-5А`` за кодом згідно з УКТ ЗЕД 8483 90 81 00 зі ставкою мита 0%, товар №2 ``Частини гусеничного екскаватора ЕКГ-5А. Вісь опорна 1080.33.63 - 1 шт., матеріал - сталь 38ХГН, входить до складу гусеничного екскаватора ЕКГ-5А, призначена для скріплення опорних коліс до рами гусеничного екскаватора ЕКГ-5А`` - УКТ ЗЕД 8431 49 20 00 зі ставкою мита 0%. Митниця класифікувала імпортований товар №1 за УКТ ЗЕД 8708 70 99 90, товар №2 - УКТ ЗЕД 8708 50 99 98 зі ставкою мита 5% та прийняла спірне рішення. Рішення митниці про визначення коду товару ґрунтувалося на поданих декларантом документах та поясненнях до Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності, затверджені Наказом ДФС України від 09.06.2015 №401.
Згідно з розділом XV додатку до Митного тарифу України (групи 73-97) група 87 включає засоби наземного транспорту, крім залізничного або трамвайного рухомого складу, їх частини та обладнання.