1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 липня 2023 року

м. Київ

справа №580/2746/19

адміністративне провадження № К/9901/17532/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Шарапи В.М.,

суддів - Єзерова А.А., Стародуба О.П.,

розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 7 травня 2020 року у складі колегії суддів: Горяйнова А.М. (головуючий), суддів: Єгорової Н.М., Кузьменка В.В. у справі за позовом ОСОБА_1 до Смілянської міської ради Черкаської області про визнання протиправним рішення і зобов`язання вчинити дії, -

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій

1. Позивач звернувся до суду з позовом у якому просив:

- визнати протиправним рішення Смілянської міської ради Черкаської області від 25 квітня 2019 року №97-32/VII "Про відмову в наданні дозволу ОСОБА_1, на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд на АДРЕСА_1" (далі - рішення Смілянської міськради №97-32/VI)I ;

- зобов`язати Смілянську міську раду Черкаської області прийняти рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,1 га в приватну власність для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських споруд (присадибна ділянка) за адресою:

АДРЕСА_1 . Черкаський окружний адміністративний суд рішенням від 4 листопада 2019 року позов задовольнив.

Визнав протиправним рішення Смілянської міськради №97-32/VII.

Зобов`язав Смілянську міську раду прийняти рішення про надання дозволу ОСОБА_1 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,1 га в приватну власність для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських споруд (присадибна ділянка) за адресою АДРЕСА_1 .

2.1 Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив із того, що в оскаржуваному рішенні відповідача підставою відмови у наданні позивачу дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність зазначено невідповідність місця розташування об`єкта Генеральному плану м. Сміла, що формально узгоджується з частиною сьомою статті 118 Земельного кодексу України (далі - ЗК України). Однак у рішенні відповідача відсутні обґрунтування висновку про невідповідність місця розташування об`єкта генеральному плану міста, адже відповідно до Генерального плану м. Сміла територія зарезервована під розміщення малоповерхової житлової забудови. Відповідно до ДБН В.2.2-15-2005 "Будинки і споруди. Житлові будинки" малоповерховою забудовою є забудова території одно-, дво-, триповерховими житловими будинками різних типів.

3. Шостий апеляційний адміністративний суд постановою від 7 травня 2020 року, скасував рішення суду першої інстанції та ухвалив нове, яким у задоволенні позову відмовив.

3.1 Скасовуючи рішення суду першої інстанції та ухвалюючи нове про відмову у задоволенні позову, суд апеляційної інстанції виходив із того, що рішенням Смілянської міськради № 97-32/VII відповідачу відмовлено у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з підстав, передбачених законом. У зв`язку з цим позовні вимоги ОСОБА_1 є необґрунтованим та не підлягають задоволенню.

4. Судами попередніх інстанцій встановлено:

4.1 12 вересня 2017 року ОСОБА_1 подав до Смілянської міської ради Черкаської області заяву про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,1 га в приватну власність для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських споруд (присадибна ділянка), як для учасника АТО згідно Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" та розпорядження Кабінету Міністрів України від 19 серпня 2015 року №898-р "Питання забезпечення учасників антитерористичної операції та сімей загиблих учасників антитерористичної операції земельними ділянками" за адресою: АДРЕСА_1 .

4.2 Рішенням Смілянської міської ради Черкаської області від 17 листопада 2017 року №54-10/VII ОСОБА_1 відмовлено у наданні відповідного дозволу у зв`язку з невідповідністю наміру містобудівній документації.

4.3 Зазначене рішення відповідача визнане протиправним та скасоване рішенням Смілянського міськрайонного суду Черкаської області від 29 січня 2019 року у справі №703/3201/17. Вказаним судовим рішенням Смілянську міську раду Черкаської області зобов`язано повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки відповідно до вимог статті 118 ЗК України.

4.4 Рішенням Смілянської міськради №97-32/VII у задоволенні заяви ОСОБА_1 від 12 липня 2017 року повторно відмовлено з посиланням на те, що місце розташування об`єкта не відповідає Генеральному плану м. Сміла.

4.5 Уважаючи вказане рішення Смілянської міської ради Черкаської області протиправним, ОСОБА_1 звернувся до суду із цим позовом.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

5. Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального права і порушення норм процесуального права, позивач звернувся з касаційною скаргою, у якій просить скасувати постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 7 травня 2020 року та залишити в силі рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 4 листопада 2019 року.

На обґрунтування касаційної скарги посилається на те, що будь-яких обмежень чи заборон у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою у зв`язку із відсутністю плану зонування або детального плану території частина третя статті 24 Закону України від 17 лютого 2011 року №3038-VI "Про регулювання містобудівної діяльності" (далі - Закон №3038-VI) чи будь-яка інша норма чинного законодавства не передбачає.

6. Відповідач подав відзив на касаційну скаргу. Уважає, що рішення суду апеляційної інстанції є законним та обґрунтованим та відповідає вимогам норм матеріального і процесуального права, тому у задоволенні касаційної скарги необхідно відмовити.

Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги:

7. Верховний Суд перевірив доводи касаційної скарги, правильність застосування норм матеріального та процесуального права та дійшов таких висновків.

8. У відповідності до частин другої, третьої статті 116 ЗК України набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування. Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться, зокрема, у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

9. Згідно пункту "г" частини першої статті 121 ЗК України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) у селах - не більше 0,25 гектара, в селищах - не більше 0,15 гектара, в містах - не більше 0,10 гектара.

10. Стаття 118 ЗК України встановлює порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами.

11. Частиною шостою статті 118 ЗК України визначено, що громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.


................
Перейти до повного тексту