1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


Перейти до правової позиції

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 липня 2023 року

м. Київ

справа № 820/5357/17

адміністративне провадження № К/9901/34972/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Юрченко В.П.,

суддів: Васильєвої І.А., Гімона М.М.,

розглянувши в порядку письмового провадження в касаційній інстанції адміністративну справу №820/5357/17

за позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Харківській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою Головного управління ДПС у Харківській області на постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 16.06.2021 (головуючий суддя Присяжнюк О.В., судді: П`янова Я.В., Перцова Т.С.),

В С Т А Н О В И В :

У листопаді 2017 року ОСОБА_1 (далі також - позивач) звернувся до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Харківській області (далі також - відповідач, контролюючий орган) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення № 2899009-1303 від 04.05.2017, яким визначено суму податкового зобов`язання за платежем орендна плата з фізичних осіб у розмірі 85261,11 грн.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач посилався на те, що нарахування грошового зобов`язання, зокрема, розрахунок та застосування коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки землі, здійснено відповідачем з порушенням вимог чинного законодавства. Вказував, що значення коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки землі, застосовані при здійсненні розрахунку орендної плати, були визначені неуповноваженим органом. Крім того, зазначав, що контролюючий орган прийняв та направив спірне податкове повідомлення-рішення поза межами встановлених Податковим кодексом України (далі також - ПК України) строків; відповідачем не складався та не направлявся на адресу позивача розрахунок податкового зобов`язання до податкового повідомлення-рішення, що, як вважає позивач, є самостійною та достатньою підставою для задоволення позову.

Справа розглядалася судами неодноразово.

Так, рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 22.01.2018 в задоволенні адміністративного позову відмовлено.

Постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 15.05.2018 рішення Харківського окружного адміністративного суду від 22.01.2018 скасовано та ухвалено нове рішення, яким позов задоволено.

Постановою Верховного Суду від 24.12.2020 постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 15.05.2018 та рішення Харківського окружного адміністративного суду від 12.01.2018 скасовано, а справу направлено на новий розгляд до Харківського окружного адміністративного суду.

Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 02.03.2021 у задоволенні позову відмовлено.

Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 16.06.2021 скасовано рішення Харківського окружного адміністративного суду від 22.01.2018 та ухвалено нове, яким позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення - рішення від 04.05.2017 № 2899009-1303.

Вирішуючи спір між сторонами, суди встановили, що 29.08.2006 між позивачем (Орендар) та Харківської міською радою (Орендодавець) було укладено договір оренди земельної ділянки несільськогосподарського призначення - землі промисловості, за адресою: АДРЕСА_1, загальною площею 0,5462 га, строком дії до 01.03.2031, зареєстрований у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" в Державному реєстрі земель 29.08.2006 за № 240667100049.

Пунктами 5, 9 - 13 вказаного договору передбачено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1029377 грн. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем у грошовій формі на рахунок Державного казначейства у Харківський області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки. Розмір орендної плати в місяць за земельну ділянку згідно з довідкою № 2574/06 від 19.04.2006 становить: 2006 рік - 2184,08 грн (дві тисячі сто вісімдесят чотири гривні вісім копійок); з 2007 року - 3165,33 грн (три тисячі сто шістдесят п`ять гривень тридцять три копійки).

Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції. Орендна плата за земельну ділянку сплачується рівними частками щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця. Платіжне доручення або квитанція мають містити в кодовому рядку обов`язкову інформацію про помер державної реєстрації договору оренди земельної ділянки, за яку справляється плата, та строк, за який здійснюється платіж. Розмір орендної плати переглядається у разі: а) зміни умов господарювання, передбачених договором; б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів; в) внаслідок інфляції - щорічно; г) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; д) в інших випадках, передбачених законом.

04.05.2017 контролюючим органом прийнято податкове повідомлення-рішення № 2899009-1303, яким позивачу визначено грошове зобов`язання з орендної плати з фізичних осіб за 2017 рік у розмірі 85261,11 грн.

Судами констатовано, що сума орендної плати визначена відповідачем із встановленого договором оренди станом на 2007 рік розміру орендної плати 3165,33 грн, з урахуванням коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки землі з 2007 по 2015 роки, а саме: 37983,96 грн х 1,028 (Кі 2007 року) х1,152 (Кі 2008 року) х 1,059 (Кі 2009 року) х1,0 (Кі 2010 року) х1,0 (Кі 2011 року) х1,0 (Кі 2012 року) х1,0 (Кі 2013 року) х 1,249 (Кі 2014 року) х1,433 (Кі 2015 року) = 85261,11 грн.

Не погодившись з вказаним податковим повідомленням-рішенням, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог (після касаційного перегляду судових рішень у цій справі та направлення її на новий розгляд до суду першої інстанції), Харківський окружний адміністративний суд виходив того, що спірне податкове повідомлення - рішення є обґрунтованим та правомірним, прийнятим на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені положеннями Податкового кодексу України.

Серед іншого, суд прийшов до висновку, що контролюючим органом обґрунтовано розраховано суму податкового зобов`язання з урахуванням розмірів орендної плати та нормативної грошової оцінки, вказаних у договорі оренди землі, та коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки землі, наведених у листі Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру № 6-28-0.22-442/2-17 від 12.01.2017.

Крім того, суд висновував, що відсутність розрахунку суми грошового зобов`язання, визначеного спірним рішенням, жодним чином не впливає на законність та правомірність останнього, а складення та направлення такого рішення із запізненням не призвело до порушення прав позивача, оскільки строки виконання податкового обов`язку починають перебіг з моменту вручення відповідного податкового повідомлення-рішення платнику податку.

Скасовуючи рішення суду першої інстанції та задовольняючи позовні вимоги, апеляційний суд виходив з того, що розрахунок земельного податку контролюючим органом здійснено без обов`язкового використання відомостей про фактичну нормативну грошову оцінку земельної ділянки на день проведення цього розрахунку, що свідчить про порушення останнім норм податкового законодавства при прийнятті оскарженого податкового повідомлення-рішення.

З таким рішенням суду апеляційної інстанції не погодився відповідач та подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального права і порушення норм процесуального права, просить його скасувати та залишити в силі рішення Харківського окружного адміністративного суду від 02.03.2021.

Вимоги касаційної скарги мотивовано необґрунтованістю застосування судом апеляційної інстанції до спірних правовідносин положень пункту 286.1 статті 286 ПК України, який визначає підставу для нарахування земельного податку, натомість, на думку контролюючого органу, застосуванню підлягають виключно положення пункту 288.1 статті 288 ПК України, які передбачають, що орендна плата за земельну ділянку нараховується на підставі договору оренди такої земельної ділянки.

Відтак, використавши при нарахуванні орендної плати за землю відомості щодо розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки, зазначені у договорі оренди, відповідач діяв згідно вимог чинного податкового законодавства.

Ухвалою Верховного Суду від 29.09.2021 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Головного управління ДПС у Харківській області на постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 16.06.2021 у цій справі.

Позивач правом подання письмових заперечень (відзиву) на касаційну скаргу не скористався, що у відповідності до частини 4 статті 338 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) не перешкоджає перегляду рішення суду апеляційної інстанції.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права і дотримання ними норм процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга підлягає задоволенню з огляду на наступне.

Відповідно до частини першої статті 341 КАС України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини першої статті 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Виходячи з положень Земельного кодексу України (далі - ЗК України) та Закону України від 06 жовтня 1998 року №161-XIV "Про оренду землі" (у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин; далі - Закон №161-XIV) користування землею в Україні є платним.

В силу статті 1 ПК України цей Кодекс регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

За змістом підпункту 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 ПК України (тут і далі у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (підпункт 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 ПК України).

Справляння плати за землю, в тому числі і орендної плати, здійснюється відповідно до положень розділу XII ПК України.

Підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки (пункт 288.1 статті 288 ПК України).

Відповідно до ст. 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Частиною 1 статті 15 Закону України "Про оренду землі" визначено, що істотними умовами договору оренди землі є: об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Згідно із пунктами 288.2 - 288.5 ПК України платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території (288.5.1); не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки (288.5.2); може перевищувати граничний розмір орендної плати, встановлений у підпункті 288.5.2, у разі визначення орендаря на конкурентних засадах (288.5.3).


................
Перейти до повного тексту