ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 червня 2023 року
м. Київ
Справа № 914/2289/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
головуючого - Пєскова В.Г.,
суддів: Картере В.І., Погребняка В.Я.,
за участю секретаря судового засідання Багнюка І.І.,
за участю представника Головного управління Державної податкової служби у Львівській області - Підгайного О.І.,
розглянувши матеріали касаційної скарги Головного управління Державної податкової служби у Львівській області за вх. № 1328/2023
на постанову Західного апеляційного господарського суду від 07.02.2023
у складі колегії суддів: Гриців В.М. (головуюча), Зварич О.В., Бонк Т.Б.
та на ухвалу Господарського суду Львівської області від 19.05.2022
у складі судді Чорній Л.З.
у справі № 914/2289/21
про неплатоспроможність фізичної особи Крамченка Андрія Олеговича,
ВСТАНОВИВ:
Вступ.
1. На розгляд суду поставлено питання наявності/відсутності обов`язку фізичної особи сплачувати єдиний внесок у мінімальному розмірі за відповідний період (вимоги податкового органу у справі про неплатоспроможність фізичної особи) з огляду на необхідність з`ясування наявності у цієї особи статусу фізичної особи-підприємця.
Хронологія подій та опис обставин, встановлених судами.
2. На розгляді Господарського суду Львівської області перебуває справа № 914/2289/21 про неплатоспроможність фізичної особи Крамченка Андрія Олеговича .
3. Так, 15.09.2021 ухвалою Господарського суду Львівської області відкрито провадження у справі № 914/2289/21 про неплатоспроможність фізичної особи Крамченка Андрія Олеговича ; введено процедуру реструктуризації боргів фізичної особи Крамченка Андрія Олеговича ; введено мораторій на задоволення вимог кредиторів; призначено арбітражного керуючого Липського Сергія Івановича керуючим реструктуризацією боржника.
4. Оголошення про відкриття справи оприлюднено 16 вересня 2021 року на офіційному веб-сайті Вищого господарського суду України в мережі Інтернет.
Подання до суду заяви з кредиторськими вимогами.
5. 13.10.2021 Головне управління Державної податкової служби у Львівській області звернулося до суду із заявою про кредиторські вимоги до боржника (із врахуванням заяви про уточнення кредиторських вимог від 11.02.2022) та просило визнати грошові вимоги у розмірі 40 430,85 грн, які складаються з: 37 788,74 грн єдиного внеску нарахованого по спрощеній системі основного платежу за період із 2017 по 2020 рік включно, що підтверджується інтегрованими картками платника податків по вказаному платежу; 1 239,38 грн - податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, що підтверджується податковим повідомленням-рішенням від 01.04.2020 № 0039974-5105-1350; 1 402,73 грн - податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, що підтверджується податковим повідомленням-рішенням від 07.06.2021 № 0664011-2407-1350.
6. Копії інтегрованих карток та повідомлень-рішень долучено до заяви про визнання грошових вимог. Також, до заяви долучено довідку про податкову заборгованість Крамченко А.О. від 08.02.2022 №1622/5/13-01-13-03.
7. Представник боржника подав заперечення, в яких зазначив, що Крамченко А.О. не є фізичною особою-підприємцем, а отже не може бути платником єдиного внеску для фізичних осіб, тому податкова вимога від 10.02.2021 № Ф-3210-50 на суму 37 788,74 грн винесена незаконно і ця сума сплаті не підлягає.
Розгляд справи судами.
8. 19.05.2022 ухвалою Господарського суду Львівської області у справі № 914/2289/21 заяву Головного управління Державної податкової служби у Львівській області про визнання кредиторських вимог задоволено частково. Визнано грошові вимоги Головного управління Державної податкової служби у Львівській області до фізичної особи Крамченка Андрія Олеговича в розмірі 2 642,11 грн, які підлягають внесенню до другої черги реєстру вимог кредиторів. У решті задоволення заяви про визнання кредиторських вимог відмовлено.
9. 07.02.2023 постановою Західного апеляційного господарського суду у справі № 914/2289/21 ухвалу Господарського суду Львівської області від 19.05.2022 залишено без змін.
10. Суди встановили, що у матеріалах справи відсутні докази звернення боржника з реєстраційною карткою для включення відомостей про нього як фізичної особи-підприємця до ЄДР та для заміни свідоцтва про його державну реєстрацію на свідоцтво про державну реєстрацію єдиного зразка, що спростовує факт наявності у Крамченка А.О. статусу фізичної особи-підприємця до вказаного періоду в розумінні Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" № 755-IV і підтверджується відповідними відомостями в ЄДРПОУ, внаслідок чого боржник не належав до платників єдиного внеску відповідно до пункту 4 частини першої статті 4 Закону України № 2464-VI "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" на момент формування спірної вимоги. Тому вимога про сплату єдиного внеску у розмірі 37 788,74 грн не підлягає визнанню та включенню до реєстру вимог кредиторів.
АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ У СУДІ КАСАЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЇ.
А. Доводи особи, яка подала касаційну скаргу.
11. 27.02.2023 (згідно з відміткою на поштовому конверті) Головним управлінням Державної податкової служби у Львівській області подано до Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду касаційну скаргу, в якій скаржник просить скасувати постанову Західного апеляційного господарського суду від 07.02.2023 та ухвалу Господарського суду Львівської області від 19.05.2022 у справі № 914/2289/21 в частині відмови у задоволенні заяви Головного управління Державної податкової служби у Львівській області з кредиторськими вимогами щодо єдиного внеску на суму 37 788,74 грн; постановити нове рішення, яким задовольнити заяву Головного управління Державної податкової служби у Львівській області з кредиторськими вимогами до Крамченка Андрія Олеговича в повному обсязі.
12. Обґрунтовуючи підстави касаційного оскарження у цій справі, скаржник зазначає про неправильне застосування судами норм матеріального права - абзацу 9 пункту 8 частини першої статті 1, частини восьмої статті 4, статті 18 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань", статті 25 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування", підставою касаційного оскарження зазначено пункт 2 частини другої статті 287 ГПК України та вказано про необхідність відступлення від висновку, викладеного Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 01.07.2020 у справі № 260/81/19.
13. На думку скаржника, положення Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" № 755-IV не мають застережень щодо порядку позбавлення статусу підприємця для фізичних осіб-підприємців, які зареєстровані до 01.04.2004.
Б. Доводи, викладені у відзиві на касаційну скаргу.
14. До Верховного Суду від Крамченка А.О. надійшов відзив на касаційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у Львівській області, в якому наведено прохання залишити без задоволення цю касаційну скаргу.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ.
Оцінка аргументів учасників справи і висновків судів першої й апеляційної інстанцій.
А. Щодо суті касаційної скарги.
15. Заслухавши присутнього у судовому засіданні учасника справи, розглянувши матеріали справи, дослідивши доводи скаржника, здійснивши перевірку правильності застосування судами норм матеріального і процесуального права, колегія суддів дійшла висновку, що касаційну скаргу необхідно залишити без задоволення з таких підстав.
16. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанцій, згідно зі статтею 300 Господарського процесуального кодексу України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.
17. Суди застосували правову позицію, викладену в постанові Великої Палати Верховного Суду від 01.07.2020 у справі № 260/81/19, за якою відсутність офіційного підтвердження в фізичної особи статусу ФОП шляхом проходження реєстраційних процедур у порядку, визначеному Законом № 755-IV, виключає можливість законного здійснення підприємницької діяльності та отримання відповідних доходів, за відсутності фактичних доказів протилежного, виключає і можливість формальної та фактичної участі позивача у системі загальнообов`язкового державного соціального страхування за відповідним статусом.
Суди встановили, що Крамченко А.О. набув статус суб`єкта підприємницької діяльності та отримав відповідне свідоцтво про державну реєстрацію суб`єкта підприємницької діяльності - фізичної особи до 01.07.2004, тобто до набрання чинності Законом України № 755-ІV "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань", проте не звертався до державного реєстратора з реєстраційною карткою про включення відомостей про нього до ЄДР відповідно до вимог цього Закону.
Тому, оскільки у матеріалах цієї справи відсутні докази офіційного підтвердження в Крамченка Андрія Олеговича статусу ФОП шляхом проходження реєстраційних процедур у порядку, визначеному Законом № 755-IV (відповідних відомостей в ЄДРПОУ немає), суди дійшли висновку, що за положеннями пункту 4 частини першої статті 4 Закону № 2464-VI боржник не належить до платників єдиного внеску.
18. Колегія суддів погоджується з цим висновком судів попередніх інстанцій з огляду на таке.
19. Як вже зазначено, Крамченко А.О. набув статус суб`єкта підприємницької діяльності та отримав відповідне свідоцтво про державну реєстрацію суб`єкта підприємницької діяльності - фізичної особи до 01.07.2004, тобто до набрання чинності Законом № 755-ІV "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань", проте не звертався до державного реєстратора з реєстраційною карткою про включення відомостей про нього до ЄДР відповідно до вимог цього Закону.
20. Відповідно до статті 42 Конституції України кожен має право на підприємницьку діяльність, яка не заборонена законом.
21. Згідно із частиною другою статті 50 ЦК України фізична особа здійснює своє право на підприємницьку діяльність за умови її державної реєстрації в порядку, встановленому законом.
22. Частиною першою статті 128 Господарського кодексу України визначено, що громадянин визнається суб`єктом господарювання у разі здійснення ним підприємницької діяльності за умови державної реєстрації його як підприємця без статусу юридичної особи відповідно до статті 58 цього Кодексу.
23. 01.07.2004 набрав чинності Закон України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" від 15.05.2003 № 755-IV, яким передбачено створення і формування Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (тут і далі - у первинній редакції).