ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 липня 2023 року
м. Київ
справа № 140/1986/22
адміністративне провадження № К/990/15316/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Дашутіна І. В.,
суддів - Шишова О. О., Яковенка М. М.,
розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу Приватного підприємства "Макс Ком" на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 21 березня 2023 року (колегія суддів: Глушко І.В., Довга О.І., Запотічний І.І.) у справі №140/1986/22 за позовом Приватного підприємства "Макс Ком" до Головного управління ДПС у Волинській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, -
ОПИСОВА ЧАСТИНА
Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:
У лютому 2022 року Приватне підприємство "Макс Ком" (далі - ПП "Макс Ком", позивач) звернулося з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області (далі - ГУ ДПС у Волинській області, відповідач-1), Державної податкової служби України (далі - ДПС України, відповідач-2), в якому просило:
- визнати протиправним та скасувати рішення ГУ ДПС у Волинській області від 20 жовтня 2021 року №3258207/33711923 про відмову у реєстрації податкової накладної від 03 серпня 2021 року №5 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 03 серпня 2021 року №5 датою її подання.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивачем було складено спірну податкову накладну та направлено її до Єдиного реєстру податкових накладних для реєстрації. Однак реєстрацію вказаної накладної було зупинено та запропоновано позивачу надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, для прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Позивач уважає, що відповідач-1 протиправно не конкретизував у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної, який саме перелік документів необхідно подати для її реєстрації.
Позивачем було надано такі пояснення та, на власний розсуд, відповідні підтверджуючі документи. Водночас контролюючий орган відмовив позивачу у реєстрації податкової накладної у зв`язку з ненаданням первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції; складських документів, у тому числі рахунки/фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт/послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. Водночас відповідач-1 не конкретизував, яких саме документів не вистачило для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
Отже, позивач стверджує, що при зупиненні реєстрації податкової накладної відповідач у квитанції не зазначив конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, як і не зазначив в оскаржуваному рішенні про відмову у реєстрації податкової накладної, які саме підтверджуючі документи не були подані разом з поясненнями.
Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 18 жовтня 2022 року адміністративний позов задоволено повністю.
У мотивах та висновках свого рішення суд першої інстанції зазначає, що подані позивачем первинні документи на виконання вимог квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної відповідають встановленим вимогам щодо форми та змісту, а тому відсутні підстави ставити під сумнів достовірність відображених у цих документах даних про господарські операції.
На думку суду першої інстанції, подані позивачем документи для реєстрації спірної податкової накладної підтверджують факт здійснення господарських операцій та є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
Восьмий апеляційний адміністративний суд у постанові від 21 березня 2023 року скасував зазначене вище рішення суду першої інстанції та ухвалив нове судове рішення, яким у задоволенні позовної заяви ПП "Макс Ком" відмовив.
Мотивуючи вказану постанову, суд апеляційної інстанції встановив, що в оскаржуваному рішенні у графі "додаткова інформація" чітко зазначено, що позивач не надав складські квитанції на зерно (а надана складська квитанція не відповідає здійсненій операції, що зазначена у податковій накладній). Тобто, указана додаткова інформація дозволяє встановити, які саме документи складені з порушенням законодавства та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію спірної податкової накладної.
У зв`язку з цим суд апеляційної інстанції підтримав позицію контролюючого органу, що після аналізу поданих позивачем пояснень та підтверджуючих документів можна дійти чіткого висновку про неможливість фактичного здійснення задекларованих операцій.
Судами попередніх інстанцій під час розгляду справи установлено:
ПП "Макс Ком" є юридичною особою, про що в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено відповідний запис; має статус платника податку на додану вартість, його видами діяльності, згідно з Класифікацією видів економічної діяльності, є: вирощування зернових культур, бобових культур і насіння олійних культур (основний), оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин та інші.
03 серпня 2021 року позивач виписав податкову накладну №5, у якій зазначено: 1) постачальник - ПП "Макс Ком", 2) отримувач - Товариство з обмеженою відповідальністю "Волинь-зерно-продукт"", 3) опис товарів - пшениця 3 клас (2021 року); 4) кількість - 148,408 тон; 5) ціна одиниці - 5863,39 грн; 6) сума без податку на додану вартість - 870173,98 грн; 7) сума податку на додану вартість - 121824,36 грн; 8) загальна сума - 991998,34 грн.
Зазначену податкову накладну позивач направив 15 серпня 2021 року засобами телекомунікаційного зв`язку до ДПС України для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до квитанції від 15 серпня 2021 року реєстрація зазначеної податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена у відповідності до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, оскільки платник податку відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Позивачу було запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
15 жовтня 2021 року ПП "Макс Буд" направило на адресу ГУ ДПС у Волинській області повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по податковій накладній, реєстрацію якої зупинено, з відповідними поясненнями, а також з підтверджуючими господарську операцію документами, а саме надано копії: видаткової накладної від 03 серпня 2021 року №103, довіреності від 03 серпня 2021 року №63, листа від 03 серпня 2021 року №103, акта приймання-передачі від 03 серпня 2021 року №ВЗПЗВ000581, акта приймання-передачі від 03 серпня 2021 року №ВЗПЗВ000582, договору поставки від 21 травня 2021 року №2105/956878, реєстр від 03 серпня 2021 року, аналізної картки від 03 серпня 2021 року №ВЗП00007268, аналізної картки від 03 серпня 2021 року №ВЗП00007267, складської квитанції від 26 липня 2021 року №914, товарно-транспортної накладної від 26 липня 2021 року №30, товарно-транспортної накладної від 26 липня 2021 року №32, товарно-транспортної накладної від 26 липня 2021 року №33, товарно-транспортної накладної від 26 липня 2021 року №53, товарно-транспортної накладної від 26 липня 2021 року №54, реєстру по обмолоту від 26 липня 2021 року №14, свідоцтва про реєстрацію від 24 грудня 2018 року №СХО920349, свідоцтва про реєстрацію від 20 жовтня 2015 року №СХТ428328, свідоцтва про реєстрацію від 07 квітня 2021 року №СХВ841122, свідоцтва про реєстрацію від 24 грудня 2018 року №СХО929349, договору складського зберігання від 08 липня 2021 року №Вз0807/957304, рахунку фактури від 02 серпня 2021 року №ГР-0000024, акта здачі-прийняття робіт від 02 серпня 2021 року №ГР-000024, акта приймання-передачі від 24 липня 2021 року, акта приймання-передачі від 02 жовтня 2021 року, акта приймання-передачі від 02 січня 2021 року, акта приймання-передачі від 22 липня 2021 року, договору про оренду від 21 липня 2021 року, договору про оренду від 02 січня 2021 року, договору суборенди від 22 липня 2021 року, договору про оренду від 02 січня 2021 року, платіжного доручення від 04 серпня 2021 року №3136, виписки від 19 серпня 2021 року, платіжного доручення від 19 серпня 2021 року №15340, рахунку від 03 серпня 2021 року №39, звіту форми 29 с-г від 01 грудня 2020 року, звіту форми 4 с-г від 01 червня 2021 року, звіту форми 37 с-г від 01 серпня 2021 року, листа від 19 серпня 2021 року №19/08, пояснення від 15 жовтня 2021 року №192.
Відповідно до поданих документів встановлено, що 21 травня 2021 року між ПП "МАКС КОМ" (продавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Волинь-зерно-продукт" (покупець) укладено договір поставки №2105/956878, відповідно до умов якого продавець зобов`язується поставити і передати у власність покупця, а покупець - прийняти і оплатити, пшеницю 3-го класу, українського походження, врожаю 2021 року та/або 2-го класу, українського походження, врожаю 2021 року.
Відповідно до пункту 2.1 вказаного договору кількість товару в заліковій вазі складає 500000 тонн (+/- 5 % в опціоні покупця). Кількість товару визначається згідно з складськими документами на товар, виданих зерновим складом на ім`я покупця та акту приймання-передачі товару, підписаного сторонами і зерновим складом.
Згідно з пунктом 4.1 поставка товару в повному обсязі здійснюється в строк до 15 серпня 2021 року включно.
Відповідно до пункту 4.2 поставка товару підтверджується наступними документами: складським документом (складська квитанція, просте або подвійне складське свідоцтво), зареєстроване в ДП "Держреєстри України" у день його видачі; актом приймання-передачі, підписаним сторонами і зерновим складом; видатковою накладною, оформленою на підставі довіреності покупця на отримання товарно-матеріальних цінностей. У випадку ненадання продавцем усіх вищезазначених документів покупець має право, на власний вибір, або оплатити товар без таких документів, або відмовитися від приймання та оплати товару з покладанням всіх понесених витрат на продавця.
На виконання умов договору поставки ПП "МАКС КОМ" здійснило поставку товару для Товариства з обмеженою відповідальністю "Волинь-зерно-продукт", що підтверджується видатковою накладною від 03 серпня 2021 року №103, товарно-транспортними накладними від 26 липня 2021 року №30, №32, №33, №53, №54, актами приймання-передачі від 03 серпня 2021 року №ВЗПЗВ000581 та №ВЗПЗВ000582. На підставі виставленого рахунку від 03 серпня 2021 року №39 ТОВ "Волинь-зерно-продукт" здійснило оплату за товар на суму 991998,34 грн про що свідчить платіжне доручення від 19 серпня 2021 року №15340 та виписка з банківського рахунку від 19 серпня 2021 року.
Відповідно до листа від 19 серпня 2021 року №19/08 ТОВ "Волинь-зерно-продукт" уточнив призначення платежу згідно з платіжним дорученням №15340 від 19 серпня 2021 року, а саме: "оплата за зернові та олійні культури згідно договору №2105/956878 від 21 травня 2021 року та згідно договору №2605/956909 від 26 травня 2021 року".
За результатами розгляду вказаних документів відповідач-1 прийняв рішення від 20 жовтня 2021 року №3258207/33711923 про відмову в реєстрації податкової накладної від 03 серпня 2021 року N 5 з підстав ненадання платником податків документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. Додатково в окремій графі зазначено, що не надано складські квитанції (надана складська квитанція не відповідає здійсненій операції, зазначеній у податковій накладній від 03 серпня 2021 року №5).
Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:
ПП "Макс Ком", посилаючись на неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить скасувати рішення суду апеляційної інстанції та залишити в силі рішення суду першої інстанції.
Позивач, обґрунтовуючи підстави касаційного оскарження, посилається на те, що суд апеляційної інстанції в оскаржуваному рішення застосував норми матеріального права без урахування висновків щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, викладених у постановах Верховного Суду. Окрім цього скаржник уважає, що у спірних правовідносинах відсутній правовий висновок щодо застосування пункту 187.1 статті 187 та пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України.
Відповідач подав до Верховного Суду відзив на касаційну скаргу, в якому вказав на безпідставність викладених в ній доводів.
МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА
Норми права, якими керувався суд касаційної інстанції та висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги:
Спірні правовідносини врегульовано нормами Податкового кодексу України (далі - ПК України), Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246 (далі - Порядок №1246), Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165 (далі - Порядок №1165), та Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520 (далі - Порядок №520).
Відповідно до абзаців першого-третього пункту 187.1 статті 187 ПК України (далі - ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
У підпункті 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 ПК України визначено, що єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Згідно з абзацами першим-другим, п`ятим, десятим пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.