ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 липня 2023 року
м. Київ
справа №640/18335/20
адміністративне провадження № К/990/27586/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Мартинюк Н.М.,
суддів - Жука А.В., Мельник-Томенко Ж.М.,
розглянув у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу №640/18335/20
за позовом ОСОБА_1
до Міністерства юстиції України в особі Дисциплінарної палати Центральної експертно-кваліфікаційної комісії при Міністерстві юстиції України
про визнання протиправним і скасування рішення,
за касаційною скаргою представника ОСОБА_1 - адвоката Войніканіса-Мирського Яна Сергійовича
на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 17 серпня 2021 року (головуючий суддя: Каракашьян С.К.)
і постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 31 серпня 2022 року (головуючий суддя: Горяйнов А.М., судді: Костюк Л.О., Шелест С.Б.).
ВСТАНОВИВ:
І. ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Міністерства юстиції України в особі Дисциплінарної палати Центральної експертно-кваліфікаційної комісії при Міністерстві юстиції України (далі - "ЦЕКК"), у якому просив суд:
- визнати протиправними і скасувати рішення Дисциплінарної палати Центральної експертно-кваліфікаційної комісії при Міністерстві юстиції України від 27 травня 2020 року №1 та від 2 липня 2020 року №2.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що оскаржуваними рішеннями його як судового експерта притягнуто до дисциплінарної відповідальності та застосовано до нього дисциплінарні стягнення у виді попередження та призупинення дії свідоцтва на 6 місяців.
Позивач зазначає, що ці рішення прийняті відповідачем безпідставно і необґрунтовано, оскільки в них не встановлено фактів порушення ним конкретних вимог законодавства України про судову експертизу та/або методичних вимог; не досліджено обставин вчинених, на думку відповідача, дисциплінарних проступків; не аргументовано необхідності притягнення його до дисциплінарної відповідальності, обрання відповідних видів дисциплінарних стягнень; не враховано результати його роботи за попередні роки.
До того ж, позивач звернув увагу на відсутність в оскаржуваних рішеннях прізвищ, ініціалів та підписів усіх членів дисциплінарної палати, які брали участь у засіданні.
Тож, з указаними рішеннями Дисциплінарної палати Центральної експертно-кваліфікаційної комісії при Міністерстві юстиції України позивач не згоден, вважає їх незаконними і такими, що належить скасувати у судовому порядку.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 17 серпня 2021 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 3 грудня 2021 року, у задоволенні позову відмовлено.
Суди першої та апеляційної інстанцій дійшли висновку про правомірність оскаржуваних рішень про притягнення позивача до дисциплінарної відповідальності, враховуючи, що експерти, які проводили аналіз складених ОСОБА_1 висновків судово-економічних експертиз, конкретно вказали на допущені ним під час проведення експертиз порушення вимог Інструкції про призначення та проведення судових експертиз та експертних досліджень, затвердженої наказом Міністерства юстиції України від 8 жовтня 1998 року №53/5. Одночасно, підписання оскаржуваних рішень головою і секретарем дисциплінарної палати Комісії, за висновком судів попередніх інстанцій, узгоджується з приписами пункту 15 розділу II Положення про Центральну експертно-кваліфікаційну комісію при Міністерстві юстиції України та атестацію судових експертів, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 3 березня 2015 року №301/5 (далі - "Положення №301/5"), оскільки ці рішення були прийняті за результатами засідань у режимі відеоконференцзв`язку.
Постановою Верховного Суду від 26 травня 2022 року касаційну скаргу ОСОБА_1 задоволено частково. Скасовано постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 3 грудня 2021 року, а справу направлено на новий судовий розгляд до суду апеляційної інстанції.
Направляючи справу на новий розгляд, Верховний Суд зазначив, що суд апеляційної інстанції безпідставно вийшов за межі доводів та вимог апеляційної скарги і надав оцінку доводам позивача (фактично новій підставі позову), які не були ним висловлені у суді першої інстанції й не були предметом його розгляду.
Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 31 серпня 2022 року апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишено без задоволення, а рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 17 серпня 2021 року - без змін.
Суд апеляційної інстанції повною мірою погодився із висновками окружного суду.
Короткий зміст вимог касаційної скарги та відзивів
У жовтні 2022 року представник позивача подав до Верховного Суду касаційну скаргу, у якій просив скасувати рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 17 серпня 2021 року і постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 31 серпня 2022 року у цій справі, та ухвалити нову постанову, якою задовольнити позов повністю.
У поданій касаційній скарзі, скаржник зауважує, що суди попередніх інстанцій не врахували постанову Верховного Суду від 30 серпня 2022 року у справі №640/27721/20 щодо врегулювання підстав юридичної відповідальності виключно законами України, а не нормативно-правовими актами Міністерства юстиції України.
До того ж, скаржник зазначає про порушення судами попередніх інстанцій норм процесуального права, яке полягає у ненаданні оцінки правомірності та законності оскаржуваних рішень крізь призму статті 2 КАС України. Скаржник зазначає, що суди попередніх інстанцій мали надати свою оцінку щодо відповідності оскаржуваних рішень критеріям законності й обґрунтованості у контексті прийняття їх у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України, з огляду на притягнення позивача до дисциплінарної відповідальності усупереч положенню статті 92 Конституції України (юридична відповідальність визначається законами України).
Ухвалою Верховного Суду від 8 листопада 2022 року було відкрито касаційне провадження на підставі пунктів 1 і 4 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - "КАС України").
У відзиві на касаційну скаргу відповідач просить відмовити у її задоволенні, а судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій у цій справі залишити без змін. Відзив обґрунтований правильністю вирішення спору судами попередніх інстанцій із дотриманням норм матеріального і процесуального права.
ІІ. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ
Рішенням ЦЕКК від 6 липня 2018 року ОСОБА_1 присвоєно (підтверджено) кваліфікацію судового експерта з правом проведення економічних експертиз за спеціальностями: 11.1 - дослідження документів бухгалтерського, податкового обліку і звітності; 11.2 - дослідження документів про економічну діяльність підприємств і організацій; 11.3 - дослідження документів фінансово-кредитних операцій.
ОСОБА_1 отримав свідоцтво від 6 липня 2018 року №1953, яке дійсне до 6 липня 2021 року. Позивач працює та здійснює експертну діяльність у Товаристві з обмеженою відповідальністю "Київська незалежна судово-експертна установа".
До Міністерства юстиції України надійшов лист Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, від 2 березня 2020 року №1458/11-5 щодо порушення питання про притягнення ОСОБА_1 до дисциплінарної відповідальності у зв`язку з можливими порушеннями ним вимог нормативно-правових актів з питань судово-експертної діяльності та методик проведення судових експертиз під час складання висновку судово-економічної експертизи від 11 лютого 2020 року №2935.
На підставі вказаного звернення Нацкомфінпослуг та подання директора Департаменту експертного забезпечення правосуддя від 20 березня 2020 року рішенням дисциплінарної палати ЦЕКК від 9 квітня 2020 року №3 відкрито дисциплінарне провадження щодо судового експерта ОСОБА_1 .
Рішенням дисциплінарної палати ЦЕКК від 27 травня 2020 року №1 відповідно до розділу VI Положення №301/5 судового експерта ОСОБА_1 притягнуто до дисциплінарної відповідальності та застосовано до нього дисциплінарне стягнення у вигляді попередження.
До того ж, до Міністерства юстиції України надійшла скарга від ТОВ "Тутковський інтегровані рішення" від 13 січня 2020 року №13/01-20 щодо проведення перевірки висновку економічної експертизи від 13 грудня 2019 року №2911, складеного судовим експертом ОСОБА_1, на предмет його відповідності вимогам нормативно-правових актів та правильності застосованих методів дослідження.
На підставі зазначеної скарги та подання директора Департаменту експертного забезпечення правосуддя від 21 травня 2020 року рішенням від 1 червня 2020 року №1 дисциплінарна палата ЦЕКК відкрила дисциплінарне провадження стосовно судового експерта ОСОБА_1
2 липня 2020 року дисциплінарною палатою ЦЕКК прийнято рішення №2, яким відповідно до розділу VI Положення №301/5 ОСОБА_1 притягнуто до дисциплінарної відповідальності, застосовано до нього дисциплінарне стягнення у виді призупинення на шість місяців дії свідоцтва №1953 за експертними спеціальностями: 11.2 - дослідження документів про економічну діяльність підприємств і організацій; 11.3 - дослідження документів фінансово-кредитних операцій, зобов`язано пройти підготовку за відповідними програмами підготовки та повторно пройти атестацію.
ІІІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВА
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною другою статті 2 КАС України визначено, що в справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Закон України "Про судову експертизу" визначає правові, організаційні і фінансові основи судово-експертної діяльності з метою забезпечення правосуддя України незалежною, кваліфікованою і об`єктивною експертизою, орієнтованою на максимальне використання досягнень науки і техніки.
Положеннями вказаного Закону визначено, що судова експертиза - це дослідження на основі спеціальних знань у галузі науки, техніки, мистецтва, ремесла тощо об`єктів, явищ і процесів з метою надання висновку з питань, що є або будуть предметом судового розгляду.
Судово-експертна діяльність здійснюється на принципах законності, незалежності, об`єктивності і повноти дослідження.
Положеннями статті 7 Закону України "Про судову експертизу" передбачено, що судово-експертну діяльність здійснюють державні спеціалізовані установи, а також судові експерти, які не є працівниками зазначених установ, та інші фахівці (експерти) з відповідних галузей знань у порядку та на умовах, визначених цим Законом.
Відповідно до статті 14 цього Закону судовий експерт на підставах і в порядку, передбаченими законодавством, може бути притягнутий до юридичної відповідальності.
Організаційні засади, завдання та порядок діяльності Центральної експертно-кваліфікаційної комісії при Міністерстві юстиції України, порядок розгляду питань дисциплінарної відповідальності судових експертів визначає Положення про Центральну експертно-кваліфікаційну комісію при Міністерстві юстиції України та атестацію судових експертів, що затверджене наказом Міністерства юстиції України від 3 березня 2015 року №301/5.
Відповідно до пункту 1 розділу ІІ Положення №301/5 Центральна експертно-кваліфікаційна комісія при Міністерстві юстиції України (далі - ЦЕКК) є колегіальним органом, що діє при Міністерстві юстиції України.
Одним із основних завдань ЦЕКК, згідно із підпунктом 7 пункту 2 розділу ІІ Положення №301/5 є розгляд питань щодо дисциплінарної відповідальності судових експертів.
Згідно із пунктом 3 розділу ІІ Положення №301/5 ЦЕКК діє у складі кваліфікаційної і дисциплінарної палат. Кваліфікаційна палата ЦЕКК виконує завдання, передбачені підпунктами 2-5 пункту 2 цього розділу. Дисциплінарна палата ЦЕКК виконує завдання, передбачені підпунктами 6, 7 пункту 2 цього розділу.
За правилами пунктів 2-7 розділу VI Положення №301/5 процедура розгляду питань щодо дисциплінарної відповідальності судових експертів включає: розгляд питання щодо порушення дисциплінарного провадження; розгляд питання та прийняття рішення щодо дисциплінарної відповідальності судового експерта.
Підставою для розгляду питань щодо порушення дисциплінарного провадження є подання керівника Структурного підрозділу Мін`юсту. Подання вноситься за результатами перевірки відповідності поданого звернення вимогам пункту 5 розділу VI цього Положення. До подання додаються документи, що містять інформацію про можливі допущення судовим експертом порушень вимог нормативно-правових актів з питань судово-експертної діяльності та/або методик проведення судових експертиз. Документами, що містять інформацію про можливі допущення судовим експертом порушень вимог нормативно-правових актів з питань судово-експертної діяльності та/або методик проведення судових експертиз, є акти перевірок діяльності судових експертів, які не є працівниками державних спеціалізованих установ, звернення до Мін`юсту керівника НДУСЕ, а також звернення юридичних, фізичних осіб, які є учасниками справи, або кримінального провадження, або правовідносин, до яких залучено судового експерта з метою надання висновку.
За результатами розгляду подання та доданих до нього документів дисциплінарна палата ЦЕКК приймає одне з таких рішень: не порушувати дисциплінарне провадження; порушити дисциплінарне провадження.
У разі порушення дисциплінарного провадження дисциплінарна палата ЦЕКК може прийняти рішення про витребування пояснення у судового експерта та/або проведення аналізу висновку експерта, інформація в якому є предметом оскарження, з метою перевірки відповідності висновку вимогам нормативно-правових актів з питань судово-експертної діяльності та методикам проведення судових експертиз та доручити здійснення аналізу члену (членам) постійного чи змінного складів палат ЦЕКК або НДУСЕ.
Метою аналізу висновку не є його спростування чи підтвердження. Для проведення аналізу висновок експерта знеособлюється шляхом ретушування даних щодо суб`єктів призначення та проведення експертизи, учасників справи (провадження), а також інших відомостей, що не можуть бути розголошені відповідно до вимог законодавства.
Аналіз висновку здійснюють судові експерти, які мають кваліфікацію судового експерта з тієї експертної спеціальності, за якою складено висновок, що підлягає аналізу, та не менше ніж трирічний стаж експертної роботи.
За результатами аналізу висновку складається довідка за зразком згідно з додатком 12 до цього Положення. Довідка складається на кожний висновок, щодо якого проведено аналіз. Строк проведення аналізу висновків не може перевищувати 14 календарних днів.
Відповідно до пункту 10 розділу VI Положення №301/5 за наслідками розгляду питання щодо дисциплінарної відповідальності судового експерта дисциплінарна палата ЦЕКК приймає одне з таких рішень: 1) притягнути судового експерта до дисциплінарної відповідальності та застосувати відповідне дисциплінарне стягнення; 2) не притягувати судового експерта до дисциплінарної відповідальності; 3) припинити дисциплінарне провадження.
Згідно із пунктами 12, 13, 15 розділу VI Положення №301/5 до судових експертів можуть бути застосовані такі види дисциплінарних стягнень: 1) попередження; 2) призупинення дії Свідоцтва (на строк до одного року); 3) позбавлення кваліфікації судового експерта; 4) пониження кваліфікаційного класу судового експерта (щодо судових експертів науково-дослідних установ судових експертиз Міністерства юстиції України).
При обранні виду дисциплінарного стягнення дисциплінарна палата ЦЕКК враховує факт визнання судовим експертом своєї вини, тяжкість наслідків, які настали в результаті вчинення дисциплінарного проступку, вжиті судовим експертом заходи для недопущення настання негативних наслідків або їх усунення, відомості щодо обставин, за яких вчинено дисциплінарний проступок, а також те, чи застосовувалися раніше до судового експерта дисциплінарні стягнення, та інші відомості, що його характеризують як судового експерта (досвід роботи судовим експертом тощо).
У разі застосування до судового експерта дисциплінарного стягнення у вигляді призупинення дії Свідоцтва (на строк до одного року) дисциплінарна палата ЦЕКК зобов`язує судового експерта пройти підготовку (стажування) за відповідними програмами підготовки та повторно пройти атестацію.
Згідно із пунктом 21 Положення №301/5 рішення дисциплінарної палати ЦЕКК про притягнення до дисциплінарної відповідальності може бути оскаржене в установленому законодавством порядку.
IV. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Відповідно до частини першої статті 341 КАС України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.